Οικονομία

Επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις για μεταποίηση αγροτικών προϊόντων

Επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις για μεταποίηση αγροτικών προϊόντων Επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις για μεταποίηση αγροτικών προϊόντων
Επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις για μεταποίηση αγροτικών προϊόντων Εκδόθηκε η προκήρυξη για το πρόγραμμα ΜΕΤΡΟ 123Α που παρέχει επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις για μεταποίηση αγροτικών προϊόντων .Το dikaiologitika.gr παρουσιάζει όλη την προκήρυξη του προγράμματος που περιλαμβάνει όλη την διαδικασία για τις αιτήσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσουν οι επιχειρήσεις για να λάβουν την επιδότηση.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με την απόφαση που παρουσιάζει το dikaiologitika.gr πρώτο ,καθορίζονται οι κανόνες οι οποίοι διέπουν την υπαγωγή επενδύσεων στο Μέτρο 123Α «Αύξηση της αξίας των γεωργικών προϊόντων», που προβλέπει επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην μεταποιήση των προιόντων με σκοπό την βελτίωση του αγροτικού προιόντος .

Στο πρόγραμμα υπάγονται οι επιχειρήσεις που θέλουν ή κάνουν επενδύσεις στον τομέα της μεταποίησης και εμπορίας γεωργικών προϊόντων, εξαιρουμένων των αλιευτικών, όταν από τη μεταποίηση-τυποποίησή τους προκύπτει επίσης γεωργικό προϊόν.

Οι επενδύσεις αυτές πρέπει να συμβάλλουν στη βελτίωση της κατάστασης του συγκεκριμένου βασικού κλάδου γεωργικής παραγωγής, στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας των προϊόντων των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, με την στήριξή τους σε θέματα ανάπτυξης καινοτομιών, στη βελτίωση της ποιότητας, της υγιεινής, της ασφάλειας των προϊόντων τους και προστασίας του περιβάλλοντος, να παρέχουν δε επαρκή αποδεικτικά στοιχεία για τη δυνατότητα εξεύρεσης κανονικών διεξόδων στην αγορά για τα σχετικά προϊόντα λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς στην παραγωγή ή τα ανώτερα όρια της κοινοτικής στήριξης στο πλαίσιο των κοινών οργανώσεων αγοράς.

Πρέπει επίσης να εξασφαλίζουν ικανοποιητική συμμετοχή των παραγωγών των βασικών προϊόντων στα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από την επένδυση.

Το σύνολο της Δημόσιας Δαπάνης, που απαιτείται για την υλοποίηση του Μέτρου ανέρχεται σε 250.015.260 €, η οποία κατανέμεται ενδεικτικά στα έτη 2010-2015 ως ακολούθως: για το έτος 2010 0 εκ. €, για το έτος 2011 1 εκ. €, για το έτος 2012 6 εκ. €, για το έτος 2013 36 εκ. €, για το έτος 2014 62 εκ. € και για το έτος 2015 145.015.260 €, με δυνατότητα μεταφοράς σε επόμενα έτη μέχρι τη λήξη του Προγράμματος.

Ποιες επενδύσεις ενισχύονται από το πρόγραμμα

1. Ενισχύονται οι επενδύσεις:
α) που βελτιώνουν τις συνολικές επιδόσεις των επιχειρήσεων που επενδύουν στη μεταποίηση και εμπορία των γεωργικών προϊόντων του Παραρτήματος Ι, συμβάλλοντας στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της προστιθέμενης αξίας τους,

β) που αφορούν στην επίτευξη των ακόλουθων στόχων:
Ι. τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας συγκεκριμένων βασικών κλάδων γεωργικής παραγωγής (π.χ. μέσω της κάλυψης της ελλειμματικότητας στη μεταποιητική υποδομή σε επίπεδο νομού ή περιφέρειας, στη σύναψη ιδιωτικών συμφωνητικών με παραγωγούς κ.λπ.),
II. την αύξηση της προστιθέμενης αξίας των παραγόμενων προϊόντων των στηριζόμενων επιχειρήσεων, με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, καινοτομίας, τήρησης σύγχρονων κανόνων ασφάλειας τροφίμων για την προστασία του καταναλωτή καθώς και με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για την κάλυψη των αναγκών των μονάδων,
III. την παραγωγή προϊόντων ποιότητας, προϊόντων που φέρουν χρήση σήμανσης "νησιωτικό" ή "ορεινό", φέρουν εθνικά σήματα πιστοποίησης, παράγονται με σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης, από επεξεργασία βιολογικών πρώτων υλών, ΠΟΠ, ΠΓΕ, ζωικών προϊόντων προερχομένων από ειδικές εκτροφές,
IV. τη βελτίωση της προστασίας του περιβάλλοντος, τη βελτίωση της δημόσιας υγείας, στη βελτίωση της υγιεινής και προστασίας του καταναλωτή,
V. τη βελτίωση και την παρακολούθηση των υγειονομικών συνθηκών και της καλής διαβίωσης των ζώων.
VI. τη διάνοιξη νέων ευκαιριών εξεύρεσης αγορών (π.χ. αύξηση πωλήσεων, εξαγωγική δραστηριότητα) για τα γεωργικά προϊόντα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς στην παραγωγή ή τα ανώτερα όρια της κοινοτικής στήριξης στο πλαίσιο της ΚΟΑ.
γ) προϋπολογισμού αίτησης ενίσχυσης από 100.000 € μέχρι 5.000.000 € για το 80% των πόρων του προγράμματος, ενώ το 20% των πόρων θα διατεθεί για επενδύσεις προϋπολογισμού μεγαλύτερου των 5.000.000 € μέχρι 10.000.000 €. Η διάθεση του 20% των πόρων του προγράμματος για επενδύσεις από 5.000.000 € έως 10.000.000 € να πραγματοποιείται εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις και, σε αντίθετη περίπτωση, διατίθενται στις λοιπές κατηγορίες.

