Πολιτική

Εξεταστική Τέμπη: Αφορμή για νέα «μετωπική» κυβέρνησης, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ η κατάθεση Ρέππα

Εξεταστική Τέμπη: Αφορμή για νέα «μετωπική» κυβέρνησης, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ η κατάθεση Ρέππα Φωτογραφία: Intime
«Η κατάθεση Ρέππα αποδομεί το αφήγημα περί ανθρώπινου λάθους», διαπιστώνουν με κοινή τους δήλωση βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ από τα κυβερνητικά έδρανα περίμεναν την ελάχιστη αυτοκριτική από πλευράς του «αρχιτέκτονα την εξαθλίωσης του ΟΣΕ»

«Αποκαλυπτική» χαρακτήρισαν τη σημερινή κατάθεση του πρώην υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Δ. Ρέππα στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών», οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που μετέχουν στην επιτροπή αυτή.

Σύμφωνα με τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης Β. Κόκκαλη, Αλ. Αυλωνίτη, Δ. Καλαματιανό και Γ. Σαρακιώτη, στην κατάθεσή του, ο κ. Ρέππας ισχυρίστηκε «ότι υπήρχαν πολλοί λόγοι και αιτίες που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα, όπως η μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης από τον Ιούλιο του 2019 και εφεξής, εξαιτίας πυρκαγιάς που είχε εκδηλωθεί. Παρά το γεγονός ότι η ευθύνη αποκατάστασης της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα ανήκε αποκλειστικά στην κυβέρνηση και η αποκατάσταση απαιτούσε μια ελάχιστη δαπάνη, εντούτοις ουδέποτε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη αποκατέστησε το σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο παρέμεινε μέχρι και το δυστύχημα εκτός λειτουργίας. Αν λειτουργούσε - πρόσθεσε ο κ. Ρέππας - θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα. Καταρρέει για άλλη μία φορά το αφήγημα της ΝΔ ότι πρόκειται μόνο για ανθρώπινο λάθος ενός σταθμάρχη, ο οποίος - σύμφωνα με τον κ. Ρέππα - δεν προσελήφθη με αξιοκρατικά κριτήρια» σημειώνουν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

«Ως ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ», αναφέρουν οι τέσσερις βουλευτές, «θεωρούμε δεδομένες τις κυβερνητικές ευθύνες για το πολύνεκρο δυστύχημα, που έχουν το ονοματεπώνυμο Κώστας Αχ. Καραμανλής, ο οποίος πέταξε στον κάλαθο των αχρήστων - όπως κατέθεσε και ο κ. Ρέππας - το εμπιστευτικό έγγραφο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, που κοινοποιήθηκε στο Υπ. Μεταφορών στις 4/10/2021».

Κύκλοι πλεοψηφίας: «Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις πολιτικές του ευθύνες, η τοποθέτηση Ρέππα»

«Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις πολιτικές ευθύνες που βαραίνουν τον ίδιο, κατά την περίοδο 2009-2011, όταν ήταν υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, εμφανίστηκε στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερευνά τα αίτια του δυστυχήματος των Τεμπών, ο Δημήτρης Ρέππας», αναφέρουν κύκλοι της πλειοψηφίας των μελών της επιτροπής.

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, «ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, με ευκολία κατηγόρησε την παρούσα κυβέρνηση για καθυστέρηση στην αποκατάσταση του κέντρου τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, "ξέχασε" όμως ότι ο ίδιος ως πολιτικός προϊστάμενος του ΟΣΕ δεν προχώρησε κανένα έργο για την προώθηση του συστήματος αυτού, ούτε "θυμήθηκε" ότι η παρούσα κυβέρνηση ολοκλήρωσε τη σύμβαση 717, η υλοποίηση της οποίας εκκρεμούσε σχεδόν για μια δεκαετία».

Οι κύκλοι της πλειοψηφίας λένε ακόμη, ότι «με προκλητικό τρόπο, ο κ. Ρέππας υπερασπίστηκε με πάθος τη θητεία του και την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, αφήνοντας ωστόσο αναπάντητο το ερώτημα γιατί δεν έκανε τίποτα ώστε να προωθήσει τα έργα ύψους 200 εκατ. ευρώ της περιόδου 1985-2000, τα οποία δεν παραδόθηκαν, υποστηρίζοντας πως σε εκείνη την περίπτωση οι επεκτάσεις συμβάσεων ήταν δικαιολογημένες». Επίσης, ότι «παρά τη στάση άμυνας και επίθεσης του κ. Ρέππα, αποτελεί έμμεση ομολογία και παραδοχή των παραλείψεων η αναφορά του στη σύμβαση 112/2006 GSMR 2, που δεν ολοκληρώθηκε, καθώς ακυρώθηκε από τον τότε υπουργό λόγω της υπόθεσης Siemens, όπως και για τη σύμβαση 10004/2007/που έμεινε στον αέρα καθώς δεν υπήρχε η υποδομή».

