Ελλάδα

Τέμπη: Αναβιώνει ο εφιάλτης στην εκδίκαση της πρώτης αγωγής αποζημίωσης

Τέμπη: Αναβιώνει ο εφιάλτης στην εκδίκαση της πρώτης αγωγής αποζημίωσης
Εκδικάστηκε σήμερα ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών η πρωτη αγωγή αποζημίωσης συγγενών θύματος στο έγκλημα των Τεμπών.

Πρόκειται για τον Γιάννη Καριώτη, που εργαζόταν ως ελεγκτής της μοιραίας αμαξοστοιχίας Intercity 62 και το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 βρήκε τραγικό θάνατο στα Τέμπη μαζί με ακόμη 56 ανθρώπους.

Τέσσερα μέλη της οικογένειάς του 62χρονου, η σύζυγός του, τα δύο του παιδιά και η αδερφή του, στρέφονται με την αγωγή τους κατά του ΟΣΕ και της εταιρείας Hellenic Train, για την ηθική βλάβη και την οδύνη που υπέστησαν από την απώλεια του δικού τους ανθρώπου και ζητούν αποζημίωση συνολικού ύψους 1.000.000 €, δηλαδή από 250.000 € ο καθένας.

Στο δικαστήριο κατέθεσε διορισμένος από την οικογένεια πραγματογνώμονας, ειδικός στα δυστυχήματα με μεταφορικά μέσα.

Ο κ. Ευάγγελος Μπούρας, στην κατάθεσή του, έκανε λόγο για δυστύχημα που σίγουρα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν υπήρχε το σύστημα τηλεδιοίκησης, το σύστημα ΕTCS και δευτερευόντως αν οι μηχανοδηγοί των δυο αμαξοστοιχιών είχαν εγκαίρως επικοινωνήσει με το σταθμάρχη Λάρισας και είχαν ρωτήσει σε ποια γραμμή του σιδηρόδρομου κινούνται.

«Δε θα γινόταν αυτό το δυστύχημα αν υπήρχε το σύστημα ETCS, γιατί αυτό το σύστημα είναι ενεργοποιημένο επάνω στους συρμούς και αναγνωρίζει τυχον ανθρώπινα λάθη. Αλλά αυτό δεν υπήρχε», εξήγησε ο δικαστικός πραγματογνώμονας και στη συνέχεια αναφέρθηκε στον ανθρώπινο παράγοντα που συνέβαλε στη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία.

«Εγώ πιστεύω ότι το δυστύχημα έγινε για ένα λόγο. Ούτε ο σταθμάρχης, ούτε ο μηχανοδηγός δεν είπαν τη μια λέξη: «σε ποια γραμμή είμαι». Αν έλεγαν τις δυο αυτές λέξεις, δηλαδή είμαι στη γραμμή καθόδου, δε θα είχε γίνει το δυστύχημα», είπε ο κ. Μπούρας και συμπλήρωσε ότι βάσει των απομαγνητοφωνήσεων μεταξύ του μοιραίου σταθμάρχη και του μηχανοδηγού της Intercity 62, από τη στιγμή που το τρένο αναχώρησε από την αποβάθρα της Λάρισας και για 10 ολόκληρα λεπτά δεν υπάρχει καμία συνομιλία μεταξύ τους.

« Υπάρχει κενό 10.30 λεπτών από τη στιγμή που φεύγει το τρένο από τη Λάρισα και αμέσως μετά εκτελεί την εντολή του σταθμάρχη και παραβιάζει το κόκκινο φωτόσημο. Αν δεχτούμε ότι είναι η στιγμή που φεύγει η αμαξοστοιχία προς Νέους Πόρους για 10,30 λεπτά δεν υπάρχει απομαγνητοφώνηση μέχρι το κλειδί 118 που το τρένο μπαίνει αντίθετα στη γραμμή καθόδου. Δηλαδή από 22.56 έως τις 23.07 υπάρχει ένα κενό. Δεν υπάρχει καμία επικοινωνία στις απομαγνητοφωνήσεις που έλαβα εγώ», ανέφερε ο μάρτυρας.

Οι 6 δικηγόροι που εκπροσωπούν τους εναγόμενους ΟΣΕ και Hellenic Train, με τις ερωτήσεις που έκαναν, συνέτειναν στο κυβερνητικό αφήγημα για ανθρώπινο και μόνο λάθος στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, ενώ αντέκρουσαν τον ισχυρισμό, λέγοντας ότι αυτά τα 10 λεπτά το τρένο ήταν ακινητοποιημένο στο μέσο της διαδρομής, γεγονός που, όπως υποστηρίζουν, προκύπτει από καταθέσεις επιζώντων επιβατών.

