Οικονομία

Νέες ρυθμίσεις για τους αδιόριστους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ

Νέες ρυθμίσεις για τους αδιόριστους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ
Νέες ρυθμίσεις για την λύση του προβλήματος των αδιιόριστων επι σειρά ετών επιτυχόντων του ΑΣΕΠ εισσάγει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην Βουλή για τους ΟΤΑ

Ειδικότερα με άρθρο του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ που κατατέθηκε στην Βουλή, δίνονται λύσεις για τον διορισμό καταταγέντων σε πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ σε περίπτωση κατάργησης ή λύσης των νομικών προσώπων ΟΤΑ στα οποία έχουν κατανεμηθεί

Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται το θέμα των καταταγέντων σε πίνακα διοριστέων του ΑΣΕΠ για τους οποίους ενώ έχουν εκδοθεί αποφάσεις κατανομής, δεν μπορούν εντούτοις να διοριστούν λόγω κατάργησης των αρχικών φορέων διορισμού τους. Με το ν. 3833/2010 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, επεβλήθησαν περιορισμοί στις προσλήψεις στο δημόσιο και τους ΟΤΑ. Οι διορισμοί των επιτυχόντων σε προκηρύξεις ΑΣΕΠ στους ΟΤΑ γίνονται κατόπιν έκδοσης απόφασης κατανομής, ενώ για τους ΥΕ και τους ΔΕ είχαν ανασταλεί πλήρως μέχρι 31/12/2016. Με το ν.3852/2010 (Πρόγραμμα «Καλλικράτης») προβλέφθηκε η συγχώνευση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Ιδιωτικού Δυχαίου των ΟΤΑ ή η κατάργηση τους και η μεταφορά της αρμοδιότητάς τους (μαζί με προσωπικό τους) στο Δήμο ή σε νομικό πρόσωπο του δήμου για να ασκηθεί με αυτό τον τρόπο.

Στην περίπτωση λοιπόν της κατάργησης νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δυχαίου των ΟΤΑ, οι διοριστέοι σε αυτά από παλαιές προκηρύξεις πρέπει να τοποθετούνται σε κενές θέσεις του φορέα που αναλαμβάνει να ασκήσει την αρμοδιότητα. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις στις οποίες ο φορέας υποδοχής δεν διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό κενών οργανικών θέσεων στις οποίες θα μπορούσαν να τοποθετηθούν οι ως άνω διοριστέοι.

Επίσης, δεν παρέχεται πλέον δυνατότητα διορισμού σε συνιστώμενη προσωποπαγή θέση. Επειδή όμως ο διορισμός των ανωτέρω είναι υποχρεωτικός και προς αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι αναγκαία η τοποθέτησης τους σε προσωρινές (έως την σύσταση νέων οργανικών) προσωποπαγείς θέσεις με παράλληλη δέσμευση κενής οργανικής θέσης της ίδιας κατηγορίας για όσο χρόνο υφίσταται η προσωποπαγής θέση. Αντίστοιχα^για τους Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) , η τοποθέτηση θα γίνεται σε προσωποπαγείς θέσεις, καθώς στους δήμους ή στα ΝΠΔΔ -φορείς οι οποίοι θα υποδεχτούν τους ως άνω διοριστέους- δεν προβλέπονται οργανικές θέσεις ΙΔΑΧ.

Σε αλλο άρθρο του νομοσχεδίου ρυθμίζονται ζητήματα γα τους διορισμούς βάσει πινάκων οριστικών αποτελεσμάτων του ΑΣΕΠ που έχουν εκδοθεί από 1.1.2009 έως 31.12.2015
Η υφιστάμενη, εδώ και πολλά έτη, αναστολή των προσλήψεων έχει αποτελέσει την αιτία μακροχρόνιας καθυστέρησης ολοκλήρωσης των διαδικασιών πρόσληψης των καταταγέντων σε πίνακες διοριστέων, βάσει των πινάκων οριστικών αποτελεσμάτων που έχουν εκδοθεί μεταξύ των ετών 2009 έως 2015. Κατά το διάστημα αυτό, είναι ευνόητο - όπως αναφέρει το νομοσχέδιο - να έχουν μεταβληθεί σημαντικά οι οργανικές και λειτουργικές ανάγκες των Ο.Τ.Α. α' βαθμού που είχαν υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις. Η πρόσληψη των καταταγέντων στους οριστικούς πίνακες διοριστέων αποτελεί, σε κάθε περίπτωση, υποχρέωση της Πολιτείας, βάσει της κείμενης σχετικής νομοθεσίας και γενικών αρχών του διοικητικού δικαίου.

