Οικονομία

Όλες οι μειώσεις στις συντάξεις που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο

Όλες οι μειώσεις στις συντάξεις που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο
Το σύνολο των περικοπών που θα πραγματοποιηθούν το 2019, το 2020 και το 2021 σε κύριες και σε επικουρικές συντάξεις και οι οποίες δεν θα υπερβούν το 18% περιγράφει αναλυτικά το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στη Βουλη

Σε αυτό έχει συμπεριληφθεί και το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (2018 – 2021) όπου φαίνεται πώς θα επιμεριστεί η μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου οι παρεμβάσεις στη συνταξιοδοτική δαπάνη θα ανέλθουν το 2019 σε 2,49 δισ. ευρώ πολύ υψηλότερες δηλαδή από το 1% του ΑΕΠ που είχε αρχικά οριστεί. Μάλιστα οι συνολικές παρεμβάσεις για το 2019 φτάνουν στα 2,632 δισ. ευρώ, το 2020 εκτινάσσονται στα 4,644 δισ. ευρώ και το 2021 καταλήγουν στα 4,924 δισ. ευρώ. 

Επίσης, θα υπάρξουν επιπλέον παρεμβάσεις ύψους 138 εκατ. ευρώ οι οποίες προκύπτουν από τις Εισφορές Κοινωνικής Ασφάλισης και τα Κοινωνικά Επιδόματα. Πιο συγκεκριμένα από την περικοπή της προσωπικής διαφοράς έως 18% στις κύριες συντάξεις λοιπών φορέων εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθεί το 2019 ποσό 1,328 δισ. ευρώ. Άλλα 232 εκατ. ευρώ θα είναι η εξοικονόμηση από ανάλογη περικοπή που θα γίνει στις επικουρικές συντάξεις και 115 εκατ ευρώ από αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων λοιπών φορέων λόγω αύξησης ΑΕΠ και ΔτΚ από την 1.1.2011 και όχι την 1.1.2019. Επίσης στα 805 εκατ. ευρώ ανέρχεται το όφελος από την περικοπή που θα πραγματοποιηθεί στις συντάξεις του Δημοσίου και 13 εκατ. ευρώ από αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων λοιπών φορέων λόγω αύξησης ΑΕΠ και ΔτΚ από την 1.1.2011 και όχι την 1.1.2019. Η αλλαγή της βάσης υπολογισμού σε ελεύθερους επαγγελματίες με συμπερίληψη των καταβλητέων ασφαλιστικών εισφορών στο ετήσιο φορολογητέο εισόδημα, θα επιφέρει παρεμβάσεις ύψους 59 εκατ. ευρώ το 2018 και 138 εκατ. ευρώ το 2019. Πιο συγκεκριμένα από τις διατάξεις του νομοσχεδίου προκύπτουν τα εξής:

*Οι μειώσεις στις συντάξεις, έως 18%, θα επιβαρύνουν και όσους είχαν συνταξιοδοτηθεί πριν από την έναρξη ισχύος του νέου Ασφαλιστικού (ν.4387/2016). Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει μετά τον νέο υπολογισμό τους, τότε περικόπτεται το υπερβάλλον ποσό έως 18%. Εκτιμάται ότι έτσι θα καλυφθεί η δέσμευση για μείωση κατά 1% του ΑΕΠ της συνταξιοδοτικής δαπάνης το 2019.

*Σε περίπτωση που το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μικρότερο από αυτό που προκύπτει μετά τον επανυπολογισμό τους, τότε αυτό προσαυξάνεται κατά 1/5 από το 2019 και για πέντε έτη.

*Από το 2022 και μετά το συνολικό ποσό της σύνταξης θα καταβάλλεται κατά 50% με βάση συντελεστή που θα διαμορφώνεται από το ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους.

*Περικόπτονται η οικογενειακή παροχή των συντάξεων του Δημοσίου και το επίδομα συζύγου των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα που συνεχίζει να καταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους είχαν συνταξιοδοτηθεί πριν από το ν. 4387/2016. Η περικοπή θα γίνει σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που συνοδεύει το νομοσχέδιο, μέσω των εισοδηματικών κριτηρίων που έχουν θεσπιστεί για «την καταβολή του επιδόματος στήριξης τέκνων και του ειδικού επιδόματος τρίτεκνων και πολύτεκνων αντιστοίχως. Έτσι θεσπίζεται επέκταση των κριτηρίων αυτών για την καταβολή εφεξής της οικογενειακής παροχής η οποία συνεπάγεται μία επιπλέον επιβάρυνση της συγκεκριμένης κατηγορίας συνταξιούχων», καταλήγει το Ελεγκτικό Συνέδριο ασκώντας κριτική στην απόφαση της Κυβέρνησης.

*Οι επικουρικές συντάξεις περικόπτονται επίσης σε ποσοστό έως 18% στις περιπτώσεις που υπάρχει προσωπική διαφορά.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο πάντως στο κείμενο που συνοδεύει το σχέδιο νόμου επισημαίνει ότι «η έναρξη εφαρμογής των νέων ρυθμίσεων ορίζεται μετά πάροδο μεγάλου διαστήματος (πλέον του ενός και ημίσεος έτους, δηλαδή σε χρόνο για τον οποίο δεν είναι δυνατή η διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης αναφορικώς με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα της επιβαρυνόμενης κατηγορίας πολιτών. Το ΕΣ επιμένει ότι η μείωση που προκύπτει «και μάλιστα σε σημαντικό ποσοστό (έως 18%) έρχεται σε συνέχεια αλλεπάλληλων μειώσεων που επιβλήθηκαν τα τελευταία έτη στις καταβαλλόμενες συντάξεις του Δημοσίου. Συνεπώς ενδέχεται να εγείρει ζήτημα συμβατότητας προς τις αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας όλων των πολιτών στα δημόσια βάρη». Επιπλέον, το Ελεγκτικό Συνέδριο τονίζει με νόημα ότι «στην οικεία αιτιολογική έκθεση δεν παρέχεται οιαδήποτε αιτιολογία ή αναφορά σε μελέτη που να αποδεικνύει την προσφορότητα και την αναγκαιότητα της συγκεκριμένης περικοπής έναντι άλλων τυχόν εναλλακτικών επιλογών. Επίσης, δεν γίνεται οιαδήποτε αναφορά σε μελέτη οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων στο βιοτικών επίπεδο της συγκεκριμένης κατηγορίας συνταξιούχων.

Ποιες άλλες παροχές καταργούνται

Πρόκειται για παροχές που διαπιστώθηκε ότι καλύπτονται από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Αυτές είναι:
•    Οικονομική ενίσχυση οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα, που έχουν παιδιά σχολικής ηλικίας
•    Επιδότηση νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας, έως 29 ετών, οι οποίοι παραμένουν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων για ένα χρόνο. Η επιδότηση καταβαλλόταν για πέντε μήνες.
•    Προνοιακό επίδομα απροστάτευτων τέκνων.
•    Οικονομική ενίσχυση φυσικών προσώπων που τελούν σε κατάσταση ένδειας.
Παράλληλα στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται διάταξη για την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών σε αυτοαπασχολούμενους και σε ελεύθερους επαγγελματίες. Από 1.1.18 και μετά τα ποσοστά των ασφαλιστικών εισφορών γι’ αυτές τις κατηγορίες εργαζομένων, υπολογίζονται επί του μηνιαίου εισοδήματος, όπως αυτό καθορίζεται από την άσκηση της δραστηριότητάς τους κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι φορολογικές εισφορές. Ειδικά για το 2018 το φορολογικό αποτέλεσμα που θα προκύψει θα είναι μειωμένο κατά 15%