Εννιά μύθοι για τα μέτρα της κυβέρνησης- Τι κρύβουν οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις για το 2025

Εννιά μύθοι για τα μέτρα της κυβέρνησης- Τι κρύβουν οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις για το 2025
Τι κρύβουν όσα περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το νέο έτος.

Η στήλη, χωρίς άλλα λόγια, αναδημοσιεύει από τον «Ριζοσπάστη» κείμενο του Κυριάκου Πασακυριάκου για τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις του 2025:

Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του 2025 και το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, που κατατέθηκαν πριν λίγες μέρες στη Βουλή, αποτυπώνουν με στοιχεία και ακρίβεια τη «σφαγή» σε βάρος του λαού τα επόμενα χρόνια.

Αυτή η πραγματικότητα δεν μπορεί να κρυφτεί από την προπαγανδιστική εκστρατεία της κυβέρνησης, που επιχειρεί να πείσει ότι την επόμενη χρονιά θα υπάρξουν μέτρα ανακούφισης των λαϊκών νοικοκυριών. Πλέον χαρακτηριστική σε αυτήν την κατεύθυνση είναι η δήλωση του πρωθυπουργού ότι το 2025 θα υπάρξουν 12 μειώσεις φόρων και 12 αυξήσεις αποδοχών. Βέβαια, τα ψεύδη της κυβέρνησης δεν είναι κάτι καινούργιο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πρόκειται για έναν προϋπολογισμό προσαρμοσμένο στις ανάγκες της καπιταλιστικής κερδοφορίας και γι' αυτό βαθιά αντιλαϊκό, «λαιμητόμο» για τις λαϊκές ανάγκες.

Ας δούμε μερικές από τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης που - υποτίθεται - ενισχύουν το διαθέσιμο εισόδημα εργαζομένων και συνταξιούχων.

Ας δούμε τους μύθους που παρουσιάζουν και ποια είναι η πραγματικότητα...

ΜΥΘΟΣ 1ος: «Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1% από 1/1/2025 θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων»

Οπως αναφέρει η κυβέρνηση, η σωρευτική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών από το 2019 ανέρχεται σε 5,4 ποσοστιαίες μονάδες (από 40,56% σε 35,16%), ενώ επιμένει να λέει ότι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1% θα οδηγήσει σε αύξηση του μισθού των εργαζομένων.

Στην πραγματικότητα, αυτό το μέτρο εξασφαλίζει πρώτα απ' όλα τη μείωση του λεγόμενου «μη μισθολογικού κόστους» για τις μεγάλες επιχειρήσεις κατά 440 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο και προστίθεται σε προηγούμενες μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4,4 επιπλέον μονάδες την προηγούμενη πενταετία, που τους δίνει με το «καλημέρα» μια μεγάλη «αβάντα» κερδοφορίας, επί της ουσίας απαλλάσσοντάς τες από ένα μεγάλο μέρος του μισθού.

Το «όφελος» για τους εργαζόμενους είναι 5 ευρώ τον μήνα για έναν μισθό των 1.000 ευρώ, που εξαφανίζονται βέβαια με το «καλημέρα» λόγω της μεγάλης ακρίβειας. Ακόμα περισσότερο, η μείωση των εργοδοτικών εισφορών στερεί πόρους από τα Ταμεία και αργά ή γρήγορα η «μαύρη τρύπα», που μεγαλώνει, θα φορτωθεί ξανά στους ασφαλισμένους και στους συνταξιούχους, με τα γνωστά προσχήματα περί «ελλειμμάτων».

Και μια τελευταία παράμετρος: Ακόμα και για εκείνους που θα δουν μερικά ευρώ αύξηση στις πενιχρές αποδοχές τους, υπάρχει ο κίνδυνος να χάσουν πολύ περισσότερα από την άλλη τσέπη. Για παράδειγμα, αλλάζοντας οριακά μισθολογική κλίμακα, αυτομάτως μειώνεται το επίδομα παιδιού από τα 42 στα 28 ευρώ. Η μείωση αυτή μπορεί να είναι μεγαλύτερη και από την αύξηση που είδε κάποιος στον μισθό του, με αποτέλεσμα στο τέλος της μέρας ο λογαριασμός στο εισόδημα να είναι «μείον». Ολα υπολογισμένα για να κερδίζει το κεφάλαιο και να χάνει ο λαός.

