Εδώ διαφωνεί ο Δένδιας- Το ...ανθολόγιο των δηλώσεων του υπουργού Άμυνας

Εδώ διαφωνεί ο Δένδιας- Το ...ανθολόγιο των δηλώσεων του υπουργού Άμυνας
Η πλατφόρμα στα ελληνοτουρκικά, τα Βαλκάνια, τους εξοπλισμούς και τις διεθνείς σχέσεις της χώρας- Ποια η τακτική του κορυφαίου στελέχους και του (μοναδικού έως τώρα) «δελφίνου» στη ΝΔ.

Μπορεί να μην δημιουργεί προβλήματα στην κυβέρνηση ο Νίκος Δένδιας, όμως βρίσκει πάντα τον τρόπο να δημοσιοποιεί τη δική του ατζέντα στην εξωτερική πολιτική αλλά και να την αναπτύσσει στην πράξη, είτε ως υπουργός εξωτερικών είτε ως υπουργός Άμυνας.

Κορυφαία στιγμή του ίσως να ήταν όσα είπε ενώπιον του τέως υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Μ. Τσαβούσογλου που ανάγκασε το Μαξίμου να προχωρήσει σε δήλωση πως το έπραξε κατ΄ εντολήν του πρωθυπουργού, αλλά και πολλές ακόμα.

Το τελευταίο διάστημα ο Νίκος Δένδιας διαφοροποιήθηκε στον τρόπο της ελληνοτουρκικής προσέγγισης, παρουσιάζοντας τη δική του πλατφόρμα, διαμήνυσε πως το πρόβλημα για τη χώρα είναι η Άγκυρα και όχι η Βόρεια Μακεδονία, πρόλαβε ακρότητες με την αποστολή φρεγάτας στον Περσικό (να συμμετάσχει αλλά μόνο ως μέλος της ευρωπαϊκής αποστολής και όχι και ως μέλος της «Συμμαχίας των Προθύμων» υπό τις ΗΠΑ), ενώ ως υπουργός Άμυνας ορθολογικοποίησε κατά το δυνατόν την εξοπλιστική κούρσα της χώρας. Ο υπουργός Άμυνας, άλλωστε, είναι ο υπ΄ αριθμόν ένα (ίσως ο νόνος) «δελφίνος» στη Νέα Δημοκρατία και σημείο αναφοράς πολλών στελεχών, με τον ίδιο πάντως να μην βιάζεται και να μην εκδηλώνει κίνηση και παραμικρής έστω αμφισβήτησης της ηγεσίας.

Τα «Παιχνίδια Εξουσίας» παρουσιάζουν από τις τελευταίες δημόσιες τοποθετήσεις του Νίκου Δένδια τις κυριότερες τοποθετήσεις του υπουργού Άμυνας σε όλο το πλέγμα εξωτερικής και άμυνας, αλλά και -λιγότερο- των διεθνών σχέσεων της χώρας:

• Βρισκόμαστε σε επαφή, σχεδόν σε γεωγραφική επαφή, με δύο πολέμους στη χώρα μας. Και επίσης η χώρα αντιμετωπίζει υπαρξιακή απειλή.

• Όταν υπάρχει γειτονική χώρα η οποία αμφισβητεί καθεστώς κυριαρχίας, όχι μόνο κυριαρχικών δικαιωμάτων και Διεθνείς Συνθήκες που αφορούν χαρακτηρισμό μειονότητας, αυτό προφανώς χαρακτηρίζεται ως υπαρξιακή απειλή.

• Απειλούνται και τα νομικά και τα γεωγραφικά όρια της πατρίδας μας.

• Πρέπει να είμαστε έτοιμοι για αυτό, παρότι καλωσορίζουμε με τον πιο απόλυτο τρόπο τους χαμηλούς τόνους και το καλύτερο κλίμα που υπάρχει με τη γειτονική Τουρκία το τελευταίο χρονικό διάστημα.

• Oυδέποτε έκανα δήλωση στην οποία εξέφρασα επιφύλαξη για το τι συζητείται πίσω από τις κλειστές πόρτες κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού.

• Oυδέποτε έκανα δήλωση ότι υπάρχει διεύρυνση στη συζητούμενη ελληνοτουρκική ατζέντα. Είπα πράγματι ότι υπάρχει διεύρυνση στην τουρκική ατζέντα. Αυτό έχει μια τεράστια διαφορά από το προηγούμενο.