Δεν ενισχύονται οι επενδύσεις:
α) Για τη μεταποίηση ή την εμπορία προϊόντων που προέρχονται από Χώρες εκτός Ε.Ε., εκτός των περιπτώσεων προϊόντων που δεν παράγονται σε αυτές και χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βελτιστοποιημένου τελικού προϊόντος συνολικά ή μεμονωμένα και μέχρι ποσοστού 20% της συνολικής προτεινόμενης επεξεργασίας πρώτων υλών.
β) Για παρασκευή και εμπορία προϊόντων απομίμησης ή υποκατάστασης του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων και του μελιού.
γ) Στο επίπεδο λιανικού εμπορίου.
δ) Που αφορούν γενετικά τροποποιημένα προϊόντα.
ε) Των οποίων ο προϋπολογισμός της αίτησης ενίσχυσης είναι μικρότερος των 100.000€ ή μεγαλύτερος των 10.000.000€, με τους περιορισμούς που αναφέρονται ανωτέρω.
στ) Οι οποίες έχουν ενισχυθεί ή προβλέπεται η ενίσχυσή τους στα πλαίσια της ΚΟΑ όπως αυτές εξειδικεύονται κατωτέρω στους αντίστοιχους τομείς ενίσχυσης του Μέτρου, με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων, που καθορίζονται σε αυτούς (Παράρτημα Α της παρούσας). Με στόχο την εξασφάλιση της συμπληρωματικότητας και της βέλτιστης αξιοποίησης της κοινοτικής χρηματοδότησης καθώς και την αποφυγή οποιασδήποτε επικάλυψης μεταξύ πυλώνα I & II, θεσπίστηκαν διοικητικοί κανόνες οι οποίοι περιλαμβάνονται στο ΠΑΑ, όπως αυτό ισχύει κάθε φορά.
ζ) Που αφορούν, στο σύνολο ή στο μεγαλύτερο μέρος τους, παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για χρήση πέραν της ιδιοκατανάλωσης.
η) Υφιστάμενης δραστηριότητας σχετικής με την προτεινόμενη επένδυση οι οποίες στερούνται νομιμοποιητικών εγγράφων λειτουργίας.

Οι επιλέξιμες κατά τομέα δράσεις αναφέρονται στο Παράρτημα Α, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσης και δύναται να ενισχυθούν στα πλαίσια του προγράμματος.

Ποιοι δικαιούνται τις επιδοτήσεις από το πρόγραμμα

Δικαιούχοι ενίσχυσης είναι:
• πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, κατά την έννοια της "Σύστασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 6ης Μαΐου 2003" σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων, η οποία δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. L124/36/20-5-03

• οι επιχειρήσεις, που απασχολούν λιγότερους από 750 υπαλλήλους ή έχουν κύκλο εργασιών μικρότερο των 200 εκατ. €, για τις οποίες προβλέπεται μείωση κατά το ήμισυ του μέγιστου ποσοστού του άρθρου 3, παράγραφος 1 της παρούσας.

• οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτου μεγέθους, στα μικρά νησιά του Αιγαίου κατά την έννοια του Καν. (ΕΕ) αριθ. 229/2013, για τις οποίες προβλέπεται το μέγιστο ποσοστό στήριξης.

Οι δικαιούχοι ενίσχυσης πρέπει να λειτουργούν αποκλειστικά με μία από τις ακόλουθες μορφές επιχειρήσεων: ατομική επιχείρηση, Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε., Α.Ε., Ι.Κ.Ε., προσωπικές εταιρείες του εμπορικού νόμου, Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις κάθε βαθμίδας, Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, Δημοτικές Επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις της εμπορικής και φορολογικής νομοθεσίας, που τελικά επιβαρύνονται με το κόστος της πραγματοποίησης του σχεδίου.

