Δημόσιο

Επιστρέφονται οι αποδοχές που έχουν περικοπεί με την προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα

Επιστρέφονται οι αποδοχές που έχουν περικοπεί με την προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα Επιστρέφονται οι αποδοχές που έχουν περικοπεί με την προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα
Επιστρέφονται οι αποδοχές που έχουν περικοπεί με την προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα Την διαδικασία επιστροφής των αποδοχών που έχουν χάσει οι δημόσιοι υπάλληλοι διότι είχαν τέθεί σε καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας την λεγόμενη και ώς εφεδρεία και επιθυμούν είτε να γυρίσουν στην υπηρεσία τους είτε έχουν συνταξιοδοτηθεί ήδη καθορίζει με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας.

Συγκεκριμένα μετά την απόφαση του ΣτΕ, το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εργασίας εξέδωσαν απόφαση με το οποίο δίνονται επαρκείς οδηγίες για την επιστροφή των αποδοχών στους δημοσίους υπαλλήλους που τέθηκαν σε καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας.

Ειδικότερα, αναφέρεται ότι οι υπάλληλοι, που έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία λόγω αυτοδίκαιης απόλυσης ή έχουν τεθεί και εξακολουθούν να τελούν υπό καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας βάσει των ανωτέρω διατάξεων και υπέβαλαν ή θα υποβάλουν μέσα σε εύλογο χρόνο από την έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ, μπορούν να κάνουν αίτηση για την επαναφορά τους στην υπηρεσία εφόσον το επιθυμούν.

Οι υπάλληλοι αυτοί εντάσσονται σε θέση της κατηγορίας και του κλάδου που υπηρετούσαν.

Επισημαίνεται ακόμη ότι οι Διευθύνσεις Διοικητικού ή Προσωπικού θα πρέπει πρώτα να προβούν σε ανάκληση της διαπιστωτικής πράξης λύσης της υπαλληλικής σχέσης και εν συνεχεία να εκδώσουν την απόφαση επαναφοράς στην υπηρεσία των αιτούντων υπαλλήλων

Πως θα επιστραφούν οι αποδοχές στους εν λόγω υπαλλήλους

Περιπτώσεις οικονομικής (μισθολογικής) αποκατάστασης:
Ο δικαιούχος, είτε αυτός είχε ενταχθεί στην προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα είτε είχε συνταξιοδοτηθεί απευθείας με τις εν θέματι διατάξεις, ζητά να επανέλθει στην Υπηρεσία, εφόσον του υπολείπεται χρόνος υπηρεσίας μέχρι την υποχρεωτική απόλυση λόγω ορίου ηλικίας.

Για την οικονομική αποκατάσταση του ανωτέρω, πρέπει να του καταβληθεί ποσό ίσο με τις αποδοχές που θα ελάμβανε αν δεν είχε τεθεί σε διαθεσιμότητα ή δεν είχε απολυθεί. Με το ποσό αυτό θα συμψηφισθεί το αντίστοιχο όφελος του, δηλαδή είτε οι καταβληθείσες αποδοχές διαθεσιμότητας, είτε οι τρίμηνες αποδοχές, είτε τα ποσά της κύριας σύνταξης, είτε όλα τα ανωτέρω μαζί.

Επίσης, η επαναφορά του στην Υπηρεσία συνεπάγεται την υποχρέωσή του να επιστρέψει τις τυχών καταβληθείσες επικουρικές συντάξεις και το εφ' άπαξ βοήθημα στα οικεία ταμεία.

Συνεπώς για τον υπολογισμό των ανωτέρω ποσών απαιτείται:

α) Η προσκόμιση σχετικής βεβαίωσης από την Υπηρεσία Συντάξεων του Γ.Λ.Κ. για την καταβολή ή μη κύριας σύνταξης. Προκειμένου να πραγματοποιηθεί ο σχετικός συμψηφισμός, στη βεβαίωση θα πρέπει να εμφανίζεται η πλήρης ανάλυση των ποσών που καταβλήθηκαν, και των κρατήσεων και του φόρου που παρακρατήθηκε.

Για τη διευκόλυνση της διαδικασίας, οι Υπηρεσίες Διοικητικού - Οικονομικού κάθε Φορέα, όπου ανήκε ο δικαιούχος, θα αποστέλλουν ερώτημα προς την Υπηρεσία Συντάξεων του Γ.Λ.Κ., για το σύνολο των δικαιούχων, αναγράφοντας τον ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ και τον AM της Υπηρεσίας Συντάξεων για κάθε ένα. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να αναγράφονται από τους αιτούντες στην αίτηση επαναφοράς τους στην Υπηρεσία.

β) Η προσκόμιση βεβαίωσης από το Ταμείο κύριας σύνταξης (για προσωπικό που δε λαμβάνει σύνταξη από το Δημόσιο) και από τα οικεία ασφαλιστικά ταμεία (επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας), ότι δεν έχει καταβληθεί κύρια ή επικουρική σύνταξη ή και εφάπαξ βοήθημα από αυτά και ότι ανακλήθηκαν από τον ενδιαφερόμενο οι σχετικές αιτήσεις. Στην περίπτωση καταβολής τέτοιων ποσών, απαιτείται η ύπαρξη βεβαίωσης ότι τα ποσά αυτά επιστράφηκαν ή ότι έχει γίνει διακανονισμός ή καταλογισμός για την επιστροφή τους, κατά τις κείμενες διατάξεις.

