Πολιτική

Μητσοτάκης: Ο άνθρωπος που έριχνε συνέχεια τις τιμές

Μητσοτάκης: Ο άνθρωπος που έριχνε συνέχεια τις τιμές
Η ακρίβεια αποτελεί το βασικό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας.

Συνιστά επίσης την κύρια αιτία για τη μεγάλη υποχώρηση που σημειώνει η Νέα Δημοκρατία, όπως αντιλαμβάνεται κάθε πολίτης και επιβεβαιώνουν οι δημοσκοπήσεις. Οι καταναλωτές δεν βλέπουν στην τσέπη τους τα κυβερνητικά μέτρα να αποδίδουν. Ο πληθωρισμός τον Ιούλιο αναζωπυρώθηκε, «τρέχοντας» στο 2,7% έναντι 2,3% τον Ιούνιο και 2,5% τον Ιούλιο του 2023. Ως προς την αγοραστική δύναμη, οι Έλληνες εργαζόμενοι βρίσκονται στην τελευταία θέση της ευρωζώνης και την προτελευταία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επικοινωνιακή προσέγγιση

Η αποτυχία της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την ακρίβεια αποτελεί απόρροια της έλλειψής πολιτικής βούλησής της να αναμετρηθεί με τα καρτέλ που κερδοσκοπούν φουσκώνοντας τις τιμές. Αντί να βάλει φραγμό στις μονοπωλιακές τακτικές, η κυβέρνηση επιλέγει να την επικοινωνιακή προσέγγιση του προβλήματος. Επικοινωνιακή προσέγγιση σημαίνει ότι δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά προσπαθεί να πείσει ότι αυτό βαίνει προς επίλυση -λες και οι πολίτες δεν διαπιστώνουν ότι κάθε μήνα αγοράζουν λιγότερα προϊόντα με το μισθό τους.

Η επικοινωνιακή γραμμή της κυβέρνησης έχει τέσσερις πυλώνες:

1) Παραδοχή της σοβαρότητας του προβλήματος για να μην επιδειχτεί έλλειμμα ενσυναίσθησης -εδώ είναι εμφανές το αποτύπωμα Γκρίνμπεργκ.

2) Ανάδειξη του διεθνούς χαρακτήρα της ακρίβειας ούτως ώστε να μην το χρεώνεται πολιτικά η κυβέρνηση.

3) Επισήμανση ότι η αντιμετώπιση της ακρίβειας αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση.

4) Ισχυρισμός ότι το πρόβλημα μπορεί να μην έχει αντιμετωπιστεί πλήρως, αλλά περιορίζεται χάρη στα κυβερνητικά μέτρα.

Οι δηλώσεις που επαναλαμβάνται

Στο χτεσινό Υπουργικό Συμβούλιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστήριξε ότι ο πληθωρισμός υποχωρεί, ενώ «για δεύτερο συνεχόμενο μήνα οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων στην πατρίδα μας έπεσαν κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Προσέξτε: Δεν είπε ότι μειώθηκαν ή σταθεροποιήθηκαν οι τιμές των τροφίμων αλλά ότι δεν αυξήθηκαν τόσο πολύ.

Ο πρωθυπουργός είπε ακόμα ότι «τα «αναχώματα» τα οποία έχουμε υψώσει μέχρι στιγμής και τα οποία είναι πολλά, είναι αποτελεσματικά και ότι αυτή η δύσκολη φάση, την οποία αναντίρρητα έχουμε περάσει, βαίνει προς το τέλος της».

Από τις αρχές του έτους όμως ο Μητσοτάκης λέει διαρκώς τα ίδια πράγματα για την ακρίβεια.

Στις 10 Ιανουαρίου δήλωσε ότι «η μάχη για να τιθασεύσουμε την ακρίβεια είναι μια μάχη διαρκής. Τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας έχουν ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις, οι οποίες έχουν συσσωρευθεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες, δυστυχώς, έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης».

Στις 27 Φεβρουαρίου ο πρωθυπουργός είπε ότι η αντιμετώπιση της ακρίβειας αποτελεί πρώτη κυβερνητική προτεραιότητα καθώς και ότι κυβέρνηση έχει κάνει πολλά πράγματα στο μέτωπο αυτό.

Στις 5 Μαρτίου δήλωσε ότι «προφανώς και δεν έχουμε αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ακρίβειας αλλά έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα που αφορά τη λειτουργία της αγοράς και θα έχει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα»

Στις 22 Απριλίου ανέφερε: «Ο αγώνας κατά της ακρίβειας έχουμε πει πολλές φορές ότι είναι συνεχής. Έχουμε, όμως, για πρώτη φορά ενθαρρυντικά δείγματα ότι και ο επίμονος πληθωρισμός στα τρόφιμα φαίνεται να αρχίζει πια να κάμπτεται»

Στις 26 Μαΐου είπε: «Η αναμέτρηση με την ακρίβεια αποτελεί για εμάς απόλυτη πολιτική προτεραιότητα, και το αποδεικνύουμε παίρνοντας μια σειρά από μέτρα ανάσχεσης των επιπτώσεων από τον πληθωρισμό στα τρόφιμα. Τα μέτρα αυτά δεν εξάλειψαν την ακρίβεια αλλά μετρίασαν τις τιμές σε αρκετά βασικά προϊόντα».

Στις 7 Ιουνίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστήριξε ότι «για πρώτη φορά τον τελευταίο μήνα -είμαι πολύ προσεκτικός στις διατυπώσεις μου- στα επίσημα στοιχεία αρχίζουμε και βλέπουμε κάποια αποκλιμάκωση τιμών».

Τέλος, στις 16 Ιουλίου δήλωσε ότι βλέπουμε σημαντική υποχώρηση του πληθωρισμού καθώς και ότι τα μέτρα σε έναν βαθμό δούλεψαν.

Εν ολίγοις, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο άνθρωπος που ρίχνει συνέχεια τις τιμές... Μόνο που οι τιμές συνεχώς τραβάνε τη ανηφόρα.