Παιδεία

Με 18.000 κενά το «πρώτο κουδούνι» στα σχολεία: Ο πρόεδρος της ΔΟΕ στο Dnews

Με 18.000 κενά το «πρώτο κουδούνι» στα σχολεία: Ο πρόεδρος της ΔΟΕ στο Dnews Φωτογραφία: eurokinissi
Με πολλά κενά εκπαιδευτικών και κτιριακά προβλήματα ξεκινά η σχολική χρονιά, δηλώνει ο πρόεδρος της ΔΟΕ στο Dnews.

Ελάχιστες ώρες απομένουν για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2024-25, με το πρώτο κουδούνι στα σχολεία να χτυπά σήμερα, Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου, με τον καθιερωμένο αγιασμό και τα προαύλια να πλημμυρίζουν φωνές και γέλια των μαθητών. 

Από πλευράς Υπουργείου Παιδείας τονίζεται ότι όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες έχουν περαιωθεί, τα σχολεία είναι έτοιμα να υποδεχθούν τους μαθητές, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στις θέσεις τους και έχουν αναλάβει τα σχετικά καθήκοντα και παράλληλα δίνεται έμφαση στις πολυδιαφημιζόμενες αλλαγές και καινοτομίες που θα τεθούν σε εφαρμογή από τη φετινή σχολική χρονιά. 

Μιλώντας όμως με τον πρόεδρο της ΔΟΕ, Σπύρο Μαρίνη, εν όψει της έναρξης των σχολείων αντιλαμβανόμαστε ότι η κατάσταση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση που εκπροσωπεί, παρουσιάζεται εξωραϊσμένη καθώς καταγράφονται για ακόμη μια χρονιά ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και παράλληλα επιμένουν τα κτιριακά προβλήματα που ματαίως προσπαθούν να κρυφτούν επιμελώς πίσω από τους διαδραστικούς πίνακες και την εξαγγελία του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» για την ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων. Όπως μάλιστα τονίζεται θα διατεθούν 250 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, ενώ υπό διερεύνηση είναι και οι δυνατότητες αύξησης του προϋπολογισμού μέσω δωρεών. Παράλληλα, καταγράφεται και έντονος αναβρασμός και δυσαρέσκεια με φόντο την απόφαση για συγχώνευση τάξεων που έχει οδηγήσει σε αιφνιδιαστικές καταργήσεις τμημάτων και σε τάξεις με 25 μαθητές στα Δημοτικά και αντίστοιχα 28 σε Γυμνάσια/Λύκεια με την εκπαιδευτική διαδικασία να μένει μετέωρη. 

marinis 3b8a1

Ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Σπύρος Μαρίνης. 

Τα κενά στα Δημοτικά είναι υπαρκτά παρά τους διορισμούς εκπαιδευτικών 

Όπως παραδέχεται στο Dnews ο πρόεδρος της ΔΟΕ η νέα σχολική χρονιά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση θα ξεκινήσει με περισσότερα από 18.000 κενά και ας έγιναν 10.000 διορισμοί το φετινό καλοκαίρι. «Πέρυσι στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δούλεψαν 52.000 αναπληρωτές και πάλι η χρονιά έκλεισε με κενά. Παράλληλα αποχώρησαν με συνταξιοδότηση περίπου 4.000 συνάδελφοί μας.

Φέτος έγιναν 10.000 διορισμοί και έχουν μέχρι τώρα προσληφθεί 28.000 αναπληρωτές. Τα απλά μαθηματικά καταδεικνύουν πως η χρονιά ξεκινάει με περισσότερα από 18.000 κενά σε όλη τη χώρα. Όπως αντιλαμβάνεστε για άλλη μια χρονιά μαθητές θα παραμείνουν χωρίς εκπαιδευτικούς ακόμα και μέχρι τον Οκτώβρη, τον Δεκέμβρη ή και τον Μάρτη. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα τα κενά θα παραμείνουν μέχρι το τέλος της χρονιάς. Σε όλα τα επίπεδα επομένως, υποδομών, περιεχομένου, στελέχωσης και χρηματοδότησης εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές ερχόμαστε αντιμέτωποι συνολικά με μια άκρως αντιεκπαιδευτική πολιτική που επιτίθεται με σφοδρότητα τόσο στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών όσο και στα εργασιακά των εκπαιδευτικών.