ΜΥΘΟΣ 2ος: «Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος από 1/1/2025 στους ελεύθερους επαγγελματίες θα τους αυξήσει το εισόδημα»

Η κυβέρνηση δεν θα έκανε ούτε αυτήν την ελάχιστη αλλαγή αν δεν υπήρχε η μαζική, οργανωμένη αντίδραση των χιλιάδων βιοπαλαιστών ΕΒΕ και αγροτών, που είδαν τους φόρους να εκτοξεύονται ακόμα και για εισόδημα που δεν έχουν! Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση έστησε στο φορολογικό «απόσπασμα» των τεκμηρίων πάνω από 400.000 μικρούς επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.

Από την εκκαθάριση των φετινών δηλώσεων, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, το 56,2% των αυτοαπασχολούμενων (401.078 φορολογούμενοι) θα πληρώσουν μέσο φόρο εισοδήματος 1.733 ευρώ, και μαζί με το τέλος επιτηδεύματος των 325 ευρώ, το συνολικό χαράτσι που τους επιβλήθηκε ανήλθε σε 2.058 ευρώ. Ετσι, σε σύγκριση με πέρυσι καλούνται να πληρώσουν φόρο αυξημένο κατά 813 ευρώ (από τα 1.245 ευρώ) ή 65,3% πάνω!

Τα υποτιθέμενα μέτρα «ελάφρυνσης» που εξήγγειλε η κυβέρνηση, δηλαδή η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος από το 2025, η μείωση του τεκμαρτού για πόλεις μέχρι 1.500 κατοίκους και η μείωση εργοδοτικών εισφορών, αποδεικνύονται κοροϊδία, διότι:

Πρώτον, τα έσοδα του τέλους επιτηδεύματος έχουν «προβλεφθεί» στις γιγαντιαίες αυξήσεις του νέου νόμου, αποκτώντας έτσι μόνιμο χαρακτήρα.

Δεύτερον, η μείωση του τεκμαρτού στη φορολόγηση αφορά ελάχιστους. Δεν προβλέπεται καμία μείωση, καμία «διόρθωση» για τους εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες στην Αττική.

Τρίτον, η μείωση των εργοδοτικών εισφορών, που παρουσιάζεται επίσης ως μέτρο ελάφρυνσης, αφορά μεγαλύτερες επιχειρήσεις, με δεκάδες εργαζόμενους. Η πλειοψηφία των βιοπαλαιστών ΕΒΕ και των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων ωφελούνται ελάχιστα.

ΜΥΘΟΣ 3ος: «Η επέκταση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο και για το 2025 θα ανακουφίσει τους φτωχούς αγρότες»

Η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο, που κερδήθηκε μέσα από τους σκληρούς αγώνες και τα μπλόκα των τελευταίων χρόνων, δεν μπορεί να καλύψει την αύξηση στην τιμή του πετρελαίου και είναι πολύ μικρότερη από τα χρήματα που δίνονταν πριν καταργηθεί η επιστροφή φόρου το 2016, με πολύ χαμηλότερη τη μέση τιμή του ντίζελ. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και οι προηγούμενες, δίνει μόνιμα πάνω από 370 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για πετρέλαιο και άλλα καύσιμα σε εφοπλιστές, ξενοδόχους και κλινικάρχες...

Παράλληλα, εδώ και δυόμισι χρόνια χιλιάδες αγρότες - όπως και ο υπόλοιπος λαός - πληρώνουν πανάκριβα το ηλεκτρικό ρεύμα, αντιμετωπίζουν το κυνήγι των εισπρακτικών εταιρειών εξαιτίας των οφειλών τους και διεκδικούν πλαφόν 7 λεπτά/KWh στο αγροτοκτηνοτροφικό ρεύμα. Ενα στοιχείο του προϋπολογισμού είναι ενδεικτικό: Τα συνολικά έσοδα από τον ΕΦΚ θα ξεπεράσουν κατά πολύ τα 7,239 δισ., ενώ το 2023 ήταν 7,018 δισ. και το 2024 7,192 δισ. ευρώ.

