Οικονομία

Εσοδα 263 δισ. ευρώ είχε η Ελλάδα από την εμπορική ναυτιλία τα τελευταία 20 χρόνια 

Εσοδα 263 δισ. ευρώ είχε η Ελλάδα από την εμπορική ναυτιλία τα τελευταία 20 χρόνια 
Η ναυτιλία συνέβαλε σημαντικά στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος της Ελλάδας

Τα έσοδα της Ελλάδας από την εμπορική ναυτιλία ξεπέρασαν τα 263 δισ. ευρώ τα τελευταία 20 χρόνια, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Η έκθεση, επικαλούμενη στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τονίζει ότι η ναυτιλία συνέβαλε σημαντικά στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας.

Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους βασικότερους παραγωγικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, με την άμεση και έμμεση συνεισφορά της να κυμαίνεται από 6,5% έως 8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ). Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν επίσης σε άλλους τομείς της εθνικής οικονομίας, όπως οι νέες τεχνολογίες, οι υπηρεσίες, τα ακίνητα και ο τουρισμός, ενώ η κοινωνική προσφορά τους είναι διαχρονικά σημαντική.

Σε διεθνές επίπεδο, η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία είναι εξαιρετικά ισχυρή. Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας με περισσότερα από 5.500 πλοία, καθιστώντας την Ελλάδα την μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο. Περισσότερο από το 60% της ναυτιλίας που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Η ναυτιλία συμβάλλει σημαντικά στην οικονομική ασφάλεια της ΕΕ και στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της, καθώς αποτελεί έναν από τους πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μεταφοράς.

Ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνεται και ανανεώνεται διαρκώς, με πλοία ενεργειακά αποδοτικά και εξοπλισμένα με περιβαλλοντικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι πρωτοπόροι στην τάση αυτή, επενδύοντας σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία. Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατ. dwt, σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, τόνισε τη μεταβατική εποχή που διανύει η ναυτιλία, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αντιμετώπισης των νέων προκλήσεων ως ευκαιρίες προόδου. Οι ελληνικοί και διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί υποστηρίζουν τη στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία μέχρι τα μέσα του αιώνα, ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Για την ΕΕΕ, η ανταγωνιστικότητα, η οικονομική ασφάλεια και η αυτονομία της ΕΕ προϋποθέτουν μια βιώσιμη και ανταγωνιστική ευρωπαϊκή ναυτιλία. Η πρόσβαση σε επαρκή και οικονομικά προσιτή ναυτιλιακή χρηματοδότηση είναι απαραίτητη, ιδίως δεδομένης της μείωσης της ναυτιλιακής χρηματοδότησης από τις εμπορικές τράπεζες μετά το 2008. Η ΕΕΕ καλεί τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο χρηματοοικονομικό πλαίσιο για την υποστήριξη της ναυτιλίας.

Η απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα απαιτεί υψηλό κόστος μετάβασης και αβεβαιότητα σχετικά με τη διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων. Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν επιπλέον 8-28 δισ. δολάρια ετησίως για την απανθρακοποίηση των πλοίων έως το 2050 και περισσότερες επενδύσεις ύψους 28-90 δισ. δολαρίων ετησίως για την ανάπτυξη υποδομών για καύσιμα μηδενικών εκπομπών.