• Όσον φορά τα θαλάσσια πάρκα, έχει τοποθετηθεί ο Πρωθυπουργός, ο κύριος Μητσοτάκης. Είναι προφανές ότι η Τουρκία δεν έχει το οποιοδήποτε δικαίωμα στην ευρύτερη περιοχή των Κυκλάδων. Είπα δε, ξεκάθαρα ότι το μόνο που μένει, η Τουρκία είναι να θέσει ζήτημα στους Παξούς και στους Αντίπαξους.

Από την ομιλία του στην ΕΠΙΤΡΟΠΗ της Βουλής

• Δεν έχουμε, δυστυχώς, και το λέω πάντοτε, την πολυτέλεια της ασφάλειας που έχουν οι δυτικές χώρες, οι υπόλοιπες δυτικές χώρες ή οι περισσότερες από αυτές. Εμείς δυστυχώς, λέω πάντα μην έρθει η κακιά η ώρα, αλλά μπορεί να έρθει η κακιά η ώρα, και βεβαίως η κακιά η ώρα δεν θα προέλθει από τη Βόρεια Μακεδονία, το «ποντίκι» που βρυχάται τις τελευταίες ημέρες. Θα προέλθει από μια χώρα με δεκαπλάσιο πιθανόν – πιθανόν ως προς το να προέλθει- μία χώρα με δεκαπλάσιο πληθυσμό, με τετραπλάσιο ΑΕΠ, που σημαίνει ότι αν εμείς δεν αντιληφθούμε ότι πρέπει να είμαστε σε εκπληκτικά καλό επίπεδο, δεν θα τα καταφέρουμε. Και έχουμε όλοι μια μεγάλη ευθύνη απέναντι σε αυτό. Και με διακατέχει μια τεράστια αγωνία, δε σας το έχω κρύψει, άλλωστε οι περισσότεροι από σας με ξέρετε πάρα πολλά χρόνια και ξέρετε ότι λέω αυτά που αισθάνομαι μέσα στην αίθουσα.

Για θέματα Άμυνας

• Είχα από την αρχή ευθέως πει ότι χρειάζεται μια τεράστια μεταρρύθμιση. Αποτέλεσμα των τεκτονικών γεωπολιτικών, αλλά και τεχνολογικών αλλαγών που συμβαίνουν στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.

• Στη φάση αυτή προτείνεται από την Κυβέρνηση μια συνολική μεταρρύθμιση. Η «Ατζέντα 2030». Η συνολική αυτή μεταρρύθμιση περιλαμβάνει μια σειρά από τομείς. Ο πρώτος τομέας αφορά τα εξοπλιστικά. Τις βασικές μεγάλες πλατφόρμες. Δίπλα σε αυτόν στέκεται η καινοτομία. Το νομοθέτημα το οποίο σήμερα έχουμε μπροστά μας. Βεβαίως, θα συνομολογήσω ότι είναι μια ανάγκη, καλύπτεται μια ανάγκη την οποία η χώρα θα έπρεπε να είχε αντιμετωπίσει πολλά – πολλά χρόνια πριν. Όμως ακριβώς γι’ αυτό έπρεπε να τρέξουμε
• Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο έκπληξης, τις επόμενες μέρες θα φέρω στην Επιτροπή Εξοπλιστικών το ζήτημα των φρεγατών Constellation, τη λύση για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό της επόμενης γενιάς.

• Θα φέρω το πρόγραμμα των F-35, επίσης μέσα στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας επί τη βάσει των τριών τύπων 4ης, 4.5 και 5ης γενιάς αεροσκαφών. Σας το έχω πει, 200 σύγχρονα αεροσκάφη F-16, Viper, Rafale και F-35. Αυτός είναι ο σχεδιασμός της «Ατζέντας 2030».

• Είμαστε ανοιχτοί και μελετάμε το θέμα της τέταρτης φρεγάτας, μελετάμε το θέμα των κορβετών. Και μελετάμε και το θέμα των LCS, αν οι Ηνωμένες Πολιτείας μας δώσουν δωρεάν, επαναλαμβάνω δωρεάν, αυτές τις φρεγάτες, που εμείς, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό δηλαδή κρίνει ότι θα μπορούσαν να υπηρετήσουν τις ανάγκες του μέσου χρόνου.

• Θα συζητήσουμε και το ζήτημα της νέας γενιάς υποβρυχίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Είναι προφανές ότι και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται έναν εκσυγχρονισμό. Μείναμε πολύ πίσω στα χρόνια της κρίσης, πάρα πολύ πίσω, δεν είχαμε χρήματα να συντηρήσουμε τις πλατφόρμες και τα συστήματά μας. Πρέπει ο χρόνος αυτός να κερδηθεί.

