Οικονομία

Όλη η τροπολογία που καταργεί τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση

Όλη η τροπολογία που καταργεί τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση Όλη η τροπολογία που καταργεί τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση
Όλη η τροπολογία που καταργεί τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση Κατατέθηκε πριν από λίγα λεπτά στην βουλή η τροπολογία στο Σχέδιο Νόμου «Επείγουσες Ρυθμίσεις για την εφαρμογή της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων» που προβλέπει την κατάργηση του ΦΠΑ στην εκπαίδευση

Με την προτεινόμενη διάταξη καταργούνται από τότε που ίσχυσαν οι διατάξεις με τις οποίες υπήχθησαν σε καθεστώς ΦΠΑ οι υπηρεσίες εκπαίδευσης και επανέρχονται σε ισχύ οι διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ ως είχαν πριν την αντικατάστασή τους, με τις οποίες προβλέπεται απαλλαγή των υπηρεσιών αυτών από το φόρο. Εάν τυχόν έχει καταβληθεί φόρος επιστρέφεται, υπό την προϋπόθεση ότι εκδίδονται πιστωτικά φορολογικά στοιχεία για την επιστροφή του επιρριφθέντος φόρου στον αντισυμβαλλόμενο. Ομοίως διαγράφονται τυχόν πρόστιμα που έχουν εν τω μεταξύ επιβληθεί και επιστρέφονται με αίτηση του φορολογούμενου ποσά που ενδεχομένως έχουν καταβληθεί. Οι υποκείμενοι που από 20.7.2015 είχαν ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ υποβάλλουν δήλωση μεταβολών για την ένταξή τους στο απαλλασσόμενο καθεστώς μέχρι τις 30.12.2015. Δηλώσεις αποθεμάτων μετάταξης που τυχόν έχουν υποβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα.

Οι διατάξεις της τροπολογίας

1. Η διάταξη της περίπτωσης ιβ της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) αντικαθίσταται ως εξής: «ιβ. η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης γενικά και οι στενά συνδεόμενες με αυτή παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών, που παρέχονται από δημόσια εκπαιδευτήρια ή από άλλα πρόσωπα αναγνωρισμένα από την, κατά περίπτωση, αρμόδια αρχή. Η ισχύς της παρούσης άρχεται από 20 Ιουλίου 2015».

2. Ο ΦΠΑ που προκύπτει προς καταβολή βάσει δηλώσεων ΦΠΑ που έχουν υποβληθεί για παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκαν από 20.07.2015 έως και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος, θεωρείται ως μη οφειλόμενος, υπό τον όρο της έκδοσης πιστωτικών φορολογικών στοιχείων, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου. Ο ΦΠΑ που καταβλήθηκε θεωρείται ως αχρεωστήτως καταβληθείς και επιστρέφεται.

3. Οι υποκείμενοι που πραγματοποιούν πράξεις που εμπίπτουν στην περίπτωση ιβ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ έχουν τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

α. Να υποβάλουν δήλωση μεταβολών έως 30.12.2015 για την ένταξή τους στο απαλλασσόμενο καθεστώς ΦΠΑ από 20.07.2015, εφόσον διενεργούν αποκλειστικά απαλλασσόμενες πράξεις και από την ημερομηνία αυτή είχαν ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.

β. Να εκδώσουν πιστωτικά φορολογικά στοιχεία για την επιστροφή του ΦΠΑ στους αντισυμβαλλομένους τους, στην περίπτωση που έχουν εκδώσει αρχικά ή συμπληρωματικά φορολογικά στοιχεία που έχουν επιβαρυνθεί με ΦΠΑ για πράξεις που πραγματοποιήθηκαν από 20.07.2015 έως και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος. Στην περίπτωση που ο λήπτης του αρχικού ή συμπληρωματικού φορολογικού στοιχείου είναι μη υποκείμενο στο φόρο πρόσωπο, φυσικό ή νομικό, απαιτείται η υπογραφή του λήπτη του στοιχείου στο σώμα αυτού, αναγράφοντας τα παρακάτω στοιχεία του λήπτη: ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση, τηλέφωνο επικοινωνίας και ημερομηνία υπογραφής.

4. Δηλώσεις αποθεμάτων μετάταξης που ενδεχομένως έχουν υποβληθεί από 20.07.2015 έως και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος, από τους υποκείμενους στο φόρο που πραγματοποιούν πράξεις που εμπίπτουν στην  περίπτωση ιβ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ, δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα.

5.    Πρόστιμα που τυχόν επιβλήθηκαν έως και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων μεταβολών και δηλώσεων αποθεμάτων μετάταξης σε υποκείμενους στο ΦΠΑ που εντάχθηκαν στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ από 20.07.2015, καθώς και δηλώσεων ΦΠΑ από υποκείμενους που πραγματοποιούν αποκλειστικά απαλλασσόμενες πράξεις της ανωτέρω περίπτωσης ιβ', διαγράφονται. Τα ποσά που ενδεχομένως έχουν καταβληθεί επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, κατόπιν υποβολής σχετικής αίτησης από τους υποκείμενους με απόφαση των Προϊσταμένων των Δ.Ο.Υ.

