Διεθνή

Κομισιόν κατά Facebook και Instagram: Έρευνα για ρωσική παραπληροφόρηση

Κομισιόν κατά Facebook και Instagram: Έρευνα για ρωσική παραπληροφόρηση Φωτογραφία: UNSPLASH
Το Facebook και το Instagram μπαίνουν στο στόχαστρο για παραπληροφόρηση, παραπλανητικές διαφημίσεις και άλλες παραβιάσεις της νομοθεσίας.

Με σαρωτικά πρόστιμα απειλούνται είναι το Facebook και το Instagram, μετά την απόφαση της Κομισιόν να ξεκινήσει έρευνα για τις δύο πλατφόρμες σχετικά με την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης από τη Ρωσία και άλλες χώρες.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, υπάρχει η υποψία ότι οι δύο πλατφόρμες απέτυχαν να τηρήσουν τα όσα απαιτούνται προκειμένου να περιοριστεί η διασπορά ψεμάτων και η συντονισμένη χειραγώγηση, όπως προβλέπει ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA). Οι εταιρείες μπορούν να βρεθούν αντιμέτωπες με πρόστιμα που αντιστοιχούν σε έως 6% των ετήσιων εσόδων τους για παραβιάσεις αυτού του νόμου.

Η κίνηση αυτή της Κομισιόν έρχεται τη στιγμή που υπάρχουν ανησυχίες από τη μία ότι η Ρωσία, η Κίνα και το Ιράν είναι πιθανές πηγές της παραπληροφόρησης και από την άλλη πως κόμματα και οργανώσεις εντός της ΕΕ επιχειρούν να προσελκύσουν ψηφοφόρους με ψέμματα, ενόψει των ευρωεκλογών 2024.

«Η Κομισιόν έχει δημιουργήσει τα μέσα για να προστατεύονται οι Ευρωπαίοι πολίτες από τη στοχευμένη παραπληρόφηση και τη χειραγώγηση από τρίτες χώρες. Αν υποψιαζόμαστε μια παραβίαση αυτών των κανονισμών, αναλαμβάνουμε δράση», δήλωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τονίζοντας ότι αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε περιόδους δημοκρατικών εκλογών.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Meta- στην οποία ανήκουν το Facebook και το Instagram- δεν τηρεί τις προβλέψεις του DSA για τις παραπλανητικές διαφημίσεις και τις εκστρατείες παραπληροφόρησης.

Οι δύο πλατφόρμες ενδέχεται επίσης παρανόμως να περιορίζουν την εμφάνιση πολιτικού περιεχομένου, χωρίς να ενημερώνουν επαρκώς τους χρήστες. Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες μπορεί να μην συνειδητοποιούν ότι ο αλγόριθμος περιορίζει περισσότερο τις αναρτήσεις τους για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.

Επιπλέον, οι πλατφόρμες το κάνουν υπερβολικά δύσκολο να αναφέρουν οι χρήστες πιθανώς παράνομο περιεχόμενο, σύμφωνα με την Κομισιόν.

Η τέταρτη εταιρεία στο στόχαστρο με τον DSA

Η Meta είναι η τέταρτη εταιρεία που μπαίνει στο στόχαστρο της Κομισιόν με τον DSA. Ήδη έχει ξεκινήσει έρευνα για το TikTok, για πιθανή αποτυχία να προστατευθούν ανήλικοι, για την AliExpress που φέρεται να μην προστατεύει τους καταναλωτές από παράνομα και επικίνδυνα προϊόντα, ενώ κυρώσεις αντιμετωπίζει και το X, για παραπληροφόρηση και παράνομο περιεχόμενο.

Τώρα, η Meta έχει περιθώριο πέντε εργάσιμων ημερών προκειμένου να ενημερώσει την ΕΕ τα μέτρα τα οποία θα πάρει για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που εκφράστηκαν. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι οι πλατφόρμες έχουν «καθιερωμένες διαδικασίες εντοπισμού και περιορισμού των κινδύνων». «Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Κομισιόν και να τους παρέχουμε περισσότερες λεπτομέρειες για αυτή τη δουλειά», συμπλήρωσε.