Η υποχρεωτική αναπλήρωση, ωστόσο, των θέσεων που δεν θα καλυφθούν από τους καταταγέντες στους οριστικούς πίνακες, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου δεν υφίσταται πλέον η συγκεκριμένη οργανική ανάγκη των Ο.Τ.Α. που είχαν αιτηθεί την πλήρωση των σχετικών θέσεων, θα επιβαρύνει τους Ο.Τ.Α. με προσωπικό που ενδεχομένως δεν είναι πλέον απαραίτητο, ενώ θα καταστήσει ιδιαίτερα δυσχερή -ή και παντελώς αδύνατη- την πλήρωση θέσεων, βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας, σε ειδικότητες όπου σήμερα υπάρχουν λειτουργικά κενά και σχετική υπηρεσιακή ανάγκη. Για το λόγο αυτό, με τη διάταξη της παρ. 1 και για λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, προβλέπεται η άρση της υποχρεωτικότητας αναπλήρωσης των θέσεων που δεν θα καλυφθούν από τους πίνακες οριστικών αποτελεσμάτων που εκδόθηκαν μεταξύ των ετών 2009 και 2015.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο καθιστά αναγκαία την πρόβλεψη αναφορικά με τους υπαλλήλους που θα προσληφθούν βάσει των ανωτέρω πινάκων οριστικών αποτελεσμάτων. Ειδικότερα, με δεδομένο ότι οι προσλαμβανόμενοι αυτοί κατατάσσονται σε οργανικές θέσεις στις οποίες ενδεχομένως δεν υφίσταται πλέον αντίστοιχη οργανική, λειτουργική ανάγκη του οικείου Ο.Τ.Α. α' βαθμού, δίνεται η δυνατότητα σε αυτούς να αιτηθούν τη μετάταξη ή απόσπασή τους, ακόμη και πριν από τη συμπλήρωση της υποχρεωτικής διετούς παραμονής και δοκιμαστικής υπηρεσίας στις θέσεις στις οποίες προσλαμβάνονται, με την πρόβλεψη ότι η δοκιμαστική αυτή υπηρεσία θα διανυθεί υποχρεωπκά στους φορείς υποδοχής, οι οποίοι με τη σειρά τους, στην περίπτωση αυτή, θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να καλύψουν, υποδεχόμενοι τους υπαλλήλους αυτούς, δικά τους οργανικά κενά, τα οποία σήμερα αδυνατούν να καλύψουν, λόγω της συνεχιζόμενης αναστολής προσλήψεων.

Κάλυψη οργανικών θέσεων σε Ο.Τ.Α. α' βαθμού από προσωπικό που κατατάχθηκε σε προσωρινούς πίνακες διοριστέων του Α.Σ.Ε.Π. και απασχολήθηκε, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 21 παρ. 4 του ν. 3584/2007
Η αναστολή προσλήψεων, που έχει επιβληθεί επί σειρά ετών στους ΟΤΑ έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα στην λειτουργία των υπηρεσιών, καθώς το προσωπικό, που αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης, δυσχερώς αντικαθίσταται με νέο προσωπικό, ενώ είναι προφανές ότι το νέο προσωπικό χρειάζεται χρόνο και εκπαίδευση, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί πλήρως στα καθήκοντα της νέας θέσης του.

Η καθυστέρηση διορισμού των επιτυχόντων προκηρύξεων προγενέστερων ετών, η οποία σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει ακόμα και τα 8 έτη, έχει οδηγήσει στην παράταση της απασχόλησης όσων περιλήφθηκαν στους πίνακες των προσωρινά διοριστέων, που απασχολούνται σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 21 παρ. 4 του ν. 3584/2007. Ειδικότερα, δεδομένου ότι η εν λόγω διάταξη ορίζει ότι οι υπηρεσίες των όσων προσλαμβάνονται βάσει των προσωρινών πινάκων διοριστέων θα παρασχεθούν, μέχρι την προηγουμένη της δημοσίευσης των ατομικών πράξεων διορισμού των περιλαμβανόμενων στον οριστικό πίνακα διοριστέων, η αναστολή των διορισμών είχε ως αποτέλεσμα την παραμονή των, προσωρινά διοριστέων, επί σειρά ετών στην υπηρεσία τους και την κάλυψη, από τους εργαζόμενους αυτούς βασικών λειτουργικών αναγκών των οικείων Ο.Τ.Α., οι οποίες με την πάροδο των ετών είναι ευνόητο να έχουν σήμερα, σε πολλές περιπτώσεις, διαφοροποιηθεί.

