Οικονομία

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι «φέρνουν πιο κοντά» την Ελλάδα

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι «φέρνουν πιο κοντά» την Ελλάδα Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι «φέρνουν πιο κοντά» την Ελλάδα
Ο άξονας Λεύκτρο-Σπάρτη, ο οποίος εκμηδενίζει τους χρόνους προς και από την Λακωνική πρωτεύουσα φαίνεται πως ήταν μόνο η αρχή.

Μέχρι το τέλος Ιουνίου αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία και το οδικό έργο σύνδεσης του βασικού αυτοκινητοδρόμου με τη Μεγαλόπολη, μήκους 12 χιλιομέτρων, ενώ μέχρι το φθινόπωρο θα παραδοθεί ο περιφερειακός άξονας Καλαμάτας μήκους 15 χιλιομέτρων.

Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης στη διάρκεια εκδήλωσης για την παράδοση σε κυκλοφορία του αυτοκινητοδρόμου Λέυκτρο-Σπάρτη μήκους 47 χιλιομέτρων, με τον οποίο μειώνεται στις δύο ώρες η χρονοαπόσταση Αθήνας-Σπάρτης «έχει επιτευχθεί η επανεκκίνηση όλων των μεγάλων έργων» προσθέτοντας ότι «βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη τα κατασκευαστικά μέτωπα σε όλους τους οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης και είναι διασφαλισμένη η ολοκλήρωση και παράδοση των νέων αυτοκινητοδρόμων στην κυκλοφορία έως τον Μάρτιο του 2017».

Ο άξονας Λεύκτρο-Σπάρτη, ο οποίος παραδόθηκε σε κυκλοφορία στις αρχές της εβδομάδας, διασχίζει τους νομούς Αρκαδίας και Λακωνίας, έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με κεντρική διαχωριστική νησίδα και σύγχρονες προδιαγραφές οδικής ασφάλειας, ενώ είναι το πρώτο έργο που παραδίδεται ταυτοχρόνως με Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων σε πλήρη λειτουργία.

Ο αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει σημαντικά έργα μεταξύ των οποίων 4 πλήρεις ανισόπεδους κόμβους (Λεύκτρου, Λογκανίκου, Πελλάνας και Σπάρτης), 14 γέφυρες συνολικού μήκους 1.790μ., 27 γέφυρες ανισόπεδων διαβάσεων τοπικών οδών που διασφαλίζουν την επικοινωνία των εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου περιοχών, 55 χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένων παράπλευρων και κάθετων οδών, 87 εγκάρσια τεχνικά έργα για αντιπλημμυρική προστασία και περάσματα άγριας πανίδας, 8 χώρους στάθμευσης και 2 σύγχρονους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στην Πελλάνα που παρέχουν πλήρη εξυπηρέτηση στους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου. Με την παράδοσή του, η απόσταση μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης μειώνεται στις δύο ώρες.

Αναφορικά με τα πέντε έργα, το ένα, ο Μορέας, θα ολοκληρωθεί τμηματικά μέχρι τον Σεπτέμβριο, ενώ ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχοντας φτάσει το 95% θα καταφέρει θεωρητικά και αυτός μέχρι τον επόμενο Μάρτιο να ολοκληρωθεί. Ο Ε65 δεν έχει προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις, αλλά μέχρι σήμερα είναι ο αυτοκινητόδρομος-αίνιγμα όσον αφορά την παράδοσή του σε λειτουργία.

Η Ιόνια Οδός είναι στο 75% και όπως φαίνεται έχει ακόμα προβλήματα με κάποιες απαλλοτριώσεις που δυνητικά μπορεί να προκαλέσουν μικροκαθυστερήσεις. Μέχρι τον επόμενο Μάρτιο αναμένεται να λειτουργήσει όλος ο δρόμος, εκτός από τα πρώτα χιλιόμετρα που περιλαμβάνουν και τη σήραγγα Κλόκοβας. Η Ολυμπία Οδός στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, θα παραδοθεί σε όλο της το μήκος, ενώ και εδώ υπάρχουν κάποια ζητήματα με απαλλοτριώσεις που μπορεί να δημιουργήσουν καθυστερήσεις.

