Οικονομία

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για ΚΕΑ, Πρόνοια και ΕΦΚΑ

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για ΚΕΑ, Πρόνοια και ΕΦΚΑ
Συστήνεται «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής» - Ξεκινά από 1η Ιανουαρίου το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης - Έρχεται η «e-pronoia για τον πολίτη» - Αλλαγές και νομοτεχνικές βελτιώσεις στο νόμο για το Ασφαλιστικό 

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το οποίο, μεταξύ άλλων, ρυθμίζει την έναρξη του προγράμματος για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), το οποίο ξεκινά την 1/1/2017.

Το νομοσχέδιο με τίτλο «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, Ρυθμίσεις για την Κοινωνική Αλληλεγγύη και Εφαρμοστικές Διατάξεις του ν. 4387/2016 (Α’ 85)», εκτός από το ΚΕΑ περιέχει ρυθμίσεις για τη σύσταση Εθνικού Μηχανισμού Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, αλλαγές και νομοτεχνικές βελτιώσεις που αφορούν το νόμο για το Ασφαλιστικό, αλλά και ρυθμίσεις για τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, όπως και για την αναδιάταξη των υπηρεσιών Πρόνοιας κ.λπ.

Επίσης, το νομοσχέδιο φέρνει αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών, κάτι που επηρεάζει και τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ.

Πιο αναλυτικά:

α. Θεσπίζεται ενιαίος οργανικός σχηματισμός, με την επωνυμία «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής» (Εθνικός Μηχανισμός), με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την ενημέρωση, τον συντονισμό, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση οριζόντιων συνεκτικών πολυτομεακών πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής συνοχής, δρώντας μεταξύ του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και των λοιπών υπουργείων που ασκούν κοινωνική πολιτική.

β. Προσδιορίζονται οι επιχειρησιακοί στόχοι, ο σκοπός και η δομή του Εθνικού Μηχανισμού, ο οποίος οργανώνεται σε κυβερνητικό και αυτοδιοικητικό επίπεδο και αποτελείται από τους μνημονευόμενους φορείς και υπηρεσίες.

γ. Δίδεται η έννοια του όρου «Ενιαίο Γεωπληροφοριακό Σύστημα» (ΕΓΠΣ) ως το πληροφοριακό σύστημα όπου καταχωρίζονται όλα τα στοιχεία και τα δεδομένα σχετικά με τις πολιτικές κοινωνικής ένταξης, προστασίας και συνοχής, για την παρακολούθηση των προτεραιοτήτων της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη (ΕΣΚΕ).

δ. Ορίζεται το Κυβερνητικό Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής (ΚΥΣΚΟΙΠ) ως ο φορέας λήψης τελικών αποφάσεων επί των θεμάτων που αφορούν στη χάραξη πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής προστασίας, κατά την οριζόμενη διαδικασία.

Επεκτείνεται, από 01/01/2017, η εφαρμογή του προγράμματος «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» (ΚΕΑ) σε όλους τους δήμους της χώρας. Σήμερα, η εφαρμογή του περιορίζεται σε 30 μικρούς και μεσαίους δήμους.

Επίσης, μεταξύ των διατάξεων του νομοσχεδίου:
Δημιουργείται στο ΕΚΚΑ πληροφοριακό σύστημα, υπό τον τίτλο «e-pronoia για τον πολίτη», που αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στη βελτίωση της πρόσβασης και της εξυπηρέτησης του πολίτη στις προνοιακές υπηρεσίες και στον συντονισμό των δράσεων φορέων, που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας.
Επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις στις διατάξεις των άρθρων 21 και 33 του νέου ασφαλιστικού νόμου (ν. 4387/2016), ενώ προβλέπεται και η εξαίρεση κατηγοριών συνταξιοδοτούμενων προσώπων από τις διατάξεις περί προσαύξησης σύνταξης, λόγω καταβολής αυξημένων εισφορών.

Διευκρινίζεται ο τρόπος υπολογισμού της εφάπαξ παροχής για τους ασφαλισμένους στο Ταμείο Πρόνοιας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΑΕΝ) και στο Ταμείο Πρόνοιας Κατώτερων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΚΠΕΝ).
Προσδιορίζεται η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού επί της οποίας υπολογίζεται το εκάστοτε προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς για τους μισθωτούς με πλήρη απασχόληση και τους εργοδότες τους.

Καθορίζεται το ποσοστό επί των αποδοχών που καταβάλλεται ως εισφορά για κύρια σύνταξη των ασφαλισμένων μισθωτών του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Προσωπικού Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΤΑΠ-ΜΜΕ) σε 6,67%, από 01-01-2017 και των εργοδοτών τους σε 7,5% για τον Δεκέμβριο του 2016, αναπροσαρμοζόμενου τούτου, ετησίως, από 01-01-2017 και εφεξής, ώστε την 01η-01-2020 να διαμορφωθεί σε ποσοστό 13,33%.