Κανένα ποσό δεν θα καταβληθεί πριν τη διενέργεια του σχετικού συμψηφισμού (περίπτωση α) και τη λήψη των σχετικών βεβαιώσεων (περίπτωση β).

Ο δικαιούχος ζητά να επανέλθει πλασματικά μέχρι την ημερομηνία που θα απολυόταν λόγω ορίου ηλικίας.

Σε αυτήν την περίπτωση καταβάλλονται οι διαφορές αποδοχών ενέργειας και αποδοχών προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας, τριμήνων και σύνταξης, σύμφωνα με τα οριζόμενα ανωτέρω. Ως προς την επιστροφή επικουρικών συντάξεων και εφ' άπαξ παροχών ισχύουν τα αναφερόμενα στην προηγούμενη περίπτωση. Οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί για τη χορήγηση κυρίων και επικουρικών συντάξεων και εφ' άπαξ παροχών θα θεωρηθούν ότι έχουν την ημερομηνία της αυτοδίκαιης απόλυσης (λόγω ορίου ηλικίας), για κάθε έννομη συνέπεια (υπολογισμός σύνταξης - εφ' άπαξ με το νομοθετικό καθεστώς που ισχύει την ημερομηνία αυτοδίκαιης απόλυσης - διεκπεραίωση της αίτησης σαν να είχε υποβληθεί την ημερομηνία αυτή κλπ).

Προς τούτο απαιτείται η ενημέρωση των οικείων Ταμείων για την ημερομηνία αυτή από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Διοικητικού.

Ο δικαιούχος ζητά να αποζημιωθεί για τις αποδοχές που δεν του καταβλήθηκαν λόγω ένταξης στην προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα, χωρίς να μεταβληθεί η πράξη που τον απέλυσε με αποτέλεσμα να συνταξιοδοτηθεί.

Στην περίπτωση αυτή οι αποδοχές διαθεσιμότητας που του καταβλήθηκαν είναι γνωστές στην Υπηρεσία εκκαθάρισης αποδοχών και δε χρειάζεται η προσκόμιση βεβαίωσης από άλλο Φορέα, συνεπώς ο συμψηφισμός και η εκκαθάριση μπορεί να γίνει άμεσα.

Τα παραπάνω ισχύουν για όσους είτε απολύθηκαν εξαρχής είτε τέθηκαν σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα και κατόπιν απολύθηκαν με την εφαρμογή των διατάξεων (55ο έτος ηλικίας - 35 χρόνια υπηρεσίας).

Όσοι, μετά την ισχύ της πράξης που τους έθεσε σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα, παραιτήθηκαν προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν, μπορούν να αποκατασταθούν μισθολογικά μόνο για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας μέχρι την ημερομηνία παραίτησής τους.

Όσοι παραιτήθηκαν πριν την ένταξή τους στην προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα δεν μπορούν να επανέλθουν, όπως άλλωστε διευκρινίζει και το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΔΙΔΑΔ/Φ.26.20/965/οικ.2868/4-2-2014) και συνεπώς γι' αυτούς δεν συντρέχει θέμα οικονομικής (μισθολογικής) τους αποκατάστασης.

Στη βάση υπολογισμού των ποσών που θα καταβληθούν στους δικαιούχους, σύμφωνα με τα ανωτέρω, θα περιλαμβάνονται οι πλήρεις αποδοχές κάθε περίπτωσης, δηλαδή ο βασικός μισθός και όλα τα επιδόματα (οικογενειακή παροχή, τυχόν υπερβάλλουσα μείωση κλπ), περιλαμβανομένων των επιδομάτων του άρθρου 15 παρ. 2 (επίδομα απομακρυσμένων και παραμεθορίων περιοχών) και του άρθρου 18 (επίδομα θέσης ευθύνης) του ν. 4024/2011 (το τελευταίο ακόμα και σε περίπτωση που χορηγήθηκε λόγω αναπλήρωσης προϊσταμένου).

Το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 15 παρ. 1 του ν. 4024/2011 θα περιλαμβάνεται μόνο εφόσον ο υπάλληλος αποχώρησε από θέση και ειδικότητα για την οποία καθορίστηκε το εν λόγω επίδομα με τις σχετικές ΚΥΑ, και μόνο για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία ισχύος των αποφάσεων αυτών.

Τρόπος πληρωμής.
Τα ποσά (διαφορές) που θα προκύψουν, σύμφωνα με τα ανωτέρω, θα καταβληθούν στους δικαιούχους με χρηματικό ένταλμα που εκδίδεται από τις οικείες ΥΔΕ. Η σχετική δαπάνη υπόκειται στις νόμιμες κρατήσεις, παρακρατουμένων επίσης α) της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του αρ. 29 του ν. 3986/2011 και β) της αναλογούσας παρακράτησης φόρου.

Τα οριζόμενα στην παρούσα εγκύκλιο έχουν εφαρμογή αποκλειστικά στο πλαίσιο της συμμόρφωσης στην αριθμ. 3354/2013 απόφαση του ΣτΕ. Στην περίπτωση που για την ίδια αιτία, έχει επιδικασθεί ή τυχόν επιδικασθεί ποσό σε διάδικο/ους με άλλη δικαστική απόφαση, αυτονόητος είναι ο συμψηφισμός του με το ποσό που καταβάλλεται σύμφωνα με την παρούσα.