Οικονομία

Απίστευτη ατάκα Πιτσιλή: «Άκουσα κάπου ότι στο ΚΕΦΟΜΕΠ τον Γενάρη έγινε ένας έλεγχος»!

Απίστευτη ατάκα Πιτσιλή: «Άκουσα κάπου ότι στο ΚΕΦΟΜΕΠ τον Γενάρη έγινε ένας έλεγχος»!
του Γιώργου Παλαιτσάκη Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δείχνει να αγνοεί τα επίσημα στοιχεία της ίδιας της υπηρεσίας του τα οποία καταδεικνύουν ότι η απόφασή του να "καρατομήσει" τον κ. Δημ. Μασίνα από τη θέση του Διευθυντή του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου είχε ως συνέπεια την απότομη επιδείνωση των επιδόσεων της πολύ σημαντικής αυτής υπηρεσίας, που είναι αρμόδια για τον έλεγχο της φοροδιαφυγής των οικονομικά ισχυρών και πολλών διαπλεκόμενων επιχειρηματιών.

"Άκουσα κάπου ότι στο ΚΕΦΟΜΕΠ το Γενάρη έγινε ένας έλεγχος. Κανονικά δε θα έπρεπε αλλά θα το ελέγξω."! Στην απίστευτη αυτή  δήλωση προέβη πριν από λίγο ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γ.Πιτσιλής!

Μιλώντας σε ημερίδα του ΣΕΒ για τη φοροδιαφυγή ο κ. Πιτσιλής έδειξε να αγνοεί πλήρως τα στοιχεία της ίδιας της Α.Α.Δ.Ε., τα οποία αναρτήθηκαν πρόσφατα στην επίσημη ιστοσελίδα της και δείχνουν πράγματι ότι τον Ιανουάριο του 2017 το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.) ολοκλήρωσε μόλις έναν (1) φορολογικό έλεγχο, ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2016 είχε ολοκληρώσει 18 ελέγχους.

Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι η απόφαση του κ. Πιτσιλή να αποπέμψει τον κ. Δημ. Μασίνα από τη θέση του Διευθυντή του Κ.ΕΦΟ.ΜΕ.Π. στα τέλη Σεπτμεβρίου του 2016 είχε ως συνέπεια την δραματική μείωση της αποτελεσματικότητας και την απότομη επιδείνωση των επιδόσεων της συγκεκριμένης αυτής νευραλγικής φοροελεγκτικής υπηρεσίας.

Ειδικότερα, τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν ότι:

1) Οι ρυθμοί ολοκλήρωσης των φορολογικών ελέγχων σε πλούσιους φορολογούμενους υποχώρησαν κατά 71,76% την περίοδο Οκτωβρίου 2016-Ιανουαρίου 2017 που έπαψε να είναι προϊστάμενος ο κ. Μασίνας σε σύγκριση με την περίοδο Οκτωβρίου 2015-Ιανουαρίου 2016 που διοικούσε το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ο κ. Μασίνας. Ειδικά τον Ιανουάριο του 2017 που δεν ήταν ο κ. Μασίνας Διευθυντής του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ολοκληρώθηκε μόλις ... 1 (!) έλεγχος ενώ τον Ιανουάριο του 2016 που διοικούσε την υπηρεσία ο κ. Μασίνας ολοκληρώθηκαν 18 φορολογικοί έλεγχοι! Η μείωση στους ρυθμούς ολοκλήρωσης φορολογικών ελέγχων σε πλούσιους φορολογούμενους έφθασε το 94,44% τον Ιανουάριο του 2017!

2) Το σύνολο των βεβαιωθέντων φόρων και προστίμων σε οικονομικά ισχυρούς φορολογούμενους (μεγαλοεπιχειρηματίες, μεγαλοκαταθέτες κ.λπ.) μειώθηκε κατά 61,40% την περίοδο Οκτωβρίου 2016-Ιανουαρίου 2017 που έπαψε να είναι προϊστάμενος ο κ. Μασίνας σε σύγκριση με την περίοδο Οκτωβρίου 2015-Ιανουαρίου 2016 που διοικούσε το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ο κ. Μασίνας. Ειδικά τον Ιανουάριο του 2017 που δεν ήταν ο κ. Μασίνας Διευθυντής του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. βεβαιώθηκε φόροι και πρόστιμα ύψους μόλις 40.000 ευρώ (!) ενώ τον Ιανουάριο του 2016 που διοικούσε την υπηρεσία ο κ. Μασίνας είχαν βεβαιωθεί 11,41 εκατ. ευρώ. Η μείωση στο ποσό των βεβαιωθέντων φόρων και προστίμων μεταξύ Ιανουαρίου 2017 και Ιανουαρίου 2016 έφθασε το ... 99,64%!

3) Το συνολικό ποσό που εισπράχθηκε από οικονομικά ισχυρούς φορολογούμενους (μεγαλοεπιχειρηματίες, μεγαλοκαταθέτες κ.λπ.) ήταν μειωμένο κατά 13,32% την περίοδο Οκτωβρίου 2016-Ιανουαρίου 2017 που έπαψε να είναι προϊστάμενος ο κ. Μασίνας σε σύγκριση με την περίοδο Οκτωβρίου 2015-Ιανουαρίου 2016 που διοικούσε το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ο κ. Μασίνας. Ειδικά τον Ιανουάριο του 2017 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2016 η μείωση του εισπραχθέντος ποσού φόρων και προστίμων έφθασε το 62,33%!

