Παιδεία

Τάξεις «συνωστισμού» και λογική Ψαλιδοχέρη: Το κόλπο με τις συγχωνεύσεις που «εξαφάνισε» εκατοντάδες τμήματα

Τάξεις «συνωστισμού» και λογική Ψαλιδοχέρη: Το κόλπο με τις συγχωνεύσεις που «εξαφάνισε» εκατοντάδες τμήματα Φωτογραφία: INTIME
Προβλήματα και αναστάτωση από τις συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία, κλιμακώνονται οι αντιδράσεις

Παραμονές της έναρξης των μαθημάτων για τη νέα σχολική χρονιά και επικρατεί αναβρασμός στα σχολεία για τις άρον άρον συγχωνεύσεις τμημάτων που οδήγησαν εν μία νυκτί στην εξαφάνιση εκατοντάδων τάξεων αλλά και στη δημιουργία τάξεων ασφυκτικά γεμάτων αδιαφορώντας για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. 

Η τακτική της συγχώνευσης τάξεων με άνωθεν εντολές έφερε την απόλυτη αναστάτωση στις σχολικές μονάδες της χώρας καθώς στα μέσα Ιουλίου και ενώ είχαν ήδη δρομολογηθεί τα τμήματα το Υπουργείο επέβαλε γενικευμένες συγχωνεύσεις με κριτήρια που δεν αποσαφηνίστηκαν ποτέ. Δεν είναι λίγες εξάλλου οι φωνές όσων κάνουν λόγο για οριζόντιες συγχωνεύσεις/καταργήσεις τμημάτων χωρίς κανένα εκπαιδευτικό κριτήριο, αφήνοντας σαφείς αιχμές για τακτική που υπακούει σε οικονομικές ανάγκες. 

Για τον λόγο αυτό σήμερα στις 14:00 το μεσημέρι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και ομοσπονδίες γονέων και κηδεμόνων πραγματοποιούν πορεία διαμαρτυρία έξω από το Υπουργείο Παιδείας επιχειρώντας να αλλάξει η οδηγία και οι τάξεις να λειτουργήσουν ως είχαν.

Εκπαίδευση «χαμηλού κόστους», με μαθητές σαρδέλες και ...άστεγους εκπαιδευτικούς

Όπως καταγγέλλει εκπαιδευτικός στο Dnews «Πάνω από 1.000 τάξεις εξαφανίζονται πανελλαδικά λόγω των συμπτύξεων - συγχωνεύσεων, με στόχο την «εξοικονόμηση» δαπανών και εκπαιδευτικών. To σύνθημα της νέας σχολικής χρονιάς είναι εκπαίδευση «χαμηλού κόστους», με μαθητές σαρδέλες και ...άστεγους εκπαιδευτικούς».

Οι συγχωνεύσεις τάξεων μπορεί να φαντάζουν ως ένα αθώο μέτρο όμως επί της ουσίας κρύβει μια σειρά παρακλάδια που θέτουν σε κίνδυνο την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων. Οι μαθητές στριμώχνονται σε τάξεις των 25 στα Δημοτικά και σε 28αρια τμήματα στην Δευτεροβάθμια όμως όσοι περισσεύουν αναγκαστικά καλούνται να πάνε με το έτσι θέλω στο επόμενο διαθέσιμο σχολείο ακόμη και αν απέχει αρκετά από το σπίτι τους. Για να μην αναφερθούμε και στις περιπτώσεις παιδιών με μαθησιακά προβλήματα που καλούνται είτε να αλλάξουν σχολική στέγη είτε να βρεθούν σε μια τάξη με υπεράριθμους μαθητές που τα μαθησιακά τους προβλήματα περνάνε σε δεύτερη μοίρα. 

