Οικονομία

«Μαύρα μαντάτα» για την αγορά τον Δεκέμβρη

«Μαύρα μαντάτα» για την αγορά τον Δεκέμβρη
Ο τζίρος της αγοράς τον τελευταίο μήνα του έτους, που παραδοσιακά είναι αυτός που πυροδοτεί την καταναλωτική δαπάνη, εμφανίζεται για μία ακόμη χρονιά σημαντικά μειωμένος, καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, οι πωλήσεις μειώθηκαν μεσοσταθμικά κατά 17,6% και τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις δηλώνουν ότι τον Δεκέμβριο παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου σε σχέση με αυτά της προηγούμενης χρονιάς.

Πρόκειται για τον τζίρο που πραγματοποιήθηκε από τα μικρομεσαία καταστήματα, καθώς στα στοιχεία της ΕΣΕΕ δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις από τις μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα, στις οποίες σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις η μείωση περιορίστηκε σε μονοψήφιο ποσοστό.

Στη φθίνουσα εικόνα που εμφανίζει το λιανεμπόριο και δη τα μικρά και μεσαία καταστήματα τον Δεκέμβριο, δεν θα πρέπει να υποβαθμιστεί και η επίδραση που είχε η μετατόπιση της ζήτησης στα τέλη Νοεμβρίου λόγω της Black Friday, από την οποία επωφελήθηκαν κυρίως τα μεγάλα καταστήματα, που είχαν άμεσα αντανακλαστικά και αντέδρασαν ευέλικτα στην ευκαιρία για αύξηση των πωλήσεων. 

Η σχετική έρευνα της ΕΣΕΕ με στοιχεία από 83 εμπορικούς συλλόγους όλης της χώρας, δείχνει ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο διάστημα των φετινών εορτών εμφάνισαν πτωτική τάση στη συντριπτική πλειονότητα των περιοχών. Τρεις στις τέσσερις (76%) επιχειρήσεις παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, περίπου μία στις πέντε (17%) κατέγραψε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και το 7% των επιχειρήσεων σημειώνει το 2016 τζίρο μεγαλύτερο από τον περυσινό.

Το 28% μάλιστα των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40%, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%. Ουσιαστικά 4 στις 10 επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε έναν χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη, εκτός από την Black Friday, μία από τις αιτίες που συνέβαλε στη μείωση του τζίρου τον Δεκέμβριο είναι και οι χειμερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν αμέσως μετά τις γιορτές και οδήγησαν τους καταναλωτές να μεταθέσουν ενδεχομένως τις καταναλωτικές τους δαπάνες για το νέο έτος.

Δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ των κλάδων που σημείωσε τη μεγαλύτερη συρρίκνωση τον Δεκέμβριο είναι ο κλάδος της ένδυσης/υπόδησης, με το ποσοστό των καταστημάτων που δηλώνει ότι είχε μειωμένες πωλήσεις να ανέρχεται στο 88%.