Οικονομία

Ο αμπελοοινικός κλάδος χρειάζεται εξειδικευμένα στελέχη

Ο αμπελοοινικός κλάδος χρειάζεται εξειδικευμένα στελέχη
Την ανάγκη στελέχωσης του αμπελοοινικού κλάδου στην Ελλάδα με εξειδικευμένους επαγγελματίες, υπογραμμίζει μιλώντας στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Άγγελος Ιατρίδης, οινολόγος και συνιδιοκτήτης του Κτήματος Άλφα στο Αμύνταιο της Φλώρινας, καθώς, όπως λέει, «υπάρχει μεγάλη έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών και ο περιορισμένος αριθμός των ατόμων που υπάρχουν, έχουν εκπαιδευτεί στο εξωτερικό».

«Όσο αναπτύσσεται ποσοτικά αλλά κυρίως ποιοτικά ο αμπελοοινικός τομέας στην Ελλάδα, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη για εξεύρεση υψηλού μορφωτικού επιπέδου εξειδικευμένων επαγγελματιών» επισημαίνει ο κ. Ιατρίδης, ο οποίος θα μεταφέρει τις γνώσεις του για τις εξαγωγές και την προώθηση του κρασιού, σε όσους παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Επιχειρηματικότητα στην οινοποιία».

Αναφερόμενος στη σημασία του προγράμματος, όπου έμπειροι καθηγητές του Πανεπιστημίου, καθώς και κορυφαία στελέχη και επιχειρηματίες από το χώρο της οινοποιίας, θα παρέχουν τις γνώσεις τους στον τομέα του Wine Business, ο κ. Ιατρίδης παρατηρεί: «Η εξειδικευμένη εμπειρία των ανθρώπων του αμπελοοινικού κλάδου, που πιστώνεται από τη δουλειά και κυρίως από τα αποτελέσματά της, είναι αναγκαίο να διαχέεται στη νέα γενιά έτσι ώστε να διαμορφωθεί μια υψηλού επιπέδου επαγγελματική βάση μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Είναι αναγκαίο, γιατί ο παγκόσμιος ανταγωνισμός δημιουργεί απαιτήσεις ώστε μία επιχείρηση του αμπελοοινικού κλάδου να προσαρμόζεται σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο περιβάλλον».

Για την κατάσταση στην εξαγωγική δραστηριότητα του κλάδου, ο κ. Ιατρίδης τονίζει την αξιοσημείωτη αύξηση εξαγωγών που παρατηρείται στην «πιο ανταγωνιστική αγορά του κόσμου, αυτήν της Βόρειας Αμερικής». «Συγκεκριμένα στην αγορά των ΗΠΑ παρατηρείται σημαντική άνοδος των εξαγωγών σε αξία (8.226.408 €/2014 – 10.503.671 €/2015) της τάξης του 27,68% (!!!), ενώ αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση των εξαγωγικών ποσοτήτων κατά 16,22% (1.909.945 lt /2014 – 2.219.653 lt /2015)», επισήμανε.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2015 οι συνολικές εξαγωγές οίνου σε ποσότητα παρουσίασαν ανεπαίσθητη κάμψη της τάξης του 0,51% (281.729HL/2014 έναντι 280.298 HL/2015), με τις εξαγωγές προς χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δείχνουν πτώση της τάξης του 2,64% (237.799HL/2014 έναντι 231.519 HL/2015) και τις εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες να παρουσιάζουν άνοδο με ποσοστό 6,45% (43.930 HL/2014 έναντι 46.764HL/2015).

Αυτή η μεγάλη προσπάθεια για εξωστρέφεια, που κάνουν οι άνθρωποι του κρασιού, δεν γίνεται χωρίς εμπόδια. Ο κ. Ιατρίδης αναφέρει την «έλλειψη μιας ξεκάθαρης εικόνας του “ελληνικού” που ακόμη και σήμερα συνδέεται με χαμηλής ποιότητας προϊόντα, τα οποία βρέθηκαν σε παλαιότερες δεκαετίες σε ορισμένες αγορές».

Όπως συμπληρώνει «την τελευταία δεκαετία σε συλλογικό επίπεδο, έχουν αναληφθεί σημαντικά οργανωμένες προσπάθειες από τους οινοπαραγωγούς σε αγορές - στόχους που έχουν προκύψει από το στρατηγικό σχέδιο του ελληνικού κρασιού για την επόμενη εικοσαετία».