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί των οποίων τα τμήματα θα καταργηθούν και θα μετατραπούν σε λειτουργικά υπεράριθμοι, κινδυνεύουν να μετακινηθούν οπουδήποτε, ενώ σε άλλες περιπτώσεις θα αναγκαστούν να μετακινηθούν ακόμη και σε 3 σχολεία για να καλύψουν το ωράριό τους. Με την κατάργηση των τμημάτων, αυτονόητα μειώνεται και ο αριθμός των αναπληρωτών που θα προσληφθούν. Χαρακτηριστικό είναι το αίτημα του ΣΕΠΕ «Ρόζα Ιμβριώτη» να γίνουν όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές με όλα τα πραγματικά κενά στη διάθεση των μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Μητέρα μαθήτριας που καλείται να μετακομίσει σε άλλο σχολείο λόγω της κατάργησης τμήματος δηλώνει στο Dnews «Από την μια στιγμή στην άλλη το παιδί μου αλλάζει σχολείο γιατί το αποφάσισε το Υπουργείο. Δεν τους νοιάζει τίποτα άλλο. Μόνο να επιτευχθεί ο στόχος των 25 μαθητών σε αίθουσες των 30 τμ.Ο στόχος απλός. Η διάλυση του σχολείου. Σπέρνουν ανέμους Αύγουστο θα θερίσουν θύελλες το Σεπτέμβριο. Δεν θα περάσει αυτή η αδικία».

Eξίσου ανησυχητική είναι και η κατάσταση σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. «Καταργούνται τμήματα ακόμα και κατευθύνσεων στα Γενικά Λύκεια και ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, παρότι ήδη συμπληρώνουν διψήφιο αριθμό μαθητών/τριών και αναμένονται και οι εγγραφές των μετεξεταστέων και ταυτόχρονα δίνονται προφορικές οδηγίες για αντιπαιδαγωγικές μετακινήσεις μαθητών σε άλλα σχολεία», καταγγέλλουν οι ομοσπονδίες. Όπως τονίζουν, «πρόκειται για μία ακόμα προσπάθεια υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης που σε συνδυασμό με τις ακατάλληλες και επικίνδυνες σχολικές υποδομές, τους εκπαιδευτικούς που κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας, τους πενιχρούς μισθούς των 776 ευρώ των νεοδιόριστων, τις συνεχείς διώξεις, την αύξηση της γραφειοκρατίας και την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών αποσυνθέτουν το δημόσιο σχολείο σε βάρος των παιδιών μας».

Σε όλες τις Περιφέρειες καταγράφονται αντιδράσεις και σύσσωμη μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα δηλώνει έτοιμη να κλιμακώσει τις διαμαρτυρίες της. Χαρακτηριστική η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Χανίων που κάνει λόγο για «συμπεριφορές απαράδεκτες που μόνο αντιεκπαιδευτικές μπορούν να χαρακτηριστούν, ασκούνται πιέσεις τηλεφωνικά σε γονείς για να πάρουν τα παιδιά τους από το σχολείο της γειτονιάς». Όπως τονίζουν τα σωματεία των εκπαιδευτικών «αντί να συζητάμε για αποφασιστική μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα έχουμε μια μεθοδευμένη επιχείρηση αύξησης των μαθητών ακόμα και σε περιπτώσεις που υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες».

Γονέας μαθητή με ΔΕΠΥ που καλείται να αλλάξει τμήμα αναίτια και αιφνιδιαστικά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις εκπαιδευτικές του ανάγκες δηλώνει στο Dnews «Αντί να συζητάμε πώς τα παιδιά μας και ιδιαίτερα αυτά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες θα έχουν ακόμη περισσότερες δυνατότητες εξέλιξης μέσα από την αντίστοιχη αναγκαία εκπαιδευτική παρέμβαση, το υπουργείο απαντάει ότι αυτή η ανάγκη είναι κόστος που πρέπει να κοπεί. Τα σχόλια περιττεύουν. Καθιερώνουν πολυπληθή τμήματα αδιαφορώντας παντελώς για τις γνωματεύσεις Παράλληλης Στήριξης και παρακολούθησης μαθημάτων σε Τμήματα Ένταξης καθιστώντας αδύνατη την ισότιμη εκπαίδευση όλων των μαθητών ανάλογα με τις ανάγκες τους.»

 

 

NETWORK