Οι δικαιούχοι ενίσχυσης πρέπει:
• να μη βρίσκονται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση
• να μην εκκρεμεί σε βάρος τους ανάκτηση ενίσχυσης για παραβάσεις σε ομοειδείς δραστηριότητες
• να μην είναι προβληματικές επιχειρήσεις κατά την έννοια των κοινοτικών κατευθυντήριων γραμμών όσον αφορά κρατικές ενισχύσεις για την διάσωση και αναδιάρθρωση προβληματικών επιχειρήσεων (Ε.Ε. C 244/1-10-04).
• να τηρούν βιβλία Β' ή Γ' κατηγορίας του Κ.Β.Σ.
• να υποβάλλουν στα επενδυτικά σχέδιά τους δαπάνες που δεν έχουν χρηματοδοτηθεί και δεν έχουν ενταχθεί σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους,
• να δεσμευτούν ότι τα επενδυτικά τους σχέδια δεν έχουν υποβληθεί για ένταξη και δεν θα υποβληθούν σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους,
• τα αυτόνομα και λειτουργικά επενδυτικά σχέδια με ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Για τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα των επενδυτικών σχεδίων ισχύει η ανωτέρω δέσμευση,
• των οποίων μπορεί να καταδειχθεί η φερεγγυότητα και η οικονομική βιωσιμότητα,
• που περιγράφουν εκτενώς και με σαφήνεια τον τρόπο κάλυψης της ιδίας συμμετοχής, με ίδια κεφάλαια ή και δανεισμό. Σημειώνεται ότι το ύψος των ιδίων κεφαλαίων δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 25% του αιτούμενου κόστους πραγματοποίησης της επένδυσης.

Αιτήσεις εταιριών υπό ίδρυση δεν θα λαμβάνονται υπόψη.

Πόσο είναι το ποσοστό της επιδότησης

1. Οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις κατά την έννοια της σύστασης 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής, ενισχύονται με:
• 50% του ποσού των επιλέξιμων επενδύσεων στις περιφέρειες που είναι επιλέξιμες για το στόχο σύγκλισης.
• 40% του ποσού των επιλέξιμων επενδύσεων στις περιφέρειες που είναι επιλέξιμες για το στόχο μη σύγκλισης.
• 65% του ποσού των επιλέξιμων επενδύσεων στα μικρά νησιά του Αιγαίου κατά την έννοια του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2019/93.

2. Οι επιχειρήσεις που έχουν μέχρι 750 υπαλλήλους ή έχουν κύκλο εργασιών μέχρι 200 εκατ. Ευρώ, ενισχύονται με το μισό του μέγιστου ποσοστού που προβλέπεται σύμφωνα με το παράρτημα του Καν. 1698/2005.
Δεν ισχύουν οι περιορισμοί μεγέθους επιχειρήσεων, ως προς το μέγιστο ποσοστό στήριξης, στο έδαφος των μικρών νησιών του Αιγαίου.

3. Αν στο εγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο προβλέπεται δανεισμός για την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής, το σχετικό δάνειο θα πρέπει:
α) να συνάπτεται με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα (όροι, ύψος, διάρκεια, σκοπός, επιτόκιο),
β) να λαμβάνεται για το επενδυτικό σχέδιο και να γίνεται σχετική μνεία στην δανειακή σύμβαση,
γ) να προσκομίζονται η δανειακή σύμβαση και οι τυχόν εκταμιεύσεις.

Το επενδυτικό δάνειο μπορεί να λαμβάνεται και σε συνάλλαγμα. Το δάνειο που θα χρησιμοποιηθεί είναι δυνατόν να υποστηρίζεται και από τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΠΑΑ, όπως το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας. Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που το δάνειο έχει χορηγηθεί κάνοντας χρήση του χρηματοδοτικού εργαλείου της ΕΤΕΑΝ και εμπεριέχει Ακαθάριστο Ισοδύναμο Επιχορήγησης (ΑΙΕ), αυτή θα συνυπολογισθεί κατά την πληρωμή της τελικής δόσης της Δημόσιας Δαπάνης, ώστε η συνολικά καταβληθείσα ενίσχυση να είναι σύμφωνη με τις κοινοτικές και εθνικές διατάξεις.

4. Η ενίσχυση καταβάλλεται απευθείας σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου και δεν επιτρέπεται η εκχώρησή της σε τρίτους.

ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΚΑΙ ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ

