Οικονομία

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Σχέδιο για μείωση του ΦΠΑ στα IX

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Σχέδιο για μείωση του ΦΠΑ στα IX Φωτογραφία: intime
Στις συζητήσεις με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, ο Στυλιανίδης δήλωσε ότι εξετάζεται η επέκταση των ειδικών εκπτώσεων και προσφορών.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στη Βουλή.

Οι διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών στοχεύουν στην εναρμόνιση του ΦΠΑ με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542.

Αυτή τη στιγμή, ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ιδιωτικών οχημάτων ανέρχεται στο 24%, με την προτεινόμενη μείωση να το φέρνει στο 13%.

Η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στην ΕΕ, παρά τον έντονο νησιωτικό χαρακτήρα της. Χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία έχουν ΦΠΑ 10% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Το υπουργείο Ναυτιλίας θα παρακολουθεί εάν η μείωση αυτή θα μεταφερθεί στις τιμές των εισιτηρίων, καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν για κάθε αλλαγή τιμών εντός τριών ημερών.

Ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ότι οι τιμές στα εισιτήρια των συμβατικών πλοίων είναι σταθερές με ελαφρές μειώσεις, ενώ παρατηρείται αύξηση στις τιμές των ταχύπλοων και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.

Ο υπουργός τόνισε επίσης την αύξηση της συνολικής δαπάνης του κρατικού προϋπολογισμού για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, από 90 εκατομμύρια ευρώ το 2019 σε 154 εκατομμύρια ευρώ το 2024.

Στις συζητήσεις με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, ο Στυλιανίδης δήλωσε ότι εξετάζεται η επέκταση των ειδικών εκπτώσεων και προσφορών, ενώ παράλληλα γίνονται διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών για την εναρμόνιση του ΦΠΑ.

Ο υπουργός έκανε αναφορά στην πρόσφατη επικοινωνία του με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη διερεύνηση καταγγελιών σχετικά με ενδεχόμενες παράνομες πρακτικές, σημειώνοντας τις απογοητευτικές ενδείξεις από την DG Competition για την επιβολή πλαφόν στις τιμές. Ανέδειξε επίσης τη σημασία του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο θα λειτουργήσει πλήρως σύντομα, καταγράφοντας τις μέσες εβδομαδιαίες τιμές ναύλων.

Τέλος, ο Στυλιανίδης ανέφερε ότι από 1η Ιουνίου έως 19 Ιουλίου 2024, πραγματοποιήθηκαν 1.456 έλεγχοι με 21 περιπτώσεις παρατυπιών, υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική αγορά δεν είναι ακόμα ώριμη, καθώς ξένες εταιρείες δεν συμμετέχουν σε διαγωνισμούς λόγω των μικρών περιθωρίων κέρδους και των ιδιαιτεροτήτων των ελληνικών θαλασσών.

Ο υπουργός τόνισε την ανάγκη να λειτουργούμε εντός των ευρωπαϊκών οδηγιών, αποφεύγοντας πρακτικές που μπορεί να οδηγήσουν σε έλλειψη προϊόντων, όπως συνέβη σε σοβιετικά μοντέλα διαχείρισης.