Οικονομία

Ο ελληνοϊταλικός «πόλεμος» της... μακαρονάδας

Ο ελληνοϊταλικός «πόλεμος» της... μακαρονάδας
Της Ξανθής Γούναρη Συνεχίζεται σφοδρός ο ελληνοϊταλικός «πόλεμος» μεταξύ Ακάκιου (MISCO – Barilla) και μακαρονά (Μέλισσα) για την κατάκτηση της πρώτης θέσης στα ράφια της λιανικής, ενώ την ίδια ώρα η κόντρα έχει μεταφερθεί και εκτός συνόρων, αφού και οι δύο ηγέτιδες δυνάμεις του εγχώριας αγοράς ζυμαρικών επιδιώκουν να διευρύνουν τη θέση που κατέχουν τα προϊόντα τους στις αγορές τους εξωτερικού.

Παρά την αστάθεια της οικονομίας και τις δυσκολίες των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης, τόσο η θυγατρική του ιταλικού πολυεθνικού ομίλου Barilla, όσο και η ιστορική ελληνική βιομηχανία της οικογένειας Κίκιζα, ήταν κερδοφόρες για το 2015, αποδεικνύοντας ότι η κρίση θέλει… μακαρόνια.

Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της Barilla Hellas κατέγραψε οριακή αύξηση και ανήλθε στο ύψος των 72,9 εκατ. ευρώ από 72,6 εκατ. ευρώ το 2014, με τα κέρδη προ φόρων να διαμορφώνονται στο επίπεδο των 4,4 εκατ. ευρώ από 3,75 εκατ. ευρώ κατά την οικονομική χρήση του 2014.

Μεγαλύτερη ήταν ποσοστιαία αύξηση που παρουσίασε ο τζίρος της επιχείρησης Μέλισσα – Κίκιζας. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε στα 62,2 εκατ. ευρώ και της εταιρείας στα 58,7 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 5,6% και 6% αντίστοιχα σε σχέση με το 2014. Τα προ φόρου κέρδη ανήλθαν σε 3,1 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και αυτά της μητρικής σε 3,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 46,3% και 34,3% αντίστοιχα. Βελτίωση η οποία οφείλεται στη σημαντική αύξηση του τζίρου που αντιστάθμισε την υψηλή τιμή των Α’ Υλών (σιτάρι - σιμιγδάλι), όπως αναφέρεται στην έκθεση για τις Ατομικές και Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις.

Αντίστροφα κινήθηκαν τα καθαρά κέρδη σε σχέση με την κερδοφορία προ φόρων. Αναλυτικά τα κέρδη του ομίλου ανήλθαν σε 1,3 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 3,7%, και της μητρικής σε 1,4 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 5,4%. Σύμφωνα με τον όμιλο αυτό οφείλεται στην αύξηση του συντελεστή φόρου εισοδήματος (από 26% σε 29%).

Έμφαση στις αγορές του εξωτερικού
«Η εξωστρέφεια και ο διεθνής προσανατολισμός είναι για μας εργαλείο ανάπτυξης», δήλωσε Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της BarillaHellas.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, σε βιομηχανικό επίπεδο κομβικό ρόλο στην ενίσχυση της παγκόσμιας παρουσίας της Barilla Hellas έχουν τα εκτενή επενδυτικά προγράμματα που υλοποιούνται με σταθερότητα στις παραγωγικές εγκαταστάσεις της τα τελευταία 25 χρόνια.

Όπως αναφέρεται, η εταιρεία είναι σε θέση να παράγει στην Ελλάδα για όλο τον κόσμο έχοντας ολοκληρώσει επενδυτικά προγράμματα συνολικού ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο κατά την τελευταία τριετία 2013 – 2015, έχει επενδύσει περισσότερα από 5 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο της Θήβας και στο μύλο του Βόλου.

Σε εμπορικό επίπεδο, διαθέτοντας εδραιωμένη παρουσία εδώ και 50 χρόνια στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, της Βορείου Αμερικής και της Αυστραλίας, η Barilla Hellas κεφαλαιοποιεί την τεχνογνωσία και την εμπειρία της πραγματοποιώντας πλέον στην Ελλάδα για λογαριασμό του ομίλου την παραγωγή προϊόντων για ασιατικές αγορές με περισσότερους από 3 δισ. καταναλωτές.

