Το παρασκήνιο γύρω από τις απαντήσεις στη Βιολογία για τις
Πανελλήνιες 2024 και οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών.
Οι Πανελλήνιες 2024 έχουν μπει στην τελική τους ευθεία με τους μαθητές των ΓΕΛ να έχουν μόνο μια μέρα εξέτασης για να τις ολοκληρώσουν αν δεν εξεταστούν και σε Ειδικά και Μουσικά Μαθήματα.
Κι όμως μετά το φιάσκο με τα θέματα στα Μαθηματικά για τα ΕΠΑΛ και στις αστοχίες στην Έκθεση για τα ΓΕΛ, το νέο πρόβλημα που απασχολεί υποψηφίους των ΓΕΛ αλλά και εκπαιδευτικούς που καλούνται να βαθμολογήσουν είναι η προτεινόμενη απάντηση από πλευράς Υπουργείου στο Δ1 ζήτημα της Βιολογίας.
Το πρόβλημα προέκυψε αμέσως μετά την εξέταση των μαθητών των ΓΕΛ την Τρίτη 4 Ιουνίου στη Βιολογία και αφού στάλθηκαν στα βαθμολογικά κέντρα οι επίσημες οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσουν οι βαθμολογητές στην διόρθωση των γραπτών. Η προτεινόμενη απάντηση που δίνεται από πλευράς Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων για το ερώτημα Δ1 ήταν αρκετή για να ανοίξει ο ασκός του Αιόλου με καθηγητές Βιολογίας να εναντιώνονται ανοιχτά στη επίσημη ορθά αποδεκτή απάντησης στο επίμαχο ζητούμενο, τονίζοντας ότι υπάρχει και δεύτερη ορθή απάντησης που πρέπει να λαμβάνεται ως αποδεκτή ανεξαρτήτως επίσημων οδηγιών.
Η οδηγία της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων για τη Βιολογία
Ειδικότερα, η οδηγία βαθμολόγησης σε σχέση με το Γ θέμα και το Δ1 ερώτημα στο μάθημα της Βιολογίας , στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της Κατεύθυνσης Υγείας ήταν ότι για το θέμα Γ, στην εκφώνηση του θέματος καθορίζεται το φυσιολογικό γονίδιο ως γονίδιο Α και το μεταλλαγμένο ως γονίδο α. Για το ερώτημα Δ1 αποδεκτή είναι μόνο η λύση που αποτυπώνεται στις ενδεικτικές απαντήσεις, καθώς το ερώτημα ζητά να καθοριστεί ο τρόπος κληρονόμησης του χρώματος με βάση τα δεδομένα της άσκησης.
Μάλιστα επί του ζητήματος τοποθετήθηκε και η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «Κατόπιν ερωτημάτων συναδέλφων/ισσών σχετικά με τις ενδεικτικές απαντήσεις διαφόρων θεμάτων στο μάθημα Βιολογία προσανατολισμού θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τα εξής. Η Επιτροπή Παιδείας της ΠΕΒ ανακοίνωσε ενδεικτικές απαντήσεις, λαμβάνοντας υπόψη την ύλη του σχολικού βιβλίου και τις οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος, οι οποίες εναρμονίζονται και με τις απαντήσεις της ΚΕΕ. Υπενθυμίζουμε ότι η αξιολόγηση και βαθμολόγηση εναλλακτικών απαντήσεων είναι ΘΕΣΜΙΚΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ αρμοδιότητα των Βαθμολογικών Κέντρων και της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) και πρέπει να γίνεται, όπως πάντα, με γνώμονα τη σχολική διδασκόμενη ύλη, αλλά και την επιστημονική ορθότητα. Είμαστε βέβαιοι/ες πως οι συνάδελφοι/ισσες βιολόγοι εκπαιδευτικοί έχουν την εμπειρία και τη γνώση να βαθμολογήσουν ορθά. Ευχόμαστε καλή δύναμη στους/στις συναδέλφους και κάθε επιτυχία στις μαθητές.»
Πανελλήνιες 2024: Το Δ1 ερώτημα έχει δύο απαντήσεις και η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων αποδέχεται αναίτια
Προς επίρρωση των γεγονότων και με μοναδικό πρόταγμα να μην αδικηθεί κάποιος υποψήφιος που απάντησε στο ερώτημα Δ1 της Βιολογίας επικαλούμενος την δεύτερη λύση που δεν προτείνεται ως αποδεκτά ορθή από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων μίλησε στην ΕΡΤ ο καθηγητής κ. Δημήτρης Βερβερίδης, που μαζί με άλλους 16 καθηγητές διαφωνεί με την επίλυσή του ερωτήματος και κατέθεσε και σχετική ανοιχτή επιστολή προς ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου.
Όπως ανέφερε μιλώντας στην ΕΡΤ στο συγκεκριμένο ερώτημα υπάρχουν δύο επιστημονικά ορθές απαντήσεις, από τις οποίες όμως η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων κάνει αποδεκτή μόνο τη μία. Οι 17 εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι αυτό είναι εξαιρετικά άδικο για τους εξεταζόμενους και ζητούν να αναθεωρηθεί η οδηγία που εστάλη στα Λύκεια και να γίνει αναβαθμολόγηση των γραπτών.
Πανελλήνιες 2024: Η αναβαθμολόγηση των γραπτών είναι η δίκαιη λύση για όλους τους υποψηφίους
«Μπορεί να υπάρξει λύση αν η Κεντρική Επιτροπή αναθεωρήσει την οδηγία που έστειλε στα βαθμολογικά κέντρα των ημερήσιων ΓΕΛ, ώστε να αποκλειστεί η δεύτερη λύση και γίνει αναβαθμολόγηση των γραπτών» είπε μεταξύ άλλων Και το 2018, ανέφερε ο κ. Βερβερίδης, είχε ανακύψει παρόμοιο πρόβλημα, με λύση που είχε δοθεί για συνδεδεμένα γονίδια, την οποία φέτος η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων απορρίπτει. Σημειωτέον ότι αναγνώστες του Dnews μας κατήγγειλαν ότι είναι λανθασμένος ο χειρισμός από πλευράς Επιτροπής Εξετάσεων με τους μαθητές των ΓΕΛ να περιμένουν να δικαιωθούν για μια λύση που εξ ορισμού είναι σωστή. Όπως μας τόνισαν αναγνώστες πρέπει να επιλυθεί το ζήτημα άμεσα γιατί όλα παίζουν ρόλο για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο και είναι άδικο να χάσουν μαθητές μονάδες που θα τους αυξήσουν την βαθμολογία επειδή δεν έκαναν χρήση της προτεινόμενης απάντησης που επιθυμεί η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων αλλά μιας εναλλακτικής εξίσου ορθής και έγκυρης από επιστημονικής πλευράς.