6.    Επιμέρους θέματα, διαδικασίες και λεπτομέρειες που σχετίζονται με τα ανωτέρω ρυθμίζονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, η οποία ισχύει

Επαναφορά της απαλλαγής των υπηρεσιών εκπαίδευσης

ΤΡΟΠΟΠΟΙΟΥΜΕΝΕΣ - ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Επαναφορά της απαλλαγής των υπηρεσιών εκπαίδευσης

Παράγραφος 1 - Καταργούνται οι διατάξεις της περίπτωσης β' της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν.4334/2015 (ΦΕΚ 80 Α716.7.2015), καθώς και οι διατάξεις της περίπτωσης β' της παραγράφου 1 της Υποπαραγράφου Δ.2 της Παραγράφου Δ του άρθρου 2 του ν.4336/2015 (ΦΕΚ Α' 94/14.08.2015), όπως ισχύουν μετά την τροποποίηση με το άρθρο 63 του ν.4342/2015 (ΦΕΚΑ' 143/9.11.2015).

Περίπτωσης β' της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν.4334/2015: «ιβ) η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης γενικά και οι στενά συνδεόμενες με αυτή παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών, που παρέχονται από δημόσια εκπαιδευτήρια ή από άλλα πρόσωπα αναγνωρισμένα από την, κατά περίπτωση, αρμόδια αρχή, εκτός από τα φροντιστήρια όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και τα κέντρα ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών υπολογιστών»

Περίπτωσης β' της παραγράφου 1 της Υποπαραγράφου Δ.2 της Παραγράφου Δ του άρθρου 2 του ν.4336/2015.
«ιβ) η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης γενικά και οι στενά συνδεόμενες με αυτή παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών, που πραγματοποιούνται από οργανισμούς δημόσιου δικαίου.
 
Η εν λόγω απαλλαγή ισχύει και για λοιπούς οργανισμούς εφόσον οι εν λόγω οργανισμοί πληρούν αθροιστικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις: ϊ. δεν έχουν ως σκοπό τη συστηματική επιδίωξη του κέρδους, τα ενδεχόμενα δε κέρδη τους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να διανέμονται, αλλά να διατίθενται για τη διατήρηση ή τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ϋ. η διοίκηση και διαχείριση των εν λόγω οργανισμών πρέπει να ασκείται ουσιαστικά χωρίς μισθό, από πρόσωπα που δεν έχουν, είτε αυτά τα ίδια είτε μέσω τρίτων προσώπων, άμεσο ή έμμεσο συμφέρον από τα αποτελέσματα της εκμετάλλευσης των σχετικών δραστηριοτήτων,
iii.    οι τιμές τους πρέπει να είναι κατώτερες από αυτές που καθορίζονται για ανάλογες πράξεις εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες υπόκεινται στο ΦΠΑ,
iv.    η απαλλαγή δεν πρέπει να δημιουργεί κίνδυνο στρέβλωσης των όρων του ανταγωνισμού.
Οι ανωτέρω προϋποθέσεις δεν ισχύουν για την προσχολική εκπαίδευση. Η ισχύς των διατάξεων της περίπτωσης ιβ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ αρχίζει από 20 Ιουλίου 2015. Η δήλωση μεταβολών για τη μετάταξη στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ υποβάλλεται εντός δέκα ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Στην περίπτωση που έχουν εκδοθεί φορολογικά στοιχεία από 20 Ιουλίου μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου,χωρίς ΦΠΑ, τα συμπληρωματικά φορολογικά στοιχεία για την επιβολή του φόρου εκδίδονται μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2015 και ο οφειλόμενος φόρος καταβάλλεται με τη δήλωση ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου κατά την οποία εκδόθηκε το συμπληρωματικό στοιχείο»

Παράγραφοι 2, 3, 4, 5 και 6 - Νέες διατάξεις

ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ Β: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΛΛΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ

11. Γενική Αξιολόγηση
11.1    Περιγράψτε χωριστά και αναλυτικά το πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε μία «άλλη διάταξη» που περιλαμβάνεται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου.

Κατάργηση των διατάξεων με τις οποίες υπήχθη σε ΦΠΑ η ιδιωτική εκπαίδευση και επαναφορά της σχετικής απαλλαγής της περίπτωσης ιβ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000), όπως ίσχυε πριν την από 20.07.2015 αντικατάστασή της, αρχικά με το ν.4334/2015 και εν συνεχεία με το ν.4336/2015. Η εκπαίδευση αποτελεί αδιαμφισβήτητα δραστηριότητα δημοσίου συμφέροντος και προκρίνεται η επαναφορά της απαλλαγής της, ανεξαρτήτως αν παρέχεται από κερδοσκοπικούς ή μη φορείς.
11.2    Περιγράψτε χωριστά και αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους κάθε «άλλη διάταξη» είναι αναγκαία και κατάλληλη να αντιμετωπίσει το αντίστοιχο πρόβλημα.
 