Προσδιορίζεται η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού επί της οποίας υπολογίζεται το εκάστοτε προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες ή αυτοαπασχολούμενους, που απασχολούνται παράλληλα ως μισθωτοί σε καθεστώς μερικής απασχόλησης.

Καταργείται, από 01-01-2017, εισφορά από ειδικό ένσημο υπέρ του τέως Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Δικηγόρων (ΤΕΑΔ) νυν Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ). Αντικαθίσταται η κανονιστική πράξη με την οποία καταρτίζεται ο Κανονισμός Ασφάλισης και Παροχών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και προβλέπεται η έκδοση υπουργικής απόφασης, αντί προεδρικού διατάγματος που ισχύει σήμερα, ενώ καθορίζεται και το ενδεικτικό ρυθμιστικό περιεχόμενο της ανωτέρω πράξης.

Ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης και λειτουργίας του διοικητικού συμβουλίου του ΕΦΚΑ.

Προσδιορίζονται οι διατάξεις που εφαρμόζονται για τη χορήγηση των επικουρικών συντάξεων του ΕΤΕΑ, αναφορικά με θέματα αναγνώρισης πλασματικών χρόνων, παράλληλης, διαδοχικής ασφάλισης, κ.λπ.

Ορίζεται ειδικώς ότι οι μνημονευόμενες διατάξεις για την προσαύξηση της σύνταξης, λόγω καταβολής αυξημένων εισφορών, εφαρμόζονται και επί αιτήσεων συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί στο ΕΤΕΑ από 01-01-2015 έως και 12-05-2016.

Καθορίζεται το ρυθμιστικό περιεχόμενο της προβλεπόμενης κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσας απόφασης για την εφαρμογή των οριζομένων σε σχέση με την αναπροσαρμογή κ.λπ. των καταβαλλόμενων συντάξεων.

Προβλέπεται ότι η διάταξη της παρ. 6 του άρ.38 του ν. 4387/2016 σχετικά με τον υπολογισμό των εισφορών ασφαλισμένων στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) θα εφαρμόζεται για τα ναυτολόγια που χορηγούνται από 01-07-2017 και εφεξής. Για τα ναυτολόγια που έχουν χορηγηθεί, πριν από την προαναφερόμενη ημερομηνία, όπως και για τις εκκρεμείς έως τότε εκκαθαρίσεις ναυτολογίων, εφαρμόζονται οι κείμενες περί ΝΑΤ διατάξεις.

Προβλέπεται, από 01-01-2017, η επιβολή προσαυξήσεων και τόκων επί του μη καταβαλλόμενου εμπρόθεσμα μέρους, από το συνολικό ποσό, της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματικών, καθώς και των ασφαλισμένων στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ).

Προβλέπεται η απόδοση από το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ στον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφάλισης Περίθαλψης (ΕΔΟΕΑΠ), το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Συντακτών Πελοποννήσου, Ηπείρου και Νήσων (ΤΕΑΣ) και το Επικουρικό Ταμείο Ασφάλισης Συντακτών Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Ευβοίας (ΕΤΑΣ), κατά το ποσοστό που τους αναλογεί, ως τις 31-12-2016 των εισπραττόμενων πόρων υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, του ΤΕΑΣ και του ΕΤΑΣ, εφόσον έχουν βεβαιωθεί, μέχρι την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου.

Καθορίζεται η διαδικασία ρύθμισης των μέχρι την 31.12.2016 οφειλών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς τον ΕΟΠΥΥ, τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) και τους ενταχθέντες σε αυτόν Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Οργανισμό Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ), καθώς και προς το ΕΤΕΑ.

Ακόμη, διευκρινίζεται ότι η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού επί της οποίας υπολογίζεται το εκάστοτε προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς των μισθωτών με πλήρη απασχόληση και των εργοδοτών τους, καθορίζεται με βάση το ποσό που αντιστοιχεί στον κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, ενώ ορίζεται ότι, στις περιπτώσεις ελεύθερου επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενου που απασχολείται παράλληλα ως μισθωτός σε καθεστώς μερικής απασχόλησης, η μηνιαία ελάχιστη βάση υπολογισμού διαμορφώνεται, αφού αφαιρεθούν οι αποδοχές της μερικής απασχόλησης.

Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι, από 01.01.2017, το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που δεν καταβάλλεται, βάσει των άρθρων 39 και 40 του ν. 4387/2016, κατά το χρόνο λήξης της προθεσμίας πληρωμής των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών, επιβαρύνεται με τις νόμιμες προσαυξήσεις και τόκους. Σε περίπτωση που κατά το χρόνο λήξης της προθεσμίας πληρωμής των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών καταβληθεί ποσό μεγαλύτερο από το ποσό που απαιτείται, το επιπλέον ποσό μεταφέρεται ως πιστωμένο και συμψηφίζεται με τις ασφαλιστικές εισφορές του επόμενου χρονικού διαστήματος.

