Διεθνή

Ευρωπαϊκό Συνέδριο Εκδοτών 2024: Τι ρόλο παίζει τελικά η τεχνητή νοημοσύνη στα μέσα ενημέρωσης;

Ευρωπαϊκό Συνέδριο Εκδοτών 2024: Τι ρόλο παίζει τελικά η τεχνητή νοημοσύνη στα μέσα ενημέρωσης;
2 ημέρες, 25 θεματικές, 40 ομιλητές, 450 δημοσιογράφοι - Το Ευρωπαϊκό Συνέδριο Εκδοτών στη Βιέννη τα είχε όλα με πρωταγωνιστή το AI.

Το πολυσυζητημένο AI ήταν το βασικό θέμα του φετινού συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο εντυπωσιακό Palais Niederösterreich στη Βιέννη, στις 19 & 20 Ιουνίου. Αρχισυντάκτες και διευθυντές μέσων ενημέρωσης συζήτησαν για το μέλλον του κλάδου, εκδότες από όλη την Ευρώπη παρουσίασαν τα έντυπα και διαδικτυακά project τους σε θέματα περιεχομένου, στρατηγικής και σχεδιασμού, ενώ πραγματοποιήθηκαν και τα European Publishing Awards όπου βραβεύθηκαν οι καλύτερες εφημερίδες, περιοδικά και οι ψηφιακές εκδόσεις της Γηραιάς Ηπείρου.

20240620_08_44_26_TC_medium_fe876.jpg

Πώς χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ την τεχνητή νοημοσύνη;

Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά τη βιομηχανία του Τύπου, προσφέροντας νέα εργαλεία και δυνατότητες στους δημοσιογράφους και τις ειδησεογραφικές πλατφόρμες, από την ανάλυση περιεχομένου μέχρι την επαλήθευση των ειδήσεων. Η συνειδητοποίηση ότι το μέλλον δεν είναι δυνατό χωρίς AI ήταν ένα επαναλαμβανόμενο θέμα σε όλη την εκδήλωση, με τους ηγέτες των μέσων ενημέρωσης από όλη την Ευρώπη να τονίζουν την αναγκαιότητα υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης, ωστόσο με μια προσεκτική προσέγγιση. Το dnews.gr ήταν εκεί και σάς παρουσιάζει όσα ειπώθηκαν από τα στελέχη των εκδοτικών ομίλων και δημοσιογραφικών οργανισμών.

20240620_09_39_31_15eaf.jpg

Η Anette Dowideit, επικεφαλής της γερμανικής ιστοσελίδας Corrective.org, ανέβηκε πρώτη στη σκηνή και μίλησε για τη θέση των ΜΜΕ μεταξύ των πολιτών και το πώς μπορούν τα media να διασφαλίσουν ότι οι πολίτες θα συνεχίσουν να τα εμπιστεύονται. Σημείωσε ακόμη ότι τα μέσα ενημέρωσης δεν μπορούν να βασίζονται αποκλειστικά στην τεχνητή νοημοσύνη. «Το AI δεν μπορεί να διεξάγει δημοσιογραφικές έρευνες, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για έλεγχο γεγονότων. Ωστόσο, δεν πρέπει να σκεφτόμαστε τη μείωση του αριθμού των δημοσιογράφων. Αντίθετα, πρέπει να επενδύσουμε στην επαγγελματική τους ανάπτυξη», κατέληξε.

Πώς το «Der Spiegel» χρησιμοποιεί το AI για τον έλεγχο των γεγονότων

Ο Ole Reißmann, Επικεφαλής Τεχνητής Νοημοσύνης στο Der Spiegel, ανέλυσε τις εμπειρίες που είχε το περιοδικό με την τεχνητή νοημοσύνη μέχρι στιγμής και πώς την χρησιμοποιούν για τον έλεγχο των γεγονότων, καθώς όπως υποστηρίζει «Το AI δεν γράφει άρθρα για εμάς, μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας». Όπως ανέφερε, το κείμενο που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι γεμάτο με ψευδείς πληροφορίες, προσθέτοντας ότι «η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι απρόβλεπτη στην παροχή πληροφοριών». Ωστόσο, πιστεύει ότι τα μέσα ενημέρωσης πρέπει να αγκαλιάσουν την τεχνητή νοημοσύνη, αναφέροντας τη χρησιμότητά της στην επαλήθευση των γεωγραφικών ονομάτων, τα οποία σπάνια αλλάζουν.

