Οικονομία

Παγίδα αναδρομικής υπερχρέωσης για χιλιάδες επαγγελματίες και αγρότες κρύβει το νέο ασφαλιστικό

Παγίδα αναδρομικής υπερχρέωσης για χιλιάδες επαγγελματίες και αγρότες κρύβει το νέο ασφαλιστικό
Του Γιώργου Παλαιτσάκη Οι φορολογικοί έλεγχοι σε επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες θα προσδιορίζουν επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές για πιθανά αδήλωτα εισοδήματα οι οποίες θα πρέπει να πληρωθούν αναδρομικά

Παγίδα αναδρομικής χρέωσης με υπέρογκα ποσά ασφαλιστικών εισφορών έστησε η κυβέρνηση σε βάρος εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων, ελευθέρων επαγγελματιών και αγροτών με το νέο ασφαλιστικό νόμο.
Όπως ήδη έχουν αποκαλύψει τα dikaiologitika news από τον περασμένο Νοέμβριο, ο νέος τρόπος υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από φέτος, βάσει του ν. 4387/2016, θα οδηγήσει σε πρωτοφανή υπερχρέωση πολλές επιχειρήσεις και πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, όχι μόνο λόγω των υψηλών ποσοστών με βάση τα οποία θα υπολογίζονται οι εισφορές επί των φορολογητέων εισοδημάτων αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι ακόμη κι αν οι υπόχρεοι πληρώνουν κανονικά τις τρέχουσες εισφορές τους στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) δεν θα έχουν τη βεβαιότητα ότι τα ποσά αυτά που πλήρωσαν είναι και τα τελικά και ότι δεν θα χρειαστεί κάποια στιγμή να χρεωθούν αναδρομικά και με επιπλέον ποσά για τις ίδιες χρήσεις!

Συγκεκριμένα, από τη στιγμή που θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, με βάση το ύψος του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος κάθε επιχειρηματία, ελεύθερου επαγγελματία και αγρότη, οι οφειλές ασφαλιστικών εισφορών των φορολογουμένων δεν θα είναι οριστικές πριν παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο! Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση διενέργειας φορολογικού ελέγχου σε έναν φορολογούμενο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα, αν η αρμόδια φορολογική αρχή διαπιστώνει παραβάσεις που έχουν προκαλέσει την απόκρυψη φορολογητέου εισοδήματος -όπως για παράδειγμα η μη έκδοση φορολογικών στοιχείων (αποδείξεων λιανικών συναλλαγών, τιμολογίων πώλησης κ.λπ.), η έκδοση ή η λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων, η καταχώρηση ανύπαρκτων δαπανών στα βιβλία της επιχείρησης κ.λπ.- τότε από τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος σε επίπεδο υψηλότερο του δηλωθέντος στον οποίο θα προβαίνει ο έλεγχος, θα προκύπτει υποχρέωση του φορολογούμενου να καταβάλει όχι μόνο επιπλέον φόρο εισοδήματος, επιπλέον ΦΠΑ κ.λπ. αλλά και επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές!

Μάλιστα, όπως συμβαίνει με τους φόρους, έτσι και με τις ασφαλιστικές εισφορές, τα επιπλέον ποσά με τα οποία θα χρεώνεται κάθε φορολογούμενος μετά από φορολογικό έλεγχο θα πρέπει να τα πληρώνει προσαυξημένα με ποσοστιαία πρόστιμα. Δηλαδή, σε κάθε περίπτωση προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος μιας επιχείρησης ή ενός ελεύθερου επαγγελματία ή ενός αγρότη σε επίπεδο υψηλότερο του δηλωθέντος, κατόπιν φορολογικού ελέγχου, ο ελεγχθείς θα υποχρεώνεται να πληρώνει και επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές και ασφαλιστικά πρόστιμα για το εισόδημα που θα έχει διαπιστωθεί ότι απέκρυψε!

Οι επιπλέον αυτές ασφαλιστικές εισφορές και τα πρόστιμα θα υπολογίζονται με συντελεστές από 26,95% έως και 37,95% επί των αποκρυβέντων ποσών φορολογητέου εισοδήματος που θα αποκαλύπτουν οι φορολογικοί έλεγχοι, θα χρεώνονται αναδρομικά σε κάθε ελεγχόμενο φορολογούμενο και θα αφορούν στις χρήσεις εντός των οποίων εντοπίστηκαν οι παραβάσεις.