Με προτεινόμενη διάταξη του νομοσχεδίου προβλέπεται η δυνατότητα των ασφαλισμένων που καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές, κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 39 και 40 του Ν. 4387/2016 να καταβάλουν μέρος των οφειλόμενων εισφορών τους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, αυξάνονται οι χρηματικές εισροές στα ταμεία του ΕΦΚΑ και διευκολύνεται η ταμειακή ρευστότητά τους.

Δείτε εδώ την Αιτιολογική έκθεση του Νομοσχεδίου

Δείτε εδώ ολόκληρο το νομοσχέδιο

Σε λίγο αναλυτικό ρεπορτάζ για το νομοσχέδιο

Η έκθεση του Γενικού λογιστηρίου του Κράτους έχει ως εξής:

Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 1 του Συντάγματος)

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, Ρυθμίσεις για την Κοινωνική Αλληλεγγύη και εφαρμοστικές διατάξεις του ν.4387/2016 (Α'85)».


Α. Με τις διατάξεις του υπόψη σχεδίου νόμου προβλέπονται τα εξής:

Ι.α. Θεσπίζεται, ενιαίος οργανικός σχηματισμός, με την επωνυμία «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής» (Εθνικός Μηχανισμός), με αντικείμενο το σχεδιασμό, την ενημέρωση, το συντονισμό, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση οριζόντιων συνεκτικών πολυτομεακών πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής συνοχής, δρώντας μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης και των λοιπών υπουργείων, που ασκούν κοινωνική πολιτική.

β. Προσδιορίζονται οι επιχειρησιακοί στόχοι, ο σκοπός και η δομή του Εθνικού Μηχανισμού, ο οποίος οργανώνεται σε κυβερνητικό και αυτοδιοικητικό επίπεδο και αποτελείται από τους μνημονευόμενους φορείς και Υπηρεσίες.

γ. Δίδεται η έννοια του όρου «Ενιαίο Γεωπληροφοριακό Σύστημα» (Ε.ΓΠ.Σ.) ως το πληροφοριακό σύστημα όπου καταχωρίζονται όλα τα στοιχεία και τα δεδομένα σχετικά με τις πολιτικές κοινωνικής ένταξης, προστασίας και συνοχής, για την παρακολούθηση των προτεραιοτήτων της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη (Ε.Σ.Κ.Ε.).

δ. Ορίζεται, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΚΟΙ.Π), ως ο φορέας λήψης τελικών αποφάσεων επί των θεμάτων, που αφορούν στη χάραξη πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής προστασίας, κατά την οριζόμενη διαδικασία.    (άρθρα 1-5)

2.α. Συνιστώνται, στη Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, δυο (2) Δ/νσεις και έξι (6) Τμήματα, για την εξυπηρέτηση των σκοπών των προτεινομένων με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου διατάξεων και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτών.
β. Συνιστώνται επίσης, για τη στελέχωση των προαναφερόμενων οργανικών μονάδων, τριανταεννέα (39) συνολικά οργανικές θέσεις τακτικού, μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, προσωπικού (37 ΠΕ και 2 ΤΕ), μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται οι θέσεις Προϊσταμένων των Διευθύνσεων και των Τμημάτων.
Η πλήρωση των ανωτέρω θέσεων, μπορεί να γίνει με μετάταξη ή με απόσπαση μονίμων υπαλλήλων ή υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
γ. Παρέχεται η δυνατότητα σύναψης ατομικών συμβάσεων μίσθωσης έργου με ειδικούς επιστημονικούς συνεργάτες και εμπειρογνώμονες, για την επικουρία των ανωτέρω Διευθύνσεων, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους καθώς και για τις ανάγκες εκτέλεσης συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Η προκαλούμενη δαπάνη θα καλύπτεται από πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» της προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
(άρθρα 6-8)

3.    α. Ορίζονται:
τα συναρμόδια Υπουργεία και τα Σημεία Επαφής αυτών με τον Εθνικό Μηχανισμό αναφορικά με την άσκηση της πολιτικής κοινωνικής προστασίας και κοινωνικής ένταξης πολιτών ευπαθών ομάδων,
οι αρμοδιότητες των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής' Αλληλεγγύης, στο πλαίσιο λειτουργίας του Εθνικού Μηχανισμού [το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ε.Κ.Κ.Α), το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ), και ο Οργανισμός Εκπαίδευσης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)].
β. Προβλέπεται ότι, οι αρμόδιες αρχές για τη διαχείριση και έλεγχο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014-2020 (Διαχειριστική Αρχή, Αρχή Πιστοποίησης, κ.λπ.) μπορούν να συνεργάζονται με τον Εθνικό Μηχανισμό για ζητήματα κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής προστασίας.
γ. Επανακαθορίζεται η σύνθεση των μελών της Εθνικής Επιτροπής Κοινωνικής Προστασίας (Ε.Ε.Κ.Π) (περιορίζεται ο αριθμός), ο χρόνος θητείας των μελών της (από διετή σε τριετή) και το έργο αυτής. (άρθρα 9-12)

