Οικονομία

Τα «θολά» σημεια του πορίσματος για τα εργασιακά

Τα «θολά» σημεια του πορίσματος για τα εργασιακά
Του Βασίλη Αγγελόπουλου Αρκετά θολά σημεία και άλλες τόσες «γκρίζες ζώνες» εμπεριέχει το πόρισμα της Διεθνούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τα εργασιακά, που επιδόθηκε χθες στο υπουργείο Εργασίας και στους θεσμούς.

Μπορεί κατά τον αρμόδιο υπουργό κ. Γιώργο Κατρούγκαλο να αποτελεί «βάση διαπραγμάτευσης» και να θεωρείται κείμενο «κοντά στις ελληνικές θέσεις» όμως αρκετά από τα σημεία του, για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, για τις ομαδικές απολύσεις και για τον κατώτατο μισθό, έχουν διπλή ανάγνωση. Σε κάθε περίπτωση η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι το συγκεκριμένο πόρισμα «δεν είναι δεσμευτικό, ούτε είναι το Ταλμούδ». Στις 62 σελίδες του, το πόρισμα περιλαμβάνει 12 συστάσεις προς τις δύο πλευρές, από τις οποίες οι 8 είναι ομόφωνες, οι 2 με ισχυρή πλειοψηφία (6 υπέρ – 2 κατά) και οι 2 με ισχνή πλειοψηφία (5 υπέρ – 3 κατά).

Πάντως, ήδη η ελληνική πλευρά ετοιμάζεται να αξιοποιήσει στις διαπραγματεύσεις την απόφαση της Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη που εκφράζει επίσημα την αντίθεσή της στις μνημονιακές παρεμβάσεις που αφορούν τον ελάχιστο νόμιμο μισθό των νέων. Άλλωστε φαίνεται ότι έχει υπάρξει μια πρώτη συνεννόηση η Ελλάδα να σεβαστεί την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις ομαδικές απολύσεις, αλλά και η Κομισιόν να αποδεχτεί την παρότρυνση της Επιτροπής για την Χάρτα Κοινωνικών Δικαιωμάτων στην Ευρώπη.

Το πόρισμα θα αποτελέσει πάντως τη βάση διαπραγμάτευσης με τους εκπροσώπους των δανειστών, στις συναντήσεις που ξεκινούν στις 17 Οκτωβρίου. Θα προηγηθεί στις 13 Οκτωβρίου η παρουσίασή τους στην Σύνοδο των Ευρωπαίων υπουργών απασχόλησης και κοινωνικών υποθέσεων, στο Λουξεμβούργο.
Στις 20 Οκτωβρίου, αναμένεται η ακρόαση της προσφυγής της ΓΣΕΕ στο αρμόδιο ελεγκτικό όργανο του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά των μνημονιακών μέτρων στα εργασιακά. Η διαδικασία θα στηριχθεί και από το υπουργείο Εργασίας, με την παρουσία του υπουργού, όπως ανακοίνωσε ο Γιώργος Κατρούγκαλος.

Με βάση το πόρισμα, ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται είτε από τους κοινωνικούς εταίρους σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες, είτε από το κράτος έπειτα από συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και εμπειρογνώμονες.
Για τους νέους κάτω των 25 ετών, ο κατώτατος μισθός θα κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα για περίπου μια διετία, ενώ μέλη της επιτροπής προτείνουν να είναι σταθερά χαμηλότερος.

Σε ο,τι αφορά στην επί τα χείρω αλλαγή του πλαισίου των ομαδικών απολύσεων, δεν υπάρχει οριστική πρόταση ωστόσο «φωτογραφίζεται» δυσμενής απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου για το θέμα η οποία αναμένεται στο τέλος Οκτωβρίου ή στις αρχές Νοεμβρίου.

Επίσης, οι εμπειρογνώμονες προτείνουν περισσότερη ευελιξία στις εργασιακές σχέσεις για την αποφυγή απολύσεων, να μην υπάρξει αλλαγή στους όρους κήρυξης απεργιών και να μην καθιερωθεί η εργοδοτική ανταπεργία (lock out). Ωστόσο, ο εργοδότης -βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (άρθρου 656 του Α.Κ).- θα μπορεί να κάνει χρήση του δυνατότητας να μην πληρώσει τους μη απεργούς εργαζόμενους, εφόσον δεν μπορούν να συνεχίσουν την εργασία τους, εξαιτίας της κινητοποίησης.

Σχετικά με τις συλλογικές συμβάσεις, την ισχύ και το εύρος του πεδίου εφαρμογής τους, οι απόψεις διίστανται σχετικά με την αυστηρότητα των προϋποθέσεων και τις ειδικές οικονομικές συνθήκες βάσει των οποίων θα μπορούσαν να έχουν προβάδισμα οι επιχειρησιακές συμβάσεις, έναντι των κλαδικών.