Market Maven

Οι «άνωθεν παρεμβάσεις» στην Περιφέρεια Αττικής, τα αεροδρόμια Καλαμάτας και Χίου και η «βεντέτα» για τον ποδηλατόδρομο

Οι «άνωθεν παρεμβάσεις» στην Περιφέρεια Αττικής, τα αεροδρόμια Καλαμάτας και Χίου και η «βεντέτα» για τον ποδηλατόδρομο

«Άνωθεν παρεμβάσεις»

Πλήθος παραβατικών πρακτικών και δυσλειτουργιών εντός των υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής φέρνει στο φως ο Σύλλογος Υπαλλήλων της Περιφέρειας, με αφορμή τις αποκαλύψεις για το κύκλωμα εκβιαστών στην Περιφέρεια Αττικής. Η πρόεδρος του Συλλόγου, Βέτα Πανουτσάκου, και η γενική γραμματέας, Αριάδνη Παγανέλη απεκάλυψαν χθες και νέες περιπτώσεις εκτεταμένης διαφθοράς, που αυτή τη φορά έχουν να κάνουν με συνεργάτες Αντιπεριφερειαρχών και υψηλόβαθμα στελέχη. Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις επανειλημμένα υπομνήματα και αναφορές υπαλλήλων για σοβαρές δυσλειτουργίες αγνοήθηκαν από την Περιφερειακή Αρχή.

Και η έκταση της υπόθεσης είναι μεγάλη, καθώς η διαφθορά των υπηρεσιών έθεσε και θέτει σε κίνδυνο και τη δημόσια υγεία. Είναι χαρακτηριστική η καταγγελία του Συλλόγου για αδράνεια σε αναφορές για άμεση αναστολή λειτουργίας επιχειρήσεων για λόγους δημόσιας υγείας, λόγω «άνωθεν παρεμβάσεων» από τη διοίκηση.

Ενδεικτικά, σε μια περίπτωση παρά το αίτημα των Εποπτών Δημόσιας Υγείας για αναστολή λειτουργίας επιχείρησης, οι διαδικασίες σφράγισης δεν προχώρησαν λόγω παρέμβασης από στέλεχος του Γραφείου Αντιπεριφερειάρχη Κεντρικού Τομέα. Το απογοητευτικό είναι πως οι έρευνες της υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου της Περιφέρειας Αττικής για διάφορα κακώς κείμενα ξεκίνησαν μόνο μετά από αίτημα του Συλλόγου Υπαλλήλων και όχι με την πρωτοβουλία της Περιφερειακή Αρχής.

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας

Με ποσοστό 10% και όχι 15% θα μετέχει στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας το Υπερταμείο, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης του περιφερειακού αεροδρομίου. Αυτό προκύπτει από δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του Υπερταμείου Γρηγόρη Δημητριάδη σε δημοσιογράφους. Κατά τον ίδιο, η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες αναμένεται σύντομα, με στόχο την ανάδειξη αναδόχου πριν από το τέλος του έτους.

Οι κοινοπραξίες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον περιλαμβάνουν τις: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - GMR Airports, Μetlen – Corporation America Airports, Egis Airport – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Aéroports de la Côte d’Azur, και Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ. Η σύμβαση παραχώρησης θα συναφθεί μεταξύ του Υπερταμείου, του Ελληνικού Δημοσίου και του προτιμητέου επενδυτή, ο οποίος θα δημιουργήσει μια εταιρεία ειδικού σκοπού.

Η παραχώρηση μπορεί να παραταθεί σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης και της ισχύουσας νομοθεσίας, ενώ το Υπερταμείο θα συμμετάσχει άνευ ανταλλάγματος με το προαναφερόμενο μειοψηφικό ποσοστό του 10%. Σημειώνεται πως ο Διεθνής Αερολιμένας Καλαμάτας «Καπετάν Βασ. Κωνσταντακόπουλος», με ετήσια επιβατική κίνηση 302.578 επιβατών το 2023, αποτελεί πύλη αεροπορικού τουρισμού στη νότια Πελοπόννησο. Εξυπηρετεί πολιτικές και στρατιωτικές δραστηριότητες, ενώ λειτουργεί ως σημαντική στρατιωτική βάση και κέντρο αεροπορικής εκπαίδευσης.

Το αεροδρόμιο της Χίου

Ως έργο Εθνικού Επιπέδου χαρακτήρισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την επέκταση και βελτίωση του πεδίου ελιγμών του Κρατικού Αερολιμένα Χίου «Όμηρος». Το έργο, ανάδοχος του οποίου είναι η Θέμελη Τεχνική Εταιρεία, στοχεύει στη βελτίωση της ασφάλειας και εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών, επεκτείνοντας τον διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης για την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων αεροσκαφών όπως τα Α319, Α320 και Β737.