Συνολικά τα τελευταία 5 χρόνια, το εργοστάσιο της Θήβας έχει παράξει περισσότερους από 88.000 τόνους προϊόντων για αγορές εκτός Ελληνικών συνόρων.

Παράλληλα, μέσα από την λειτουργία της ως διοικητικό κέντρο για την Ανατολική Ευρώπη, η Barilla Hellas, παράγοντας και διαθέτοντας προϊόντα από την Ελλάδα, συνεχίζει απρόσκοπτα την περαιτέρω ανάπτυξή της με τον συνολικό κύκλο εργασιών στις χώρες υπό την εποπτεία της να ανέρχεται σε 128 εκατ. ευρώ το 2015.

Από την πλευρά της Μέλισσα – Κίκιζας αναφέρεται ότι ο όμιλος και η εταιρεία θα συνεχίσουν την θετική πορεία και το 2016 και θα υπάρξει περαιτέρω βελτίωση των μεγεθών, παρά τις όποιες αβεβαιότητες στην εγχώρια και εξωτερική αγορά.

Η διοίκηση της ελληνικής βιομηχανίας ζυμαρικών, στοχεύει στην βελτίωση των μεριδίων αγοράς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες χώρες που δραστηριοποιείται ο Όμιλος, και στην ενίσχυση της γκάμας των προϊόντων της με την ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες και αντιλήψεις.

Ωστόσο, επισημαίνεται πως η συνεχιζόμενη αστάθεια στο μακροοικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα και αυξάνει την αβεβαιότητα των ανωτέρω εκτιμήσεων.

Να σημειωθεί ότι το 2015 η πτωτική πορεία που παρουσίαζε τα τελευταία χρόνια η Atlanta AM Sp.z.o.o., θυγατρική εταιρεία της Μέλισσα – Κίκιζας στην Πολωνία, ανεκόπη και εμφανίζονται πλέον σαφή σημάδια βελτίωσης των οικονομικών μεγεθών της.

Συνολικά, οι πωλήσεις της ελληνικής βιομηχανίας ζυμαρικών στις αγορές του εξωτερικού σημειώνουν σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης, με στόχο στα επόμενα χρόνια να συμμετέχουν σε ποσοστό 40% επί του συνολικού τζίρου από περίπου 30% που είναι σήμερα.

Στο χαρτοφυλάκιο των εξαγωγών της εταιρείας περιλαμβάνονται περίπου 35 αγορές.

 

Συμβολαιακή καλλιέργεια

Απορροφώντας ετησίως περίπου 180.000 τόνους σκληρού σιταριού (100.000 απορροφά η Μέλισσα) ο «πόλεμος» μεταξύ των δύο εταιρειών ζυμαρικών έχει και τα καλά του, καθώς η ελληνική παραγωγή σκληρού σίτου έχει πάρει τα πάνω της τα τελευταία χρόνια.

Η ελληνική εταιρεία παραγωγής ζυμαρικών έχει υπογράψει συμβόλαια με τον Συνεταιρισμό της Νίκαιας αλλά και με παραγωγούς από άλλες περιοχές της Λάρισας, καθώς και της Κοζάνης, Καστοριάς, και από την περιοχή του Δομοκού. Το 2014 τα συμβόλαια που υπογράφτηκαν αφορούσαν συνολικά 16.500 στρέμματα καλλιέργειας.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι συνυφασμένη με την επιχειρηματική στρατηγική και την κουλτούρα της εταιρείας είναι η αναβάθμιση της εγχώριας αγροτικής παραγωγής και προς αυτή την κατεύθυνση προχώρησε στην ίδρυση της Ακαδημίας Σίτου, από την οποία πρόσφατα αποφοίτησαν οι πρώτοι σπουδαστές.

Την ίδια ώρα, υλοποιώντας σε σταθερή βάση συμβολαιακή καλλιέργεια σε 60.000 στρέμματα Ελλήνων αγροτών, η BarillaHellas απορροφά 75.000 τόνους ελληνικού σκληρού σιταριού κάθε χρόνο.