Δημόσιο

Εως τέλος Μαΐου τα δικαιολογητικά από τους μεταφορείς για γραμμές Ελλάδας - Αλβανίας

Εως τέλος Μαΐου τα δικαιολογητικά από τους μεταφορείς για γραμμές Ελλάδας - Αλβανίας Εως τέλος Μαΐου τα δικαιολογητικά από τους μεταφορείς για γραμμές Ελλάδας - Αλβανίας
Εως τέλος Μαΐου τα δικαιολογητικά από τους μεταφορείς για γραμμές Ελλάδας - Αλβανίας Εγκύκλιο για τα αποτελέσματα των εργασιών της Μεικτής Επιτροπής Οδικών Μεταφορών Ελλάδας - Αλβανίας και για τις προβλέψεις του υπογραφέντος Πρωτοκόλλου (Τίρανα, 29 Ιανουαρίου 2016) ειδικότερα όσον αφορά τις τακτικές λεωφορειακές γραμμές μεταξύ των δύο χωρών εξέδωσε το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Σύμφωνα με την απόφαση δεν καθιερώνονται νέες τακτικές λεωφορειακές γραμμές μεταξύ των δύο χωρών, ούτε καταργούνται υφιστάμενες. Ειδικά όμως σε ό,τι αφορά την αλβανική πόλη Μπεράτ, που υφίσταται σε εγκεκριμένες γραμμές τόσο ως ενδιάμεση στάση όσο και ως αφετηρία συμφωνήθηκαν τα ακόλουθα: στο πλαίσιο της υποβολής νέας αίτησης οι μεταφορείς θα πρέπει να επιλέξουν αν θα συμπεριλάβουν το Μπεράτ ως ενδιάμεση στάση στην κύρια γραμμή του δρομολογίου τους. Στην περίπτωση που δεν το συμπεριλάβουν (οπότε και δεν θα αναγράφεται στις άδειες), δεν θα επιτρέπεται η διέλευσή τους από την πόλη Μπεράτ.

Στην περίπτωση πρόθεσης μεταφορικής επιχείρησης για λύση της συνεργασίας της με τον υφιστάμενο συνεργάτη της θεσπίζεται προειδοποιητική περίοδος τριών (3) μηνών για την ενημέρωση των αρμόδιων αρχών. Στο διάστημα αυτό, ο αιτούμενος τη λύση της συνεργασίας μεταφορέας υποχρεούται να επιλέξει μεταξύ δύο εναλλακτικών:

α) να συνεχίσει τη διενέργεια των εγκεκριμένων δρομολογίων με απαρέγκλιτη τήρηση της σχέσης 1:1
β) να παρέχει στον εναπομένοντα συνεργαζόμενο μεταφορέα χώρο στάθμευσης και υπηρεσίες πρακτόρευσης προκειμένου ο τελευταίος να πραγματοποιεί μονομερώς τη γραμμή για το εν λόγω διάστημα.

Οι ανωτέρω προβλέψεις πρέπει να αναφέρονται ρητά στο κείμενο του ιδιωτικού συμφωνητικού συνεργασίας μεταξύ των δύο αντισυμβαλλόμενων, ενώ σε περίπτωση παραβίασής τους θα προβλέπονται κυρώσεις τόσο στην ελληνική όσο και στην αλβανική νομοθεσία.
 
Ορίζεται επίσης μεταβατική περίοδος τεσσάρων (4) μηνών από την ημερομηνία υπογραφής του Πρωτοκόλλου εντός της οποίας, οι ενδιαφερόμενοι μεταφορείς καλούνται να υποβάλουν εκ νέου δικαιολογητικά για τις γραμμές που διενεργούν και να εκδοθούν οι αντίστοιχες άδειες με τριετή διάρκεια ισχύος για τη διενέργεια τακτικών λεωφορειακών γραμμών μεταξύ των δύο χωρών. Η διαδικασία χορήγησης νέων αδειών θα πρέπει να έχει περατωθεί το αργότερο έως τις 31 Μαίου 2016 από αμφότερα (ελληνικό και αλβανικό) τα αρμόδια Υπουργεία χωρίς δυνατότητα παράτασης. Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο είχε δώσει αρχικά παράταση ισχύος των υφιστάμενων αδειών έως τις 31 Ιανουαρίου 2017. Η Αλβανική Πλευρά δεσμεύθηκε για την απρόσκοπτη συνέχιση λειτουργίας των υφιστάμενων γραμμών κατά το τετράμηνο μεταβατικό διάστημα.

