Παιδεία

Η χώρα που «κόβει» από το νηπιαγωγείο για έξτρα χρονιά στο δημοτικό

Η χώρα που «κόβει» από το νηπιαγωγείο για έξτρα χρονιά στο δημοτικό Φωτογραφία: Gautam Arora on Unsplash
Από το 2028 και εξής τα παιδιά στη Σουηδία πρόκειται να αρχίζουν το σχολείο στα έξι τους χρόνια, ένα χρόνο νωρίτερα από ότι σήμερα: Αντιδράσεις για τη μετάβαση από τη διδασκαλία που βασίζεται στο παιχνίδι για τα μικρότερα παιδιά.

Η Στοκχόλμη ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αντικαταστήσει το υποχρεωτικό έτος προσχολικής εκπαίδευσης για τα εξάχρονα - γνωστό ως förskoleklass - με ένα επιπλέον έτος στο grundskola (δημοτικό σχολείο).

Η κεντροδεξιά κυβέρνηση συνασπισμού, της οποίας ηγούνται οι μετριοπαθείς και την οποία υποστηρίζουν οι ακροδεξιοί Σουηδοί Δημοκράτες, ανακοίνωσε το σχέδιο πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2025, η οποία αναμένεται την Πέμπτη.

Το σχέδιο ωστόσο χρονολογείται από την προηγούμενη κυβέρνηση και υποστηρίζεται επίσης από τους αριστερούς Σοσιαλδημοκράτες.

Ο υπουργός Παιδείας, Γιόχαν Πέρσον, δήλωσε ότι «το σχολείο πρέπει να επιστρέψει στη βάση του», ενώ διευκρίνισε ότι θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην πρώιμη εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης, καθώς και στα μαθηματικά.

«Αυτό θα οδηγήσει στο να έχουν οι μαθητές καλύτερες ευκαιρίες να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες όπως η ανάγνωση, η γραφή και η αριθμητική και να επιτύχουν τους στόχους αυτούς στο σχολείο», δήλωσε.

Οι επικριτές λένε ότι το σχέδιο έρχεται σε αντίθεση με την έρευνα που δείχνει ότι η ανάπτυξη των παιδιών υποστηρίζεται καλύτερα από περιβάλλοντα μάθησης που βασίζονται στο παιχνίδι, ενθαρρύνοντάς τα να εξερευνούν, να δημιουργούν και να αναπτύσσονται μέσω του παιχνιδιού, της περιέργειας και της καθοδηγούμενης ανακάλυψης.

Την ίδια ώρα οι συνδικαλιστές φοβούνται ότι η κίνηση αυτή θα μπορούσε να στείλει στην ανεργία πολλούς εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής.

«Σπρώχνοντας τα εξάχρονα σε ένα πιο τυπικό σχολικό περιβάλλον, κινδυνεύουμε να χάσουμε τις βασικές μεθόδους που βασίζονται στο παιχνίδι και οι οποίες έχει αποδειχθεί ότι προωθούν την ανάπτυξη των παιδιών», δηλώνει στο Guardian o Christian Eidevald, επισκέπτης καθηγητής παιδικής αγωγής στο Πανεπιστήμιο Södertörn.

«Δεν πρόκειται για ζήτημα παιδαγωγικής προτίμησης: μελέτες επιβεβαιώνουν ότι το παιχνίδι είναι θεμελιώδες για την πρώιμη μάθηση και την ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων, όπως η γλώσσα και η επίλυση προβλημάτων».

Η Åsa Westlund, εκπρόσωπος των Σοσιαλδημοκρατών για την εκπαίδευση, δήλωσε ότι η υποστήριξη του κόμματός της στο σχέδιο εξαρτάται από τη διατήρηση ενός συνδυασμού μάθησης και παιχνιδιού σε αυτό που, όπως είπε, θα πρέπει να λειτουργεί ως «γέφυρα μεταξύ προσχολικής και σχολικής ηλικίας».

Πηγή: Guardian