Δημόσιο

Νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής τι προβλέπει

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής Με στόχο να ανοίξει η αγορά του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα ετοιμάζεται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου το νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής.

Σύμφωνα με την Ναυτεμπορική το νομοσχέδιο είναι σχεδόν έτοιμο και αναμένεται να προωθηθεί σύντομα προς τη Βουλή, περιλαμβάνοντας τέσσερα συν ένα χαρακτηριστικά.

Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνική σημαία σκάφους, η εξίσωση ιδιωτικών και επαγγελματικών, η άρση -υπό αυστηρές προϋποθέσεις- του καμποτάζ για τις τρίτες σημαίες και η απλοποίηση των διαδικασιών αποτελούν τα τέσσερα κύρια χαρακτηριστικά του σχεδίου νόμου, ενώ σε ό,τι αφορά το Τέλος Πλόων θα κατατεθεί άλλο νομοσχέδιο από το υπουργείο Οικονομικών.

Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνικής σημαίας επαγγελματικού σκάφους περνάει μέσα από την απλοποίηση της διαδικασίας εγγραφής στην ελληνική σημαία (ηλεκτρονικά), την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης και κίνησης των ελληνικών και κοινοτικών επαγγελματικών σκαφών, το ανταγωνιστικό ελληνικό νηολόγιο (σύνθεση πληρώματος), αλλά και την κατάργηση των υποχρεώσεων απόπλου - κατάπλου, με παράλληλη ανάπτυξη συστήματος μηχανογράφησης για την καταγραφή και τον έλεγχο πλόων.

Εκτός όμως από τα επαγγελματικά σκάφη, ναύλους θα μπορούν να κάνουν και τα ιδιωτικά, που στην ουσία εξισώνονται με τα επαγγελματικά. Ωστόσο, δεν θα έχουν τα οφέλη των επαγγελματικών, αφού δεν θα απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, δεν θα παίρνουν τράνζιτ πετρέλαιο για τη διάρκεια του ναύλου, ενώ ο ιδιώτης ή η εταιρεία θα πρέπει να κάνει έναρξη εργασιών στην εφορία. Παράλληλα θα πρέπει να διαθέτει όλα τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, να είναι ανάλογα ασφαλισμένο και να είναι στελεχωμένο όπως ένα αντίστοιχης κατηγορίας επαγγελματικό σκάφος με ελληνική σύνθεση.

Οσον αφορά την απλοποίηση των διαδικασιών, μεταξύ άλλων, θα προβλέπονται, δημιουργία κινήτρων για τα σκάφη που ελλιμενίζονται μόνιμα στην Ελλάδα, ενώ η ανανέωση της άδειας θα γίνεται ανά 5ετία και όχι 2ετία. Επίσης υπόχρεος για την προσκόμιση του ναυλοσυμφώνου δεν θα είναι ο ναυλωτής, αλλά ο ιδιοκτήτης του σκάφους ή οποιοσδήποτε τρίτος, ο οποίος θα φέρει απλή εξουσιοδότηση από τον ιδιοκτήτη. Υπόχρεος για την τήρηση των στοιχείων θα είναι ο πλοιοκτήτης, ενώ σκάφη μέχρι τα 24 μέτρα θα υπάγονται στο καθεστώς «bareboat» (δηλαδή χωρίς προβλεπόμενο πλήρωμα). Θα μπορεί να δίνεται, τέλος, και η δυνατότητα στο ενοικιαζόμενο σκάφος να φεύγει χωρίς επιβάτες.

Τέλος, σε ό,τι αφορά την άρση του καμποτάζ, για σκάφη με τρίτες εκτός ΕΕ και ΕΟΧ σημαίες, έχει συνταχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφευχθεί η περίπτωση το Αιγαίο να γίνει «ξέφραγο αμπέλι», όπως -σύμφωνα με πληροφορίες- τόνισε σε μια από τις συσκέψεις που έγιναν ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Για το σκοπό αυτό, που υπαγορεύεται από την αναγκαιότητα ύπαρξης δικλίδων ασφαλείας ώστε να μην υπάρχει άναρχη ανάπτυξη, ναύλους στην Ελλάδα θα μπορούν να κάνουν σκάφη με τρίτες σημαίες που έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν πάνω από 12 επιβάτες, να μην είναι κατασκευασμένα από ξύλο, να υπάγονται στις προβλέψεις της διεθνούς συνθήκης για ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και να εφαρμόζουν ελληνική νομοθεσία στους τομείς ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.