Μελέτη «αποκαλύπτει» όσα δεν ξέραμε για τους φούρνους μικροκυμάτων

Μελέτη «αποκαλύπτει» όσα δεν ξέραμε για τους φούρνους μικροκυμάτων Φωτογραφία: pexels
Ακόμη και ο φούρνος μικροκυμάτων στην κουζίνα μας δεν είναι απροσπέλαστος από τα βακτήρια, σύμφωνα με νέα μελέτη Ισπανών επιστημόνων

Ένα περιβάλλον γεμάτο ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, όπως είναι αυτό μέσα σε ένα φούρνο μικροκυμάτων μπορεί να φαίνεται αφιλόξενο για τους μικροοργανισμούς. Αλλά δεν είναι! Επιχρίσματα από φούρνους μικροκυμάτων σε πολλές διαφορετικές τοποθεσίες έδειξαν την ύπαρξη περισσότερων από 100 βακτηριακών στελεχών, όπως αναφέρουν ερευνητές στο Frontiers in Microbiology. Αυτή είναι η πρώτη φορά που οι επιστήμονες τεκμηριώνουν μικροβιακές κοινότητες που διαβιούν σε φούρνους μικροκυμάτων, σύμφωνα με την δημοσίευση.

Ο μικροβιολόγος Manuel Porcar και οι συνεργάτες του πήραν δείγμα από κάθε σημείο εσωτερικά από 30 φούρνους μικροκυμάτων που χρησιμοποιούνται ενεργά για τρεις διαφορετικούς σκοπούς. Συγκεκριμένα οι 10 προέρχονταν από κοινές κουζίνες, οι 10 από εργαστήρια και οι υπόλοιποι 10 από άλλους κοινόχρηστους χώρους όπως καφετέριες. Στη συνέχεια τα δείγματα μεταφέρθηκαν στο εργαστήριο για καλλιέργεια και για μελέτη με τη χρήση τεχνικών αλληλούχησης γενετικού υλικού επόμενης γενιάς

Η εργαστηριακή ανάλυση έδειξε ότι στις βακτηριακές αποικίες κυριαρχούν πρωτεοβακτήρια (Proteobacteria), Βάκιλλοι (Firmicutes), ακτινοβακτήρια (Actinobacteria και Bacteroidetes, δηλαδή, μεγάλες κατηγορίες Gram-αρνητικών, μη σποριοποιητικών, αναερόβιων ή αερόβιων βακτηρίων, που είναι ευρέως κατανεμημένα στο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένου του εδάφους, των ιζημάτων και του θαλασσινού νερού, καθώς και στα έντερα και στο δέρμα των ζώων, αλλά και σε επιφάνειες που οι άνθρωποι αγγίζουν συχνά. Οι καλλιέργειες βακτηρίων που προέρχονταν από τους φούρνους μικροκυμάτων κοινής κουζίνας περιλάμβαναν βακτήρια που μπορούν να προκαλέσουν τροφικές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένων των Klebsiella και Brevundimonas.

«Οι πλούσιοι σε βακτηριακά γένη φούρνοι μικροκυμάτων που σχετίζονται με τα τρόφιμα, αντανακλούν την κύρια μαγειρική χρήση των συσκευών, ενώ οι φούρνοι μικροκυμάτων εργαστηριακής χρήσης περιέχουν στελέχη ανθεκτικά στην ακτινοβολία, την αποξήρανση και την υψηλή θερμοκρασία, υποδεικνύοντας παρατεταμένη έκθεση στην ακτινοβολία μικροκυμάτων και υποδηλώνοντας την επιλεκτική πίεση τέτοιων σκληρών παραγόντων που διαμορφώνουν το διακριτικό μικροβιακό προφίλ που ανιχνεύσαμε», αναφέρουν οι ερευνητές

Ωστόσο, δεν είναι σαφές πώς αυτά τα βακτηριακά στελέχη επιβιώνουν σε φούρνους μικροκυμάτων, λέει η ομάδα, και απαιτείται περαιτέρω μελέτη για να γίνει κατανοητό πώς έχουν προσαρμοστεί στις υψηλές θερμοκρασίες και στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.

Ο μικροβιολόγος Manuel Porcar του Πανεπιστημίου της Βαλένθια στην Ισπανία, σημειώνει ότι οι μικροοργανισμοί που βρέθηκαν στους οικιακούς φούρνους μικροκυμάτων ήταν οι ίδιοι με αυτούς που μπορούν να βρεθούν σε έναν πάγκο κουζίνας. «Μερικά από αυτά είναι παθογόνα και για αυτό πρέπει να απολυμαίνεται ο φούρνος μικροκυμάτων όπως και οποιαδήποτε άλλη επιφάνεια στην κουζίνα», λέει. Ωστόσο, τονίζει ότι οι φούρνοι μικροκυμάτων που χρησιμοποιούνται στις κουζίνες δεν προκαλούν ιδιαίτερο λόγο ανησυχίας. «Προκαλούν την ίδια ανησυχία με αυτή που προκαλεί οποιοδήποτε άλλο τμήμα μιας κουζίνας που έρχεται σε επαφή με φαγητό».

Συνολικά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι διαφορετικές επιλεκτικές πιέσεις, όπως η ανθρώπινη επαφή, η διαθεσιμότητα θρεπτικών ουσιών και τα επίπεδα ακτινοβολίας, μπορεί να εξηγήσουν τις διαφορές που παρατηρούνται μεταξύ οικιακών και εργαστηριακών φούρνων μικροκυμάτων.