Οικονομία

Βελτιώνεται η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση

Βελτιώνεται η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση Βελτιώνεται η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
Βελτιώνεται η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση Βελτιώσεις στο επίπεδο της κατάρτισης στην Ευρώπη έχει επιφέρει η μεταρρύθμιση των εκπαιδευτικών συστημάτων των χωρών, στο πλαίσιο της λεγόμενης «Διαδικασίας της Κοπεγχάγη», ήτοι τού προαιρετικού ευρωπαϊκού πλαισίου συνεργασίας, όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (cedefop) με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Από το 2010 μέχρι σήμερα, όλα τα συμμετέχοντα κράτη έχουν εισάγει μεταρρυθμίσεις στα εθνικά συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με βάση τους στόχους που θέτει το ανακοινωθέν της Μπριζ.

Ακόμη και χώρες με ισχυρά συστήματα κατάρτισης, όπως η Αυστρία, η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Κάτω Χώρες, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Φινλανδία, προσάρμοσαν ισχύοντα συστήματα και θέσπισαν νέα μέτρα. Άλλες, όπως η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Εσθονία,η Κροατία, η Πορτογαλία, η Πολωνία και η Ρουμανία σημείωσαν σημαντική πρόοδο προς την κατεύθυνση αυτή. Ωστόσο, πολίτες και επιχειρήσεις ακόμη δεν έχουν διαπιστώσει πλήρως τα οφέλη από τις αλλαγές αυτές.

Σύμφωνα με νέα έκθεση του Cedefop, "Stonger VET for better lifes", οι αλλαγές αυτές αφορούν κυρίως συστημικές βελτιώσεις: αλλαγές στη νομοθεσία και αλλαγές πολιτικής, με στόχο την προσαρμογή των σημερινών ή την εισαγωγή νέων προγραμμάτων μάθησης, νέων κατευθύνσεων και νέων τυπικών προσόντων (εικόνα). Τα εθνικά προγράμματα δράσης δίνουν επίσης προτεραιότητα στην αναβάθμιση της κατάρτισης και στην προσέλκυση περισσότερων νέων σε σχετικά προγράμματα σπουδών.

Οι μεταρρυθμίσεις οδήγησαν σε αυξανόμενο ενδιαφέρον για το θεσμό της μαθητείας και άλλες μορφές μάθησης στο χώρο εργασίας. "Το εθνικό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων (ΕθΠΕΠ) των διάφορων χωρών, που αρχικά θεσπίστηκε για την υποστήριξη της κινητικότητας (δεδομένου ότι διευκολύνει την κατανόηση και σύγκριση προσόντων που αποκτώνται σε άλλες χώρες), οδήγησε επίσης σε καλύτερη πρόσβαση στη μάθηση και σε εξατομίκευση των μαθησιακών επιλογών – και μάλιστα σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης, ακόμη και της τριτοβάθμιας. Τα συστήματα επικύρωσης της μη τυπικής και άτυπης μάθησης βελτιώνονται. Ταυτόχρονα, κερδίζει συνεχώς έδαφος η αξιοποίηση της κατάρτισης για την επανένταξη ατόμων χαμηλής ειδίκευσης, και άλλων ευάλωτων ομάδων, στην αγορά εργασίας" υπογραμμίζει το cedefop.

Κοντά στον στόχο για μείωση του ποσοστού πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου στο 10%

Με τη βοήθεια αυτών των αλλαγών, η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται κοντά στο στόχο της μείωσης του μέσου ποσοστού πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης στο 10% έως το 2020. Η συμμετοχή ευπαθών ομάδων και ατόμων χαμηλής ειδίκευσης σε προγράμματα κατάρτισης αυξάνεται επίσης. Ωστόσο, ορισμένοι στόχοι δεν φαίνεται ότι θα επιτευχθούν σε όλες τις χώρες. Συγκεκριμένα: η συνολική συμμετοχή ενηλίκων σε προγράμματα διά βίου μάθησης δεν προβλέπεται να φθάσει το 15% των ενηλίκων έως το 2020. Εξακολουθούν να διατυπώνονται προβληματισμοί σχετικά με τη χρηματοδότηση της κατάρτισης. Εργοδότες και κοινωνικοί εταίροι δεν συνεργάζονται ακόμη αρκετά στενά με τις εκπαιδευτικές αρχές. Οι βασικές δεξιότητες εξακολουθούν να χρήζουν βελτίωσης. Οι ίδιοι οι εκπαιδευτές χρειάζονται περισσότερες ευκαιρίες για μάθηση.

"Η προσαρμογή στις ανάγκες της αγοράς εργασίας απαιτεί ευελιξία στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ώστε να συνδυάζονται διάφοροι τύποι και επίπεδα δια βίου μάθησης. Ο στόχος αυτός δεν έχει ακόμη επιτευχθεί για όλους. Η ευρωπαϊκή συνεργασία έχει βελτιώσει την κατάρτιση, όμως πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά" καταλήγει η ανακοίνωση