Ο επαναπροσδιορισμός του ύψους των τελικώς καταβλητέων ασφαλιστικών εισφορών θα είναι το αποτέλεσμα του νέου τρόπου υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών που πρόκειται να εφαρμοστεί σύντομα με βάση τις διευκρινιστικές εγκυκλίους που ήδη εκδόθηκαν για τον τρόπο εφαρμογής του νέου νόμου για το Ασφαλιστικό (ν.4387/2016).

Για το θέμα αυτό κατέθεσε στη Βουλή ερώτηση προς την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ο βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας Ι. Βρούτσης. Στο εισαγωγικό σημείωμα της ερώτησής του ο βουλευτής επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι:

- «Από την 1/1/2017 χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη χειρότερη “εισφοροκαταιγίδα”… με την επιβολή εισφορών από 26,95% έως 37,95%».
- «Ακόμη κι αν κάποιος πληρώσει το σύνολο των εξοντωτικών εισφορών που του αναλογούν, το μαρτύριό του δεν τελειώνει εδώ. Και αυτό επειδή, πλέον, οι ασφαλιστικές εισφορές μετατράπηκαν σε φορολογικές εισφορές, καθώς συνδέονται με το καθαρό εισόδημα του αγρότη, του μηχανικού, του δικηγόρου, του ιατρού, του ελεύθερου επαγγελματία κ.ά.»
- «Συνεπώς, ο τελικός λογαριασμός θα τους έρθει μόνο όταν θα ολοκληρωθεί ο φορολογικός έλεγχος. Ένας λογαριασμός που θα είναι αυξημένος, καθώς θα περιλαμβάνει επιπλέον την εισφορά που θα προκύπτει ως ποσοστό πάνω στο νέο φορολογητέο εισόδημα, πλέον, των αναλογούντων προσαυξήσεων. Κάτι για το οποίο σήμερα επικρατεί πλήρης συσκότιση από την πλευρά της κυβέρνησης».

Περαιτέρω, οκ. Βρούτσης παραθέτει το πλήρες κείμενο της ερώτησής του, που έχει ως εξής:
«Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 39 και 40 του Ν. 4387/2016 και τις εκδοθείσες κανονιστικές πράξεις (υπ’ αριθ. οικ. 61502/3399 υπουργική απόφαση, ΦΕΚ τ. B 4330/30-12-2016, υπ’ αριθ. οικ. 61501/3398 κοινή υπουργική απόφαση, ΦΕΚ τ. B 4330/30-12-2016) η βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών -από 26,95% έως 37,95%- των υπόχρεων (δικηγόρων, μηχανικών, ιατρών, αγροτών, ελεύθερων επαγγελματιών κ.α.), όπως περιγράφονται στις εν λόγω αποφάσεις και στα ανωτέρω άρθρα του νόμου, καθορίζεται με βάση το καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα από την άσκηση δραστηριότητας κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.
Συνεπώς, το ποσό των καταβλητέων εισφορών θα προσδιορίζεται οριστικά μόνο μετά την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου και τον τελικό προσδιορισμό του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος.
Επειδή, έχει προκληθεί έντονη ανασφάλεια και ανησυχία στους ασφαλισμένους, αναφορικά με την ενδεχόμενη αναδρομική επιβάρυνσή τους με εισφορές.

Ερωτάται ο υπουργός
1.  Ποιες θα είναι οι προσαυξήσεις και τα επιτόκια με τα οποία θα βαρύνονται οι διαφορές των εισφορών που θα προκύπτουν μετά από φορολογικό έλεγχο και τον τελικό προσδιορισμό του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος;
2.  Με ποιο τρόπο θα γίνεται η αναζήτηση των εισφορών; Με σημείο αναφοράς το πέρας του ελέγχου και τον οριστικό προσδιορισμό του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος ή αναδρομικά από την ημερομηνία γέννησης της υποχρέωσης καταβολής τους;
3. Με ποια διαδικασία θα βεβαιώνεται και θα αναζητείται η οφειλή;