Με την προτεινόμενη διάταξη αξιοποιείται η ήδη προβλεπόμενη στο άρθρο 3 του ν. 3320/2005 διαδικασία των κυλιόμενων πινάκων, με τη διαφορά ότι εν προκειμένω προκρίνεται, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, που συνδέονται με την ομαλή και αδιατάρακτη κάλυψη των σχετικών λειτουργικών αναγκών των ΟΤΑ, με τη συνέχιση της παροχής των αντίστοιχων υπηρεσιών, από προσωπυχό που έχει ήδη απασχοληθεί επί μακρόν στις θέσεις αυτές και διαθέτει ήδη πολύτιμη εμπειρία και εκπαίδευση. Με την προτεινόμενη διαδυχασία, οι ΟΤΑ θα μπορέσουν να ζητήσουν την ταχεία και λυσιτελή κάλυψη τυχόν αναγκαίων πρόσθετων θέσεων, με προσωπικό που θα έχει περιληφθεί στους ήδη εκδοθέντες προσωρινούς πίνακες των αντίστοιχων προκηρύξεων, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι έχουν αποδείξει ότι διαθέτουν τα απαιτούμενα από την οικεία προκήρυξη τυπικά προσόντα.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται εξοικονόμηση δαπανών, αφού δεν απαιτείται πλέον η διενέργεια νέας προκήρυξης, ενώ αξιοποιείται πλήρως το προσωπικό, το οποίο πράγματι παρείχε τις υπηρεσίες του επί σειρά ετών και έχει αποκτήσει εμπειρία, που μπορεί να αξιοποιηθεί πλήρως από τους ΟΤΑ, που ζητούν την κάλυψη των θέσεων.

Τι προβλέπουν οι διατάξεις

Σύμφωνα με τις διατάξεις προβλέπεται ο διορισμός ή πρόσληψη, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, των καταταγέντων σε πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ για τους οποίους έχουν εκδοθεί αποφάσεις κατανομής σε νομικά πρόσωπα των ο.τ.α., τα οποία έχουν καταργηθεί ή λυθεί είτε καταργούνται ή λύονται, στον φορέα, στον οποίο μεταφέρονται οι αρμοδιότητες του καταργηθέντος φορέα. Ο διορισμός ή η πρόσληψη διενεργείται σε προσωποπαγή θέση που συνιστάται με την πράξη διορισμού ή πρόσληψης. Στην περίπτωση διορισμού μονίμου προσωπικού, δεσμεύεται κενή θέση της ίδιας κατηγορίας, για όσο χρόνο υφίσταται η προσωποπαγής θέση.

Ομοίως, οι καταταγέντες σε πίνακες διοριστέων ι.δ.α.χ. του ΑΣΕΠ των εκπαιδευτικών βαθμίδων ΥΕ και ΔΕ προσλαμβάνονται σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα, στον φορέα, ο οποίος αναλαμβάνει τις
αρμοδιότητες του καταργηθέντος ή λυθέντος νομικού προσώπου, χωρίς να απαιτείται απόφαση κατανομής. 

2. Προβλέπεται ότι, για την κάλυψη θέσεων στους ο.τ.α. α' βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (άρθρο 17 παρ. 14 ν.2190/1994) σχετικά με την υποχρεωτική αναπλήρωση των θέσεων που δεν καλύπτονται από τους καταταγέντες στους οριστικούς πίνακες στις περιπτώσεις επιτυχόντων, οι οποίοι είτε περιλαμβάνονται σε οριστικούς πίνακες διοριστέων που δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ από 1-1-2009 έως 31-12-2015, είτε διατέθηκαν προς διορισμό με απόφαση του ΑΣΕΠ σε αντικατάσταση - αναπλήρωση των ως άνω διοριστέων υποψηφίων, ακόμη και αν έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις κατανομής του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Υπάλληλοι, οι οποίοι διορίστηκαν ή πρόκειται να διοριστούν σε θέσεις
ο.τ.α. α' βαθμού και νομικών προσώπων αυτών, βάσει πινάκων διοριστέων
που δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ στο ανωτέρω χρονικό διάστημα ή διατέθηκαν
προς διορισμό με απόφαση του ΑΣΕΠ σε αντικατάσταση - αναπλήρωση των
διορισθέντων υποψηφίων που περιλαμβάνονταν στους ως άνω πίνακες,
επιτρέπεται να αποσπώνται ή να μετατάσσονται σε ο.τ.α. α' και β' βαθμού και
νομικά πρόσωπα αυτών και πριν από τη συμπλήρωση της διετούς
δοκιμαστικής υπηρεσίας, η οποία ή τυχόν υπόλοιπο αυτής διανύεται στην
υπηρεσία υποδοχής.    (άρθρο 81)

3.    α. Παρέχεται η δυνατότητα στους ο.τ.α. α' βαθμού και τα νομικά τους
πρόσωπα, να καλύπτουν τις οργανικές θέσεις κενές ή νέες που συνιστώνται
προς κάλυψη αντίστοιχων υπηρεσιακών αναγκών, κατά τις κείμενες διατάξεις,
κλάδων / ειδικοτήτων ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ κατηγορίας, από προσληφθέντες,
σύμφωνα με τις οριζόμενες διατάξεις (άρθρο 21 παρ.4 ν.3 5 84/2007), από 1-1-
2008 μέχρι 31-12-2010, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στους πίνακες
διοριστέων.