• η διακλαδικότητα είναι απολύτως δεδομένη ως ανάγκη. Εάν η χώρα στα Ίμια δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί με επάρκεια στην πρόκληση, η έλλειψη της διακλαδικότητας τότε έχει μεγάλη ευθύνη γι’ αυτό. Και εν πάση περιπτώσει το ζήτημα της διακλαδικότητας έχει λυθεί από όλους τους στρατούς του κόσμου. Η διακλαδικότητα είναι το διεθνές παράδειγμα σε όλους τους προηγμένους στρατούς στον κόσμο.

• Πρέπει εδώ να εμπλέξουμε και τη βιομηχανία. Πρέπει να υπάρχει μια όσμωση

• Έχουμε προσλαμβάνουσες, τις οποίες συνεχώς αναπτύσσουμε, ιδίως του πολέμου στην Ουκρανία, από την οποία πρέπει να πάρουμε τεχνογνωσία. Και Αξιωματικοί άλλων χωρών έχουν επισκεφθεί το ελληνικό Γενικό Επιτελείο, το ΓΕΕΘΑ, και έχουν ενημερώσει τους Έλληνες Αξιωματικούς για τα διδάγματα της Ουκρανίας και άλλων συγκρούσεων, διότι πρέπει να διδαχθούμε. Όπως επίσης τεράστιο σχολείο για μας είναι η παρουσία της φρεγάτας μας στην Ερυθρά Θάλασσα και η παρουσία της Αντιαεροπορικής Μονάδας Patriot στη Σαουδική Αραβία. Υπάρχει ένα συνολικό πλαίσιο.

• Θεωρώ ότι η σοβαρότητα επιβάλλει τη βαθιά μελέτη αυτών των προβλημάτων και τη συνολική αντιμετώπισή τους μαζί με το θέμα της θητείας, για το οποίο επίσης έχω τοποθετηθεί, σε ένα νομοθέτημα που όπως βλέπω τα πράγματα θα έρθει στην αρχή του φθινοπώρου. Αλλά αυτός είναι ο προγραμματισμός του Υπουργείου και προϋποθέτει και μια συνολική αλλαγή της δομής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

• Δεν μπορεί η χώρα να έχει 204 στρατόπεδα στη Θράκη. Πρέπει να μπούμε σε μια συζήτηση, έχουμε περισσότερα στρατόπεδα από τον αμερικανικό στρατό. Όλα αυτά πρέπει να τα συζητήσουμε και να τα συζητήσουμε έντιμα και καθαρά μεταξύ μας, για το πώς θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε αξιόμαχες Ένοπλες Δυνάμεις, που θα έχουν και τη δυνατότητα να εκπαιδεύουν στο σημερινό βαθμό, στο σημερινό απαιτητικό βαθμό, το προσωπικό μας. Και πώς η θητεία θα πρέπει να αλλάξει για να μπορεί να γίνει αυτό. Γι΄ αυτό παίρνουμε τεχνογνωσία από διάφορες χώρες αυτή τη στιγμή που συζητάμε, με προεξάρχον παράδειγμα το φιλανδικό μοντέλο, όπου λίγες μέρες πριν επισκέφθηκε τη Φιλανδία αντιπροσωπεία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, μετά τη δική μου επίσκεψη.

• Υπάρχουν τα συνολικά θέματα προσωπικού, τα οποία μέσα στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» δεσμεύτηκα ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Καταλαβαίνω την ανάγκη να τεθεί το θέμα των ΕΠΟΠ ή να τεθεί το θέμα των Υπαξιωματικών. Δεν θέλησα να υποκύψω στον πειρασμό της προεκλογικής περιόδου και να φέρω και εγώ κάποιες ρυθμίσεις οι οποίες θα μπορούσαν ίσως να έχουν ένα ευνοϊκό αντίκτυπο για την εκλογική προσπάθεια της Νέας Δημοκρατίας στις Ευρωεκλογές. Θεωρώ ότι η σοβαρότητα επιβάλλει τη βαθιά μελέτη αυτών των προβλημάτων και τη συνολική αντιμετώπισή τους μαζί με το θέμα της θητείας, για το οποίο επίσης έχω τοποθετηθεί, σε ένα νομοθέτημα που όπως βλέπω τα πράγματα θα έρθει στην αρχή του φθινοπώρου

Από την ομιλία στην ΕΠΙΤΡΟΠΗ

• . Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις. Δεν είναι απλό το πράγμα. Θέλω να είμαι ειλικρινής. Είναι η δομή του προσωπικού, με ευθύνες δεκαετιών πάλι λανθασμένων ή μη ορθολογικών επιλογών, έχει δημιουργήσει μια ανεστραμμένη πυραμίδα. Η σχέση παραδείγματος χάριν Αξιωματικών-Υπαξιωματικών είναι τελείως διαφορετική από οποιονδήποτε άλλο στρατό στον κόσμο, τελείως διαφορετική και όχι επί τα βελτίω.

