Δημόσιο

ΥΠΕΚΑ: Λειτουργία της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων

ΥΠΕΚΑ: Λειτουργία της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων ΥΠΕΚΑ: Λειτουργία της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων Φωτογραφία: ΥΠΕΚΑ: Λειτουργία της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων
ΥΠΕΚΑ: Λειτουργία της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων Την λειτουργία της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προβλέπει απόφαση που δημοσιεύτηκε σήμερα στην «Διαύγεια» .

Σύμφωνα με την απόφαση με τον ν. 4152/2013 (ΦΕΚ Α' 107/2013) καθιερώθηκαν νέες διαδικασίες για τον συντονισμό των υποθέσεων κρατικών ενισχύσεων και ιδιαίτερα για την έγκριση και σύννομη υιοθέτηση κρατικών μέτρων, που ενδέχεται να συνιστούν κρατική ενίσχυση, μέσω της γνωμοδοτικής παρέμβασης της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων (Κε.Μ.Κ.Ε.) του Υπ. Οικονομικών και του δικτύου των Αποκεντρωμένων Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων (Α.Μ.Κ.Ε.) κάθε Υπουργείου.

Διευκρινίζεται ότι ως κρατική ενίσχυση σύμφωνα με την ΣΛΕΕ λογίζεται κάθε οικονομικό πλεονέκτημα σε φορείς που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και το οποίο σωρευτικά:
• χορηγείται με κρατικούς πόρους άμεσα ή έμμεσα, και με οποιαδήποτε μορφή,
• αποτελεί ευνοϊκή μεταχείριση ορισμένων μόνο επιχειρήσεων ή κλάδων παραγωγής,
• επηρεάζει το ενδοενωσιακό εμπόριο και νοθεύει ή απειλεί να νοθεύσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε.
Ενδεικτικά αναφέρονται ως πιθανές μορφές ενίσχυσης: οι επιχορηγήσεις, οι φορολογικές και ασφαλιστικές απαλλαγές και ελαφρύνσεις, οι εγγυήσεις, οι επιδοτήσεις επιτοκίου, οι κρατικές εισφορές ή οι συμμετοχές σε κεφάλαιο επιχειρήσεων, η διαγραφή χρεών, η μετατροπή τους σε μετοχικό κεφάλαιο, οι ιδιωτικοποιήσεις με ευνοϊκότερους της αγοράς όρους, ο ευνοϊκός διακανονισμός χρέους, το ευνοϊκό κοστολόγιο από κρατικούς φορείς κλπ.

Με το νέο οργανισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΠΔ 100/2014 ΦΕΚ Α'167/2014), συστάθηκε η Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (Α.Μ.Κ.Ε.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) με τις παρακάτω βασικές αρμοδιότητες:
• Την προετοιμασία/βελτίωση και προώθηση των σχεδίων, που αφορούν σε διαχείριση ή παροχή κρατικών πόρων και ενδέχεται να εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης με την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 107 της ΣΛΕΕ, τα οποία εισηγούνται οι Υπηρεσίες και οι εποπτευόμενοι φορείς του Υπουργείου, για γνωμοδότηση από την Κε.Μ.Κ.Ε., συνοδευόμενα από αναλυτική περιγραφή και τεκμηρίωση
• Την εποπτεία και την υποστήριξη των Υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων του Υ.Π.Ε.Κ.Α. σε ό,τι αφορά την τήρηση των κανόνων κρατικών ενισχύσεων, τόσο κατά την προετοιμασία και την υλοποίηση μέτρων που εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, όσο και στις περιπτώσεις υποχρέωσης ανάκτησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων, σε συνέχεια σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, καθώς και τη σχετική ενημέρωση της Κε.Μ.Κ.Ε.
• Τη μέριμνα για την καταχώρηση των κοινοποιήσεων σχεδίων κρατικών ενισχύσεων στο σύστημα SANI, όπου απαιτείται, καθώς και την καταχώρηση στοιχείων σχετικά με τις πραγματοποιηθείσες δαπάνες κρατικών ενισχύσεων αρμοδιότητας Υ.Π.Ε.Κ.Α. στο SARI.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούνται όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθώς και όλοι οι εποπτευόμενοι φορείς:
• Να αποστέλλουν κάθε σχέδιο νόμου, τροπολογία σε σχέδιο νόμου, οποιαδήποτε κανονιστική πράξη ή άλλη νομική/διοικητική πράξη που ενδέχεται να εμπεριέχει στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, προ της ψήφισης του νόμου ή της τελικής υπογραφής του αρμόδιου οργάνου, στην Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (Α.Μ.Κ.Ε.) του Υ.Π.Ε.Κ.Α. για την καταρχήν εξέταση, και προώθηση στην Κε.Μ.Κ.Ε.

Σημειώνεται ότι σε κάθε περίπτωση, ένα προωθούμενο μέτρο που ενδέχεται να συνιστά κρατική ενίσχυση, δεν μπορεί να υιοθετηθεί χωρίς τη θετική γνώμη της Κε.Μ.Κ.Ε. είτε την έγκρισή του από την Ε.Ε., κατόπιν κοινοποίησης, όπου απαιτείται.

• Να παρέχουν στην Κε.Μ.Κ.Ε. στοιχεία και απόψεις επί θεμάτων κρατικών ενισχύσεων αρμοδιότητας τους, σε περίπτωση αιτήματος για παροχή πληροφοριών από την Κε.Μ.Κ.Ε. ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών σχετικά με την ανάκτηση τυχόν παράνομων ενισχύσεων, καθώς και για την υποβολή στοιχείων στα ηλεκτρονικά συστήματα SANI/SARI. H εμπρόθεσμη υποβολή των παραπάνω στοιχείων εκ μέρους των αρμόδιων για το εκάστοτε εξεταζόμενο μέτρο φορέων, αποτελεί προϋπόθεση για την συμμόρφωση της χώρας με τις τιθέμενες προθεσμίες και τη διασφάλιση αγαστής συνεργασίας της χώρας με την ΕΕ, καθώς και την αποφυγή επιβολής κυρώσεων από την ΕΕ για μη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις της χώρας, όπως απορρέουν από την Συνθήκη ΣΛΕΕ.

Επισημαίνεται ότι βάσει του ν.4152/2013 η Κε.Μ.Κ.Ε. αποτελεί το μοναδικό σημείο επαφής των ελληνικών αρχών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για θέματα κρατικών ενισχύσεων. Ως εκ τούτου, η σχετική αλληλογραφία υπογράφεται αρμοδίως από την Κε.Μ.Κ.Ε. και προωθείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΜΕΑ).

Στο πλαίσιο των ανωτέρω, κρίνεται επιβεβλημένη η άμεση και πλήρης συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών για τη διασφάλιση της σύννομης υιοθέτησης μέτρων κρατικών ενισχύσεων αρμοδιότητας του Υπουργείου.