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας του ΣΕΒ ο κ. Πιτσιλής παρουσίασε τις προτεραιότητες των δράσεων της Α.Α.Δ.Ε. που περιλαμβάνουν :
α) Την προτεραιοποίηση των φορολογικών ελέγχων με εξειδικευμένα κριτήρια ανά ελεγκτική υπηρεσία, που ολοκληρώνεται σύντομα για τη φετινή χρονιά με τεχνική βοήθεια από την ΕΕ και το ΔΝΤ.

β) Την καταπολέμηση της πλασματικής μετεγκατάστασης σε γειτονικές χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς. Όπως είπε ο κ. Πιτσιλής, η επεξεργασία των στοιχείων, που  έχουμε στη διάθεσή μας έχει προχωρήσει σημαντικά και οι κεντρικές υπηρεσίες μας ετοιμάζουν ειδικές οδηγίες προς τις ελεγκτικές υπηρεσίες, με έμφαση στην αξιοποίηση όλων των διατάξεων του εσωτερικού Δικαίου, του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας, που οδηγούν στην παράκαμψη των καταχρηστικών πρακτικών των φορολογουμένων για φορολογικούς σκοπούς και την αποκάλυψη της πραγματικής συναλλακτικής συμπεριφοράς τους.

γ) Την πλήρη λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής για τον αυτοματοποιημένο έλεγχο προσαύξησης περιουσίας, μέσω της οποίας θα αντλούνται από τους ελεγκτές -χρήστες:

* Τα πρωτογενή δεδομένα, που απέστειλαν τα πιστωτικά ιδρύματα σε ενιαίο κωδικολόγιο το οποίο φτιάχτηκε σε συνεργασία με στελέχη της ΑΑΔΕ.

* Τα δηλωθέντα εισοδήματα του εκάστοτε ελεγχόμενου, για την περίοδο που ελέγχεται.

Όλα αυτά τα δεδομένα (τραπεζικά και φορολογικά) θα μπουν σε μία αυτοματοποιημένη επεξεργασία, μέσω της οποίας θα προσδιορίζονται οι πρωτογενείς καταθέσεις, για κάθε ελεγχόμενο, μέσω αυτοματοποιημένων ελεγκτικών εντολών, ώστε να αντλούνται οι πληροφορίες που έχουν φορολογικό ενδιαφέρον.

Όπως διευκρίνισε ο κ. Πιτσιλής, «ήδη, έχουμε τρέξει το σύστημα σε πιλοτική λειτουργία, από την οποία δεν διαπιστώθηκαν αστοχίες στις παραμέτρους του λογισμικού, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις συναλλαγές των επενδυτικών προϊόντων, μέσω των κινήσεων των καταθετικών λογαριασμών. Εξαιρούνται, επίσης, δάνεια απ’ όλες αυτές τις κινήσεις».

δ) Την πάταξη του λαθρεμπορίου με αυξηση των ελέγχων στα καύσιμα και την πρόσθετη ιχνηθέτηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, το 2016 αυξήθηκαν κατά 40% οι έλεγχοι και κατά 325% τα πρόστιμα για λαθρεμπορία καπνικών προϊόντων. Επίσης οι κατασχέσεις λαθραία διακινούμενων καπνικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 40%. Όσον αφορά το λαθρεμπόριο καυσίμων το 2016 πραγματοποιήθηκαν 12.018 έλεγχοι  έναντι 8.859 το 2015.

ε) Πάταξη της "καθημερινής " φοροδιαφυγής και διαφάνεια.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε., "σχεδιάζουμε ένα πανελλαδικό σύστημα επιτόπιων ελέγχων, το οποίο θα ασχολείται τόσο με την καθημερινή φοροδιαφυγή, με διαρκείς ελέγχους – στοχευμένους και μη – και ακόμα πιο εντατικούς από όσους πραγματοποιούνται σήμερα,  όσο και με πιο σοβαρές υποθέσεις κυκλωμάτων φοροδιαφυγής στο εμπόριο και στις υπηρεσίες.

Αυτή τη λειτουργία επιτελούν οι Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. και οι Δ.Ο.Υ. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε τις αρμοδιότητες μεταξύ τους. Να υπάρχουν υπηρεσίες που ασχολούνται αποκλειστικά με ελέγχους και υπηρεσίες που να ασχολούνται με έρευνες. Θα πρέπει δε οι υπηρεσίες να εξοπλιστούν με μέσα και ανθρώπινο δυναμικό".

Αλλάζουν οι διατάξεις για τα "λουκέτα" σε επιχειρήσεις λόγω φοροδιαφυγής

Στο σημείο αυτό ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. προανήγγειλε αλλαγές και στο νομοθετικό πλαίσιο για την αναστολή λειτουργίας των επιχειρήσεων που εντοπίζονται να φοροδιαφεύγουν με το να μην εκδίδουν αποδείξεις.

Όπως ανέφερε, "πρόκειται για νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο σίγουρα χρήζει βελτιώσεων, στην κατεύθυνση της ενοποίησης και εξορθολογισμού των επιμέρους διαδικασιών επιβολής κυρώσεων και του χρόνου επιβολής τους. Είναι κάτι πάνω στο οποίο έχουμε δουλέψει εντατικά μαζί με το υπουργείο Οικονομικών και πιστεύω ότι έχουμε καταλήξει στις αναγκαίες αλλαγές, ελπίζοντας ότι θα τις δούμε νομοθετικά ενταγμένες στο πλαίσιο λειτουργίας μας".