Ελλάδα

«Καμπανάκι» πλοιάρχων: Για κλάματα τα λιμάνια σε δημοφιλή νησιά - Οι κίνδυνοι

«Καμπανάκι» πλοιάρχων: Για κλάματα τα λιμάνια σε δημοφιλή νησιά - Οι κίνδυνοι Φωτογραφία: ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ/EUROKINISSI
Τα κύρια προβλήματα περιλαμβάνουν την ανεπαρκή χωρητικότητα αναμονής, τη μείωση των βάθων των λιμανιών, τις ετοιμόρροπες προβλήτες και τα ελλιπή μέσα σήμανσης

Τα λιμάνια της Ελλάδας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα που επηρεάζουν την ασφάλεια και την εξυπηρέτηση χιλιάδων αυτοκινήτων και επιβατών, σύμφωνα με έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ). Η έκθεση, έκτασης σχεδόν 100 σελίδων, περιγράφει εκτενώς τις προκλήσεις και την αγωνία των καπετάνιων, αναδεικνύοντας τα λιμάνια ως σημεία ταλαιπωρίας και αγωνίας αντί για πύλες προς τα νησιά.

Τα κύρια προβλήματα περιλαμβάνουν την ανεπαρκή χωρητικότητα αναμονής, τη μείωση των βάθων των λιμανιών, τις ετοιμόρροπες προβλήτες και τα ελλιπή μέσα σήμανσης. Επίσης, η ανεξέλεγκτη αγκυροβόληση μεγάλων σκαφών αναψυχής δυσκολεύει την προσέγγιση των ακτοπλοϊκών. Οι χώροι αναμονής επιβατών είναι σχεδόν ανύπαρκτοι, ενώ οι υποδομές κατασκευάστηκαν δεκαετίες πριν και έχουν υποστεί σημαντική φθορά.

Οι δήμοι και τα λιμενικά ταμεία αδυνατούν να προωθήσουν τις απαραίτητες μελέτες και έργα λόγω έλλειψης χρημάτων και γραφειοκρατικών δυσκολιών. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς τα προβλήματα ασφαλείας, όπως η αντικατάσταση λαμπτήρων σε φάρους, παραμένουν άλυτα, ενώ η κατασκευή νέων προβλητών και η βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης είναι απαραίτητες αλλά χρονοβόρες διαδικασίες.

Το πρώτο μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για τη βελτίωση των λιμανιών, με προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε εξέλιξη, χρηματοδοτούμενο από το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο, παραμένει ασαφές αν τα χρήματα αυτά επαρκούν για να καλύψουν τη δεκαετή εγκατάλειψη λόγω της κρίσης χρέους και θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να αποκατασταθεί η κατάσταση.

Συγκεκριμένα, αναφέρονται προβλήματα σε διάφορα λιμάνια όπως στην Πάρο, όπου η αύξηση των πλοίων απαιτεί επέκταση θέσεων και ρύθμιση της κυκλοφορίας. Στην Κάσο, η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση με νότιους ανέμους είναι επικίνδυνη, ενώ στην Τζιά ζητείται επέκταση προβλήτας και εκβάθυνση της λιμενολεκάνης. Στον Πόρο απαιτείται εκβάθυνση του διαύλου και αυστηρός έλεγχος από το λιμενικό, ενώ στο Ρέθυμνο είναι αναγκαία η άμεση εκβάθυνση του λιμανιού λόγω φερτών υλικών.