Όπως αναφέρουν οι κύκλοι της πλειοψηφίας, «ο αρχιτέκτονας την εξαθλίωσης του ΟΣΕ που μείωσε κατά 50% την περίοδο 2010-11 το προσωπικό σιδηροδρόμου, τα βρήκε όλα καλώς καμωμένα, πάρα το γεγονός πως από 5.151 εργαζόμενους, ο Οργανισμός βρέθηκε με μόλις 2.350».

Σημειώνουν μάλιστα, ότι «η μείωση του προσωπικού έφερε αλυσιδωτά προβλήματα, μεταξύ των οποίων η εγκατάλειψη συντήρησης των ακριβά αγορασμένων συστημάτων ασφαλείας. Είναι ενδεικτικό ότι μόλις έληξε η θητεία του κ. Ρέππα, άρχισε η διαδικασία δημοπράτησης για την ανάταξη και αναβάθμιση των συγκεκριμένων συστημάτων, δηλαδή το αντικείμενο της 717, κάτι που θα ήταν περιττό εφόσον η συντήρηση γινόταν κανονικά», αναφέρουν οι κύκλοι των μελών της πλειοψηφίας της εξεταστικής επιτροπής «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».

«Παρόλα αυτά», προσθέτουν, «ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, βρήκε "λογική" τη μείωση του προσωπικού εκείνη την περίοδο, υποστηρίζοντας πως το σύνολο των εργαζομένων ήταν 5.151 και μετατάχθηκαν 2.800, ενώ υποστήριξε ότι το προσωπικό ασφαλείας ήταν ελαφρώς μειωμένο λόγω περικοπής τμήματος του δικτύου και αναστολής λειτουργίας. Ούτε λόγος, βέβαια, για το γεγονός ότι η αναστολή λειτουργίας γραμμών στην Πελοπόννησο αντιστοιχεί σε μόλις 20% του δικτύου, ενώ η μείωση προσωπικού επί των ημερών του άγγιξε το 50%. Αυτή η αναντιστοιχία, δικαίως εγείρει ζητήματα ασφαλείας, που όμως δεν φάνηκε να συγκινούν τον πρώην υπουργό, ο οποίος επέλεξε σε όλη τη διάρκεια της μαραθώνιας κατάθεσής του να αποτινάξει κάθε σκιά ευθύνης από πάνω του».

«Είναι ενδεικτικό», συμπληρώνουν οι κύκλοι της πλειοψηφίας, ότι «σχετικά με την απουσία κάθε αναφοράς στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων στη σύμβαση 3891/2010, η μόνη απάντησή του ήταν πως η πρόνοια για την ασφάλεια είναι… αυτονόητη. Μίλησε με μισόλογα, αποκάλυψε πως επί ΣΥΡΙΖΑ καταργήθηκε ο προϊστάμενος ασφαλείας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προέταξε τον ανθρώπινο παράγοντα ως υπεύθυνο για τα ατυχήματα προκαλώντας μια ακόμη αντίφαση».

Εν συνεχεία, αναφέρουν ότι «από την κατάθεσή του κ. Ρέππα, «προέκυψε πάντως το γεγονός ότι η κυβέρνηση που υπηρέτησε δεν είχε ως προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, που αφέθηκε στη μοίρα του: ένα κορμό έχουμε -εστιάζουμε αλλού- προτεραιότητα έχει δοθεί στο οδικό δίκτυο και την ανάπτυξη των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών συνδέσεων λόγω του ανάγλυφου της χώρας».

«Ως προς το σκέλος των καταγγελιών συνδικαλιστών, υπογράμμισε πως είναι σύνηθες φαινόμενο, χωρίς πάντοτε όμως να προκύπτουν ατυχήματα, εξηγώντας ότι μπορεί πίσω από αυτές τις επιστολές να κρύβεται η εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων» λένε οι κύκλοι της πλειοψηφίας των μελών της εξεταστικής επιτροπής.