4.    α. Προσδιορίζονται οι Υπηρεσίες που εντάσσονται στο αυτοδιοικητικό επίπεδο λειτουργίας του Εθνικού Μηχανισμού και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτών.
β. Στο πλαίσιο αυτό, συνιστώνται δεκατρία Περιφερειακά Παρατηρητήρια Κοινωνικής Ένταξης (ένα στην έδρα κάθε Περιφέρειας), με τους οριζόμενους σκοπούς και δράσεις.
Η οργανωτική διάρθρωση και η στελέχωση των συνιστώμενων Παρατηρητηρίων καθορίζονται με τους Οργανισμούς των οικείων Περιφερειών (άρθρο 241 ν.3852/2010).    (άρθρα 13-17)

5. α. Προσδιορίζονται τα εργαλεία και η μεθοδολογία που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση του Εθνικού Μηχανισμού.
β. Δημιουργείται στην Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας, του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ενιαίο Γεωπληροφοριακό Σύστημα (Ε.ΓΠ.Σ.), μέσω του οποίου, συλλέγονται και επεξεργάζονται δεδομένα και πληροφορίες που άπτονται αποκλειστικά της κοινωνικής προστασίας, του κοινωνικού αποκλεισμού, της εφαρμογής και πορείας υλοποίησης, της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη (Ε.Σ.Κ.Ε.), με στόχο μεταξύ άλλων την προάσπιση του κοινωνικού δημοσίου συμφέροντος, τον δημόσιο έλεγχο και την αποτελεσματική διαχείριση των κοινωνικών πόρων.
Στο Ε.ΓΠ.Σ., το οποίο αποτελείται από τρία επιμέρους υποσυστήματα, συνιστώνται τρία (3) Ενιαία Μητρώα (Εθνικό Μητρώο Ωφελουμένων, Μητρώο Φορέων άσκησης προνοιακής πολιτικής και Μητρώο Κοινωνικών Προγραμμάτων).
γ. Δημιουργείται επίσης, στο Ε.Κ.Κ.Α, πληροφοριακό σύστημα, υπό τον τίτλο «e-pronoia για τον πολίτη», που αποσκοπεί μεταξύ άλλων στην βελτίωση της πρόσβασης και της εξυπηρέτησης του πολίτη στις προνοιακές υπηρεσίες και στον συντονισμό των δράσεων φορέων, που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας.
Στο πλαίσιο αυτού, συνιστάται με υπουργική απόφαση, επταμελής Επιτελική Ομάδα Παραγωγικής Λειτουργίας (Ε.Ο.Π.Λ), με τριετή θητεία, για την παρακολούθηση της διαχείρισης και λειτουργίας του εν λόγω πληροφοριακού συστήματος, το οποίο αποτελείται από πέντε (5) υποσυστήματα με τις οριζόμενες δραστηριότητες.
δ. Καθορίζεται ο τρόπος λειτουργίας και οι διασυνδέσεις των συνιστώμενων πληροφοριακών συστημάτων.
Σε κάθε περίπτωση επεξεργασίας, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς που έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των παραπάνω συστημάτων, οφείλουν να λαμβάνουν τα κατάλληλα προληπτικά μέτρα, ώστε να μην είναι δυνατή η παραβίαση του απορρήτου αυτών.
Προβλέπεται η επιβολή από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στους υπευθύνους των εν λόγω φορέων των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία (άρθρο 2 ν.2472/1997) διοικητικών κυρώσεων (πρόστιμο από 880 ευρώ έως και 147 χιλ. ευρώ, ανάκληση αδειών, κ.λπ.), σε περίπτωση που παραβιάζεται το απόρρητο των δεδομένων αυτών.
ε. Με υπουργικές αποφάσεις, καθορίζονται λοιπά θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των προαναφερόμενων πληροφοριακών συστημάτων.
(άρθρα 18-19 και 21)

Περιλαμβάνονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις σχετικά με την τοποθέτηση των Προϊσταμένων των συνιστώμενων Διευθύνσεων στη Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.    (άρθρο 20)

