Διεθνή

Ναυάγιο στη Σικελία: «Αβύθιστο το Bayesian» - Τα λάθη και οι παραλείψεις - Το φαινόμενο του «μαύρου κύκνου»

Ναυάγιο στη Σικελία: «Αβύθιστο το Bayesian» - Τα λάθη και οι παραλείψεις - Το φαινόμενο του «μαύρου κύκνου»
Τα στοιχεία που δείχνουν ανθρώπινο λάθος

Το θρίλερ της εξιχνίασης των αιτιών που οδήγησαν στη βύθιση στη Σικελία του υπερπολυτελούς γιοτ των 35 εκατομμυρίων του μεγιστάνα της τεχνολογίας Μάικ Λιντς (Mike Lynch) που είναι ένα από τα θύματα της τραγωδίας συνεχίζεται.

Το υπό βρετανική σημαία Bayesian μήκους 56 μέτρων γιοτ μετέφερε 22 άτομα – 12 επιβάτες και 10 μέλη του πληρώματος – όταν νωρίς το πρωί της Δευτέρας το έπληξε σφοδρή καταιγίδα και βρέθηκε μέσα σε λίγα λεπτά στον πάτο της θάλασσας με άπαντες να αναζητούν τα αίτια που δεν απεφεύχθη το ναυάγιο.

Ακόμη δεν έχει ανασυρθεί η σορός της 18χρονης κόρης του Λίντς

Σύμφωνα με το Reuters, η σορός που ανασύρθηκε σήμερα ανήκει στον Μάικ Λιντς. Εχθές ανασύρθηκαν από το ναυάγιο οι σοροί του προέδρου της Morgan Stanley International Τζόναθαν Μπλούμερ, του δικηγόρος της Clifford Chance Κρις Μορβίλο, και των δύο συζύγων τους, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει ανασυρθεί η σορός της 18χρονης Χάνα,κόρης του Λιντς που ναι μεν έχει εντοπιστεί αλλά λόγω δυσκολίας πρόσβασης στο σημείο που βρίσκεται δεν είναι εφικτή μέχρι στιγμής η ανάσυρση, 

Σε βάθος 50 μέτρων βρίσκεται το κουφάρι του γιοτ

Το κουφάρι του γιοτ βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων που δυσκολεύει σε μεγάλο βαθμό τις έρευνες. «(Οι δύτες έχουν) περίπου 10 με 15 λεπτά που είναι ο πραγματικός χρόνος που έχουν στον βυθό. Θα πρέπει να αναφέρουμε πως για κάθε λεπτό που κάποιος μπαίνει στο σκάφος χρειάζεται ένα λεπτό για να βγει από αυτό οπότε ο αρχικός χρόνος διαιρείται στα δύο στην πραγματικότητα», δήλωσε ο δύτης Μπέρτραντ Σιμπόζ. Στις έρευνες μετέχουν από χθες ειδικά τηλεχειριζόμενα βαθυσκάφη τα οποία και εντόπισαν τους νεκρούς αφού έδωσαν εικόνα από το εσωτερικό του σκάφους.

Πώς το υπερπολυτελές γιοτ με τους κροίσους κατέληξε στον βυθό

29145133 85dff

Το Bayesian, ένα γιοτ μήκους 56 μέτρων, υπό βρετανική σημαία, βυθίστηκε τη νύχτα της Κυριακής προς Δευτέρα στα ανοικτά του Πορτιτσέλο, μιας παραθαλάσσιας πόλης σε απόσταση περίπου 15 χιλιομέτρων ανατολικά του Παλέρμο, ο κόλπος της οποίας υποδέχεται αυτήν την περίοδο του έτους πλήθος πολυτελών σκαφών αναψυχής. 

Σύμφωνα με τα δεδομένα, το γιοτ είχε αγκυροβολήσει σε απόσταση περίπου 700 μέτρων στα ανοικτά, βρέθηκε στην πορεία ενός θαλάσσιου σίφωνα, ενός φαινομένου που παρατηρείται ολοένα και περισσότερο στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, ο οποίος στην κυριολεξία το αναποδογύρισε και το βύθισε σε λίγα λεπτά. Δώδεκα επιβάτες και δέκα μέλη του πληρώματος, στην πλειονότητά τους Βρετανοί υπήκοοι, βρίσκονταν στο πλοίο.