1. Οι επιλέξιμες δαπάνες για τις οποίες δύναται να παρέχεται ενίσχυση αφορούν:
α) Τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.
β) Την κατασκευή ή τη βελτίωση ακινήτων.
γ) Την προμήθεια και εγκατάσταση νέου μηχανολογικού εξοπλισμού συμπεριλαμβανομένου και του λογισμικού πληροφορικής και του εξοπλισμού των εργαστηρίων στο βαθμό που εξυπηρετεί την λειτουργία της μονάδας, περιλαμβανομένης της χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως προβλέπεται στις εθνικές διατάξεις.
δ) Τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας αποβλήτων όχι ως μεμονωμένη δράση αλλά ως τμήμα της συνολικής παραγωγικής επένδυσης.
ε) Την αγορά καινούργιων οχημάτων - ισοθερμικών βυτίων, αναγκαίων για τη μεταφορά του γάλακτος προς τον χώρο τυποποίησης - μεταποίησης, καθώς και την αγορά καινούργιων οχημάτων ψυγείων μόνο για τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου Πελάγους.
στ) Την αγορά οχημάτων για τη μεταφορά των ζωικών υποπροϊόντων με προδιαγραφές σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία (Καν.1069/09 και Καν.142/11), στο πλαίσιο της δράσης που αφορά σε ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό μονάδων αδρανοποίησης υποπροϊόντων σφαγής.
ζ) Τα γενικά έξοδα μέχρι 5% του συνόλου του προϋπολογισμού, όπως αμοιβές μηχανικών, συμβούλων, και άδειες πέραν των παραπάνω δαπανών.
η) Τα απρόβλεπτα ενισχύονται μέχρι 5% του συνόλου του προϋπολογισμού της αίτησης ενίσχυσης εφόσον αφορούν επιλέξιμες δαπάνες.
θ) Δαπάνες για μελέτες σκοπιμότητας, δαπάνες για τη δημιουργία αναγνωρίσιμου σήματος (ετικέτας) του προϊόντος, απόκτηση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, έρευνα αγοράς για τη διαμόρφωση της εικόνας του προϊόντος (συσκευασία, σήμανση) καθώς και οι δαπάνες κατασκευής και ανάρτησης επεξηγηματικής πινακίδας ή διαφημιστικού πλαισίου στην τοποθεσία υλοποίησης της επένδυσης.
ι) Την απόκτηση πιστοποιητικών από αρμόδιους οργανισμούς (όπως ISO, HACCP κλπ).
ια) Την αγορά fax, τηλεφωνικών εγκαταστάσεων, δικτύων ενδοεπικοινωνίας και ηλεκτρονικών υπολογιστών, συμπεριλαμβανομένου του απαραίτητου για τη λειτουργία της επένδυσης λογισμικού, φωτοτυπικών και συστημάτων ασφαλείας των εγκαταστάσεων.
ιβ) Την κατασκευή της κατοικίας φύλαξης των εγκαταστάσεων μέχρι του ποσού των 50.000 €.
ιγ) Τα έξοδα για την κατασκευή γεώτρησης προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της μονάδας.
ιδ) Στο πλαίσιο των δράσεων που αφορούν σε ιδρύσεις σφαγείων ή / και εκσυγχρονισμού - συμπλήρωσης υφιστάμενης σφαγειοτεχνικής υποδομής και δεδομένης της υποχρεωτικής ταξινόμησης των σφαγίων χοίρου με βάση κοινοτική κλίμακα ταξινόμησης (Καν. (ΕΚ)1234/07, (ΕΚ)1249/08 και η εκτελεστική απόφαση της Επιτροπής αριθ. 2013/437/ΕΕ) θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη η προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού για την εφαρμογή της σύμφωνα με τα οριζόμενα στις αποφάσεις της Επιτροπής της 17/07/89 αριθ. 89/449/ΕΟΚ και της 25ης /10/10 αριθ. 2010/642/ΕΕ.

Οι μη επιλέξιμες δαπάνες και για τις οποίες δεν καταβάλλεται ενίσχυση αφορούν:
α) Αγορά οικοπέδου.
β) Αγορά ή μίσθωση κτιριακών εγκαταστάσεων, ανεξάρτητα αν πρόκειται για παλιές ή καινούργιες και με την πιθανή προηγούμενη χρήση τους.
γ) Έργα συντήρησης κτιριακών εγκαταστάσεων και μηχανολογικού εξοπλισμού.
δ) Η ασφάλιση του μηχανολογικού εξοπλισμού.
ε) Προσωρινά έργα μη αμέσως συνδεόμενα με την
εκτέλεση της πράξης (π.χ. προσωρινό υπόστεγο για την φύλαξη υλικών, κλπ).
στ) Εργασίες πράσινου (δενδροφυτεύσεις, γκαζόν, κ.λ.π.) καθώς και έργα διακόσμησης.
ζ) Έργα οδοποιίας εκτός των ορίων του οικοπέδου εγκατάστασης της μονάδας πέραν των απολύτως αναγκαίων για την εξυπηρέτηση της μονάδας.
η) Συμβολαιογραφικά έξοδα και πάσης φύσεως φόροι και δημοσιονομικές επιβαρύνσεις του δικαιούχου της επένδυσης.
θ) Εξοπλισμός αναψυχής (όπως εξοπλισμός αναπαραγωγής ήχου και εικόνας κλπ).
ι) Αγορά οχημάτων εν γένει εκτός
• των ειδικών και αναγκαίων όπως αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο καθώς και
• της εσωτερικής για τις ανάγκες της επένδυσης (περονοφόρα, ανυψωτικά κλπ).
ια) Λοιπός εξοπλισμός γραφείων (γραφομηχανές, αριθμομηχανές, έπιπλα κ.λπ.) εκτός των αναφερομένων στην προηγούμενη παράγραφο 1 εδάφιο ια.
ιβ) Αγορά υλικών αποσβέσιμων σε διάρκεια μικρότερη του έτους.
ιγ) Μη φυσικές επενδύσεις συμπεριλαμβανομένων των δημοσιονομικών επιβαρύνσεων κάθε είδους σε βάρος των δικαιούχων.
ιδ) Αποζημιώσεις που πληρώνονται από τους δικαιούχους σε τρίτους για απαλλοτριώσεις, εκκρεμότητες κ.λπ.
ιε) Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) των δαπανών της επένδυσης.
ιστ) Αγορά μεταχειρισμένων μηχανημάτων και εξοπλισμού.
ιζ) Αμοιβές προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των επιβαρύνσεων της κοινωνικής ασφάλισης, πληρωτέες από τον δικαιούχο στο προσωπικό του, εκτός εάν αυτό προσελήφθη για να εργασθεί αποκλειστικά για την υλοποίηση της επένδυσης και να απολυθεί με την ολοκλήρωσή του.

