Μια μικροσκοπική φτέρη κατέρριψε παγκόσμιο ρεκόρ για ζωντανούς οργανισμούς με το περισσότερο DNA! Φωτογραφία: Wikimedia Commons
Το γενετικό υλικό του φυτού, το γονιδίωμα, θα έφτανε περίπου τα 100 μέτρα όταν ξετυλίγονταν, ξεπερνώντας το ύψος του Μπιγκ Μπεν.

Μια μικροσκοπική φτέρη μπήκε στα βιβλίο των ρεκόρ επειδή έχει περισσότερο DNA από οποιοδήποτε άλλο ζωντανό πλάσμα στη Γη

Το γενετικό υλικό του φυτού, το γονιδίωμα, θα έφτανε περίπου τα 100 μέτρα όταν ξετυλίγονταν, ξεπερνώντας το ύψος του Μπιγκ Μπεν! Οι επιστήμονες λένε ότι είναι μια «τρελή» ποσότητα DNA για ένα τόσο μικροσκοπικό φυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι θα προσπερνούσαν χωρίς να το προσέξουν.

«Είναι το μεγαλύτερο γονιδίωμα που έχει ανακαλυφθεί ποτέ από όλους τους οργανισμούς που ζουν σε αυτόν τον πλανήτη», είπε η Δρ Ίλια Λέιτς από τους Βασιλικούς Βοτανικούς Κήπους, Kew, στο BBC News.

{https://www.youtube.com/watch?v=K5dCFguszo8}

«Πώς λειτουργεί; Πώς επιβιώνει με τόσο DNA μέσα;»

Το γονιδίωμα είναι το πλήρες σύνολο οδηγιών DNA μέσα σε ένα κύτταρο που περιέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί ένα ζωντανό ον. Πολλά φυτά έχουν μεγάλα γονιδιώματα και οι επιστήμονες αναζητούν το γιατί, ελπίζοντας να κατανοήσουν πώς αυτό επηρεάζει τη λειτουργία τους, αλλά και τον κίνδυνο εξαφάνισής τους.

Η φτέρη, γνωστή ως Tmesipteris oblanceolate , ανήκει σε μια αρχέγονη ομάδα φυτών που εξελίχθηκαν πολύ πριν οι δεινόσαυροι πατήσουν το πόδι τους στη γη. Βρίσκεται μόνο στη Νέα Καληδονία στον Ειρηνικό Ωκεανό και σε μερικά γειτονικά νησιά, όπου αναπτύσσεται στους κορμούς και τα κλαδιά των δέντρων του τροπικού δάσους.

Στη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό iScience, μια διεθνής ομάδα ερευνητών εξήγαν γενετικό υλικό από δείγματα που συλλέχθηκαν στη Νέα Καληδονία και μέτρησαν πόση χρωστική δεσμεύεται στο DNA - όσο περισσότερη βαφή, τόσο μεγαλύτερο το γονιδίωμα.

Η φτέρη βρέθηκε να έχει μέγεθος γονιδιώματος που σπάει το ρεκόρ 160 δισεκατομμυρίων ζευγών βάσεων DNA, το οποίο όταν ξετυλίγεται, εκτείνεται σε περίπου 100 μέτρα. Συγκριτικά, το ανθρώπινο γονιδίωμα περιέχει περίπου τρία δισεκατομμύρια ζεύγη βάσεων και εκτείνεται σε περίπου δύο μέτρα.

Η φτέρη κατέχει τώρα τρία παγκόσμια ρεκόρ Γκίνες για το μεγαλύτερο γονιδίωμα, για το μεγαλύτερο γονιδίωμα φυτού και για το μεγαλύτερο γονιδίωμα φτέρης.

Ο Άνταμ Μίλγουορντ του Παγκόσμιου Ρεκόρ Γκίνες είπε στο BBC: «Το να πιστεύεις ότι αυτή η αθώα φτέρη έχει 50 φορές περισσότερο DNA από τον άνθρωπο είναι μια ταπεινή υπενθύμιση ότι υπάρχουν ακόμα τόσα πολλά για το φυτικό βασίλειο που δεν γνωρίζουμε και ότι οι κάτοχοι ρεκόρ δεν είναι πάντα αυτοί που φαίνονται εξωτερικά».

{https://www.youtube.com/watch?v=_K1XWqAQAWQ}

Τα φυτά και τα ζώα περιέχουν το μεγαλύτερο μέρος του DNA τους τυλιγμένο μέσα στον πυρήνα κάθε κυττάρου. Αυτό το γενετικό υλικό, ή γονιδίωμα, παρέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οργανισμός για να λειτουργήσει αποθηκευμένες σε μακριές αλυσίδες DNA που ονομάζονται χρωμοσώματα.

Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία στο μέγεθος του γονιδιώματος. Στο ζωικό βασίλειο, μερικά από τα μεγαλύτερα γονιδιώματα, περίπου 120 δισεκατομμύρια ζεύγη βάσεων, τα έχουν ορισμένα πνευμονόψαρα και η σαλαμάνδρα. Ωστόσο, δεν έχουν όλα τα φυτά μεγάλα γονιδιώματα. Η βελανιδιά έχει για παράδειγμα, ένα σχετικά μικρό γονιδίωμα. Αν τεντώσει κάποιος όλο το DNA από ένα μόνο κύτταρο μιας βελανιδιάς, θα φτάσει τα 66 εκατοστά.