Αυτό θα μειώσει τις καθυστερήσεις και θα βελτιώσει την εξυπηρέτηση του Κρατικού Αερολιμένα Χίου, ο οποίος το 2023 εξυπηρέτησε 278.975 επιβάτες. Το έργο, αξίας 19,9 εκατ. ευρώ ξεκίνησε προ διετίας και θα έπρεπε να ολοκληρωθεί εντός 32 μηνών.

Κλείνοντας λογαριασμούς

Στο «σκούπισμα» αδιάθετων ποσών που βρίσκονταν σε ειδικούς τραπεζικούς λογαριασμούς στην Τράπεζα της Ελλάδος και τα οποία είχαν να κάνουν με συμβάσεις κατασκευής μεγάλων αυτοκινητοδρόμων προχώρησε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Αθανάσιος Πετραλιάς.

Ο υφυπουργός προχώρησε συνολικά στη μεταφορά αδιάθετων υπολοίπων ύψους 38,5 εκατ. ευρώ και στο κλείσιμο πέντε ειδικών τραπεζικών λογαριασμών που τηρούνταν στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η μεταφορά αδιάθετων υπολοίπων και το κλείσιμο αδρανών ειδικών τραπεζικών λογαριασμών που τηρεί το Δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδος συμβάλλει στη διαφάνεια της δημοσιονομικής διαχείρισης. Αντί να υπάρχουν πολλοί διασκορπισμένοι λογαριασμοί, τα χρήματα συγκεντρώνονται σε έναν λογαριασμό, διευκολύνοντας τον έλεγχο και την εποπτεία των κρατικών χρημάτων.

«Βεντέτα» για τον ποδηλατόδρομο

«Βεντέτα» άνοιξε ανάμεσα στον Δήμαρχο Ελληνικού - Αργυρούπολης, Γιάννη Κωνσταντάτο, και τον Περιφερειάρχη Αττικής, Νίκο Χαρδαλιά, με αφορμή εκδήλωση της Περιφέρειας Αττικής που θα λάβει χώρα τη Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2024, στον Άλιμο, παρουσία του Πρωθυπουργού για την υπογραφή σύμβασης για τον ενοποιημένο ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο, στο πλαίσιο του έργου «Αθηναϊκή Ριβιέρα. Αστικός Περίπατος». Ο Δήμος Ελληνικού - Αργυρούπολης εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του για το έργο και δηλώνει ότι σκοπεύει να προσφύγει νομικά κατά της σύμβασης.

Ο Δήμος υποστηρίζει ότι η περιοχή είναι ήδη επιβαρυμένη από τα έργα της επένδυσης του Ελληνικού και καταγγέλλει ότι κανείς από την Περιφέρεια Αττικής δεν έχει επικοινωνήσει για να συζητήσει το έργο και να συμπεριλάβει τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο. Εκφράζει απορία για το πώς γίνεται λόγος για ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο όταν το έργο δεν περνάει από την παραλία, αλλά αντίθετα διέρχεται μέσα από τις γειτονιές της πόλης, μακριά από το παραλιακό μέτωπο.

Σημειώνει δε πως το έργο που θα υπογραφεί τη Δευτέρα δεν περιλαμβάνει τα αιτούμενα έργα ανάπλασης και άλλες διεκδικήσεις του Δήμου. Στη βάση αυτή ο Δήμαρχος Ελληνικού - Αργυρούπολης ξεκαθαρίζει ότι η απουσία του από την εκδήλωση δεν αποτελεί απαξίωση προς το πρόσωπο και τον θεσμό του Πρωθυπουργού, αλλά είναι μια συμβολική και ουσιαστική κίνηση διαμαρτυρίας.

Η Africa Morocco Link

Ολοκληρώθηκε η πώληση του 49% της μαροκινής εταιρείας Africa Morocco Link (AML) από την Attica Group στον σουηδικό όμιλο Stena Line. Η AML, με έδρα την Ταγγέρη, ιδρύθηκε το 2016 από την Attica Group σε συνεργασία με την Bank of Africa και προσφέρει ακτοπλοϊκές συνδέσεις μεταξύ Μαρόκου και Ισπανίας.

Η πώληση του 51% της AML από την Bank of Africa στην εταιρεία μεταφορών Compagnie de Transports au Maroc (CTM) έλαβε χώρα τον Απρίλιο, σηματοδοτώντας την ταυτόχρονη αποεπένδυση τόσο της Attica Group όσο και της Bank of Africa από την AML. Το 2023, η AML κατέγραψε ζημίες ύψους 1,8 εκατ. ευρώ, σε αντίθεση με τα κέρδη ύψους 1,99 εκατ. ευρώ που είχε παρουσιάσει το 2022. Το συνολικό τίμημα από την πώληση της AML ανέρχεται σε 49 εκατ. ευρώ, με το καθαρό κέρδος για την Attica Group να αγγίζει τα 24 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμφωνία περιλάμβανε και την πώληση των πλοίων Morocco Star και Highspeed 3, τα οποία ανήκαν σε θυγατρικές της Attica Group και εξυπηρετούσαν την αγορά του Μαρόκου.

Αποποίηση Ευθύνης

Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη Market Maven προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.