ΜΥΘΟΣ 4ος: «Αυξάνονται οι συντάξεις»

Η «αύξηση» των κύριων συντάξεων αντιστοιχεί στο ποσό - ψίχουλο των 17-20 ευρώ στη μέση κύρια σύνταξη των 817 ευρώ. Δηλαδή αύξηση 0,56 ή 0,66 ευρώ τη μέρα! Και όχι μόνο αυτό: Οσες από τις πενιχρές συντάξεις ξεπεράσουν έστω και λίγο το αφορολόγητο όριο των 9.200 ευρώ τον χρόνο με αυτές τις αυξήσεις, αμέσως θα φορολογηθούν και οι συνταξιούχοι θα πληρώσουν περισσότερα από την αύξηση που θα λάβουν! Θα δουν δηλαδή μείωση αντί για αύξηση στα ...φιλοδωρήματα που η κυβέρνηση ονομάζει συντάξεις. Ο ορισμός του «ένα σου δίνω, δέκα σου παίρνω», που η κυβέρνηση εφαρμόζει παντού.

Αλλά και αύξηση να έχουν, αυτή σε κάθε περίπτωση κοιτάζει «με το κιάλι» ακόμα και τον πληθωρισμό και, βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζεται το τεράστιο πρόβλημα της ακρίβειας. Μόνο οι υπέρογκες ανατιμήσεις δεκάδων φαρμάκων ακόμα και μέχρι 448%, στις οποίες προχώρησε πρόσφατα η κυβέρνηση, οδηγούν σε απόγνωση και αφαιρούν άλλα 30 εκατ. ευρώ από την τσέπη των ασφαλισμένων, ένα μεγάλο μέρος των οποίων είναι συνταξιούχοι.

ΜΥΘΟΣ 5ος: «Η αναμόρφωση του μισθολογίου στον δημόσιο τομέα θα αυξήσει το εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων»

Οι «αυξήσεις» στον κατώτατο μισθό και στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων - γιατί περί αυτού πρόκειται - εξανεμίζονται από την ακρίβεια πριν καν φτάσουν στην τσέπη των εργαζομένων και δεν ανακόπτουν την τάση μείωσης του πραγματικού εισοδήματος: Ο σημερινός μέσος μισθός είναι μειωμένος κατά 14,81% σε σχέση με το 2011.

Οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο έχουν χάσει τα τελευταία χρόνια πάνω από το 40% των αποδοχών τους. Οι αυξήσεις που τάζει η κυβέρνηση από την άνοιξη του 2025 έως το 2027 θα φτάσουν μέχρι 100 ευρώ, μέσω της εξίσωσης του εισαγωγικού μισθού σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Αυτό σημαίνει ότι αν τον Απρίλη του 2025 ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα αυξηθεί από 830 σε 870 ευρώ, οι αυξήσεις στο Δημόσιο για το 2025 δεν θα ξεπερνούν ούτε τα 20 ευρώ μεικτά!

Ακόμα κι αν υλοποιηθούν αυτές οι εξαγγελίες, θα φέρουν τον μέσο μισθό το 2027 εκεί που βρισκόταν 15 χρόνια πριν, χωρίς να υπολογίζονται η τεράστια ακρίβεια, τα νέα χαράτσια στο νερό, τα «ματωμένα» πλεονάσματα από την άγρια φορολόγηση και, βέβαια, οι πολεμικές δαπάνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η περιβόητη «οριζόντια αύξηση μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους» «κοστίζει» στο κράτος όσο η παραμονή της φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα για 6 μήνες!

ΜΥΘΟΣ 6ος: «Η αύξηση του κατώτατου μισθού βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα»

Ο κατώτατος μισθός θα προσαρμοστεί από τα 830 ευρώ μεικτά φέτος σε 950 ευρώ το 2027, και ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ το ίδιο έτος. Δηλαδή, οι μισθωτοί που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα συνεχίσουν να φυτοζωούν και να μην καλύπτουν ούτε τις βασικές τους ανάγκες, ενώ περίπου 600.000 που είναι σε καθεστώς μερικής απασχόλησης διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας.

