Παιδεία

Γιατί πρέπει να έχουμε κλειστά σχολεία λόγω καύσωνα

Γιατί πρέπει να έχουμε κλειστά σχολεία λόγω καύσωνα Φωτογραφία: EUROKINISSI
Η έλευση του καύσωνα οδήγησε σε κλειστά σχολεία σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία για ακόμη μια φορά με τους μαθητές να πληρώνουν το τίμημα των ανοχύρωτων σχολείων σε κάθε καιρικό φαινόμενο.

Η λίστα με τα κλειστά σχολεία λόγω καύσωνα μονοπωλεί από χθες την επικαιρότητα με τους γονείς να αναζητούν διαρκώς ενημέρωση για το αν και πώς θα λειτουργήσουν Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και βρεφονηπιακοί σταθμοί καθώς για ακόμη μια φορά οι υπάρχουσες σχολικές υποδομές αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Μια τις κλείνουμε για την κακοκαιρία, μια τις κλείνουμε για το χιόνι, μια υπό το φόβο πλημμυρικών φαινομένων και εσχάτως για τον καύσωνα.

«Λουκέτο» στα σχολεία βάζουν οι Δήμοι της χώρας, καθώς ο υδράργυρος θα χτυπήσει κόκκινο 

Στο ίδιο έργο θεατές λοιπόν με την λειτουργία της εκπαίδευσης να εξαρτάται απόλυτα από τα τερτίπια του καιρού καθότι οι απαρχαιωμένες εν πολλοίς σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας αλλά και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αδυνατούν να ανταποκριθούν στις εκάστοτε καιρικές απαιτήσεις. Το μπαλάκι της ευθύνης του κλεισίματος των σχολείων εύκολα δίνεται σε Δήμους και Περιφέρειες, με το Υπουργείο Παιδείας να περιορίζεται σε ρόλο θεατή εκδίδοντας απλά μια εγκύκλιο με έκτακτα περιοριστικά μέτρα για την ασφάλεια των μαθητών στα λιγοστά σχολεία που θα παραμείνουν ανοιχτά και φυσικά με οδηγίες για τις εξετάσεις σε Γυμνάσια και Λύκεια καθώς τίποτα δεν πρέπει να ξεφύγει από το προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.

Εννοείται ότι δεν τίθεται ζήτημα αναβολής ή μετάθεσης σε άλλη ημερομηνία των εξετάσεων για τις Πανελλήνιες 2024. Η σύσταση για τοποθέτηση ανεμιστήρων στις τάξεις που οι μαθητές εξετάζονται πανελλαδικώς και η διανομή χυμών και νερών στους υποψηφίους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ από τις σχολικές επιτροπές τις μέρες του καύσωνα που διεξάγονται εξετάσεις δεν επιτρέπουν και πολλά σχόλια καθότι είναι αντιληπτό ότι όλο το σύστημα είναι εξαρχής δομημένο σε σαθρά θεμέλια. 

Κλειστά σχολεία παντός καιρού: Η έκτακτη λύση που πλέον γίνεται μόνιμη

Εν έτει 2024 είναι ανεπίτρεπτο οι σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα να είναι εξοπλισμένες όπως ακριβώς ήταν και τις περασμένες δεκαετίες χωρίς να υπάρχει μέριμνα για κλιματισμό (έστω και με ανεμιστήρες οροφής), με κουφώματα σε παράθυρα και πόρτες που κάθε άλλο φιλικά θεωρούνται στον επιδιωκόμενο στόχο της ενεργειακής αναβάθμισης των υποδομών που τα παιδιά μας περνάνε σχεδόν τη μισή τους μέρα.

Βέβαια, όταν ακόμα υπάρχουν τάξεις στεγαζόμενες σε αίθουσες προκάτ με παντελή έλλειψη σε πολλές περιπτώσεις παραθύρων ή και συστημάτων εξαερισμού, η επιθυμία για ενεργειακή αναβάθμιση θεωρείται όνειρο θερινής νυκτός. Οι σχολικές υποδομές χρειάζονται εκ βάθρων αλλαγές όχι με μπαλώματα και πατέντες αλλά απαιτούν να μπει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να απολαμβάνουν οι μαθητές σύγχρονα σχολεία. Σε ποια άλλη χώρα τα παιδιά χάνουν μαθήματα με την σιωπηρή ανοχή του Υπουργείου Παιδείας λόγω έλλειψης κλιματιζόμενων αιθουσών ή σκιασμένων αύλειων χώρων;

Η θωράκιση των σχολικών υποδομών με σύγχρονα μέσα χωρίς όρους και προϋποθέσεις και υπακούοντας πλήρως στις επιταγές της ενεργειακής αναβάθμισης είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί το συντομότερο δυνατό. Είναι κωμικοτραγικό κάθε τρεις και λίγο να κλείνουν τα σχολεία για φαινόμενα καθόλα αναμενόμενα ανά εποχή επειδή οι αρμόδιοι δεν έχουν αναβαθμίσει ως όφειλαν τις υποδομές. Για να μην αναφερθούμε στα αλλεπάλληλα περιστατικά με ξεχαρβαλωμένα ταβάνια σοβάδες  που πέφτουν και προαύλια που πλημμυρίζουν με μια βροχή. 

To προσεχές τριήμερο τα σχολεία σε μεγάλο μέρος της χώρας θα είναι κλειστά για να μην απειληθεί η υγεία ή η σωματική ακεραιότητα κάποιου λιλιπούτειου μαθητή που θα εκτεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες. Αυτό, όμως, δεν διορθώνει τα κακώς κείμενα και την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται κεντρικά τα θέματα της παιδείας. Αυτό δεν εξαγνίζει το τεράστιο πρόβλημα της ανυπαρξίας πρόνοιας, ώστε να έχουν επισκευαστεί όλα τα κτιριακά προβλήματα, πριν την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς. 

Είναι πιο επιτακτικό από ποτέ να δώσουμε στα παιδιά μας την εκπαίδευση και τα σχολεία που δικαιωματικά τους αξίζουν.