Ακτοπλοΐα: Ολιγοπωλιακή αγορά και χειραγώγηση τιμών

Ακτοπλοΐα: Ολιγοπωλιακή αγορά και χειραγώγηση τιμών
Γιατί είναι τόσο ακριβά τα εισιτήρια στη χώρα μας- Τρομακτικές οι ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη και δη των αρμόδιων υπουργείων.

Η κατάσταση με τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχει φτάσει στο απροχώρητο, με την κυβέρνηση να παρατηρεί ως θεατής, επιτρέποντας μια ακόμα λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος. Πού οφείλεται όμως το πρόβλημα; Αναδημοσιεύουμε από το Κ-Report των Κώστα Καλλίτση και Παύλου Τσίμα, που κυκλοφορεί καθημερινά σε συνδρομητική βάση και πλούσια ύλη:

Διαβάσαμε μια πολύ κατατοπιστική μελέτη για την ελληνική ακτοπλοΐα, της εταιρείας συμβούλων XRTC: Η ακτοπλοΐα μας έχει μετατραπεί σε μία ολιγοπωλιακή αγορά στην οποία δεσπόζουν τρεις εταιρείες, (α) ο Όμιλος Attica που, μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ το 2023, έχει 44 πλοία, (β) ο Όμιλος Seajets του Μ. Ηλιόπουλου με 29 πλοία εκ των οποίων τα 24 ταχύπλοα, που τα περισσότερα λειτουργούν μόνο κατά την προσοδοφόρα τουριστική περίοδο και (γ) ο Όμιλος Grimaldi (Μινωικές) στην Αδριατική και με 3 πλοία στη γραμμή Πειραιάς- Κρήτη, οποίος έχει εξαγοράσει και τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και, πέρυσι, του Ηρακλείου.

Χειραγώγηση τιμών: Μαζί οι τρεις όμιλοι, σύμφωνα με τη φετινή, 23η μελέτη της XRTC, ελέγχουν το 49% των πλοίων, το 63% της χωρητικότητας για επιβάτες και το 71% χωρητικότητας για οχήματα της ελληνικής ακτοπλοΐας. Και όπως σημειώνεται, σε μια ολιγοπωλιακή αγορά «μπορούν να εφαρμοστούν καταχρηστικές πρακτικές ενάντια στους καταναλωτές» και να υπάρξει «χειραγώγηση των τιμών, εάν και εφόσον δεν υπάρχει αυστηρή επιτήρηση του ρυθμιστή της αγοράς». Υπάρχουν τέτοια φαινόμενα καθ’ ημάς;

Οι τιμές ναύλων 2019-23, αναφέρεται, αυξήθηκαν από 40% έως 60%. Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο, ίσως περισσότερο ενδιαφέρον στη μελέτη της XRTC:

Αποκαλυπτική σύγκριση: Οι καθ΄ ημάς ισχύουσες τιμές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη. Παράδειγμα: Για την απόσταση Όσλο – Κοπεγχάγη, που είναι οριακά μεγαλύτερη από Πειραιά – Ρόδο (316 ναυτικά μίλια, έναντι 296), μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο πρέπει να πληρώσει 696 ευρώ. Στην Ελλάδα θα πρέπει να πληρώσει 1.105,50 ευρώ. Δηλαδή, ο φτωχός του Νότου πληρώνει 59% ακριβότερα απ’ όσα ο πλούσιος του Βορρά.

NETWORK