Οσο για τον μέσο μισθό, αυτός φέτος συνεχίζει να είναι μικρότερος από το 2011 κατά 14,8%, όπως προαναφέραμε, ενώ το 2027 θα βρίσκεται λίγο πάνω από τον ονομαστικό μισθό του 2011 (!), με την αγοραστική αξία βέβαια να είναι σαφώς πολύ μικρότερη, αφού ο πληθωρισμός και η ακρίβεια που κατατρώνε τους εργατικούς μισθούς συνεχίζουν να «κάνουν τη δουλειά τους».

Ολα αυτά την ώρα που η κυβέρνηση ενσωματώνει την ευρωενωσιακή Οδηγία που «δένει» πιο σφιχτά τον κατώτατο μισθό με την «παραγωγικότητα», μονιμοποιώντας όλες τις μνημονιακές περικοπές των ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ για την κερδοφορία του κεφαλαίου.

ΜΥΘΟΣ 7ος: «Η αναμόρφωση των κοινωνικών επιδομάτων ανακουφίζει ευπαθείς ομάδες»

Το κόστος διαβίωσης για τα λαϊκά νοικοκυριά έχει εκτιναχθεί, καθιστώντας τα όποια επιδόματα ακόμα πιο ανεπαρκή. Για παράδειγμα, η εξαγγελία για αύξηση του επιδόματος παιδιού και χορήγηση μιας έκτακτης δόσης τον Δεκέμβρη δεν μπορεί να δώσει καμία σπουδαία ανάσα στους γονείς. Το ποσό της αναμενόμενης αύξησης περιορίζεται στο ποσό των 17 ευρώ (από 28 σε 45 ευρώ) και αφορά μία μόνο εισοδηματική κατηγορία δικαιούχων.

Για να δοθούν μάλιστα κι αυτά τα λεφτά στους πιο φτωχούς, χιλιάδες οικογένειες χάνουν εντελώς το επίδομα, είτε επειδή πήραν μια μικρή αύξηση στον μισθό τους και βγήκαν εκτός εισοδηματικών κριτηρίων, είτε επειδή ήταν ΕΒΕ και φορολογήθηκαν με το νέο σύστημα των τεκμαρτών - εικονικών εισοδημάτων.

Επιπλέον, δηλωμένος στόχος της κυβέρνησης είναι καταρχάς η μείωση του επιδόματος σε κατηγορίες ανέργων, όπως αυτοί που δουλεύουν με μερική απασχόληση ή εποχικά στον Τουρισμό - Επισιτισμό. Με το νέο σύστημα που ετοιμάζουν, ακόμα κι αυτό το γλίσχρο επίδομα που δίνεται - και πάντως όχι πάνω από 12 μήνες - θα βαίνει μειούμενο, θα δίνεται κλιμακωτά και θα κόβεται οριστικά αν ο άνεργος δεν αποδεχτεί κάποια δουλειά που του προτείνει η ΔΥΠΑ.

ΜΥΘΟΣ 8ος: «Τα μέτρα για τη στέγη είναι ανάσα για τους νέους ανθρώπους, ειδικά τα ζευγάρια»

Η κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα, που είναι οι ...νεκροθάφτες της λαϊκής στέγης, έχουν το θράσος να παρουσιάζονται ως «σωτήρες» της! Τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και οι προηγούμενες έχουν θεσπίσει ένα νομικό πλαίσιο με βάση το οποίο τα «κοράκια» των funds και των τραπεζών πετάνε τον κόσμο έξω από τα σπίτια του. Ηδη για το β' εξάμηνο του χρόνου προβλέπονται πάνω από 10.234 πλειστηριασμοί ακινήτων, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων αφορά περιουσία χρεωμένων, φτωχών λαϊκών ανθρώπων, που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα δάνεια.

Η κατάσταση σήμερα είναι η εξής: Το 71,9% των νέων 18-34 ετών διαμένουν στο «παιδικό τους δωμάτιο», από 58,4% το 2008. Ταυτόχρονα, το 74,2% των ενοικιαστών δαπανούν άνω του 40% του εισοδήματός τους για τη στέγαση και σχεδόν ένα στα δύο νοικοκυριά (45,5%) καθυστερεί να πληρώσει στεγαστικά δάνεια, ενοίκια ή λογαριασμούς.