Reisman_6fb60.jpg

Ole Reißmann, Επικεφαλής Τεχνητής Νοημοσύνης Der Spiegel

Ο Reisman τόνισε επίσης μια άλλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν τα μέσα ενημέρωσης: τη μείωση της δημοτικότητας των έντυπων εκδόσεων και πληροφοριών. «Οι πληροφορίες που παρέχονται από τα έντυπα μέσα δεν έχουν σημαντική ανταπόκριση στο ευρύ κοινό. Οι περισσότεροι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο προτιμούν πλέον να παρακολουθούν περιεχόμενο σε βίντεο. Πλατφόρμες όπως το YouTube και το TikTok έχουν ουσιαστικά νικήσει τα έντυπα μέσα», είπε.

Ο Ansgar Heise, Managing Partner του Heise Group, στη συνέχεια, εξήγησε την στρατηγική ανάπτυξης που ακολουθεί η γερμανική εταιρεία μέσων ενημέρωσης Heise και τον ρόλο που παίζει η τεχνητή νοημοσύνη σε αυτό. Ποιες δεξιότητες τεχνητής νοημοσύνης θα χρειαστούν οι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης στο μέλλον; Η Ekaterina Schneider και ο Lars Moll παρουσίασαν πώς η «Axel Springer Academy of Journalism & Technology» εκπαιδεύει φοιτητές δημοσιογραφίας και τεχνολογίας για το μέλλον των μέσων ενημέρωσης.

20240620_09_41_06_TC_12506.jpg

Οι επενδυτικές αποφάσεις σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και τα παραγωγικά γλωσσικά μοντέλα αποτελούν πρόκληση. Ο Gerhard Kürner, Managing Partner του 506.ai, εξήγησε ακολούθως πώς οι εταιρείες πολυμέσων διαμορφώνουν το μέλλον τους στο σημερινό περιβάλλον και ταυτόχρονα αποφεύγουν τα ακριβά επενδυτικά ρίσκα.

«Τα πρακτορεία ειδήσεων θα πρέπει να προωθούν την τεχνητή νοημοσύνη στο ευρύ κοινό»

Η αρχισυντάκτρια του Αυστριακού Πρακτορείου Ειδήσεων (APA) Maria Scholl ανέλυσε πώς ένα από τα πιο καινοτόμα πρακτορεία ειδήσεων της Ευρώπης εξελίσσεται από πάροχος ειδήσεων σε πάροχο τεχνητής νοημοσύνης πλήρους υπηρεσίας για διαδικασίες περιεχομένου. Όπως σημείωσε τα πρακτορεία ειδήσεων θα πρέπει να προωθούν την τεχνητή νοημοσύνη στο ευρύ κοινό. Έδωσε ακόμη παραδείγματα ενσωμάτωσης τεχνητής νοημοσύνης στις δραστηριότητες του Πρακτορείου, όπως έλεγχος στοιχείων, διόρθωση κειμένου και ανάκτηση πληροφοριών.

20240620_11_18_36_TC_medium_f90fe.jpg

Maria Scholl, Αρχισυντάκτρια Αυστριακού Πρακτορείου Ειδήσεων

Το AI γράφει ήδη το 11% των άρθρων της εφημερίδας Kölner Stadt-Anzeiger

Τα μέσα Kölner Stadt-Anzeiger είναι πολύ προηγμένα όσον αφορά την τεχνητή νοημοσύνη, με το 11% των άρθρων του να γράφονται ήδη από AI. Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται επίσης για τη σύσταση κειμένων, καθώς και για την προσθήκη ετικετών και την επεξεργασία εικόνων. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Thomas Schultz-Homberg και η CPO Christine Schönfelder εξήγησαν ποιες εμπειρίες είχε η Kölner Stadt-Anzeiger με την τεχνητή νοημοσύνη και τι σχεδιάζουν στη συνέχεια.

