Έτσι σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου για το 3ο Μνημόνιο και λαμβάνοντας υπόψη, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην αιολογική του έκθεση:
Α) ότι η οικονομική κατάσταση της χώρας επιβάλλει την υπογραφή νέας συμφωνίας με τους δανειστές στα προαπαιτούμενα της οποίας περιλαμβάνονται η εφαρμογή μηχανισμού αυτόματων επιστροφών (clawback) σε όλες τις δαπάνες του ΕΟΠΥΥ και συνεπώς και στο φάρμακο όταν οι δαπάνες υπερβαίνουν τους κλειστούς προϋπολογισμούς για κάθε κατηγορία, κάθε έτος έως και το 2018.
Β) ότι το παρόν μέτρο αφορά στην εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, στην αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσεως, στον περιορισμό της δημόσιας δαπάνης που σχετίζεται άμεσα με τη βιωσιμότητα του ΕΟΠΥΥ, ο οποίος είναι ο βασικός αγοραστής υπηρεσιών υγείας και των προϊόντων της Φαρμακοβιομηχανίας και επιπλέον την προστασία της δημόσιας υγείας μέσω της δυνατότητας του ΕΟΠΥΥ να αποζημιώνει νέες/καινοτόμες θεραπείες με τη βέλτιστη αξιοποίηση του περιορισμένου προϋπολογισμού και
Γ) ότι η επιβολή του μηχανισμού αυτόματων επιστροφών {clawback) για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έχει κριθεί από το ΣτΕ κρίνεται απαραίτητη η τροποποίηση του μέτρου ώστε να επεκταθεί η εφαρμογή του για τα επόμενα τρία έτη {2016-2018).
Με την εφαρμογή έως σήμερα του μηχανισμού αυτόματων επιστροφών (clawback) έχουν εισπραχθεί από τον ΕΟΠΥΥ 78.980.697 εκ.€, 152.473.112 εκ.€, 201.833.401 εκ.€για τα έτη 2012, 2013 και 2014, αντίστοιχα ως υπέρβαση από τον κλειστό ετήσιο προϋπολογισμό φαρμακευτικής δαπάνης του αντιστοίχου έτους.