Τα προγράμματα της κυβέρνησης αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό του πλήθους των εργαζομένων, περιλαμβάνοντας μόλις 20.000 δικαιούχους για αγορά πρώτης κατοικίας και 2.500 για παροχή κατοικιών με χαμηλό ενοίκιο και δικαίωμα αγοράς. Ακόμα, επιβάλλουν τον τραπεζικό δανεισμό των «ωφελούμενων» για την απόκτηση κατοικίας ή την ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση του ακινήτου. Οι εργαζόμενοι παραμένουν «ενοικιαστές» του σπιτιού τους, όμηροι της επόμενης γενιάς πλειστηριασμών. Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι; Οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι εταιρείες «real estate», που θα υποδεχτούν το «ζεστό» κρατικό χρήμα..

ΜΥΘΟΣ 9ος: «Μειώνονται οι φόροι»

Ο προϋπολογισμός του 2025, που υλοποιεί το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, προβλέπει έως και ...πλεονάσματα των ματωμένων πλεονασμάτων της τάξης των 7 δισ. σε 4 χρόνια! Αυτά θα πληρώσουν με τους έμμεσους και άμεσους φόρους τα λαϊκά στρώματα, με την κυβέρνηση να παρουσιάζει ως μειώσεις όσα τους παίρνει διπλά από την άλλη τσέπη.

Μόνο το πρώτο οκτάμηνο του 2024 τα νοικοκυριά έχουν πληρώσει σε κάθε λογής φόρους ένα υπέρογκο ποσό, που ξεπερνά τα 40 δισ. ευρώ. Το ματωμένο πλεόνασμα διαμορφώθηκε στα 7,567 δισ. ευρώ. Δηλαδή η υπέρβαση στον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος ξεπέρασε τα 4,2 δισ. ευρώ! Μόνο τα έσοδα από τον ΦΠΑ άγγιξαν τα 17 δισ. ευρώ. Η φοροαφαίμαξη συνεχίζεται και κλιμακώνεται «κανονικά και με τον νόμο». Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: Μέσα σε μια τετραετία (2020 - 2023) ο φόρος εισοδήματος αυξήθηκε κατά 41% (!), σε εντελώς αντίθετη πορεία με την κατρακύλα του λαϊκού εισοδήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αύξηση των φόρων είναι 4 φορές μεγαλύτερη από την υποτιθέμενη αύξηση του μεικτού εισοδήματος (περίπου 11%) την οποία παρουσιάζει η κυβέρνηση για την ίδια περίοδο, με πολλές στατιστικές αλχημείες και μαγειρέματα.

Ως αποτέλεσμα, μόνο το πρώτο 5μηνο του έτους οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των νοικοκυριών έχουν ξεπεράσει τα 3,053 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 22% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Πάνω από τη μισή Ελλάδα και συγκεκριμένα 4.253.031 φορολογούμενοι έχουν οφειλές προς την εφορία, σε 2.134.014 ανθρώπους κρέμεται από πάνω τους η δαμόκλειος σπάθη των κατασχέσεων και σε πάνω από 1,5 εκατομμύριο (1.525.162) από αυτούς έχουν επιβληθεί τέτοια μέτρα.

Με οδηγό το νέο Μεσοπρόθεσμο και τον «στενό κορσέ» της ΕΕ

Ο νέος κρατικός προϋπολογισμός και τα όσα αντιλαϊκά αυτός προβλέπει αποτελούν στην πραγματικότητα κομμάτι του νέου 4ετούς διάρκειας μνημονίου που κατέθεσε προ ημερών η κυβέρνηση για έγκριση στην ΕΕ, με τίτλο «Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο 2025 - 2028».

Το νέο Μεσοπρόθεσμο είναι στο πνεύμα του «Αναθεωρημένου Συμφώνου Σταθερότητας» της ΕΕ, ενός Συμφώνου που περιλαμβάνει όλες τις βασικές αντιλαϊκές δεσμεύσεις, τα μνημόνια διαρκείας της ΕΕ για τα επόμενα πολλά χρόνια. Το νέο Σύμφωνο περιλαμβάνει την «εφαρμογή ενός αξιόπιστου μηχανισμού κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ο οποίος θα είναι αρκετά αυτοματοποιημένος, αφήνοντας λίγα περιθώρια πολιτικών παρεμβάσεων», με αυτόματους δηλαδή «κόφτες δαπανών», ματωμένα πλεονάσματα και λοιπές αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις που θα στηρίξουν τη στροφή στην πολεμική οικονομία και τα νέα παχυλά πακέτα που θα φτάσουν στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Στο πλαίσιο αυτό, το νέο Μεσοπρόθεσμο προβλέπει μεταξύ άλλων:

