Οικονομία

Ηλεκτρονική εξυπηρέτηση και πάταξη γραφειοκρατίας υπόσχεται ο «ΕΦΚΑ»

Ηλεκτρονική εξυπηρέτηση και πάταξη γραφειοκρατίας υπόσχεται ο «ΕΦΚΑ»
Του Βασίλη Αγγελόπουλου Τα σημερινά αποκαλυπτήρια του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), δείχνουν ένα ταμείο – μαμούθ, που θα παλέψει για την καταβολή συντάξεων χωρίς προβλήματα και θα πρέπει οι πολίτες να δείξουν υπομονή μέχρι την ομαλοποίηση της λειτουργίας του.

Παρά τις πολλές ελλείψεις (πχ Οργανόγραμμα, κανονισμός παροχών και ασφάλισης), το νέο υπερ–Ταμείο έλαβε «σάρκα και οστά» και πλέον έχει υπό τη… σκέπη του 4,2 εκατ. ασφαλισμένους, 2,6 εκατ. συνταξιούχους, εννιά φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και 8.462 εργαζόμενους.

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε νωρίτερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, έγινε γνωστό ότι βασικός στόχος είναι να λειτουργήσει το τετράπτυχο

•    Δίκαιοι, ενιαίοι κανόνες για όλους.
•    Τέλος στην γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία των πολιτών.
•    Υπηρεσίες ποιότητας στους ασφαλισμένους.
•    Βιώσιμος, αποτελεσματικός και υγιής Ασφαλιστικός Φορέας.

Για το λόγο αυτό τονίζεται ότι τίθεται σε λειτουργία η ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr), που όμως σε πρώτη φάση θα στηρίζεται κυρίως σε μεταφορά δεδομένων από τους προηγούμενους φορείς ασφάλισης (πχ ΙΚΑ, ΟΑΕΕ). Ο στόχος που έχει τεθεί είναι έως 19 Ιουνίου 2017, να έχει ολοκληρωθεί η μετάβαση στο νέο site, ώστε να μπορούν στο εξής οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι να εξυπηρετούνται χωρίς το «τέρας» της γραφειοκρατίας.

Ειδική αναφορά πραγματοποίησε ο υφυπουργός Εργασίας, κ. Τάσος Πετρόπουλος στην ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης που εκτίμησε ότι θα είναι έτοιμη μετά τις 15 Ιανουαρίου. Οι υπηρεσίες πληροφορικής του ΕΦΚΑ πάντως, απέφυγαν να οριοθετήσουν χρονικά την έναρξη της ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων συνταξιοδότησης και απλώς ανέφεραν ότι θα καταστεί εφικτή όταν είναι έτοιμο το «web μητρώο»…

Παράλληλα, θα δημιουργηθεί προσωπικός ασφαλιστικός λογαριασμός για κάθε ασφαλισμένο. Ο στόχος είναι να μπορεί στο εξής ο ασφαλισμένος να γνωρίζει σε «πραγματικό χρόνο» τα έτη ασφάλισής του και κατά συνέπεια να μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια, το ύψος της σύνταξής του, όταν θα συμπληρώσει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Πετρόπουλο έγιναν «σε πέντε μήνες όσα αλλού χρειάστηκαν πέντε χρόνια για να πραγματοποιηθούν». Είναι χαρακτηριστικό ότι εκδόθηκαν 45 υπουργικές αποφάσεις και 52 εγκύκλιοι. Παράλληλα, δημιουργούνται 11 Περιφερειακά Κέντρα (ΠΕΚΑ), που θα συγκροτηθούν έως το τέλος του 2017, με 1.000 εργαζόμενους. Έτσι, εκτιμάται ότι στο εξής η εισφοροδιαφυγή «θα είναι υπόθεση για τολμηρούς»…

Πάντως, έως τώρα έχουν συσσωρευτεί ληξιπρόθεσμες οφειλές που υπερβαίνουν τα 30 δισ. ευρώ και το υπουργείο Εργασίας επεξεργάζεται τρόπους για να περιοριστεί το πρόβλημα.

Το πρώτο διάστημα λειτουργίας, ορισμένες από αυτές θα παρέχονται μέσω των παλαιών ιστοσελίδων των Ταμείων που λειτουργούσαν έως 31/12/2016. Και σύντομα, όλες θα παρέχονται πλέον από την ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ. Ενδεικτικά αναφέρονται:

    Ασφαλιστική Ικανότητα ασφαλισμένου για το 2017
    Ασφαλιστικό Ιστορικό μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ
    Εφαρμογή εκτίμησης της θεμελίωσης δικαιώματος για σύνταξη
    Εφαρμογή υπολογισμού σύνταξης (αρχικά, τουλάχιστον για το πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ)
    Ηλεκτρονική παρακολούθηση της πορείας της Αίτησης Συνταξιοδότησης
    ΑΠΔ εργοδοτών
    Αίτηση για εξέταση για πιστοποίηση ποσοστού αναπηρίας από τις επιτροπές των ΚΕΠΑ
    Πιστοποιητικό αναπηρίας για όσους αναμένουν αποτελέσματα ΚΕΠΑ
    Βεβαιώσεις εισφορών αυτοαπασχολούμενων
    Ενημερωτικά σημειώματα και φορολογικές βεβαιώσεις συνταξιούχων


Δημιουργείται ο online προσωπικός ασφαλιστικός λογαριασμός.
Με όλες τις αναγκαίες πληροφορίες από όλα τα πρώην ταμεία και απόλυτη προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Τα γνωστά σημεία και καταστήματα εξυπηρέτησης όλων των φορέων συνεχίζουν να λειτουργούν για την ομαλή μετάβαση και εξοικείωση των ασφαλισμένων στις σύγχρονες μηχανογραφικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Σύντομα ξεκινά τη λειτουργία του και το ειδικό call center του ΕΦΚΑ. Καλώντας στο 1555 (αστική χρέωση) οι πολίτες θα λαμβάνουν ενημέρωση για τα θέματα που τους απασχολούν.

Οι πληρωμές των εισφορών γίνονται μέσω της τράπεζας που επιλέγει ο ασφαλισμένος, με γρήγορο και απλό τρόπο Στα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ ορίζονται όλες οι λεπτομέρειες.

Ιδρύονται τα πρώτα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης. Σταδιακά, θα λειτουργήσουν 11 ΠΕΚΑ σε όλη τη χώρα, ώστε να ασκούν δίκαιο και εντατικό έλεγχο για την ασφάλιση και να πατάξουν την ανασφάλιστη εργασία.