Λόγω της αναδρομικής κατάργησης των διατάξεων με τις οποίες η ιδιωτική εκπαίδευση υπήχθη σε ΦΠΑ, ο ΦΠΑ που έχει επιβληθεί σε παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης από 20.07.2015 δεν οφείλεται και επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθείς, σε περίπτωση που έχει ήδη καταβληθεί από τους υποκειμένους στο φόρο. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να εξασφαλισθεί η επιστροφή του φόρου στους τελικούς καταναλωτές σε βάρος των οποίων επιρρίφθηκε. Τέλος, δεδομένου ότι πλήθος επιχειρήσεων έχουν ήδη ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, πρέπει να προβλεφθεί η μετάταξη τους στο απαλλασσόμενο καθεστώς ΦΠΑ εντός προθεσμίας μεγαλύτερης του δεκαημέρου, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του ΚΦΔ, προς αποφυγήν προβλημάτων.

11.3 Αναφέρατε χωριστά για κάθε μία «άλλη διάταξη» τους λόγους για τους οποίους έχει συμπεριληφθεί στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου

Οι εν λόγω διατάξεις συμπεριλαμβάνονται στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου λόγω του επείγοντος του θέματος.
11.4. Αναφέρατε χωριστά και αναλυτικά τις αναμενόμενες συνέπειες κάθε μίας «άλλης διάταξης», συμπεριλαμβανομένων των συνεπειών στην οικονομία, την κοινωνία και τους πολίτες και στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον

Με τις προτεινόμενες διατάξεις αναμένεται μείωση του κόστους της εκπαίδευσης για τους τελικούς καταναλωτές, οι οποίοι θα λαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτές σε πιο προσιτές τιμές, συνεπώς αναμένεται και επακόλουθη αύξηση της ζήτησης των υπηρεσιών αυτών.


11.5. Αναφέρατε αναλυτικά τις υπηρεσίες που θα είναι αρμόδιες για την εφαρμογή κάθε «άλλης διάταξης».

Γ.Γ.Δ.Ε. -Γενική Δ/νση Φορολογικής Διοίκησης
Δ/νση Εφαρμογής Έμμεσης Φορολογίας- Τμήμα Α' «ΦΠΑ»,


12. Διαφάνεια και Διαβούλευση

12.1.    Αναφέρατε επιγραμματικά τους κοινωνικούς εταίρους και εν γένει
τα ενδιαφερόμενα μέρη που εκλήθησαν να λάβουν μέρος στη
διαβούλευση για κάθε μία προτεινόμενη «άλλη διάταξη», τον τόπο, τον
χρόνο και τη διάρκεια της διαβούλευσης, τους συμμετέχοντες σε αυτήν,
και τη διαδικασία διαβούλευσης που επελέγη, αιτιολογώντας τις επιλογές
αυτές.


 

Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 1 του Συντάγματος)

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου «Επείγουσες ρυθμίσεις για την εφαρμογή της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων».

Με την προτεινόμενη τροπολογία προβλέπονται τα εξής:
1.    Επαναφέρεται η απαλλαγή των υπηρεσιών εκπαίδευσης από το καθεστώς ΦΠΑ.
2.    Σε περίπτωση που έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ για παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης και υπό την προϋπόθεση ότι εκδίδονται πιστωτικά φορολογικά στοιχεία για την επιστροφή του επιρριφθέντος φόρου στον αντισυμβαλλόμενο, ο ΦΠΑ θεωρείται ως αχρεωστήτως καταβληθείς και επιστρέφεται.
3.    Τυχόν πρόστιμα που έχουν επιβληθεί διαγράφονται και επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα κατόπιν σχετικής αίτησης των υποκειμένων στα πρόστιμα.
4.    Οι υποκείμενοι που από 20.07.2015 είχαν ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ υποβάλλουν δήλωση μεταβολών για την ένταξή τους στο απαλλασσόμενο καθεστώς μέχρι τις 30.12.2015.
5.    Δηλώσεις αποθεμάτων μετάταξης που τυχόν έχουν υποβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος της προτεινόμενης τροπολογίας δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα.

Από την προτεινόμενη τροπολογία επέρχονται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:

Ετήσια νόμω απώλεια εσόδων ποσού 390 εκατ. Ευρώ από την επαναφορά του καθεστώτος απαλλαγής του ΦΠΑ για τις υπηρεσίες εκπαίδευσης.

Δαπάνη από την επιστροφή του φόρου που καταβλήθηκε βάσει δηλώσεων ΦΠΑ που έχουν υποβληθεί για παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκαν από 20-7-2015 έως και την ημερομηνία έναρξης της υπό ψήφιση ρύθμισης.

Ενδεχόμενη δαπάνη λόγω επιστροφής ποσών που ενδεχομένως έχουν καταβληθεί από την επιβολή προστίμων λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων μεταβολών.