Οικονομία

Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η ανεξαρτησία τους απο την κυβέρνηση

Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η ανεξαρτησία τους απο την κυβέρνηση Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η ανεξαρτησία τους απο την κυβέρνηση
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η ανεξαρτησία τους απο την κυβέρνηση Ολα τα μέτρα που απαιτούνται για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και την ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος, δεσμεύεται να αναλάβει η κυβέρνηση στις διατάξεις του 3ου Μνημονίου. Οποιοδήποτε μέτρο μπορεί να επηρεάσει τις τράπεζες θα αποφασίζεται μετά από στενή διαβούλευση με την Ε.Ε., την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και κατά περίπτωση τον ESM.

Για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προβλέπεται αποθεματικό ασφαλείας έως 25 δισ. ευρώ, αλλά και το κόστος της εξυγίανσης μη βιώσιμων τραπεζών.

Η ανακεφαλαιοποίηση θα διεξαχθεί σε τρία στάδια.

- Αξιολόγηση αναγκών μέσω stress tests

- Υποβολή σχεδίων στην ΕΚΤ από τις τράπεζες.

- Διαδικασία κεφαλαίωσης των τραπεζών.

Η ανακεφαλαιοποίηση θα γίνει με στόχο τη διατήρηση της ιδιωτικής διαχείρισης των τραπεζών και τη διευκόλυνση ιδιωτικών στρατηγικών επενδύσεων.

Στις κατευθυντήριες γραμμές που πρέπει να διέπουν την ολοκληρωμένη στρατηγική την οποία θα συντάξουν έως το τέλος του τρέχοντος μήνα οι αρχές περιλαμβάνεται και η πρόβλεψη τροποποίησης του νόμου Χαρδούβελη, με τον οποίο το Δημόσιο εγγυάται μεγάλο μέρος από τις αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις.

«Στόχος της τροποποίησης είναι να ελαχιστοποιηθεί η χρηματοδότηση από το πρόγραμμα και να περιοριστεί η σύνδεση μεταξύ τραπεζών και κράτους», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Σε χθεσινό τηλεγράφημα του Reuters ας σημειωθεί πως γίνεται λόγος για δυνατότητα προκαταβολής τμήματος από τα 25 δισ. ευρώ, ύψους 10 δισ. ευρώ προκειμένου να ενισχυθούν οι τράπεζες και να υπάρξει ρευστότητα στην οικονομία. Διευκρινίζεται ωστόσο πως αυτό το ποσό αν και μπορεί να είναι άμεσα διαθέσιμο ώστε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στις τράπεζες, θα κατατεθεί σε ειδικό λογαριασμό και θα είναι διαθέσιμο στα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας αφού έχει προηγηθεί ένα μικρό τεστ κοπώσεως, πριν πάντως την ολοκλήρωση των stress tests.

Επίσης το Μνημόνιο προβλέπει ότι η κυβέρνηση δεν θα παρεμβαίνει στη διαχείριση, τη λήψη αποφάσεων και τις εμπορικές πράξεις των τραπεζών που θα συνεχίσουν να λειτουργούν αυστηρά βάσει των αρχών της αγοράς. Τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και τα ανώτατα διευθυντικά στελέχη των τραπεζών θα διορίζονται χωρίς κρατική παρέμβαση.

Οι διορισμοί αυτοί θα γίνονται με βάση τη νομοθεσία της EE και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, λαμβάνοντας υπόψη τους ειδικούς κανόνες που περιλαμβάνονται στον νόμο για το ελληνικό ΤΧΣ όσον αφορά τα δικαιώματα των ιδιωτών μετόχων που συμμετείχαν στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών βάσει του υφιστάμενου πλαισίου. Το ελληνικό ΤΧΣ εξασφαλίζει μέσω των τροποποιημένων συμφωνιών πλαισίου σχέσεων ότι από το οικονομικό έτος 2016 οι συμβάσεις των εξωτερικών ελεγκτών με τις τράπεζες θα καλύπτουν το πολύ πέντε συναπτά έτη.

Έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2016 το ελληνικό ΤΧΣ, με τη βοήθεια ανεξάρτητου διεθνούς συμβούλου θα καθιερώσει πρόγραμμα επισκόπησης των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών για τις οποίες ισχύουν οι συμφωνίες πλαισίου σχέσεων. Η επισκόπηση θα πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές προληπτικής εποπτείας εφαρμόζοντας κριτήρια που βαίνουν πέραν των εποπτικών απαιτήσεων περί ικανότητας και ήθους. Έως τα τέλη Ιουνίου του 2016, μετά την επισκόπηση των μελών των διοικητικών συμβουλίων από το ελληνικό ΤΧΣ με βάση την ανωτέρω διαδικασία, τα μέλη μπορεί να αντικαθίστανται με τρόπο με τον οποίο εξασφαλίζεται ότι τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών περιλαμβάνουν τουλάχιστον τρεις ανεξάρτητους διεθνείς εμπειρογνώμονες με κατάλληλες γνώσεις και μακρόχρονη πείρα στη σχετική τραπεζική, χωρίς προηγούμενη σχέση την τελευταία δεκαετία με ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Οι εμπειρογνώμονες αυτοί θα προεδρεύουν επίσης σε όλες τις επιτροπές των συμβουλίων.

Έως τον Οκτώβριο του 2015, θα εξεταστεί η αναγκαιότητα νέων μέτρων, πέραν των όσων αναφέρονται ανωτέρω, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η διακυβέρνηση των τραπεζών θα ενισχυθεί επαρκώς ώστε να είναι πλήρως ανεξάρτητη και σύμφωνη με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.

Ειδική αναφορά γίνεται στα κείμενα και για τη διακυβέρνηση των τραπεζών.

Όπως αναφέρεται, η κυβέρνηση δεν θα παρεμβαίνει στη διαχείριση, τη λήψη αποφάσεων και τις εμπορικές πράξεις των τραπεζών που θα συνεχίσουν να λειτουργούν αυστηρά, βάσει των αρχών της αγοράς.

Τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και τα ανώτατα διευθυντικά στελέχη των τραπεζών θα διορίζονται, χωρίς κρατική παρέμβαση. Οι διορισμοί αυτοί θα γίνονται με βάση τη νομοθεσία της ΕΕ και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, λαμβάνοντας υπόψη τους ειδικούς κανόνες που περιλαμβάνονται στον νόμο για το ελληνικό ΤΧΣ όσον αφορά τα δικαιώματα των ιδιωτών μετόχων που συμμετείχαν στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών, βάσει του υφιστάμενου πλαισίου.

Το ελληνικό ΤΧΣ εξασφαλίζει, μέσω των τροποποιημένων συμφωνιών πλαισίου σχέσεων ότι από το οικονομικό έτος 2016 οι συμβάσεις των εξωτερικών ελεγκτών με τις τράπεζες θα καλύπτουν το πολύ πέντε συναπτά έτη.

Έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2016, το ελληνικό ΤΧΣ, με τη βοήθεια ανεξάρτητου διεθνούς συμβούλου, θα καθιερώσει πρόγραμμα επισκόπησης των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών για τις οποίες ισχύουν οι συμφωνίες πλαισίου σχέσεων. Η επισκόπηση θα πραγματοποιείται, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές προληπτικής εποπτείας, εφαρμόζοντας κριτήρια που βαίνουν, πέραν των εποπτικών απαιτήσεων περί ικανότητας και ήθους. Έως τα τέλη Ιουνίου του 2016, μετά την επισκόπηση των μελών των διοικητικών συμβουλίων από το ελληνικό ΤΧΣ με βάση την ανωτέρω διαδικασία, τα μέλη μπορεί να αντικαθίστανται με τρόπο με τον οποίο εξασφαλίζεται ότι τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών περιλαμβάνουν τουλάχιστον τρεις ανεξάρτητους διεθνείς εμπειρογνώμονες με κατάλληλες γνώσεις και μακρόχρονη πείρα στη σχετική τραπεζική, χωρίς προηγούμενη σχέση την τελευταία δεκαετία με ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Οι εμπειρογνώμονες αυτοί θα προεδρεύουν, επίσης, σε όλες τις επιτροπές των συμβουλίων.

Έως τον Οκτώβριο του 2015, θα εξεταστεί η αναγκαιότητα νέων μέτρων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η διακυβέρνηση των τραπεζών θα ενισχυθεί επαρκώς, ώστε να είναι πλήρως ανεξάρτητη και σύμφωνη με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.