Οικονομία

Αυξημένες οι ενδικοφανείς προσφυγές, αλλά διεκπεραιώνονται εγκαίρως

Αυξημένες οι ενδικοφανείς προσφυγές, αλλά διεκπεραιώνονται εγκαίρως
Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) συνεχίζει να διαχειρίζεται έναν αυξημένο όγκο υποθέσεων, καθώς οι προσφυγές και τα αιτήματα που υποβάλλονται καθημερινά παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.

Παρά τις προκλήσεις που προκύπτουν από την αυξημένη αυτή πίεση, η ΔΕΔ καταφέρνει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και να διεκπεραιώνει τις υποθέσεις εντός των προβλεπόμενων χρονικών προθεσμιών.

Στην αρχή του δευτέρου τριμήνου 2024, οι εκκρεμείς υποθέσεις ανέρχονταν σε 4.755, δημιουργώντας πίεση για την ταχύτερη διαχείρισή τους. Μέσα στο τρίμηνο αυτό, κατατέθηκαν 4.748 νέες ενδικοφανείς προσφυγές και 7 αιτήσεις αναστολής καταβολής του 50% των οφειλών. Οι αιτήσεις αυτές αφορούν κυρίως περιπτώσεις όπου οι φορολογούμενοι ζητούν μείωση ή προσωρινή αναστολή της πληρωμής των οφειλών τους, εν αναμονή της τελικής απόφασης επί της προσφυγής τους.

Επιπλέον, 1.115 νέες υποθέσεις παραπέμφθηκαν στη ΔΕΔ προς εξέταση. Από αυτές, οι 990 αφορούσαν ενδικοφανείς προσφυγές, ενώ οι υπόλοιπες 125 σχετίζονταν με αιτήσεις αναστολής καταβολής πληρωμής του 50% των οφειλών. Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά την περίοδο αυτή, δεν υπήρξαν αιτήσεις αναστολής που να αφορούν τον ΕΝΦΙΑ, γεγονός που διαφοροποιεί αυτή την περίοδο από προηγούμενες, όπου ο ΕΝΦΙΑ συνήθως αποτελούσε αιτία πολλών προσφυγών.

Στο ίδιο διάστημα, η ΔΕΔ κατάφερε να κλείσει συνολικά 1.889 υποθέσεις ενδικοφανών προσφυγών. Από αυτές, 642 προσφυγές έγιναν δεκτές είτε εν μέρει είτε στο σύνολό τους, προσφέροντας ανακούφιση στους φορολογούμενους που υπέβαλαν τα σχετικά αιτήματα. Ωστόσο, 1.151 αποφάσεις απορρίφθηκαν, γεγονός που πιθανώς οδηγεί σε περαιτέρω διαδικασίες ή δικαστικές προσφυγές από τους ενδιαφερόμενους. Μία μόνο υπόθεση αποσύρθηκε από τον ίδιο τον προσφεύγοντα και μπήκε στο αρχείο. Ενδιαφέρον προκαλεί επίσης ότι 95 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρά, λόγω της λήξης της προθεσμίας που προβλέπει ο νόμος για την εξέταση των προσφυγών.

Στο σκέλος των αιτήσεων αναστολής καταβολής του 50%, συνολικά 121 αιτήματα έκλεισαν κατά τη διάρκεια του τριμήνου. Ωστόσο, καμία από αυτές τις αιτήσεις δεν έγινε δεκτή ούτε απορρίφθηκε, καθώς όλες ολοκληρώθηκαν χωρίς να εκδοθεί κάποια απόφαση. Το γεγονός αυτό αφήνει ανοιχτά ερωτήματα σχετικά με τον χειρισμό τέτοιων αιτημάτων και τη διαφάνεια της διαδικασίας.

Στο τέλος του τριμήνου, οι εκκρεμείς υποθέσεις μειώθηκαν σε 3.860. Από αυτές, 3.849 αφορούν ενδικοφανείς προσφυγές, ενώ οι υπόλοιπες 11 σχετίζονται με αιτήσεις αναστολής καταβολής πληρωμής του 50%. Παρά τη μείωση του συνολικού αριθμού των εκκρεμών υποθέσεων, η ΔΕΔ εξακολουθεί να διαχειρίζεται έναν σημαντικό όγκο υποθέσεων που παραμένουν ανοιχτές.

Στατιστικά, το ποσοστό των υποθέσεων που εξετάστηκαν πριν την προβλεπόμενη από το νόμο καταληκτική ημερομηνία άγγιξε το 950%, δείχνοντας την ταχεία αντιμετώπιση ενός μεγάλου αριθμού υποθέσεων εντός των χρονικών ορίων. Το ποσοστό των αποφάσεων που έκαναν δεκτή την προσφυγή, είτε εν μέρει είτε στο σύνολό τους, επί των ρητών αποφάσεων έφτασε το 358%, ενώ το συνολικό ποσοστό των προσφυγών που έγιναν δεκτές επί των κλεισμένων υποθέσεων (συμπεριλαμβανομένων των σιωπηρών απορρίψεων) ήταν 340%.