Τώρα που το Facebook γίνεται όλο και λιγότερο σημαντικό ως κανάλι διανομής, οι εκδότες στρέφουν όλο και περισσότερο την προσοχή τους στο WhatsApp. Η Simone Wagner, Director Publisher Network του BurdaForward ανέλυσε στη συνέχεια στους παρευρισκόμενος πώς μπορούν να «ταρακουνήσουν» τη βιομηχανία τύπου με το WhatsApp και ποια στρατηγική χρησιμοποιεί ο ψηφιακός εκδοτικός οίκος για να προσεγγίσει πάνω από ένα εκατομμύριο followers με κανάλια messenger.

Devigne_dcd94.jpg

Sascha Devigne, Αρχισυντάκτης περιφερειακού τηλεοπτικού σταθμού Studio 47

AI για τοπικές τηλεοπτικές ειδήσεις

«Πολλά από αυτά που κάναμε με το χέρι γίνονται τώρα από την τεχνητή νοημοσύνη», σημείωσε ο Sascha Devigne, αρχισυντάκτης του περιφερειακού τηλεοπτικού σταθμού Studio 47 και ένας από τους πρωτοπόρους των εφαρμογών AI για τηλεοπτικές ειδήσεις στη Γερμανία.

Ανέφερε πώς χρησιμοποιούν τις εφαρμογές "BotCast", "ClipSense" και "NewsHub" για να διασφαλίσουν ότι «η τοπική τηλεοπτική δημοσιογραφία είναι πιο ενημερωμένη, πιο σχετική και βιώσιμη».

Jungfrau Zeitung: Τέλος στην εκτύπωση και ban στο ChatGPT

Gossweiler_efc6a.jpg

Urs Gossweiler, Εκδότης Jungfrau Zeitung

Μέχρι το 2020, η ελβετική "Jungfrau Zeitung" εκδιδόταν δύο φορές την εβδομάδα σε έντυπη μορφή πριν ο Ελβετός εκδότης Urs Gossweiler την μετατρέψει αποκλειστικά σε ψηφιακή ενώ έχει απαγορεύσει τη χρήση του ChatGPT.

Δημιουργία podcast με AI

Στη Βιέννη, μάθαμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή επαγγελματικών podcast. Τα podcast είναι πολύ επιτυχημένα, ωστόσο, για πολλές συντακτικές ομάδες και εκδότες, η παραγωγή τους είναι δύσκολη. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης την καθιστά πλέον δυνατή. Ο Chris Guse από την εταιρεία παραγωγής podcast του Βερολίνου "BosePark Productions" έδειξε στο κοινό πώς αυτοματοποιείται η δημιουργία κειμένων, η σύνθεση φωνών και η φιλοξενία των τελικών επεισοδίων.

Guse_eb054.jpg

Chris Guse, εταιρεία παραγωγής podcast BosePark Productions

Συνοψίζοντας, η διαχέουσα άποψη ήταν πως, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει πολύτιμη υποστήριξη στον εξορθολογισμό ορισμένων δημοσιογραφικών διαδικασιών, δεν μπορεί να αξιολογήσει πληροφορίες, να αντικαταστήσει τις ερευνητικές δεξιότητες ή να γράψει άρθρα όπως οι δημοσιογράφοι. Η σύγκλιση της τεχνητής νοημοσύνης και των μέσων ενημέρωσης παρουσιάζει επομένως προκλήσεις και ευκαιρίες και αναμένουμε να δούμε πώς θα διαμορφώσουν το μελλοντικό τοπίο των ειδήσεων.

Διαχρονικός υποστηρικτής του European Publishing Congress, που διοργανώθηκε φέτος από τις 19 έως τις 20 Ιουνίου είναι η Japan Tobacco International.