Παιδεία

Ερωτηματικά και αντιδράσεις από το νομοσχέδιο για τις δομές της εκπαίδευσης

Ερωτηματικά και αντιδράσεις από το νομοσχέδιο για τις δομές της εκπαίδευσης
Προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής έρχεται σήμερα το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που αφορά στις δομές της Εκπαίδευσης.

Σήμερα Δευτέρα, θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής για την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια εντός της εβδομάδας, καθώς έχει χαρακτηρισθεί «επείγον».

Όπως είναι γνωστό, το νομοσχέδιο ρυθμίζει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των υποστηρικτικών δομών της Εκπαίδευσης, την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.

Όπως έχει αναφέρει σχετικά το υπουργείο Παιδείας για το νομοσχέδιο, που φέρει τίτλο: «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», δίνεται τέλος «στην απειλή της τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με την κατάργηση του ΠΔ 152 και στο ασφυκτικό και αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο για τη διοίκηση της εκπαίδευσης με την κατάργηση του μεγαλύτερου μέρους του ν. 3848/2010».

Με τ νομοσχέδιο μπαινει τέλος στη μαγνητοφώνηση των συνεντεύξεων για την επιλογή στελεχών όπως οι διευθυντές σχολείων αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας, σβήνοντας από το νομοσχέδιο μια διαδικασία που αποτελούσε μια δικλίίδα ασφαλείας για τον υποψήφιο.

Επίσης περιλαμβάνει διατάξεις για τις δομές εκπαίδευσης και την αξιολόγηση των στελεχών μέχρι εκτενέστατα άρθρα που αλλάζουν τη δομή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την Αρχή Διασφάλισης για την Ποιότητα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, τα σημεία που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις:

Κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία: οι εκπαιδευτικοί θα είναι οι μόνοι που θα αξιολογούν χωρίς να αξιολογούνται. Το νομοσχέδιο ορίζει αυτοαξιολόγηση σχολείου και αξιολόγηση όλων των στελεχών εκπαίδευσης, που καταγράφονται στους 20.000, σε ένα μοντέλο αξιολόγησης όπου ο αξιολογητής είναι αξιολογούμενος. Εκτός από τους εκπαιδευτικούς. Δηλαδή οι διευθυντές σχολείων θα αξιολογούνται από τους υφισταμένους τους οι οποίοι είναι οι εκπαιδευτικοί, αλλά αυτοί δεν υπάγονται σε κανένα πλαίσιο αξιολόγησης.

«Κόφτης» στις θητείες των στελεχών εκπαίδευσης: Το νομοσχέδιο φέρνει «κόφτη» στη δυνατότητα διεκδίκησης θέσης ευθύνης στα στελέχη εκπαίδευσης που έχουν δύο συναπτές θητείες σε μια θέση. Εξαίρεση αποτελούν μόνο οι διευθυντές σχολείων, οι οποίοι δεν έχουν δικαίωμα να δηλώσουν υποψηφιότητα στο ίδιο σχολείο, αλλά σε άλλο. Οι επικριτές αυτής της διάταξης σημειώνουν ότι πρακτικά αποκλείονται όλα τα εν ενεργεία στελέχη εκπαίδευσης τα οποία «φωτογραφίζονται» στη διάταξη, καθώς το νομοσχέδιο κάνει λόγο για αναδρομικότητα.
Αποσπάσεις

Τι ακριβώς γίνεται με τη Διαύγεια και το Υπουργείο Παιδείας; Μία παράγραφος στο νομοσχέδιο προκαλεί ερωτήματα. Ειδικότερα, το άρθρο με τίτλο για «θέματα ΑΕΙ» καταργεί τη δημοσιοποίηση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αποσπάσεων εκπαιδευτικών.

Μάλιστα, στην αιτιολογική έκθεση το υπουργείο Παιδείας δεν δίνει καμία εξήγηση για την απόφαση να μη δημοσιοποιούνται συγκεκριμένες αποσπάσεις εκπαιδευτικών, ούτε γιατί γίνεται αυτή η διάκριση ανάλογα το φορέα απόσπασης.