Αυτόπτες μάρτυρες δήλωσαν στο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων Ansa ότι η άγκυρα του Bayesian ήταν κατεβασμένη όταν χτύπησε η καταιγίδα, με αποτέλεσμα το κατάρτι από αλουμίνιο -μήκους 72 μέτρων- να σπάσει στη μέση και το πλοίο να βυθιστεί, περίπου στις 05:00 (τοπική ώρα). Ο Karsten Borner, καπετάνιος ενός κοντινού σκάφους, δήλωσε ότι αφού πέρασε η καταιγίδα, το πλήρωμα παρατήρησε ότι το σκάφος που βρισκόταν πίσω τους είχε εξαφανιστεί.

Ζωντανοί από το ναυάγιο βγήκαν 15 άνθρωποι. Τη Δευτέρα ανασύρθηκε το πτώμα του σεφ του γιοτ Ρεκάλντο Τόμας, χθες ανασύρθηκαν τέσσερις σοροί και σήμερα ακόμα μία που, σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, πρόκειται για τον Μάικ Λίντς. Όσο περνάει ο χρόνος, οι αποκαλύψεις για τις συνθήκες της τραγωδίας συγκλονίζουν καθώς τα σενάρια που «βλέπουν» ανθρώπινο λάθος και αστοχίες. 

{https://x.com/theinformant_x/status/1825851516470600127}

«Πολλαπλά λάθη και αστοχίες οδήγησαν στο ναυάγιο το αβύθιστο Bayesian» 

lcimg 7830a918 a052 46b5 87bb b3a4abae6775 687c5

Ο Giovanni Costantino, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της The Italian sea group “της εισηγμένης εταιρείας στην οποία ανήκουν τα περιουσιακά στοιχεία της Perini navi του Viareggio, η οποία κατασκεύασε το Bayesian το 2008, που το χαρακτηρίζει «ένα από τα ασφαλέστερα πλοία στον κόσμο», πρακτικά «αβύθιστο» μίλησε στην Corriere della Sera για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας στο Παλέρμο.

«Όλα όσα έχουν γίνει, αποκαλύπτουν έναν πολύ μακρύ κατάλογο λαθών. Οι άνθρωποι δεν έπρεπε να βρίσκονται στις καμπίνες, το σκάφος δεν έπρεπε να είναι αγκυροβολημένο. Και τότε γιατί το πλήρωμα δεν γνώριζε για την εισερχόμενη ταραχή; Οι επιβάτες ανέφεραν κάτι παράλογο, ότι δηλαδή η καταιγίδα έφτασε απροσδόκητα, από το πουθενά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Όλα ήταν προβλέψιμα. Έχω τους μετεωρολογικούς χάρτες εδώ μπροστά μου. Τίποτα δεν ήρθε ξαφνικά» ανέφερε ο επιχειρηματίας.

«Kατέληξαν σαν τα ποντίκια»

«Αναρωτηθείτε: γιατί δεν ήταν κανένας ψαράς του Porticello έξω εκείνη τη νύχτα; Ένας ψαράς διαβάζει τον καιρό και ένα πλοίο όχι; Η καιρική ταραχή ήταν πλήρως αναγνωρίσιμη σε όλους τους μετεωρολογικούς χάρτες. Ήταν αδύνατο να μην το ξέρει κανείς» κατέληξε ο κ. Κονσταντίνο.

Όπως δήλωσε «ένα πλοίο της Perini άντεξε τον τυφώνα Κατρίνα, κατηγορίας 5. Σας φαίνεται δυνατόν ότι δεν μπορεί να αντέξει έναν ανεμοστρόβιλο από εδώ; Είναι πάγια πρακτική, όταν το σκάφος είναι αγκυροβολημένο, να υπάρχει υπηρεσία στη γέφυρα για να έχει εικόνα του τι συμβαίνει, και αν ήταν εκεί δεν θα μπορούσε να μην είχε δει την καταιγίδα να έρχεται. Όπως αποδείχθηκε το γιοτ πήρε νερό με τους επιβάτες να βρίσκονται στις καμπίνες τους και να μην έχουν αντιληφθεί τι έχει συμβεί. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μια γωνία 40 μοιρών και όσοι βρίσκονταν στην καμπίνα βρέθηκαν με την πόρτα ανοιχτή: μπορείτε να φανταστείτε έναν άνδρα 60-70 ετών να σκαρφαλώνει έξω; Κατέληξαν σε μια παγίδα. Οι καημένοι κατέληξαν σαν ποντίκια».