Η εκπαίδευση του προσωπικού δεν υπολογίζεται για ενίσχυση εκτός της περίπτωσης που αφορά πιστοποιητικά (π.χ. HACCP) σε νέες τεχνολογίες.
ιη) Δαπάνες που αφορούν την αύξηση της δυναμικότητας σε τομείς όπου υπάρχει περιορισμός στην παραγωγή από την ΚΟΑ γεωργικών προϊόντων.
ιθ) Δαπάνες που αφορούν την απλή αντικατάσταση. κ) Δαπάνες αποξήλωσης και καθαίρεσης γενικότερα και ιδιαίτερα, δαπάνες για τον καθαρισμό της αρχικής θέσης σε περιπτώσεις μετεγκατάστασης και κόστος αποξήλωσης και μεταφοράς του παλαιού εξοπλισμού ή μέρος αυτού στη νέα θέση.
κα) Δαπάνες που αφορούν την κατασκευή ιστοσελίδας και της δημιουργίας εντύπου διαφημιστικού υλικού της μονάδας.
κβ) Επιλέξιμες θεωρούνται οι δαπάνες, που πραγματοποιούνται μετά την ημερομηνία της υποβολής της αίτησης ενίσχυσης.
κγ) Δαπάνες εργασιών που πραγματοποιήθηκαν νωρίτερα της ημερομηνίας της υποβολής της αίτησης ενίσχυσης, δεν είναι επιλέξιμες. Εξαιρούνται οι δαπάνες για την διαδικασία έκδοσης οικοδομικής άδειας, προπαρασκευαστικών μελετών (εδαφοτεχνική, προστασία περιβάλλοντος κλπ), μελετών κατασκευής (αρχιτεκτονική, στατική μελέτη κλπ), των δαπανών της οικονομοτεχνικής μελέτης, δαπανών γεώτρησης και εργασίες διαμόρφωσης και περίφραξης οικοπέδου, όπου έχουν πραγματοποιηθεί μετά την ημερομηνία δημοσίευσης της 1ης πρόσκλησης του μέτρου για το ΠΑΑ 2007-2013)

Τα δικαιολογητικά για το πρόγραμμα

1. Η αίτηση ενίσχυσης που υποβάλλει ο δικαιούχος πρέπει να έχει τη μορφή ολοκληρωμένης τεχνικοοικονομικής μελέτης. σύμφωνα με προδιαγραφές που καθορίζονται με Απόφαση Υπουργού.

2. Η αίτηση ενίσχυσης θα συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
α) Αντίγραφο τελευταίου κωδικοποιημένου καταστατικού επιχείρησης ή αντίγραφο καταστατικού και των τροποποιήσεων αυτού για τους δικαιούχους με μορφή εταιρείας. Στις περιπτώσεις δικαιούχων των οποίων η νομική μορφή είναι Ε.Π.Ε. ή Α.Ε. προσκομίζεται υποχρεωτικά το ΦΕΚ δημοσίευσης του αρχικού καταστατικού και της τελευταίας τροποποίησής του.
β) Τίτλους ιδιοκτησίας οικοπέδου ή και εγκαταστάσεων όπου πρόκειται να πραγματοποιηθεί η επένδυση, είτε πρόκειται για νέα μονάδα ή μετεγκατάσταση ή εκσυγχρονισμό ή επέκταση ήδη υπάρχουσας μονάδας καθώς και πιστοποιητικό μεταγραφής και βαρών. Κατά την αξιολόγηση της αίτησης ενίσχυσης γίνονται αποδεκτές και οι περιπτώσεις μίσθωσης οικοπέδων και εγκαταστάσεων με ιδιωτικό συμφωνητικό υπό την προϋπόθεση προσκόμισης της συμβολαιογραφικής πράξης και του πιστοποιητικού μεταγραφής, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον είκοσι ετών από την υποβολή της αίτησης, με τα δικαιολογητικά αποδοχής της απόφασης Προέγκρισης από το δικαιούχο.
γ) Ισολογισμοί και αποτελέσματα χρήσεως για τα τρία (3) προηγούμενα έτη αυτού της αίτησης, καθώς επίσης και η υποβολή των αντιστοίχων εκκαθαριστικών σημειωμάτων της Δ.Ο.Υ. ενός εκάστου των εταίρων που κατέχουν ποσοστό ίσο ή άνω των 10%. Σύμφωνα με την απόφαση που παρουσιάζει το δικαιολογητικά ,εάν πρόκειται για νεοσύστατη εταιρία υποβάλλονται μόνο τα εκκαθαριστικά σημειώματα της Δ.Ο.Υ. των τριών (3) τελευταίων ετών, ενός εκάστου των παραπάνω μετόχων.

Στην περίπτωση που οι δικαιούχοι:
• είναι υποχρεωμένοι να δημοσιεύουν ισολογισμό και αποτελέσματα χρήσης, απαιτείται η προσκόμιση επίσημου αντίγραφου της δημοσίευσής του στον τύπο ή στο αντίστοιχο ΦΕΚ
• δεν είναι υποχρεωμένοι να δημοσιεύουν ισολογισμό και αποτελέσματα, απαιτείται η προσκόμιση αντίγραφου το οποίο πρέπει να είναι θεωρημένο από τους διορισμένους ελεγκτές.

