Διεθνή

Χιλιάδες πελάτες της Revolut καταγγέλλουν απάτες: «Χρειάστηκαν 23 λεπτά για να κάνουν φτερά 80.000 ευρώ»

Χιλιάδες πελάτες της Revolut καταγγέλλουν απάτες: «Χρειάστηκαν 23 λεπτά για να κάνουν φτερά 80.000 ευρώ» Φωτογραφία: Sophie Dupau on Unsplash
Μια τράπεζα έχει την «τιμητική» της όταν πρόκειται για απάτες: Περισσότερες από 10.000 καταγγελίες για τη Revolut το 2023 μόνο στη Μεγάλη Βρετανία.

Η Revolut είναι ένα από τα νέα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, χωρίς υποκαταστήματα, που προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες τους online.

Η εταιρεία έχει αναπτυχθεί ραγδαία και έχει συγκεντρώσει περισσότερους από 45 εκατομμύρια πελάτες παγκοσμίως, εκ των οποίων εννέα εκατομμύρια στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σχεδόν τριπλασίασε τα έσοδά της σε 1,8 δισ. στερλίνες το 2023, καθώς οι λογαριασμοί της ανοίγουν γρήγορα και προσφέρουν ανταγωνιστικές συναλλαγματικές ισοτιμίες σε ένα εύχρηστο περιβάλλον.

Αφιέρωμα του BBC φέρνει στη δημοσιότητα την ιστορία του Τζακ, μία από τις τουλάχιστον 10.000 υποθέσεις απάτης που καταγράφηκαν μόνο πέρυσι στη Μεγάλη Βρετανία.

Ο Τζακ δέχτηκε μια κλήση από απατεώνες και συναίνεσε πράγματι σε ορισμένες συναλλαγές που αποδείχθηκε πως... δεν έπρεπε να συναινέσει.

Όταν συνειδητοποίησε ότι είχε πέσει θύμα απάτης, επικοινώνησε με την Revolut - αλλά δεν υπήρχε ειδική γραμμή βοήθειας, παρά μόνο μια λειτουργία συνομιλίας με chatbot μέσα στην εφαρμογή.

«Τους έστειλα μήνυμα λέγοντάς τους, "Έπεσα θύμα απάτης, παρακαλώ παγώστε το λογαριασμό μου"».

Χρειάστηκαν 23 λεπτά για να μιλήσει με το κατάλληλο τμήμα που θα μπορούσε να παγώσει τον λογαριασμό του, κατά τη διάρκεια των οποίων ακόμη 67.000 λίρες είχαν «κάνει φτερά».

Ο Τζακ έχασε συνολικά 165.000 λίρες (κοντά 200.000 ευρώ) και πιστεύει πλέον ότι τα συστήματα της Revolut υπήρξαν αναποτελεσματικά με διάφορους τρόπους.

Όπως καταγγέλλει, οι απατεώνες κατάφεραν να παρακάμψουν το λογισμικό αναγνώρισης προσώπου για να αποκτήσουν πρόσβαση στο λογαριασμό του από δική τους συσκευή. Εάν δημιουργηθεί λογαριασμός σε μια νέα συσκευή, η Revolut ζητά μια selfie, την οποία ο Jack λέει ότι δεν έδωσε ο ίδιος.

Όπως ισχυρίζεται, ζήτησε από την Revolut να του δείξει την εικόνα που χρησιμοποιήθηκε για την εξουσιοδότηση της νέας συσκευής. Τελικά του είπαν ότι δεν ήταν αποθηκευμένη στο σύστημά τους, οπότε δεν υπήρχε τρόπος να αποδείξουν τι είχαν κάνει οι απατεώνες ή ποια φωτογραφία χρησιμοποιήθηκε.

Ο Jack εκτιμά ακόμη πως το γεγονός ότι 137 μεμονωμένες πληρωμές πραγματοποιήθηκαν σε τρεις νέους δικαιούχους μέσα σε μία ώρα, θα έπρεπε να είχε σημάνει «συναγερμό» στην Revolut.

Οι περισσότερες τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα «παρακολουθούν» τους λογαριασμούς των πελατών για ασυνήθιστη δραστηριότητα.

«Αν κάποιος ξαφνικά διεκπεραιώνει ένα τεράστιο ποσό συναλλαγών σε έναν νέο λογαριασμό, είναι κάτι που αποτελεί red flag - και οι τράπεζες θα πρέπει συνήθως να αρχίσουν να διερευνούν αυτές τις συμπεριφορές», λέει η Nina Kerkez, ειδική σε θέματα απάτης στην εταιρεία ανάλυσης δεδομένων LexisNexis Risk Solutions.

«[Θα πρέπει] να καλέσουν τον πελάτη τους, να του στείλουν ένα γραπτό μήνυμα, να επικοινωνήσουν με κάποιο τρόπο για να διασφαλίσουν ότι οι συναλλαγές αυτές είναι νόμιμες».

«Πρωτιά» της Revolut στις απάτες

Πέρυσι, το εθνικό κέντρο καταγγελιών απάτης και ηλεκτρονικού εγκλήματος του Ηνωμένου Βασιλείου Action Fraud, έλαβε σχεδόν 10.000 αναφορές απάτης για την Revolut.

Πρόκειται για 2.000 περισσότερες υποθέσεις από την Barclays - μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες στο Ηνωμένο Βασίλειο - και διπλάσιες από την Monzo, έναν ανταγωνιστή παρόμοιου μεγέθους με την Revolut.

Το Panorama μίλησε με οκτώ πρώην υπαλλήλους για να προσπαθήσει να κατανοήσει την εργασιακή κουλτούρα της Revolut και δύο ζητήματα αναφέρθηκαν ξανά και ξανά στη σχετική συζήτηση - η ακόρεστη «πείνα» της Revolut για ανάπτυξη και το περιβάλλον υψηλής πίεσης.

«Η προστασία των προϊόντων της Revolut από τη χρήση τους με σκοπό το οικονομικό έγκλημα ήταν πάντα δευτερεύουσας σημασίας μπροστά στην επιθυμία να λανσάρουμε νέα προϊόντα και να κάνουμε τους υπάρχοντες πελάτες να χρησιμοποιούν περισσότερο τα προϊόντα μας», ανέφερε εσωτερικός συνεργάτης, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι απάτες αποτελούν πρόβλημα για όλες τις τράπεζες, ενώ συνεχίζουν να αποφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια, παρότι η τεχνολογία για την αντιμετώπισή τους βελτιώνεται.

Προκειμένου να προστατεύσουν τους πελάτες, οι χρηματοπιστωτικές εταιρείες κάνουν επιπλέον ελέγχους, αν και μερικές φορές αυτά ακριβώς τα μέτρα ασφαλείας «χαλάνε» την εμπειρία των πελατών.

Η Revolut απαντά πως έχει «επενδύσει σε μεγάλο βαθμό» στην ομάδα πρόληψης του οικονομικού εγκλήματος, η οποία αποτελεί πλέον περισσότερο από το ένα τρίτο του συνολικού παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της.