Αξίζει εδώ να σας αναφέρω για παράδειγμα πως ένας νεοδιόριστος συνάδελφος που τοποθετήθηκε μακριά από τον τόπο κατοικίας του θα πρέπει με 776€ καθαρό μηνιαίο μισθό να βρει σπίτι, να πληρώνει ρεύμα, νερό, μετακίνηση και φυσικά τροφή. Σε αυτές τις συνθήκες πραγματικής εξαθλίωσης αναγκαζόμαστε καθημερινά να δίνουμε μέσα στις τάξεις τη μάχη για τη μόρφωση των μαθητών μας. Επειδή όμως γνωρίζουμε πως όλοι εμείς οι χιλιάδες έχουμε τη δύναμη μέσα από τον αγώνα μας και τη συμμαχία που έχουμε χτίσει όλα αυτά τα χρόνια με τους γονείς να μετρήσουμε κατακτήσεις και να ανατρέψουμε τους αντιεκπαιδευτικούς σχεδιασμούς και αυτής της κυβέρνησης, η ομοσπονδία θα επιδιώξει με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα να πάρει κι άλλες πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση». 

σχολεια ανοιγμα αγιασμος

Για τις εκτεταμένες συγχωνεύσεις τάξεων και σχολείων

Όπως δήλωσε στο Dnews ο πρόεδρος της ΔΟΕ «από τα 1000 τμήματα που συγχωνεύονται πανελλαδικά το μεγαλύτερο ποσοστό συγκεντρώνεται στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Όμως εμείς δε ζυγίζουμε απλώς αριθμητικά το χτύπημα στα μορφωτικά δικαιώματα που δέχονται χιλιάδες μαθητές μας σε όλη τη χώρα. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπάρχουν περιοχές στη χώρα, όπως για παράδειγμα στα Χανιά, όπου αναγκάζονται μαθητές να μετακινηθούν σε διπλανά χωριά, μακριά από τους φίλους και το κοινωνικό τους περιβάλλον, αφήνοντας επιπλέον το ζήτημα της μετακίνησης στην ατομική ευθύνη των γονιών τους.

Επομένως δεν μπορούμε να μπούμε στη λογική του μικρότερου ή μεγαλύτερου κακού. Αυτό που συμβαίνει με τη δημιουργία τάξεων των 25 μαθητών στα κτίρια που περιγράψαμε προηγουμένως είναι κυριολεκτικά εγκληματικό με πολύ αρνητικές συνέπειες για τη μόρφωση όλων των παιδιών αλλά και τη στήριξη των μαθητών μας με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ανάγκες που θα βρεθούν σε πολυπληθή τμήματα και σε πολλές περιπτώσεις χωρίς τον αναγκαίο εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης και γι’ αυτό το δηλώνουμε σε όλους τους τόνους ότι δε θα το αποδεχτούμε ως «κανονικότητα».

Από τη μεριά μας ως ομοσπονδία χαιρετίζουμε τις μεγάλες μαζικές κινητοποιήσεις που καθημερινά ξεδιπλώνονται από εκπαιδευτικούς και γονείς σε όλη τη χώρα και απαιτούμε από την κυβέρνηση και το υπουργείο παιδείας να πάρουν τώρα πίσω τις συγχωνεύσεις και αντί να αντιμετωπίζουν τις ανάγκες μας ως κόστος, να ασχοληθούν με τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης. Να μειώσουν δηλαδή τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη τόσο για παιδαγωγικούς όσο και για λόγους ασφάλειας. Να προσλάβουν όλο το αναγκαίο εκπαιδευτικό, ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό για να ανοίξουν έστω για πρώτη φορά τα σχολεία χωρίς κενά. Να σταματήσουν τις πρωτοφανείς διώξεις νεοδιόριστων συναδέλφων μας για το δικαίωμά τους στην απεργία και να προχωρήσουν άμεσα στη μονιμοποίησή τους. Να δοθεί γενναία κρατική χρηματοδότηση για την ενίσχυση των υπαρχόντων και την ανέγερση νέων σύγχρονων και ασφαλών σχολικών υποδομών. Αυτά θέλαμε να μεταφέρουμε στην ηγεσία του υπουργείου την προηγούμενη Τετάρτη από κοινού με τις Ομοσπονδίες των καθηγητών (ΟΛΜΕ) και των γονέων (ΑΣΓΜΕ), όμως και πάλι βρεθήκαμε απέναντι στον αυταρχισμό των γκλοπ και των χημικών τόσο εμείς όσο και οι μαθητές που συμμετείχαν στη μεγάλη κινητοποίηση».