Οι δικαιούχοι που δεν είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και δημοσιεύουν ισολογισμό πρέπει υποχρεωτικά να υποβάλουν αντίγραφα των εντύπων φορολογίας εισοδήματος Ε3 και Ε5 που υπέβαλαν τα τρία (3) προηγούμενα έτη αυτού της αίτησης.
Στην περίπτωση που οι αιτήσεις ενίσχυσης αναφέρονται σε μετεγκατάσταση ή εκσυγχρονισμό, θα πρέπει δια των ισολογισμών ή των εντύπων φορολογίας εισοδήματος Ε3 και Ε5 να αποδεικνύεται ότι η δραστηριότητα της μονάδας δεν είχε διακοπεί τα τρία (3) τουλάχιστον τελευταία έτη.
Επενδύσεις που αναφέρονται σε εκσυγχρονισμό, επέκταση με ή χωρίς μετεγκατάσταση μονάδων, αυτές πρέπει να λειτουργούν για μια τριετία πριν την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης για τον εκσυγχρονισμό τους, με εξαίρεση αυτές που έχουν ενταχθεί στα πλαίσια προηγούμενων προκηρύξεων του Μέτρου 123Α

δ) Υπεύθυνη δήλωση ότι:
• το ίδιο αντικείμενο της επένδυσης δεν έχει προταθεί ή οριστικά υπαχθεί για ενίσχυση σε άλλο μέτρο του Προγράμματος ή σε άλλο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ή στον αναπτυξιακό νόμο. Σε περίπτωση διαπίστωσης ότι το ίδιο αντικείμενο έχει υποβληθεί για ενίσχυση και σε άλλο μέτρο του ΠΑΑ ή σε άλλο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ή στον αναπτυξιακό νόμο, η αίτηση ενίσχυσης απορρίπτεται, ενημερώνεται εγγράφως ο φορέας του άλλου προγράμματος και ο δικαιούχος της επένδυσης δε δύναται να υποβάλει άλλη αίτηση στο ΠΑΑ πριν την παρέλευση τριετίας από την ημερομηνία απόρριψης.
• τηρείται το άρθρου 8 του Καν. 1698/2005 περί «ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών και έλλειψη διακρίσεων».

ε) Άδεια λειτουργίας υφιστάμενης μονάδας, όπου αυτό απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία. Γίνονται δεκτές αιτήσεις ενίσχυσης υφισταμένων μονάδων των οποίων προσωρινά έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας, εφόσον με την προτεινόμενη αίτηση ενίσχυσης ικανοποιούνται οι όροι της ανάκλησης.

στ) Άδεια εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού προβλεπόμενης κατάστασης. Είναι δυνατή η προσκόμισή του δύο μήνες μετά την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης, μόνο στην περίπτωση που κατά την υποβολή της αίτησης προσκομίζεται αντίγραφο του αιτήματος του φορέα για έκδοσή του από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

ζ) Τις απαραίτητες, κατά κατηγορία επένδυσης, περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις ή ισοδύναμα απαλλακτικά έγγραφα, υφιστάμενης και προβλεπόμενης κατάστασης, σύμφωνα με την Εθνική και Κοινοτική Νομοθεσία, που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι δυνατή η προσκόμιση των εν λόγω δικαιολογητικών δύο μήνες μετά την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης, μόνο στην περίπτωση που κατά την υποβολή της αίτησης προσκομίζεται αντίγραφο του αιτήματος του φορέα για έκδοσή των από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

η) Αναλυτικό προϋπολογισμό κόστους κτιριακών εγκαταστάσεων (προμετρήσεις).

θ) Σε περίπτωση επέκτασης - εκσυγχρονισμού είναι υποχρεωτική η προσκόμιση της ήδη υπάρχουσας πολεοδομικής άδειας θεωρημένης (για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου), ακόμη και στις περιπτώσεις που στην αίτηση ενίσχυσης δε ζητείται ενίσχυση για κτιριακές εγκαταστάσεις.

ια) Τεχνικά σχέδια: τοπογραφικό, διάγραμμα κάλυψης και κατόψεις, σχέδια διάταξης μηχανολογικού εξοπλισμού με σχετικό υπόμνημα, τόσο της υφιστάμενης όσο και της προτεινόμενης κατάστασης, ανεξάρτητα από το είδος της επένδυσης, ακόμα και στις περιπτώσεις που αφορούν μόνο την προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού και λεπτομερής τεχνική και λειτουργική περιγραφή της προτεινομένης αίτησης ενίσχυσης. Είναι δυνατή η αναζήτηση πρόσθετων τεχνικών σχεδίων από τον αιτούντα.

ιβ) Η προμήθεια του μηχανολογικού εξοπλισμού πρέπει να υποστηρίζεται από τουλάχιστον δύο (2) γραπτές προσφορές συνοδευόμενες από τα αντίστοιχα ενημερωτικά φυλλάδια με αναφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του, για όλα τα στοιχεία των δαπανών για τα οποία ζητείται ενίσχυση.

ιγ) Η οικονομοτεχνική μελέτη πρέπει να υπογράφεται από Γεωτεχνικό μέλος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου με βεβαίωση οικονομικής ενημερότητας από το ΓΕΩΤΕΕ για τους μελετητές-μέλη του και, στις περιπτώσεις που το κόστος της επένδυσης υπερβαίνει τα 500.000 €, από Οικονομολόγο μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου.