6.    Επεκτείνεται, από 1-1-2017, η εφαρμογή του Προγράμματος «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» (Κ.Ε.Α.) σε όλους τους δήμους της χώρας [σήμερα η εφαρμογή του περιορίζεται σε τριάντα (30) μικρούς και μεσαίους δήμους].
Επανακαθορίζονται:
οι περιπτώσεις ωφελουμένων από το ανωτέρω Πρόγραμμα και προβλέπεται ειδικότερα ότι στο πολυπρόσωπο νοικοκυριό, εντάσσονται και τα ενήλικα τέκνα έως 25 ετών που φοιτούν σε πανεπιστημιακές σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους.
η έννοια του εγγυημένου ποσού, στο οποίο υπολογίζεται και η καταβολή της εισοδηματικής ενίσχυσης του Κ.Ε.Α. στο κάθε νοικοκυριό.
Περιορίζονται οι κατηγορίες των δικαιούχων του Κ.Ε.Α. που χαρακτηρίζονται ως μη δυνάμενοι για εργασία, με κατάργηση της περίπτωσης για όσους υπηρετούν τη θητεία τους στις ένοπλες δυνάμεις.
Καθορίζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες για την υλοποίηση του Κ.Ε.Α. και προβλέπονται ποινικές κυρώσεις σε βάρος όσων δηλώνουν ψευδή στοιχεία ή αποκρύπτουν αληθινά, κατά την αίτηση για ένταξή τους στο Πρόγραμμα.
(άρθρο 22)
8.    Επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις στις διατάξεις των άρθρων 21 και 33 του ν. 4387/2016, ενώ προβλέπεται και η εξαίρεση κατηγοριών
συνταξιοδοτούμενων προσώπων από τις διατάξεις περί προσαύξησης σύνταξης λόγω καταβολής αυξημένων εισφορών.    (άρθρα 23-25)
9.    Διευκρινίζεται ο τρόπος υπολογισμού της εφάπαξ παροχής για τους ασφαλισμένους στο Ταμείο Πρόνοιας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Α.Ε.Ν.) και στο Ταμείο Πρόνοιας Κατώτερων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν.).    (άρθρο 26)

10.α. Προσδιορίζεται η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού επί της οποίας υπολογίζεται το εκάστοτε προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς για τους μισθωτούς με πλήρη απασχόληση και τους εργοδότες τους.
β. Καθορίζεται το ποσοστό επί των αποδοχών που καταβάλλεται ως εισφορά για κύρια σύνταξη:
των ασφαλισμένων μισθωτών του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Προσωπικού Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (Ε.Τ.Α.Π.-Μ.Μ.Ε.), σε 6,67% από 1-1-2017 και
των εργοδοτών τους, σε 7,5% για τον Δεκέμβριο του 2016,
αναπροσαρμοζόμενου τούτου ετησίως, από 1-1-2017 και εφεξής, ώστε τη 1-1-
2020 να διαμορφωθεί σε ποσοστό 13,33%. (άρθρο 27)

11. α. Προσδιορίζεται η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού επί της οποίας υπολογίζεται το εκάστοτε προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες ή αυτοαπασχολούμενους, που απασχολούνται παράλληλα ως μισθωτοί σε καθεστώς μερικής απασχόλησης.
β. Καταργείται, από 1-1-2017, εισφορά από ειδικό ένσημο υπέρ του τέως Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Δικηγόρων (Τ.Ε.Α.Δ.) νυν Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Τ.Ε.Α.).    (άρθρο 28)

12.    Αντικαθίσταται η κανονιστική πράξη με την οποία καταρτίζεται ο Κανονισμός Ασφάλισης και Παροχών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) και προβλέπεται η έκδοση υπουργικής απόφασης, αντί προεδρικού διατάγματος που ισχύει σήμερα, ενώ καθορίζεται και το ενδεικτικό ρυθμιστικό περιεχόμενο της ανωτέρω πράξης.    (άρθρο 29)

13.    Ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης και λειτουργίας του Διοικητικού
Συμβουλίου του Ε.Φ.Κ.Α.    (άρθρα 30)

14.    Επέρχονται αλλαγές στην Διοικητική Οργάνωση του Ε.Φ.Κ.Α. Ειδικότερα, προβλέπονται:
α. η στελέχωση του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) [προστίθενται στις οργανικές θέσεις του Ν.Σ.Κ., μία (1) θέση Αντιπροέδρου, μία (1) θέση Νομικού Συμβούλου, δύο (2) Παρέδρων και τέσσερεις (4) Δικαστικών Πληρεξουσίων].
ρ. η σύσταση Διεύθυνσης Νομικών Υποθέσεων και η διάρθρωση αυτής [αποτελείται από πέντε (5) τμήματα], και
γ. η δυνατότητα απασχόλησης δικηγόρων με αμοιβή για κάθε υπόθεση
ξεχωριστά.    (άρθρο 31)

15.    Παρέχεται η δυνατότητα σύστασης με κ.υ.α. οργανικών μονάδων ειδικού σκοπού για την κάλυψη αναγκών του Ε.Φ.Κ.Α.    (άρθρο 32)