{https://x.com/SkyNews/status/1826358341544632401}

«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Nav. Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επεσήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν.

Το φαινόμενο του «μαύρου κύκνου» ευθύνεται για την τραγωδία;

Τις τελευταίες ώρες ένα από τα σενάρια που εξετάζονται ενδελεχώς ως προς τις αιτίες και τις συνθήκες που οδήγησαν στην τραγωδία είναι το φαινόμενο του «μαύρου κύκνου». Σύμφωνα με τα όσα επικαλούνται Βρετανοί ερευνητές δεν αποκλείεται να συνέβη ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο τεράστιας έντασης και ισχύος σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα με εντελώς απρόβλεπτα αποτελέσματα.

«Βλέποντας τις ακραίες καιρικές συνθήκες, αν μιλάμε για υδροστρόβιλο, που φαίνεται να είναι, θα το θεωρούσα σαν εκδήλωση του φαινομένου του “μαύρου κύκνου”. Έτσι, έχουμε αυτό το γεγονός υψηλής επίδρασης, αλλά χαμηλής πιθανότητας. Και ακόμη και εκτός της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όλες οι βιομηχανίες αντιμετωπίζουν κάποια στιγμή το σενάριο του “μαύρου κύκνου”. Πόση ετοιμότητα έχουμε; Πόσος προγραμματισμός έχει γίνει; Πόσο ρίσκο είμαστε διατεθειμένοι να αναλάβουμε;», είπε ο επικεφαλής θαλάσσιων ερευνών και διάσωσης.

Ποια είναι τα πιθανότερα σενάρια για τη βύθιση του πολυτελούς γιοτ

Στην ΕΡΤ μίλησε ο Στέλιος Περβαινάς, Αντιναύαρχος εν αποστρατεία, προσπαθώντας να ρίξει φως στην υπόθεση και να σκιαγραφήσει τα πιθανότερο σενάρια για την τραγωδία στα ανοιχτά του Παλέρμο.

«Το ιστιοφόρο ήταν αγκυροβολημένο και ήταν ακίνητο. Όταν ένα πλοίο είναι αγκυροβολημένο και φυσάει η κατεύθυνση του πλοίου, η πλώρη, στρέφεται προς τον καιρό. Οπότε επειδή από εκεί έρχεται ο κυματισμός το σκάφος αντέχει σε πολύ μεγάλους διαμήκης κυματισμούς και δε μπορεί υπό κανονικές συνθήκες να πάθει τίποτα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση με το που εμφανίστηκε ο υδροστρόβιλος πρέπει η άγκυρα είτε να κόπηκε είτε να μην έπιανε στο βυθό, με αποτέλεσμα το πλοίο να πλαγιάσει στον καιρό, δηλαδή να δέχεται τα κύματα στη πλευρά του. Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί μεγάλες κλίσεις και μεγάλη αδυναμία στο σκάφος να ανταποκριθεί».

«Μια πιθανότητα είναι να έσπασε το κατάρτι, επειδή ήταν πολύ μεγάλο σε ύψος 75 μέτρα και βαρύ, αυτό μετά να χτύπησε στο σκάφος στο κατάστρωμα, να άνοιξε μεγάλη τρύπα και από εκεί να έβαλε μεγάλες ποσότητες νερού. Ωστόσο ορισμένες μαρτυρίες αναφέρουν πως το κατάρτι είναι στη θέση του».

«Δεύτερη περίπτωση είναι η καρίνα. Καρίνα είναι η προέκταση του σκάφους προς τα κάτω που το κρατάει σταθερό. Είτε έφυγε η καρίνα, είτε να βρισκόταν σε λάθος θέση. Ορισμένα ιστιοφόρα έχουν τη δυνατότητα να μετακινούν δεξιά και αριστερά την καρίνα, ώστε να αντισταθμίζουν τη κλίση των πανιών. Εάν αυτή η καρίνα είναι σε λάθος θέση και να δημιουργήσει προβλήματα.

«Το χτύπημα ήταν ακαριαίο και εαν ισχύει το φαινόμενο του «μαύρου κύκλου», είναι πάρα πολύ σπάνιο και έντονο και επιλεκτικά χτύπησε αυτό το σκάφος και τα διπλανά δεν έπαθαν τίποτα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Περβαινάς.