3. Πλήρης αίτηση ενίσχυσης θεωρείται αυτή στην οποία περιέχονται όλα τα παραπάνω δικαιολογητικά, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και της άδειας εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού προβλεπόμενης κατάστασης. Εξαιρούνται τα δικαιολογητικά που προσκομίζονται μαζί με τα δικαιολογητικά της Προέγκρισης.

4. Όσα εκ των δικαιολογητικών προσκομίζονται σε αντίγραφα πρέπει να είναι ευκρινή και ευανάγνωστα. Σε περίπτωση που κριθεί σκόπιμο δύναται αυτά να ζητηθούν από το φορέα αρμοδίως επικυρωμένα ή πρωτότυπα.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ, ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ

1. Αρμόδια Υπηρεσία για την παραλαβή, των αιτήσεων, την υλοποίηση και την παρακολούθηση του Μέτρου είναι η Διεύθυνση Προγραμματισμού & Γ.Δ. (εφεξής Φορέας Εφαρμογής - ΦΕ).

2. Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις ενίσχυσης μετά από δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο Μέτρο, που δημοσιεύεται 15 ημέρες πριν την έναρξη κάθε περιόδου υποβολής, σε τρεις τουλάχιστον εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας και ταυτόχρονα αναρτάται στις ιστοσελίδες www. agrotikianaptixi.gr και www.minagric.gr.

3. Έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν αίτηση ενίσχυσης και οι φορείς που έχουν εγκριθεί στα πλαίσια προηγούμενων προκηρύξεων του Μέτρου, για διαφορετικό φυσικό αντικείμενο.

4. Δίνεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης σε περισσότερους του ενός τομείς για την ίδια ή διαφορετική περιοχή, στα πλαίσια ενιαίας μελέτης.

5. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής αίτησης ενίσχυσης, ακολουθεί η διαδικασία αξιολόγησης, με ευθύνη του ΦΕ. Η αξιολόγηση των αιτήσεων ενίσχυσης των δικαιούχων γίνεται είτε από αξιολογητές του Φ.Ε., είτε με τη χρήση πιστοποιημένου Μητρώου Αξιολογητών. Η επιλογή της πλέον ενδεδειγμένης διαδικασίας αξιολόγησης θα καθορίζεται με Απόφαση Υπουργού. Στην περίπτωση που διαπιστωθούν ελλείψεις δικαιολογητικών, όπως αυτά περιγράφονται στο άρθρο 6 της παρούσας, ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος και υποχρεούται να ανταποκριθεί στην αποκλειστική προθεσμία των δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών από την ειδοποίηση. Μη προσκόμιση του συνόλου των στοιχείων, έως την ταχθείσα προθεσμία, συνεπάγεται μη περαιτέρω αξιολόγηση της αίτησης ενίσχυσης η οποία διαβιβάζεται στην αρμόδια Γνωμοδοτική Επιτροπή με εισήγηση απόρριψης.

6. Κάθε αίτηση ενίσχυσης, για την οποία διαπιστώνεται πληρότητα φακέλου, προωθείται για αξιολόγηση εξετάζοντας την επιλεξιμότητα της αίτησης ενίσχυσης και του δικαιούχου σύμφωνα με τα Κριτήρια επιλογής πράξεων, τη φερεγγυότητα και βιωσιμότητα του δικαιούχου της επένδυσης, τη βιωσιμότητα του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου και τη βαθμολόγηση σύμφωνα με τα εγκεκριμένα Κριτήρια επιλογής πράξεων.

7. Αιτήσεις ενίσχυσης που κρίνονται ότι δεν είναι σύμφωνες με τις επιλέξιμες δράσεις του Μέτρου απορρίπτονται με τη σύνταξη αιτιολογημένης εισήγησης, κατόπιν απόφασης της Γνωμοδοτικής Επιτροπής.

8. Ο αριθμός των αιτήσεων ενίσχυσης που θα εγκρίνονται από το ΥΠ.Α.Α.Τ. για χρηματοδότηση στα πλαίσια του Μέτρου 123Α της Δ' Προγραμματικής περιόδου, θα σχετίζεται με τις διαθέσιμες πιστώσεις και ο αριθμός τους θα εξαρτάται από τον αριθμό των υποβαλλόμενων αιτήσεων που θα πληρούν όλα τα προαναφερόμενα στην παράγραφο 6 του παρόντος άρθρου.

9. Οι επενδύσεις που πληρούν τα κριτήρια αξιολόγησης, κατατάσσονται σε πέντε κατηγορίες επενδύσεων για βαθμολόγηση, ως εξής:

