Παιδεία

Κουράκης: Τα Πειραματικά Σχολεία δεν πρέπει να είναι νησίδες αριστείας

Κουράκης: Τα Πειραματικά Σχολεία δεν πρέπει να είναι νησίδες αριστείας Κουράκης: Τα Πειραματικά Σχολεία δεν πρέπει να είναι νησίδες αριστείας
Κουράκης: Τα Πειραματικά Σχολεία δεν πρέπει να είναι νησίδες αριστείας Τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία βρέθηκαν στο "μάτι του κυκλώνα" το τελευταίο διάστημα, λόγω των κυβερνητικών σχεδίων για διαχωρισμό τους και κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινή γνώμη γενικότερα

Στην εκπομπή του Αθήνα 9,84 "Αθήνα Σήμερα" με τη Νόνη Καραγιάννη, μίλησαν διευθυντές, καθηγητές, γονείς και μαθητές Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων. Όπως προέκυψε, τόσο από τις παρεμβάσεις των αρμοδίων και των ενδιαφερομένων, όσο και από τα τηλεφωνήματα των ακροατών, η πλειοψηφία της κοινής γνώμης τάσσεται κατά της κατάργησης των εξετάσεων εισαγωγής στα Πειραματικά Σχολεία, ενώ εκφράστηκαν επιφυλάξεις για το διαχωρισμό τους από τα Πρότυπα.

Οι εμπλεκόμενοι υπογράμμισαν τον προβληματισμό τους για το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας δείχνει τέτοια σπουδή για 60 σχολεία και 1.200 μαθητές, την ώρα που τα προβλήματα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση παραμένουν οξυμένα, αλλά και για το ότι ένας επιτυχημένος θεσμός, που λειτουργεί πιλοτικά 2 χρόνια με αυτή τη μορφή, οδηγείται σε ριζικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση, πριν καν ολοκληρωθεί ο 5ετής κύκλος του.

Ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, παρεμβαίνοντας, ξεκαθάρισε ότι στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δεν είναι η εξίσωση "καλών" σχολείων προς τα κάτω. Στόχος της επιλογής, μέσω κλήρωσης, είναι να λειτουργήσουν τα πειραματικά σχολεία με τυχαίο δείγμα μαθητών.

Μεταξύ άλλων, είπε:  
«Καταρχήν, η σύμφυση του όρου Πειραματικά και Πρότυπα είναι ατυχέστατη, γιατί είναι άλλο πράγμα τα Πειραματικά και άλλο τα Πρότυπα...
Τα Πειραματικά σχολεία ιδρύθηκαν για έναν και μοναδικό σκοπό. Να έχουν ένα τυχαίο δείγμα πληθυσμού, ένα μέσο όρο όλων των παιδιών, με τις ικανότητες, με τα κοινωνικά στρώματα, με τις συνοικίες, ώστε να εφαρμοστούν πειραματικές μέθοδοι και, στην συνέχεια, να διαχυθούν στο υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτός είναι ο σκοπός τους. Δεν είναι σκοπός των Πειραματικών να γίνουν νησίδες αριστείας... Δεν θέλουμε κάποια σχολεία αρίστων, αλλά θέλουμε όλα τα σχολεία να είναι άριστα.

Είναι δυνατόν, ρωτάω εγώ, και είναι μια τεράστια αγωνία των γονέων, τα παιδιά των οποίων αυτήν την στιγμή είναι στο γυμνάσιο και θέλουν να πάνε στο λύκειο και είχαν μπει με άλλους κανόνες -ότι θα ακολουθήσουν απρόσκοπτη μετάβαση-, να υποβληθούν σε εξετάσεις; Όχι για να δούμε αν είναι καλοί, αλλά για να δούμε αν κάποιοι άλλοι είναι καλύτεροι και αυτά τα παιδιά να φύγουν και να πάνε σε άλλα σχολεία; Καταλαβαίνετε ότι αλλάζουν οι κανόνες. Η πολιτεία έχει συνέχεια. Δεν μπορεί, λοιπόν, ένα παιδί να έχει μπει με κλήρωση, να του έχουν πει ότι θα τελειώσεις αυτό το σχολείο στο λύκειο -καταβάλλοντας ό,τι προσπάθεια μπορεί να καταβάλει- και ξαφνικά να προκύπτουν εξετάσεις, ώστε να μπουν κάποιοι άλλοι, οι οποίοι ενδεχομένως να έχουν προετοιμαστεί καλύτερα».

Ο Kωνσταντίνος Κοντογιάννης, διευθυντής του Γυμνασίου του Πειραματικού Σχολείου Πλάκας, δήλωσε: «Το θέμα δεν είναι οι εξετάσεις. Προκαλεί απορία γιατί το υπουργείο Παιδείας έχει ρίξει τόσο βάρος σ' ένα τόσο μικρό δείγμα σχολείων, ενώ η δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχει τόσα προβλήματα. Η κοινωνία θέλει να παραμείνουν αυτά τα σχολεία. Προέχει η αξιολόγησή τους, να τελειώσει η θητεία τους και μετά να δούμε τα κριτήρια εισαγωγής και αν χρειάζεται διαχωρισμός».

Ο Στέλιος Μαρκαντωνάκης, πατέρας μαθητή Πειραματικού σχολείου, τόνισε: «Ξαφνιαστήκαμε. Επιλέξαμε ένα συγκεκριμένο σχολείο, με συγκεκριμένα στοιχεία και συγκεκριμένο υψηλό επίπεδο και αυτό τώρα αλλάζει. Τα πειραματικά σχολεία είναι ένα καλό παράδειγμα για το πώς θα έπρεπε να είναι η δημόσια εκπαίδευση και πρέπει να αξιολογηθεί, πριν διαφοροποιηθεί».

Η Δέσποινα Στυλιάρα, μαθήτρια Β' Γυμνασίου σε Πειραματικό σχολείο, είπε: «Μπήκα μέσω εξετάσεων στο σχολείο, αλλά δεν βρήκα αγχωτική την διαδικασία, καθότι αποτελούσε στόχο για μένα να μπω σε πειραματικό. Δεν υπήρχε λόγος να κάνω φροντιστήριο. Τάσσομαι υπέρ των εισαγωγικών εξετάσεων στα πειραματικά, γιατί τα σχολεία αυτά διαφέρουν από τα κοινά και το επίπεδο των μαθητών πρέπει να είναι υψηλότερο».