Τα έργα στην Ιόνια Οδό βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, χωρίς ωστόσο σήμερα να έχει παραδοθεί κάποιο νέο τμήμα. Το καλοκαίρι αναμένεται η λειτουργία του τμήματος Κουβαράς-Αμφιλοχία και θα συνεχιστεί με τη λειτουργία και άλλων τμημάτων μέχρι τον επόμενο Μάρτιο.

Στις αρχές Απριλίου, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών δεσμεύτηκαν 9.600.772,23 ευρώ για την πληρωμή της 12ης τμηματικής καταβολής της 3ης δόσης της Χρηματοδοτικής Συμβολής Δημοσίου στην Ολυμπία Οδό. Η τρίτη δόση στο σύνολο της ανέρχεται σε 334 εκατ. ευρώ ενώ στο σύνολο της η συμβολή του δημοσίου σε 663,98 εκατ. ευρώ.

Εντός χρονοδιαγράμματος αναμένεται να ολοκληρωθούν οι σήραγγες των Τεμπών που εντάσσονται στον ΠΑΘΕ, καθώς τον ερχόμενο Ιούνιο θα ξεκινήσουν οι εργασίες για δημιουργία κόμβου στο ύψος του Πυργετού.

Πρακτικά, απομένουν μόλις 90 εκατ. ευρώ για τον τερματισμό των έργων στο σπουδαιότερο οδικό έργο της χώρας, που θα σημάνει την απρόσκοπτη οδική ένωση Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Με την ολοκλήρωσή του η χρονοαπόσταση Αθήνας - Θεσσαλονίκης θα περιοριστεί σε περίπου 4 ώρες και 10 λεπτά, χρόνος-ρεκόρ σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα.

Το τμήμα Ευαγγελισμός - Σκοτίνα, είναι ένα σημείο συνάντησης δύο περιφερειών, της Κεντρικής Μακεδονίας με τη Θεσσαλία και δύο νομών: της Πιερίας με τη Λάρισα. Συνολικά είναι ένα τμήμα 25 χιλιομέτρων που περιλαμβάνει 11χλμ σήραγγες διπλού κλάδου και 14χλμ αυτοκινητόδρομου στα ανοιχτά τμήματα. Από τα 11χλμ σηράγγων τα 8 βρίσκονται στην παράκαμψη της κοιλάδας των Τεμπών. Εκεί κατασκευάζονται οι Σήραγγες Τ1 με μήκος 2χλμ και Τ2.

Τρίμηνη παράταση έλαβε η ολοκλήρωση και η απόδοση στους χρήστες του κάθετου άξονα Κομοτηνή-Σύνορα, με φορέα υλοποίησης του έργου την Εγνατία Οδό Α.Ε.

Σύμφωνα με την προκήρυξη, το έργο έπρεπε αρχικά να ολοκληρωθεί σε 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης δηλαδή τον Απρίλιο. Αλλα με την απόφαση της Εγνατίας Οδού το έργο πλέον πήρε παράταση για ολοκλήρωση μέχρι τις 28 Ιουλίου 2016. Πρόκειται για την τελευταία εργολαβία του κάθετου άξονα Κομοτηνή-Σύνορα.

Τον Μάρτιο του 2017, εκτίμησε ότι θα ολοκληρωθεί το υπό κατασκευή τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 Ξυνιάδα-Τρίκαλα ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, ο οποίος επισκέφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα την περιοχή συνοδευόμενος υπηρεσιακούς παράγοντες.

Όπως ανέφερε, με το μνημόνιο συναντίληψης που υπεγράφη ο ορίζοντας παράδοσης του έργου έχει «κλειδώσει», με τις εργασίες να προχωρούν με ταχείς ρυθμούς. Χαρακτήρισε εθνικό στόχο την ολοκλήρωση όχι μόνο του Ε65 αλλά και όλων των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων, καθώς σε άλλη περίπτωση οι ποινικές ρήτρες που θα κληθεί να πληρώσει η χώρα «που η ελληνική οικονομία και οι Έλληνες πολίτες δεν μπορούν να αντέξουν».

NETWORK