Οικονομία

Οι τιμές μεταφοράς προϊόντων με κοντέινερ έχουν πάρει «φωτιά»

Οι τιμές μεταφοράς προϊόντων με κοντέινερ έχουν πάρει «φωτιά»
Τον περασμένο Αύγουστο, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στη Γένοβα ήταν περίπου 2.200 δολάρια.

Σήμερα, το κόστος αυτό έχει εκτοξευθεί στα 7.700 δολάρια, μια αύξηση σχεδόν τετραπλάσια. Αυτή η δραματική αύξηση των ναύλων έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία, επηρεάζοντας τον τομέα των εισαγωγών, την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών, καθώς και τον πληθωρισμό.

Η Ελλάδα, ως σημαντικός εισαγωγέας πρώτων υλών και προϊόντων, βλέπει το κόστος εισαγωγής να αυξάνεται ραγδαία, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση του κόστους παραγωγής και πιθανόν σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.

Οι πληθωριστικές πιέσεις εντείνονται, μειώνοντας την αγοραστική δύναμη και αυξάνοντας το κόστος ζωής. Ταυτόχρονα, οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν αυξημένο κόστος μεταφοράς, κάτι που υπονομεύει την ανταγωνιστικότητά τους στις διεθνείς αγορές.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, που ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου έτους, συνεχίζεται αμείωτη, με το κόστος μεταφοράς να παραμένει υψηλό και τους χρόνους παράδοσης των εμπορευμάτων να έχουν διπλασιαστεί. Ο δείκτης Drewry, που αποτυπώνει τα ναύλα όλων των βασικών διαδρομών, έχει αυξηθεί κατά 210% σε σύγκριση με τον περασμένο Αύγουστο.

Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό σε επιχειρήσεις όπως η Jumbo, η οποία αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για το 2024, αναμένοντας πλέον αύξηση πωλήσεων κατά 4% αντί για 8%. Ταυτόχρονα, η αναφορά της S&P Global δείχνει ότι οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών, οδηγούν σε άνοδο του πληθωρισμού.

Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, αντιμέτωπες με μειωμένη ζήτηση στην Ευρώπη και αυξημένο κόστος, δυσκολεύονται να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στις διεθνείς αγορές.