16.    Καθορίζεται η διάρθρωση και οι αρμοδιότητες των Κεντρικών και Περιφερειακών Υπηρεσιών των Γενικών Δ/νσεων: i) Εισφορών και Ελέγχων, Η) Απονομής Συντάξεων, Hi) Καταβολής Παροχών Υγείας, iv) Στρατηγικής και Ανάπτυξης, ν) Πληροφορικής και Επικοινωνιών, vi) Εξυπηρέτησης Ασφαλισμένων και Εργοδοτών, του Ε.Φ.Κ.Α.    (άρθρα 33,35-39)

17.    Αναδιοργανώνεται η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών και Διοικητικής Υποστήριξης του Ε.Φ.Κ.Α. Μεταξύ άλλων, συνιστάται Διεύθυνση Διαχείρισης Οικονομικών των Εντασσόμενων Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και προβλέπεται η ένταξη των Τμημάτων Προσωπικού των εν λόγω φορέων στην ανωτέρω Γενική Διεύθυνση.    (άρθρο 34)

18.    α. Επανακαθορίζεται, η συγκρότηση διαφόρων κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών φορέων εποπτευόμενων από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι οποίες εφεξής αποτελούν, υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, υπαγόμενες στο Διοικητή, με την ίδια οργανωτική δομή, αρμοδιότητες και προσωπικό.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δημιουργία περιφερειακής Διεύθυνσης Ασφάλισης και Παροχών Υπαλλήλων Τραπεζών και Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας και περιφερειακής Διεύθυνσης Παροχών Ναυτικών, στις οποίες μεταφέρονται δύο και τρία υφιστάμενα Τμήματα του τ. ΤΑΥΤΕΚΩ και του NAT, αντίστοιχα, β. Ορίζονται μεταβατικές διατάξεις αναφορικά με τις αρμοδιότητες:
των Κεντρικών και Περιφερειακών Υπηρεσιών των εντασσόμενων στον ΕΦΚΑ φορέων. Μεταξύ άλλων προβλέπεται με υπουργική απόφαση, η δυνατότητα ανακατανομής αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργανικών μονάδων του ΕΦΚΑ. Οι Υπηρεσίες των εντασσομένων στον ΕΦΚΑ φορέων, κ.λπ., οι οποίες δεν περιγράφονται στις οργανικές μονάδες του ΕΦΚΑ, διατηρούνται σε ισχύ ως Υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, με την ίδια οργανωτική δομή, αρμοδιότητες και προσωπικό,
της Γενικής Δ/νσης Χορήγησης Συντάξεων Δημοσίου Τομέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής, για τις αιτήσεις συντάξεων που υποβλήθηκαν για το χρονικό διάστημα πριν και μετά την 12-05-2016.
(άρθρα 40-52)

19.    Προβλέπεται το χρονικό διάστημα ισχύος των διατάξεων των άρθρων 69Α έως 69 IB, 72Λ καθώς και των παρ.1ζ,5,12,13,14 και 15 του άρθρου 68 τουΝ.4387/2016. (άρθρο53)

20.    Ορίζεται ότι με απόφαση του προσωρινού Δ.Σ. του Ε.Φ.Κ.Α. ανατίθεται σε μία ή περισσότερες από τις διαχειρίστριες Τράπεζες των εντασσομένων Φορέων η ταμειακή διαχείριση του μέχρι να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την επιλογή της διαχειρίστριας τράπεζας έως το τέλος του 2017. Με όμοιες αποφάσεις είναι δυνατή η επέκταση το αργότερο μέχρι 31-12-2017 των συμβάσεων έργου, υπηρεσιών και προμηθειών των εντασσόμενων Φορέων, στις οποίες υπεισέρχεται ο Ε.Φ.Κ.Α. ως καθολικός διάδοχος κ.λπ.    (άρθρο 54)


21.    Προβλέπεται η σύσταση από το Δ.Σ. του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.) Διοικητικών Επιτροπών με αρμοδιότητα, μεταξύ άλλων, την εξέταση ενδικοφανών προσφυγών, καθώς και ο τρόπος καθορισμού της αποζημίωσης των συμμετεχόντων σ' αυτές.
(άρθρο 55)

22.    α. Προσδιορίζονται οι διατάξεις που εφαρμόζονται για την χορήγηση των επικουρικών συντάξεων του Ε.Τ.Ε.Α., αναφορικά με θέματα αναγνώρισης πλασματικών χρόνων, παράλληλης, διαδοχικής ασφάλισης κ.λπ.
β. Ορίζεται ειδικώς ότι οι μνημονευόμενες διατάξεις για την προσαύξηση της σύνταξης λόγω καταβολής αυξημένων εισφορών, εφαρμόζονται και επί αιτήσεων συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί στο Ε.Τ.Ε.Α. από 1-1-2015 έως και 12-5-2016.
γ. Καθορίζεται το ρυθμιστικό περιεχόμενο της προβλεπόμενης κατ' εξουσιοδότηση εκδοθείσας απόφασης για την εφαρμογή των οριζομένων σε σχέση με την αναπροσαρμογή κ.λπ. των καταβαλλόμενων συντάξεων.
(άρθρο 56)