• Καταλαβαίνω ότι οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν θέματα καριέρας και ζωής πρέπει να αντιμετωπιστούν αυτά τα θέματα με έναν τρόπο που να μην αναστατώνουν τη ζωή τους, να μην καταστρέφουν το μέλλον τους, να γίνονται σεβαστές οι ανησυχίες τους.

• Τα μισθολογικά δεν είναι σε επαρκές επίπεδο, πρέπει να είμαστε όλοι απολύτως ειλικρινείς, τα μισθολογικά δεν είναι σε επαρκές επίπεδο, νομίζω συμφωνούμε όλοι σε αυτό. Η μισθολογική ανταπόδοση δεν είναι σε επαρκές επίπεδο και κάνουμε μία τεράστια προσπάθεια, με έμμεσες παροχές, κυρίως στέγης, να μπορέσουμε να εξισορροπήσουμε κάπως, διότι χρειαζόμαστε το κατάλληλο και με καλό ηθικό ανθρώπινο δυναμικό στις Ένοπλες Δυνάμεις.

• Όπως επίσης πρέπει να δούμε κι άλλα πολύ σοβαρά θέματα, τη δομή δυνάμεων, τη θητεία, τον αριθμό των στρατοπέδων. Έχουμε πολλαπλάσια στρατόπεδα του αμερικανικού στρατού. Πολλαπλάσια, όχι διπλάσια, τριπλάσια, τετραπλάσια. Δεν γίνεται. Μόνο στο νομό Έβρου έχουμε 204 στρατόπεδα. Πώς το ακούτε;

• Κατ΄ ιδίαν να σας πω το δημοσιονομικό κενό που παρέλαβα όταν έγινα Υπουργός, τις προσπάθειες που γίνονται για την αντιμετώπισή του και το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει, μικρότερο από ότι το παρέλαβα αλλά πολύ μεγάλο πρόβλημα.

• Αλλά, τα ιδιωτικά συμφέροντα σε αυτόν τον τομέα στην Ελλάδα, σας το είπα και προηγουμένως, προσφέρουν το 0,74% του ΑΕΠ. Μπορεί αυτό να θεωρηθεί επιτυχία; Εάν δεν έχω ανάλογα νούμερα, αλλά φοβούμαι ότι πολλές άλλες δραστηριότητες, εγώ πάντα γελώντας για λόγους προφανείς, αναφέρομαι στα κομμωτήρια. Θα έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή στο ΑΕΠ. Έχουμε αποτύχει πλήρως.

• Από το 1974 μέχρι το 2010, η χώρα δαπάνησε για εξοπλιστικές δαπάνες, εάν τα νούμερα που μου δόθηκαν είναι ακριβή, 214 δισ. ευρώ.

• Με αυτόν τον αριθμό ποια θα ήταν η λογική πρόβλεψη ποσοστού συμμετοχής του εγχώριου τομέα στο ΑΕΠ; Πάντως οπωσδήποτε όχι αυτό το οποίο ανέφερα προηγουμένως.

• • Η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο ΑΕΠ είναι 0,74%, όταν δαπανάμε αμυντικά κάθε χρόνο 3,7%. Τι λογική έχει αυτό; Πώς προασπίζετε το δημόσιο συμφέρον όταν αρνείστε αυτό που θα προάγει την εγχώρια παραγωγή δήθεν ενόψει προστασίας του δημοσίου συμφέροντος; Δηλαδή, την κατάθεσης του υστερήματος του Έλληνα φορολογούμενου στις αλλοδαπές τσέπες για να το λέμε ελληνικά. Αυτό είναι: Μην κάνουμε τίποτα, άρα να είμαστε πάντα στην ανάγκη των ξένων.

• • Δεν θα έφερνα ένα νομοθέτημα παραμονές ευρωεκλογών αν δεν πίστευα ότι η εθνική ανάγκη να δώσουμε κάποια έναρξη προσφοράς λύσεων, ιδίως στο αντι-drone, υπερβαίνει τη συγκυρία και υπερβαίνει και οποιαδήποτε στενό και δικό μου και ευρύτερο κομματικό συμφέρον για μας.