Πολιτική

Υποκλοπές: Μπορεί να έρθει το πόρισμα του ΑΠ στη Βουλή; Οι διατάξεις, οι συσχετισμοί και οι επιδιώξεις

Υποκλοπές: Μπορεί να έρθει το πόρισμα του ΑΠ στη Βουλή; Οι διατάξεις, οι συσχετισμοί και οι επιδιώξεις
Ακόμα και αν βρεθεί κοινός τόπος, η σύγκληση της Επιτροπής για το πόρισμα του ΑΠ για τις υποκλοπές αποτελεί δύσκολη εξίσωση.

Αυτοτελές αίτημα για να συγκληθεί η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας κατέθεσε πριν από λίγη ώρα ο ΣΥΡΙΖΑ, ακολουθώντας το ΚΚΕ που προηγήθηκε νωρίς το απόγευμα. Στη συζήτηση για κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση να έρθει στη Βουλή το πόρισμα του ΑΠ για τις υποκλοπές, είχαν μπει από νωρίς το πρωί και το ΠΑΣΟΚ με την Νέα Αριστερά, με τον Αλέξη Χαρίτση να έχει επικοινωνίες με τον Νίκο Ανδρουλάκη και με στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ (όχι με τον Στέφανο Κασσελάκη) για κοινό βηματισμό. 

Τελικά οι συζητήσεις για κοινό αίτημα δεν προχώρησαν, με την Ζωή Κωνσταντοπουλου να ανακοινώνει σε δηλώσεις της στο περιστύλιο πως μέχρι το τέλος της ημέρας θα κατατεθούν συνολικά 5 αιτήματα ξεχωριστά από τις αντίστοιχες Κ.Ο. (3 από ΠΑΣΟΚ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας +2 από ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ που έχουν ήδη κατατεθεί. Ήδη ο Αλέξης Χαρίτσης κατέθεσε αυτοτελές πόρισμα. 

Σε πηγαδάκια της Βουλής, βουλευτές χρέωναν την αποτυχία κοινου βηματισμού ,εκτος των διαδικαστικών θεμάτων και στην απροθυμία του ΣΥΡΙΖΑ να συνυπογράψει με τη Νέα Αριστερά κοινό αίτημα.

Με δύο αιτήματα ήδη στο τραπέζι και άλλα τρία στο «δρόμο», το ενδιαφέρον από εδώ και στο εξής επικεντρώνεται στο πόσες πιθανότητες έχει πλέον να γίνουν αποδεκτά τα αιτήματα, κάτι που αποτελεί μια ιδιαιτέρως δύσκολη εξίσωση.

Και αυτό γιατί αυτός που αποφασίζει για την βασιμότητα του αιτήματος, -άρα και αυτός που θα ανάψει ή όχι το πράσινο φως- είναι ο πρόεδρος της Επιτροπής . Μάλιστα, εφόσον κρίνει ως μη βάσιμο το αίτημα και η αντιπολίτευση επιμείνει, τότε αποφασίζει η πλειοψηφία, την οποία έχει ως κυβερνών κόμμα η ΝΔ στην Επιτροπή.

Με την αντιπολίτευση να κάνει λόγο για συγκάλυψη σκανδάλου εξαπολύοντας μάλιστα πυρά και στη Δικαιοσύνη για την αρχειοθέτηση, το βέβαιο είναι ότι εφόσον εγκριθεί το αίτημα και συγκληθεί η Επιτροπή, θα αναζητήσει τρόπο να φέρει στη Βουλή την Πρόεδρο του Αρείου Πάγου αλλά πιθανώς και τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου που είχε την ευθύνη της έρευνας.

Και εδώ υπάρχουν δύο κρίσιμες παράμετροι.

-Η πρώτη είναι το άρθρο 43 α του Κανονισμού της Βουλής, στο οποίο παραπέμπουν πηγές του προεδρείου της Βουλής, στους οποίους απευθυνθήκαμε για το αν θα γινόταν δεκτό ένα τέτοιο αίτημα.

Το άρθρο προβλέπει, πως «η επιτροπή μπορεί να καλεί σε ακρόαση λειτουργούς του κράτους, καθώς και οποιοδήποτε δημόσιο πρόσωπο για θέματα που αφορούν στη λειτουργία των θεσμών και της διαφάνειας, η προσέλευση των οποίων είναι υποχρεωτική. Η επιτροπή μπορεί να καλεί σε ακρόαση τον πρόεδρο και τους αντιπροέδρους του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τον γενικό επίτροπο της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τον γενικό επίτροπο των διοικητικών δικαστηρίων για θέματα που αφορούν σε λειτουργικά ζητήματα της δικαιοσύνης προς το σκοπό της ενίσχυσης της διαφάνειας».

Αυτό σημαίνει πως μπορούν να κληθούν π.χ. ο πρόεδρος και οι αντιπρόεδροι του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου για θέματα που αφορούν σε λειτουργικά ζητήματα της δικαιοσύνης και όχι για δικαστικές υποθέσεις. Όπως σχολίαζαν με νόημα χαρακτηριστικά οι ίδιες κοινοβουλευτικές πηγές, πιθανά αιτήματα της αντιπολίτευσης που θα κατατεθούν, θα αξιολογούνται με τη βάση την «τέχνη του εφικτού».

Παράλληλα, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής, οι ακροάσεις προσώπων στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, είναι υποχρεωτικές μόνο εάν το αιτηθούν τα 2/5 των μελών της. Κάτι που σημαίνει ότι για να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός βουλευτών όπως έχει διαμορφωθεί η κοινοβουλευτική αριθμητική θα πρέπει να συνυπογράψει και ένα κόμμα δεξιά της ΝΔ.

Είτε η Ελληνική Λύση, είτε η ΝΙΚΗ, είτε οι Σπαρτιάτες, που υποστηρίζουν πως μέχρι στιγμής ουδεμία κρούση δέχτηκαν, για συνυπογραφή του αιτήματος.