  • Κλιμάκωση των ματωμένων πλεονασμάτων, για τη «βιωσιμότητα» του κρατικού χρέους. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι θα πάνε για την εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους περίπου 30 δισ. ευρώ την πενταετία, τα οποία θα προέλθουν από τη φοροαφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων. Σε αυτά προστίθενται τουλάχιστον άλλα 35 δισ. για τα έξοδα τόκων, καθώς και τα έσοδα που θα προέλθουν από την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, όπως τα 3,3 δισ. από τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Με δυο λόγια, η φοροληστεία θα συνεχίσει να αυξάνεται για όλη την πενταετία σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων, ούτως ώστε το αστικό κράτος και οι επιχειρηματικοί όμιλοι να έχουν πρόσβαση σε φτηνότερο δανεισμό.
  • «Τσουνάμι» νέων αντιλαϊκών μέτρων. Εκτός από την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών, στο Μεσοπρόθεσμο καθορίζονται αναλυτικά για κάθε υπουργείο τόσο οι αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις που πρόκειται να δρομολογηθούν όσο και τα επενδυτικά σχέδια τα οποία ικανοποιούν τις ανάγκες των μονοπωλιακών ομίλων, αλλά και υπηρετούν τις αντιλαϊκές στρατηγικές της ΕΕ.
  • Πάγωμα των κοινωνικών δαπανών - οι οποίες και σήμερα κοιτάνε με το «κιάλι» τις ανάγκες: Συγκεκριμένα, από τον ρυθμό ετήσιας μεταβολής των καθαρών πρωτογενών δαπανών (3,7% για το 2025, από το εκτιμώμενο επίπεδο των πρωτογενών δαπανών του 2024, 3,6% για το 2026, 3,1% για το 2027 και 3,0% για το 2028) προκύπτει ότι μεσοσταθμικά η ετήσια αύξηση θα είναι περίπου 3,5 δισ. Από αυτά, 1 δισ. θα είναι οι εκτιμώμενες αυξήσεις των δαπανών για τις συντάξεις, κυρίως λόγω των νέων συνταξιούχων, 1 δισ. για λειτουργικές δαπάνες κάλυψης του πληθωρισμού, 0,5 δισ. για τις παραλαβές των εξοπλιστικών προγραμμάτων και έως 1 δισ. για μέτρα που αφορούν είτε δαπάνες είτε έσοδα.Για να μην υπάρξει μάλιστα καμία αυταπάτη για ενδεχόμενη χαλάρωση, γίνεται ξεκάθαρο ότι οποιαδήποτε νέα κρατική δαπάνη πάνω από το σημερινό όριο της εξαθλίωσης για τα λαϊκά νοικοκυριά θα απαιτεί μόνιμα έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει είτε «πάγωμα» - μείωση των κρατικών δαπανών, ακόμα και για στοιχειώδεις ανάγκες, είτε έκτακτη φορολογία στον λαό για παροχές - ψίχουλα και ξαναμοίρασμα της φτώχειας. Δηλαδή, θα δίνουν - αν δίνουν... - ένα από τη μία τσέπη και θα παίρνουν δύο από την άλλη!
  • Καθήλωση - στην πραγματικότητα παραπέρα μείωση - των μισθών στα επίπεδα όπου ήταν πριν από 14 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εκτιμώμενη αύξηση των αμοιβών των εργαζομένων θα γίνεται με μικρότερους ρυθμούς από τους ρυθμούς της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, δηλαδή όλο και μικρότερο κομμάτι από το ΑΕΠ θα πηγαίνει στους εργαζόμενους. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου, ο κατώτατος μισθός θα προσαρμοστεί από τα 830 ευρώ μεικτά φέτος σε 950 ευρώ το 2027 και ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ το ίδιο έτος. Δηλαδή η κυβέρνηση επιβεβαιώνει ότι αποτελεί στρατηγική του κεφαλαίου να μένουν οι μισθοί στον πάτο, ως «ένα το κρατούμενο» για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας.