Επιχειρήσεις

Bloomberg: Εξαιρετική περίοδος για τους Έλληνες εφοπλιστές - Στα 180 δισ. δολάρια η αξία του στόλου

Bloomberg: Εξαιρετική περίοδος για τους Έλληνες εφοπλιστές - Στα 180 δισ. δολάρια η αξία του στόλου
Σε μια εποχή αυξανόμενων παγκόσμιων εντάσεων, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να ευημερούν, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg.

"Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία συγκεντρώνεται για πέντε ημέρες στην Αθήνα, φιλοξενώντας επισκέπτες από όλο τον κόσμο σε ξενοδοχεία και beach clubs, με αφορμή τα Ποσειδώνια 2024", σημειώνει το πρακτορείο. "Αυτή η συνάντηση πραγματοποιείται εν μέσω μιας περιόδου άνθησης, υποβοηθούμενης από τις παγκόσμιες συγκρούσεις, και μπροστά σε ένα αβέβαιο μέλλον για την κατασκευή νέων πλοίων".

Τα ελληνικά πλοία μεταφέρουν βασικά εμπορεύματα όπως πετρέλαιο, φυσικό αέριο, άνθρακα και μεταλλεύματα, που υποστηρίζουν την παγκόσμια οικονομία. Ανταγωνίζονται με τις κινεζικές εταιρείες για την πρώτη θέση στην ιδιοκτησία πλοίων, μεταφέροντας το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο.

Σε όλες τις αγορές, τα κέρδη είναι ικανοποιητικά. Οι τιμές των πετρελαιοφόρων αυξήθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων που χρειάζεται να διανύσουν τα πλοία. Οι επιθέσεις των Χούθι στον εμπορικό στόλο στην Ερυθρά Θάλασσα, σε απάντηση στις ενέργειες του Ισραήλ στη Γάζα, ανάγκασαν πολλά πλοία να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αυξάνοντας τα κέρδη καθώς αυξήθηκαν οι αποστάσεις. Τα πλοία μεταφοράς άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος είχαν το καλύτερο ξεκίνημα έτους από το 2015.

"Μας καθοδηγεί περισσότερο το εμπορικό συμφέρον παρά η πολιτική", δήλωσε ο Τεντ Πετρόπουλος, ιδρυτής της Petrofin Research. "Η ευελιξία, η εφευρετικότητα και η προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες είναι λόγοι για τους οποίους επιβιώσαμε για αιώνες".

Παρότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν δεχθεί κριτική για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, επισημαίνουν ότι ακολουθούν τους κανόνες της G7 για να διατηρηθεί η ροή των βαρελιών. Η ναυτιλία συνέβαλε 148 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία την τελευταία δεκαετία, αποτελώντας το 8% του ΑΕΠ πέρυσι.

Η Ελλάδα είναι οριακά μπροστά από την Κίνα στην πλοιοκτησία και κατατάσσεται δεύτερη σε ολική χωρητικότητα, με την αξία του ελληνικού στόλου να εκτιμάται στα 180 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Clarkson Research Services.

Πέρα από τη γεωπολιτική, οι εφοπλιστές αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως η ενεργειακή μετάβαση και η αβεβαιότητα σχετικά με τα καύσιμα του μέλλοντος. Οι παραγγελίες νέων πλοίων είναι υποτονικές, καθώς οι πλοιοκτήτες διστάζουν να επενδύσουν σε πλοία που μπορεί να απαξιωθούν γρήγορα λόγω των ρυθμιστικών αλλαγών για την απαλλαγή από τον άνθρακα έως το 2050.

"Το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο παραμένει αμφιλεγόμενο", δήλωσε ο Γιώργος Μαχαιράς από την Watson Farley & Williams. "Ο κλάδος στην Ελλάδα περιλαμβάνει μικρότερους συμμετέχοντες που τείνουν να ακολουθούν τους μεγαλύτερους". Η απροθυμία αγοράς νέων πλοίων σημαίνει ότι ο στόλος γερνάει, καθυστερώντας τη μετάβαση σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.

"Το άθροισμα αυτών των πραγμάτων μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη έκρηξη", δήλωσε ο Duran της Fearnley Securities.