Ακόμη ένα εμπόδιο στην προσπάθεια προώθησης του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, «η έλλειψη εικόνας της παραδοσιακής ελληνικής γαστρονομίας στις αγορές του εξωτερικού, η οποία δυστυχώς, στις περισσότερες περιπτώσεις, συνδέεται με το γύρο, το σουβλάκι και το σαγανάκι. Βέβαια, και αυτή η εικόνα αλλάζει σταδιακά, ιδίως τα τελευταία χρόνια, που πολλοί Έλληνες επαγγελματίες chef μεταναστεύουν στις μεγάλες γαστρονομικές πρωτεύουσες όπου αναδεικνύουν την πλούσια και ιδιαίτερη ελληνική κουζίνα».

Και συμπληρώνει: «Με αυτόν τον τρόπο, γίνεται ευκολότερη η παρουσία ελληνικών κρασιών μέσα στις λίστες αυτών των εστιατορίων. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια πολλοί επώνυμοι και καταξιωμένοι οινο-δημοσιογράφοι ασχολούνται με ιδιαίτερα θετικά σχόλια για το ελληνικό κρασί».

Στο Κτήμα Άλφα, όσον αφορά στις εξαγωγές, καταγράφεται μια «ιδιαίτερα ανοδική δραστηριότητα με σταθερό ρυθμό την τελευταία δεκαετία», με περισσότερο σημαντικές τις μεγάλες αγορές της κεντρικής Ευρώπης, του Καναδά, των ΗΠΑ, της Κύπρου, της Ιαπωνίας και της Αυστραλίας.

Επίσης, για την προβολή του ελληνικού κρασιού, είναι σε εξέλιξη επένδυση για την οργάνωση των χώρων υποδοχής «με υψηλής λειτουργικότητας και αισθητικής, υποδομές τόσο για τους οινολάτρεις όσο και για τους ειδικούς/επαγγελματίες από όλο τον κόσμο». Από τις δράσεις προβολής δεν απουσιάζουν και άλλα τοπικά προϊόντα, ενώ όπως υπογραμμίζει ο κ. Ιατρίδης «σε όλες τις σημαντικές επισκέψεις καλούνται και φιλοξενούνται οι συνάδελφοι παραγωγοί της ζώνης του Αμυνταίου για παρουσίαση και των δικών τους κρασιών».

Τα στοιχεία επισκεψιμότητας του κτήματος, που εντός του 2018 αναμένεται να έχει μέσα στον αμπελώνα χώρο ολοκληρωμένης φιλοξενίας, δείχνουν ότι για το 2016 είχε 11.000 επισκέπτες με όλα τα στοιχεία επικοινωνίας τους, καταγράφοντας αύξηση 12% σε σχέση με το 2015.

Όσον αφορά την παραγωγή, το Κτήμα Άλφα υλοποιεί ένα project που ονομάζεται Οικοσύστημα. Πρόκειται για τη «δημιουργία μιας σειράς κρασιών που προέρχονται από συγκεκριμένα αμπελοτεμάχια όπου η διαχείρισή τους θα είναι προσαρμοσμένη στην ανάδειξη της τυπικότητας της ποικιλίας και κυρίως στην ανάδειξη έκφρασης της ιδιαιτερότητας του συγκεκριμένου αμπελοτεμαχίου».

Στα μακροπρόθεσμα σχέδια του Κτήματος Άλφα είναι η τοποθέτησή του και σε άλλη αμπελοοινική ζώνη, «αλλά αυτή τη στιγμή είναι κάτι σχετικά πρώιμο» λέει στο Πρακτορείο ο κ. Ιατρίδης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών «Επιχειρηματικότητα στην οινοποιία» ξεκινά στις 17 Φεβρουαρίου 2017 στις εγκαταστάσεις του ΚΕΚ/ΟΠΑ και θα έχει διάρκεια 6 εβδομάδες.

Ανάμεσα στους ανθρώπους του κρασιού που θα μεταφέρουν τις γνώσεις τους, εκτός από τον κ. Ιατρίδη, είναι οι: Στέλιος Μπουτάρης από το Κτήμα Κυρ Γιάννη, Φεδερίκος Λαζαρίδης από το Κτήμα Nico Lazaridi, και Γιάννης Καρακάσης, Master of Wine. Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο καθηγητής Γιώργος Κουρέτας, διευθυντής του ΜΒΑ.

Για περισσότερες πληροφορίες και αιτήσεις συμμετοχής, http://kek.aueb.gr/el/normal/Program/10/ViewProgram