23.    Προβλέπεται ότι η διάταξη της παρ. 6 του άρ.38 του ν. 4387/2016 σχετικά με τον υπολογισμό των εισφορών ασφαλισμένων στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (Ν.Α.Τ.) θα εφαρμόζεται για τα ναυτολόγια που χορηγούνται από 1-7-2017 και εφεξής. Για τα ναυτολόγια που έχουν χορηγηθεί πριν από την προαναφερόμενη ημερομηνία όπως και για τις εκκρεμείς έως τότε εκκαθαρίσεις ναυτολογίων εφαρμόζονται οι κείμενες περί Ν.Α.Τ. διατάξεις.
(άρθρο 57)

24.    Αποσαφηνίζεται ο τρόπος τοποθέτησης προϊσταμένων στις νέες οργανικές μονάδες του Ε.Φ.Κ.Α.    (άρθρο 58)

25.    Προβλέπεται, από 1-1-2017, η επιβολή προσαυξήσεων και τόκων επί του μη καταβαλλόμενου εμπρόθεσμα μέρους, από το συνολικό ποσό, της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματικών καθώς και των ασφαλισμένων στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.).    (άρθρο 59)

26.    Προβλέπεται η απόδοση από το Ε.Τ.Α.Π.-Μ.Μ.Ε. στον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφάλισης Περίθαλψης (Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π.), το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Συντακτών Πελοποννήσου, Ηπείρου και Νήσων (Τ.Ε.Α.Σ.) και το Επικουρικό Ταμείο Ασφάλισης Συντακτών Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Ευβοίας (Ε.Τ.Α.Σ.), κατά το ποσοστό που τους αναλογεί, ως τις 31-12-2016 των εισπραττόμενων πόρων υπέρ του Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π., του Τ.Ε.Α.Σ. και του Ε.Τ.Α.Σ., εφόσον έχουν βεβαιωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου.    (άρθρο 60)

27.    Καθορίζεται η διαδικασία ρύθμισης των μέχρι την 31.12.2016 οφειλών του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. προς τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) και τους ενταχθέντες σε αυτόν Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ.) και Οργανισμό Εργατικής Εστίας (Ο.Ε.Ε.) καθώς και προς το Ε.Τ.Ε.Α.    (άρθρο 61)

28.    Καθορίζεται σε ποσοστό:
α. 5% επί του συνόλου των εσόδων που εισέπραξε το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. για λογαριασμό του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. το ποσοστό αποζημίωσης του Ι.Κ.Α. -Ε.Τ.Α.Μ. για το σύνολο των υπηρεσιών που παρείχε από 1-1-2012 μέχρι 31¬12-2016 στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
β. 2% επί του συνόλου των από τον Ε.Φ.Κ.Α. εισπραττόμενων εσόδων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Ο.Α.Ε.Δ. το ποσοστό αποζημίωσης του Ε.Φ.Κ.Α. για το σύνολο των υπηρεσιών που θα προσφέρει στους εν λόγω φορείς από 1-1-2017 και εφεξής. Το ποσό της αποζημίωσης αυτής θα παρακρατείται κάθε μήνα από το ποσό της οφειλής των εισφορών που συνεισπράττονται από τον Ε.Φ.Κ.Α. προς τους προαναφερόμενους φορείς, κ.λπ.    (άρθρα 62-65)

Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλούνται, σύμφωνα με το επισπεύδον Υπουργείο, τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:

I. Επί του τακτικού προϋπολογισμού:
1.    Ετήσια δαπάνη ποσού 761.512 εκατ. ευρώ περίπου, η οποία αναλύεται ως εξής:
864 χιλ. ευρώ περίπου, από τη σύσταση τριαντα εννέα (39) θέσεων προσωπικού που θα στελεχώσει τις νεοσυσταθείσες Διευθύνσεις, στην περίπτωση όπου οι θέσεις αυτές καλυφθούν με μετατάξεις /αποσπάσεις από φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, (άρθρα 6,7 και 8)
24 χιλ. ευρώ περίπου, από την αντιμετώπιση των λειτουργικών εξόδων των προαναφερομένων οργανικών μονάδων, (άρθρα 6,7 και 8)
760 εκ. ευρώ περίπου, από την εφαρμογή σε εθνική κλίμακα του Προγράμματος Κ.Ε.Α. (άρθρο 22)
624 χιλ. ευρώ περίπου, από την αύξηση των οργανικών θέσεων του Ν.Σ.Κ., λόγω της στελέχωσης του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του Ν.Σ.Κ. που προβλέπεται στη Διοικητική Οργάνωση του Ε.Φ.Κ.Α. (άρθρο 31)
2.    Εφάπαξ δαπάνη ύψους 70 χιλ. ευρώ περίπου, από την προμήθεια του απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού για τη λειτουργία των εν λόγω οργανικών μονάδων, (άρθρα 6,7 και 8)
3.    Ενδεχόμενη αύξηση των εσόδων από τυχόν επιβολή προστίμων στους υπεύθυνους των φορέων, σε περίπτωση παραβίασης δεδομένων των πληροφοριακών συστημάτων Ε.ΓΠ.Σ και «e-pronoia για τον πολίτη», (άρθρα 19 παρ.3γ και 21 παρ.4γ)

