Διεθνή

Τάνκερ των Μπάκου - Καϋμενάκη κατέσχεσε το Ιράν

U.S. Naval Forces Central Command/U.S. 5th Fleet U.S. Naval Forces Central Command/U.S. 5th Fleet
Ένα Ελληνόκτητο πετρελαιοφόρο, το οποίο συνδέεται με τους εφοπλιστές Δημήτρη Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη κατασχέθηκε από το Ιράν στα στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με το εξειδικευμένο site Tradewinds.

Όπως ανακοίνωσε το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, το VLCC Niovi (κατασκευής 2005, με dwt 309.164 τόνων) δέχτηκε έφοδο από σκάφη του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν περίπου στις 06:20 π.μ. τοπική ώρα κι ενώ είχε φύγει από το Ντουμπάι και κατευθυνόταν προς τη Φουτζέιρα.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν διεθνείς πληροφορίες, τα πλοία λέγεται ότι ανάγκασαν το σκάφος να αντιστρέψει την πορεία του προς τη Φουτζέιρα και προς τα χωρικά ύδατα του Ιράν.

Όπως ανέφερε η ασφαλιστική εταιρεία Ambrey, το τάνκερ κατευθυνόταν προς τα χωρικά ύδατα του Ομάν, περίπου 47 ναυτικά μίλια νότια του Μπαντάρ Αμπάς στο Ιράν.

Πλάνα του αμερικανικού ναυτικού έδειξαν 11 μικρά σκάφη να πλησιάζουν το σκάφος, με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Ιράν να επιβεβαιώνουν την κατάσχεση χωρίς να διευκρινίσουν τους λόγους της πράξης.

«Η συνεχιζόμενη παρενόχληση πλοίων από το Ιράν και η παρέμβαση στα δικαιώματα ναυσιπλοΐας στα τοπικά ύδατα είναι αδικαιολόγητη, ανεύθυνη και αποτελεί συνεχή απειλή για την ασφάλεια της θάλασσας και την παγκόσμια οικονομία», ανέφερει σε δήλωσή του το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ.

Η κατάσχεση του Niovi λαμβάνει χώρα έξι ημέρες μετά την κατάσχεση του Advantage Sweet (κατασκευής 2012 με dwt 159.000 τόνων) από το Ιράν.

{https://twitter.com/US5thFleet/status/1653683480235057152}

Όπως είχε δηλώσει η Τεχεράνη, το δεξαμενόπλοιο suezmax χτύπησε ένα ιρανικό αλιευτικό σκάφος, αλλά αρκετές πηγές είπαν ότι η κατάσχεση ήταν αντίποινα για τα αμερικανικά δικαστήρια που εξέδωσαν εντολή για την κατάσχεση ενός δεύτερου aframax, του Suez Rajan (κατασκευής 2011) χωρητικότητας 159.000 dwt, το οποίο φέρεται να μετέφερε Ιρανικό πετρέλαιο.

Πάντως, οι ελληνικές αρχές είχαν εκδώσει προειδοποίηση για αυξημένους κινδύνους για τη ναυτιλία στο Ιράν μετά την κατάσχεση του Suez Rajan.

Ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του Niovi είναι η Grand Financing Co, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή βάση δεδομένων Equasis, η οποία ελέγχεται από την ναυτιλιακή Smart Tankers με έδρα την Ελλάδα. Τα στελέχη της Smart Tankers, των οικογενειών Μπάκου και Καϋμενάκη, δεν ήταν άμεσα διαθέσιμα για σχόλια.

Σύμφωνα με την ελληνική ακτοφυλακή, το πλήρωμα του Niovi αποτελείται από 30 ναυτικούς, από τις Φιλιππίνες και τη Σρι Λάνκα με εξαίρεση τον καπετάνιο, ο οποίος είναι Έλληνας γεννημένος το 1970. Οι ελληνικές αρχές θα παρέμβουν στις ιρανικές αρχές για λογαριασμό του πλοιάρχου.

Για το όλο θέμα έχει ενημερωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο με τη σειρά του ενημέρωσε το υπουργείο Εξωτερικών. Το ΥΠΕΞ θα ζητήσει επίσημη ενημέρωση από την ιρανική κυβέρνηση και θα ξεκινήσει η διαμεσολαβητική προσπάθεια για την απελευθέρωση του πλοίου.