Η Ελληνική Πλευρά δεσμεύθηκε να παράσχει στην αλβανική πλευρά υπόδειγμα προγράμματος δρομολογίων δύο εβδομάδων, προκειμένου αυτό να χρησιμοποιείται από τους ενδιαφερόμενους μεταφορείς στην περίπτωση που υποβάλλονται αντίστοιχα αιτήματα.

 Ενόψει της σύγκλησης της επόμενης Μεικτής Επιτροπής που προγραμματίζεται εντός εξαμήνου, αμφότερες οι Πλευρές συμφώνησαν να επανεξετάσουν το ισχύον καθεστώς των εν λειτουργία γραμμών, περιλαμβανομένων αιτημάτων για καθιέρωση νέων γραμμών ή για κατάργηση υφιστάμενων, με βάση τα ήδη διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν τη λειτουργία των γραμμών όσο και στοιχεία που θα αντληθούν από αρμόδιες αρχές για περαιτέρω επεξεργασία (αριθμός διελεύσεων, όγκος διακινούμενων επιβατών).

Σε ό,τι αφορά τα θέματα τελών και φόρων (ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος, τέλη, τρόπος έκδοσης εισιτηρίων), αμφότερες οι Πλευρές συμφώνησαν να εξετάσουν περαιτέρω το θέμα στο άμεσο μέλλον ενόψει της επόμενης Μεικτής Επιτροπής με τη συμβολή/παρουσία αρμοδίων στελεχών των Υπουργείων Οικονομικών των δύο χωρών.

Εκφράζεται επίσης η βούληση των δύο πλευρών για καταπολέμηση του φαινομένου της παράνομης μεταφοράς επιβατών από Ι.Χ. οχήματα, ιδίως στις διασυνοριακές περιοχές, μέσω της ενίσχυσης των σχετικών ελέγχων.

Οι προβλέψεις του εν θέματι Πρωτοκόλλου εφαρμόζονται καταρχήν μετά τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις χρονοβόρες διαδικασίες κύρωσής του, την τετράμηνη (καταληκτική ημερομηνία 31 Μαΐου 2016) προθεσμία για την επίσης χρονοβόρα διαδικασία έκδοσης αδειών, προς διασφάλιση δε της απρόσκοπτης συνέχισης λειτουργίας των τακτικών λεωφορειακών γραμμών μεταξύ των δύο χωρών, καλούνται άμεσα οι ενδιαφερόμενες ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις που λειτουργούν σε καθεστώς παράτασης της ισχύος των αδειών τους να υποβάλουν όσο το δυνατόν συντομότερα αίτηση συνοδευόμενη από πλήρη φάκελο δικαιολογητικών βάσει των οριζόμενων στην υπουργική απόφαση.
 
Επισημαίνεται ότι οι ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις στο ιδιωτικό συμφωνητικό συνεργασίας με τον αντίστοιχο αλβανό συνεργάτη θα πρέπει να συμπεριλάβουν ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση λύσης της συνεργασίας τους και για διάστημα ενός τριμήνου ο συνεργάτης που παραιτείται από τη διενέργεια της γραμμής υποχρεούται είτε να συνεχίσει την εξυπηρέτηση των εγκεκριμένων δρομολογίων με τήρηση της αναλογίας 1:1, είτε να παρέχει στον εναπομείναντα συνεργάτη που προτίθεται να πραγματοποιεί μονομερώς τη γραμμή χώρο στάθμευσης και υπηρεσίες πρακτόρευσης.