α) Ιδρύσεις νέων μονάδων ή επεκτάσεις παραγωγικής δυναμικότητας υφισταμένων, προϋπολογισμού κατά την αίτηση άνω των 500.000 ΕΥΡΩ σε όλους τους Τομείς εκτός αυτών που αναφέρονται στο εδάφιο δ) της ίδιας παραγράφου, στις οποίες εφαρμόζεται η βαθμολόγηση.
β) Ιδρύσεις νέων μονάδων ή επεκτάσεις παραγωγικής δυναμικότητας υφισταμένων, προϋπολογισμού κατά την αίτηση ίσου ή κάτω των 500.000 ΕΥΡΩ σε όλους τους Τομείς εκτός αυτών που αναφέρονται στο εδάφιο ε) της ίδιας παραγράφου.
γ) Μετεγκαταστάσεις - Εκσυγχρονισμοί - συμπληρώσεις υφισταμένων εγκαταστάσεων χωρίς αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας προϋπολογισμού κατά την αίτηση άνω των 500.000 ΕΥΡΩ, σε όλους τους Τομείς εκτός αυτών που αναφέρονται στο εδάφιο δ) της ίδιας παραγράφου.
δ) Ιδρύσεις νέων μονάδων - επεκτάσεις, εκσυγχρονισμοί - μετεγκαταστάσεις υφισταμένων, προϋπολογισμού κατά την αίτηση άνω των 500.000€, στους τομείς: Ζωοτροφές-Δημητριακά-Σπόροι-Άνθη-Φαρμακευτικά και Αρωματικά Φυτά.
ε) Ιδρύσεις νέων μονάδων - επεκτάσεις παραγωγικής δυναμικότητας υφισταμένων, προϋπολογισμού κατά την αίτηση ίσων ή κάτω των 500.000€, στους τομείς: Ζωοτροφές-Δημητριακά-Σπόροι-Άνθη-Φαρμακευτικά και Αρωματικά Φυτά.
Εξαιρούνται από την διαδικασία βαθμολόγησης:
α) Αιτήσεις ενίσχυσης που αφορούν Μετεγκαταστάσεις ή και εκσυγχρονισμούς υφισταμένων εγκαταστάσεων προϋπολογισμού κατά την αίτηση ίσων ή κάτω των 500.000 ΕΥΡΩ, σε όλους τους Τομείς του Παραρτήματος Α της παρούσας.
β) Αιτήσεις ενίσχυσης:
• που περιλαμβάνουν επενδύσεις προστασίας περιβάλλοντος ή βελτίωσης των υγειονομικών συνθηκών, άνω του 50% του συνολικού κόστους, όπως προσδιορίζεται από την εισήγηση του ΦΕ, και αφορά δαπάνες για την εκπλήρωση των ανωτέρω προκειμένου να εκδοθούν οι άδειες λειτουργίας.
• που αφορούν λειτουργούσες μονάδες οι οποίες είναι υποχρεωμένες δια αποδεικτικών εγγράφων αρμόδιων υπηρεσιών να προβούν σε αναγκαστική μετεγκατάσταση για λόγους προστασίας περιβάλλοντος.

10. Οι αιτήσεις ενίσχυσης του εδαφίου αυτού δεν εξαιρούνται από την εξέταση της βιωσιμότητας της πρότασης.

11. Το αποτέλεσμα της διαδικασίας αξιολόγησης της αίτησης ενίσχυσης τίθεται υπόψη της Πρωτοβάθμιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής έγκρισης αιτήσεων ενίσχυσης, η σύσταση και η συγκρότηση της οποίας καθορίζονται με απόφαση Υπουργού, προκειμένου για τη λήψη απόφασης. Στους δικαιούχους των οποίων οι αιτήσεις ενίσχυσης έτυχαν καταρχήν έγκρισης από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή και οι οποίες βρίσκονται εντός των πλαισίων δεσμεύσεων του Προγράμματος, αποστέλλεται από τον Πρόεδρο της Γνωμοδοτικής Επιτροπής απόφαση Προ-έγκρισης, με τα στοιχεία όπως διαμορφώθηκαν μετά την εξέταση της αίτησης, με σκοπό να ετοιμάσουν τα δικαιολογητικά, που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9, για την οριστική ένταξή τους.

12. Αιτήσεις ενίσχυσης που κρίνεται ότι δεν είναι σύμφωνες με τα εγκεκριμένα κριτήρια επιλογής του Μέτρου απορρίπτονται με απόφαση της Πρωτοβάθμιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης. Οι λόγοι απόρριψης γνωστοποιούνται γραπτώς στους υποψήφιους επενδυτές, μετά την έγκριση των πρακτικών της συνεδρίασης.

13. Οι δικαιούχοι των οποίων οι αιτήσεις ενίσχυσης απορρίφθηκαν από την Πρωτοβάθμια Γνωμοδοτική Επιτροπή, δύνανται να υποβάλουν ένσταση-αίτηση θεραπείας επί του αποτελέσματος, εντός 30 ημερών από την κοινοποίησή του σε αυτούς, με απόδειξη, προσκομίζοντας πρόσθετα δικαιολογητικά ή νέα στοιχεία που δύναται να επηρεάσουν την αρχική απόφαση της Επιτροπής. Οι ενστάσεις-αιτήσεις θεραπείας θα εξετάζονται από Δευτεροβάθμια Γνωμοδοτική Επιτροπή, η σύσταση και συγκρότηση της οποίας καθορίζεται με απόφαση Υπουργού. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι ενδιαφερόμενοι ενημερώνονται εγγράφως. Δεν προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής νέας ένστασης-αίτησης θεραπείας επί του αρνητικού αποτελέσματος.

14. Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων ενίσχυσης, αξιολόγησης, οι συναρμόδιοι φορείς, τα κριτήρια βαθμολόγησης με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας καθορίζονται με Απόφαση Υπουργού.

ακολουθεί όλη η υπόλοιπη προκήρυξη του προγραμματος εδω