Δίνουν πακτωλό χρημάτων για ενεργειακές αναβαθμίσεις στα σχολεία, αδιαφορώντας για τα προβλήματα στατικότητας 

Κληθείς να σχολιάσει το πρόγραμμα ανακαίνισης των σχολείων Μαριέττα Γιαννάκου που ο εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ ο κ. Μαρίνης τόνισε πως είναι επί της ουσίας κινήσεις εντυπωσιασμού καθώς δεν στοχεύουν στο να δοθούν δραστικές λύσεις στα χρόνια κτιριακά προβλήματα και στις λαβωμένες σχολικές υποδομές. Ειδικότερα σχολίασε ότι «το διαχρονικό πρόβλημα της σχολικής στέγης που οξύνεται με την πάροδο των χρόνων κρύβει ως αιτία τις προτεραιότητες του κράτους και των κυβερνήσεων, οι οποίες είναι προφανές σε όλους πια, γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές, ότι δεν είναι η κάλυψη των αναγκών μας σε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία. Βλέπετε η πραγματικότητα είναι πολύ πεισματάρα. Πριν 2 χρόνια χάσαμε μαθητή μας στις Σέρρες από κακοσυντηρημένο λέβητα. Την περσινή χρονιά μετρούσαμε τουλάχιστον ένα ατύχημα σε σχολικό χώρο κάθε εβδομάδα. Τα κοντέινερ και οι ακατάλληλοι σχολικοί χώροι πληθαίνουν με το πέρασμα του χρόνου και τα σχολεία μας δεν έχουν πιστοποιητικά καταλληλόλητας, αντισεισμική, αντιπυρική και αντιπλημμυρική θωράκιση.

Η κυβέρνηση αξιοποιώντας το Ταμείο Ανάκαμψης έδωσε πακτωλό χρημάτων σε μεγάλους ομίλους για ενεργειακές αναβαθμίσεις και βαψίματα χωρίς να αγγίξει τα τεράστια προβλήματα στατικότητας, χωρίς να εκπονήσει ένα κεντρικό σχέδιο ανέγερσης νέων σύγχρονων και ασφαλών σχολείων που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη. Καταλαβαίνετε ότι μέσα σε αυτό το τοπίο οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ αποτελούν πρόκληση για κάθε εκπαιδευτικό που μαζί με τους μαθητές του ζει καθημερινά στα γερασμένα, ασυντήρητα και ακατάλληλα σχολικά κτίρια και τρέμει για το ατύχημα που μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή. Επί της ουσίας ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι θα δώσει κάποια ψίχουλα με βάση το σύνολο των αναγκών για ανακαινίσεις και μερεμέτια και όχι για ανέγερση νέων σχολείων, στρώνοντας παράλληλα το χαλί για να μπουν και από αυτή την είσοδο οι ιδιώτες στα σχολεία.

Δηλαδή πολύ μακριά και έξω από τις πραγματικές ανάγκες μας. Για να το πούμε πιο απλά είναι προκλητικό να παρουσιάζονται και ως γενναιοδωρία 250 εκατομμύρια ευρώ για περισσότερα από 16.000 σχολικά κτίρια στη χώρα και επαναλαμβάνουμε όχι για ανέγερση νέων, τη στιγμή που δίνουμε μισό εκατομμύριο τη μέρα για μια φρεγάτα στην Ερυθρά Θάλασσα ή τη στιγμή που η κυβέρνηση κομπάζει για το ματωμένο πρωτογενές πλεόνασμα των 5,5 δις ευρώ, που προήλθε από τη δυσβάσταχτη οικονομική αφαίμαξη της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας.»

Επικοινωνιακού τύπου μέτρο η απαγόρευση κινητού στα Δημοτικά

Δεν θα μπορούσαμε να μην ζητήσουμε το σχόλιο του κ. Μαρίνη και για το μέτρο της απαγόρευσης κατοχής και χρήσης των κινητών στα Δημοτικά, ένα μέτρο που προτάσσεται ως μια από τις βασικές αλλαγές της νέας σχολικής χρονιάς. «Πραγματικά αν δεν ήταν τόσο σοβαρά τα πράγματα, θα ήταν για γέλια! Η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού της συζήτησης από τα ουσιώδη και μεγάλα ζητήματα που θέτει εδώ και χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα, επικέντρωσε τη συζήτηση στο κινητό για το οποίο υπήρχε ήδη θεσμικό πλαίσιο. Να σας ενημερώσω εδώ ότι το κινητό στα δημοτικά δεν επιτρεπόταν και σωστά κατά τη γνώμη μας. Το μέτρο της κυβέρνησης για είσοδο του κινητού στο δημοτικό σχολείο πραγματικά αναστάτωσε και εξόργισε χιλιάδες συναδέλφους αλλά και γονείς. Χαιρόμαστε που έστω και στο «και πέντε» κάτω από την κατακραυγή της εκπαιδευτικής κοινότητας η κυβέρνηση το πήρε πίσω, γεγονός βέβαια που αποδεικνύει πως οι εξαγγελίες της κυβέρνησης έχουν αποκλειστικά και μόνο επικοινωνιακά χαρακτηριστικά, ενώ στην πραγματικότητα στην πολιτική, τον σχεδιασμό και τις στοχεύσεις της δεν υπάρχει ούτε ψήγμα έγνοιας για την «αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου» και τη «στήριξη των εκπαιδευτικών» όπως της αρέσει να διαλαλεί».