Οι ευθύνες του σταθμάρχη

Αναφορικά με τις ευθύνες του 57χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη Β.Σ., ο κ. Μπούρας επεσήμανε:

«Στην προκειμένη περίπτωση δεν ενεργοποίησε την αυτόματη χάραξη ο σταθμάρχης. Μέχρι τη Λάρισα τα συστήματα λειτουργούσαν κανονικά. Μετά δε λειτούργησε τίποτα».

Πρόεδρος: Αν είχαν ενεργοποιημένα τα συστήματα το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί;

Μάρτυρας: Ναι.

Πρόεδρος: Γιατί;

Μάρτυρας: Θα πήγαινε κανονικά στη γραμμή ανόδου.

Πρόεδρος: Όταν δεν υπάρχουν διαθεσιμα τα αυτοματοποιημένα συστήματα, πως διασφαλίζεται η κυκλοφορία;

Μάρτυρας: Χειροκίνητα. Γίνεται επικοινωνία με κλειδούχο. Στις 22.20 υπήρξε δρομολόγιο με αυτόματη χάραξη γραμμής. Ξαφνικά από Νέους Πόρους αλλάζει γραμμή το τρένο και γυρίζει στην
κάθοδο. Για κάποιο λόγο αλλάζει γραμμή. Εγώ πιστεύω ότι ο σταθμάρχης είχε ξεχάσει να γυρίσει το κλειδί στην αρχική του θέση.

Δικηγόρος οικογένειας: Ο σταθμάρχης πότε είχε προσληφθεί;

Μάρτυρας: Ο σταθμάρχης είχε τοποθετηθεί σε αυτή τη θέση πριν από ένα μήνα. Πριν ένα χρόνο είχε προσληφθεί.

Δικηγόρος οικογένειας: Πότε έπρεπε να έχει γίνει η χάραξη του δρομολογίου;

Μάρτυρας: Πριν εισέλθει στο σταθμό της Λάρισας έπρεπε να έχει γίνει χάραξη γραμμής. Αν μπήκε στις 23.02, τότε θα έπρεπε να έχει γίνει αυτό το αργότερο στις 22.55.

Δικηγόρος οικογένειας: Πόσοι σταθμάρχες έπρεπε να είναι στη βάρδια μεταξύ 22.00 και 23.00;

Μάρτυρας: Τρεις.

Δικηγόρος οικογένειας: Πόσοι ήταν στην πραγματικότητα;

Μάρτυρας: Προκύπτει από έγγραφα, ο ένας έφυγε 22.10 και ο άλλος 22.20 και έμεινε μόνο ένας. Αν υπήρχαν τρεις σταθμάρχες πιστεύω ότι κάποιους από τους τρεις θα καταλάβαινε το λάθος που έχει γίνει. Περίπου 9 δρομολόγια τρένων υπήρχαν από 22.00 έως 23.00. Ένας σταθμάρχης τα χειρίστηκε αυτά.

Τέλος, ο δικαστικός πραγματογνώμονας αναφέρθηκε και στις χημικές ουσίες που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, κάνοντας λόγο για άγνωστες μέχρι σήμερα εύφλεκτες ουσίες.

«Είμαι σίγουρος ότι κάποια εύφλεκτη ύλη υπήρχε, ποια ακριβώς δε ξέρω. Δεν είναι τυχαία έκρηξη, την έχουμε δει όλοι. Είναι σα μανιτάρι που διαρκεί 4-5 δευτερόλεπτα», είπε χαρακτηριστικά.

Ερώτηση για τη «μονταζιέρα»

Δικηγόρος εναγόμενων: Μια επεξεργασία ηχητικού ντοκουμέντου πόσο εύκολα μπορεί να γίνει;

Μάρτυρας: Πανεύκολα

Στη δικαστική αίθουσα βρέθηκαν όλα τα μέλη της οικογένειας του αδικοχαμένου ελεγκτή που στράφηκαν κατά του ελληνικού δημοσίου και της εταιρείας Hellenic Train. Την οικογένεια εκπροσωπεί νομικά, ο επίτιμος δικαστικός λειτουργός, κ. Παναγιώτης Αθανασόπουλος.

Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται να εκδοθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.