Παιδεία

Μαθητές... εκτός σύνδεσης: Η απαγόρευση κινητών σε σχολεία της Ευρώπης φέρνει αποτελέσματα

Μαθητές... εκτός σύνδεσης: Η απαγόρευση κινητών σε σχολεία της Ευρώπης φέρνει αποτελέσματα Φωτογραφία: Pixabay/ Tho-Ge
«Ουσιαστικά ό,τι είχαμε χάσει, το πήραμε πίσω», δήλωσε πρόεδρος κολλεγίου στην Ολλανδία.

Έξι χρόνια πριν, όταν οι υπάλληλοι του Calvijn College στην Ολλανδία άρχισαν να σκέφτονται την απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων, πολλοί μαθητές «πάγωσαν» στην ιδέα.

«Μας έλεγαν ότι δεν ζούμε στο... 1800», δήλωσε ο Jan Bakker, πρόεδρος του κολεγίου, όπου πηγαίνουν μαθητές ηλικίας 12 έως 18 ετών. 

Αν και οι περισσότεροι είχαν στηρίξει την πρωτοβουλία, περίπου το 20% των γονέων, καθηγητών και μαθητών που είχαν ερωτηθεί τότε ήταν αντίθετοι. Ορισμένοι γονείς εξέφρασαν την ανησυχία τους ότι δεν θα μπορούσαν να βρουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ κάποιοι εκπαιδευτικοί υποστήριξαν ότι θα ήταν καλύτερο να «αγκαλιάσουμε τις νέες τεχνολογίες αντί να τις αποφεύγουμε».

Παρόλα αυτά, η πρωτοβουλία προχώρησε στην υλοποίησή της. «Περπατώντας στους διαδρόμους και στην αυλή του σχολείου, έβλεπες ότι όλα τα παιδιά ήταν πάνω από τα smartphones τους. Ελειπαν οι συζητήσεις, τα τραπέζια του πινγκ πονγκ ήταν άδεια», δήλωσε ο Bakker.

Πού εφαρμόζεται η απαγόρευση

Τέσσερα χρόνια αφότου το Calvijn College έγινε ένα από τα πρώτα σχολεία στην Ολλανδία που απαγόρευσε τα smartphones, δεν αποτελεί πλέον εξαίρεση. Καθώς οι μαθητές επιστρέφουν στις σχολικές αίθουσες σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ευρώπη, ένας αυξανόμενος αριθμός αυτών θα αναγκαστεί να αφήσει πίσω του τα κινητά του τηλέφωνα.

Στη Γαλλία, 200 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δοκιμάζουν το μέτρο της απαγόρευσης, όπως και τα γαλλόφωνα δημοτικά σχολεία στη Βαλλονία και τις Βρυξέλλες, στο Βέλγιο.

Στην Ουγγαρία, απαιτείται από τα σχολεία να συλλέγουν τα τηλέφωνα και τις έξυπνες συσκευές των μαθητών κατά την έναρξη της ημέρας.

Πιο... χαλαρή η Ελλάδα

Η Ιταλία και η Ελλάδα έχουν υιοθετήσει ηπιότερες προσεγγίσεις, επιτρέποντας στους μαθητές να έχουν τα τηλέφωνά τους μαζί τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά απαγορεύοντας τη χρήση τους στις αίθουσες διδασκαλίας.

Τι άλλαξε

Οι εργαζόμενοι στο Calvijn College της Ολλανδίας βλέπουν σημαντικές αλλαγές στους μαθητές μετά την εφαρμογή του μέτρου.

«Ουσιαστικά ό,τι είχαμε χάσει, το πήραμε πίσω», δήλωσε ο Bakker. «Οι μαθητές παίζουν και μιλούν μεταξύ τους, ενώ υπάρχουν πολύ λιγότερες διακοπές στα μαθήματα».

Τον Ιανουάριο του 2024, η ολλανδική κυβέρνηση μπήκε στη συζήτηση, προτρέποντας τα σχολεία να απαγορεύσουν τα κινητά τηλέφωνα, τα tablet και τα smartwatches από τις περισσότερες αίθουσες διδασκαλίας των γυμνασίων σε όλη τη χώρα. Η σύσταση επεκτάθηκε πρόσφατα και στα δημοτικά σχολεία.

Στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ολλανδία προετοιμάζονταν να ακολουθήσουν τις συστάσεις, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Radboud άρπαξαν την ευκαιρία...

Διενήργησαν δημοσκόπηση σε εκατοντάδες μαθητές και γονείς, καθώς και σε δεκάδες εκπαιδευτικούς, σε δύο σχολεία πριν και μετά την εφαρμογή του μέτρου απαγόρευσης.

Περίπου το 20% των μαθητών ανέφεραν ότι αποσπάται λιγότερο η προσοχή τους, δήλωσε ο Loes Pouwels, ένας από τους ερευνητές, ενώ οι καθηγητές ανέφεραν ότι οι μαθητές ήταν πιο προσεκτικοί και συγκεντρωμένοι στην τάξη.

Πολλοί μαθητές ανέφεραν περισσότερες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στην πραγματική ζωή και ότι η ποιότητα αυτών είχε βελτιωθεί. Διαπιστώθηκε επίσης μείωση του διαδικτυακού εκφοβισμού, καθώς οι μαθητές ήταν περισσότερο χρόνο ...εκτός σύνδεσης.

Τρεις μήνες μετά την απαγόρευση, ωστόσο, δεν είχαν αγκαλιάσει όλοι οι μαθητές την ιδέα. Περίπου το 40% δήλωσε ότι η αποχή από τα τηλέφωνα τους επέτρεψε να απολαμβάνουν περισσότερο τα διαλείμματά τους, ενώ το 37% δήλωσε ότι τους έλειπαν οι συσκευές τους. «Αναγκάζομαι να κοινωνικοποιηθώ όταν δεν έχω διάθεση, πράγμα που συμβαίνει συχνά», δήλωσε ένας ερωτηθέντας στους ερευνητές.

Με πληροφορίες από Guardian