II. Επί του Π.Α.Ε.:
1.    Ετήσια δαπάνη ποσού 114 χιλ. ευρώ περίπου, για την κάλυψη των εξόδων συντήρησης του Ε.ΓΠ.Σ. (άρθρο 19)
2.    Ενδεχόμενη ετήσια δαπάνη, από τη δυνατότητα σύναψης ατομικών συμβάσεων μίσθωσης έργου με επιστημονικούς συνεργάτες και εμπειρογνώμονες, για την επικουρία των εν λόγω Διευθύνσεων. Το ύψος της δαπάνης αυτής δεν μπορεί να εκτιμηθεί, διότι εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (αριθμός συμβάσεων, κ.λπ). (άρθρα 7 και 8)
III.    Εφάπαξ δαπάνη ποσού 394 χιλ. ευρώ περίπου, για το σχεδιασμό, ανάπτυξη και συγκρότηση του Ε.ΠΤΣ. (άρθρο 19) Επί των προϋπολογισμών των Περιφερειών (ο.τ.α. β' βαθμού, ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό - φορείς Γενικής Κυβέρνησης

Δαπάνη από τη σύσταση των δεκατριών (13) Περιφερειακών Παρατηρητηρίων Κοινωνικής Ένταξης ένα (1) στην έδρα κάθε Περιφέρειας, για την αντιμετώπιση των εξόδων λειτουργίας αυτών. Η εν λόγω δαπάνη θα προσδιοριστεί με την κατάρτιση των Οργανισμών των οικείων Περιφερειών, (άρθρο 14)
IV.    Επί του προϋπολογισμού του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ε.Κ.Κ.Α) (ν.π.δ.δ. επιγορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό- φορέας της Γενικής Κυβέρνησης):

Ετήσια δαπάνη, από τη συντήρηση του πληροφοριακού συστήματος «e-pronoia για τον πολίτη», η οποία εκτιμάται στο ποσό των 65 χιλ. ευρώ περίπου, (άρθρο 21)
V.    Επί του κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) (ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό- φορέας της Γενικής Κυβέρνησης)

1.    Ενδεχόμενη ετήσια δαπάνη, από τη δυνατότητα σύστασης οργανικών μονάδων ειδικού σκοπού, το ύψος της οποίας εξαρτάται από την έκδοση της σχετικής κ.υ.α. (άρθρο 32)
2.    Εξοικονόμηση δαπάνης, λόγω περιορισμού των οργανικών μονάδων και αντίστοιχων θέσεων ευθύνης, το ύψος της οποίας, σύμφωνα με το επισπεύδον Υπουργείο, εκτιμάται στο ποσό των 61,5 χιλ. ευρώ περίπου, ανά μήνα. (άρθρα 34,45-52,31,33 και 35-39)
3.    Ενδεχόμενη αύξηση εσόδων από την επιβολή προσαυξήσεων και τόκων επί του μη εμπρόθεσμα καταβαλλόμενου μέρους των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών των οριζόμενων ασφαλισμένων, (άρθρο 59)
VI.    Επί του προϋπολογισμού του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Προσωπικού Μέσων Μα&κής Ενημέρωσης (ΕΤΑΠ-ΜΜΕ) (ν.π.δ.δ. μη επιγορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό)

Δαπάνη ύψους 11,47 εκατ. ευρώ, από την απόδοση πόρων που έχουν βεβαιωθεί υπέρ Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π., Τ.Ε.Α.Σ. και Ε.Τ.Α.Σ. (άρθρο 60)
Επί του προϋπολογισμού του Ε.Τ.Ε.Α. (ν.π.δ.δ., μη επιγορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό - φορέας της Γενικής Κυβέρνησης)

Ετήσια απώλεια εσόδων η οποία εκτιμάται σε 1,8 εκ. ευρώ περίπου, από την κατάργηση της εισφοράς από ειδικό ένσημο υπέρ του πρώην Τ.ΕΛΑ. (νυν Ε.Τ.Ε.Α.)• (άρθρο 28)
VIII.    Επί του κρατικού προϋπολογισμού, του προϋπολογισμού του ΤΑΧΑΙΚ και των λοιπών φορέων της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 663/1977, καθώς και επί των προϋπολογισμών των φορέων του άρθρου 20 του ν. 4058/2012 (Μετογικό Ταμείο Στρατού και Μετογικό Ταμείο Αρωγής Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων)