Πολιτική

Φάμελλος για υποκλοπές: Πράξη συγκάλυψης σε ένα μεγάλο σκάνδαλο της Δημοκρατίας

Φάμελλος για υποκλοπές: Πράξη συγκάλυψης σε ένα μεγάλο σκάνδαλο της Δημοκρατίας
Ο Σωκράτης Φάμελλος σημείωσε ότι «δεν περιμέναμε να υιοθετηθεί η θεωρία της σύμπτωσης από τους εισαγγελικούς λειτουργούς».

Από το βήμα της Ολομέλειας ο Σωκράτης Φάμελλος άσκησε κριτική για το πόρισμα του Αρείου Πάγου για τις υποκλοπές. «Οφείλω να πω ότι με εξέπληξε η συγκεκριμένη απόφαση και θεσμικά αναμέναμε την ολοκλήρωση της δικαστικής έρευνας για να χυθεί φως σε μια ιδιαίτερα σκοτεινή υπόθεση.»

Aναλυτικά η ομιλία του Σωκράτη Φάμελλου

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

ο κ. Μητσοτάκης προσπάθησε στην ομιλία του στη συζήτηση στη Βουλή για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας για τα 50 χρόνια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τα σοβαρά προβλήματα στο κράτος δικαίου, με βάση την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στηριζόμενος στη μείωση των συστάσεων προς τη χώρα μας, δεν σβήνονται έτσι ούτε η απόφαση κόλαφος του ΕΚ, ούτε η έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ούτε της Διεθνούς Αμνηστίας, αλλά πείτε μας τι λέτε για την τελευταία έκθεση τουΕυρωβαρόμετρου. Όπου η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτηθέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τη διαφθορά, με ποσοστά που αποκαλύπτουνμια δραματική εικόνα για την κατάσταση της διαφθοράς στη χώρα μας.

Για το ότι το 98% των Ελλήνων πιστεύει ότι η διαφθορά είναι διαδεδομένη σε όλους τους τομείς της κοινωνίας, ενώ το 53% θεωρεί ότι η κατάσταση έχει επιδεινωθεί τα τελευταία τρία χρόνια. Αυτά τα ποσοστά είναι κατά πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και αναδεικνύουνμια ανησυχητική τάση που δεν μπορεί να αγνοηθεί.

Όμως από σήμερα η Ελλάδα ανησυχεί πιο πολύ από την ανακοίνωση της εισαγγελέωςτου Αρείου Πάγου για τις υποκλοπές. Η δικογραφία σήμερα με απόφαση της εισαγγελέα του Αρείου Πάγου τίθεται στο αρχείο για το κομμάτι που αφορά στην ΕΥΠ γιατί η εισαγγελία έκρινε ότι δεν προέκυψε κανένα απολύτως στοιχείο που να συνδέει το κακόβουλο λογισμικό predator με τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Οφείλω να πω είναι ότι με εξέπληξε η συγκεκριμένη απόφαση και θεσμικά αναμέναμε την ολοκλήρωση της δικαστικής έρευνας για να χυθεί φως σε μια ιδιαίτερα σκοτεινή υπόθεση.

Δυστυχώς , σήμερα μετά από την απόφαση αυτή, κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι έγινε αυτό. Αντίθετα υπήρξε ακόμα μία πράξη στη συγκάλυψη που επιχειρείται σε αυτό το μεγάλο σκάνδαλο δημοκρατίας. Κάτι που θα κλονίσει ακόμη περισσότερο την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τον θεσμό της δικαιοσύνης.

Η ανακοίνωση δεν δίνει απαντήσεις σε μεγάλα ερωτήματα και σε πραγματικά στοιχεία

Και εκθέτει και τον Πρωθυπουργό που είχε ζητήσει συγνώμη από τον κύριο Ανδρουλάκη, για τον οποίο σήμερα η κυρία Αδειλίνη λέει ότι ορθώς παρακολουθήθηκε. Πολλαπλώς και επανειλημμένα λέω εγώ και όχι μόνο αυτός. Ας δούμε όμως τις πρόσφατες δημοσιογραφικές αποκαλύψεις για την υπόθεση των υποκλοπών

-Την προηγούμενη εβδομάδα το δημοσίευμα του insidestory αποκάλυψε ότι έναν στους τρείς στόχους του παράνομου λογισμικού predator τον παρακολουθούσε επίσημα και η ΕΥΠ έχοντας εκδώσει τουλάχιστον μια διάταξη άρσης του απορρήτου τους.

Σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής 28 άτομα αποτέλεσαν κοινό στόχο και το νούμερο προκύπτει από την πραγματογνωμοσύνη που διενεργήθηκε στο πλαίσιο της ποινικής έρευνας.

Από τα 28, τα 22 άτομα αποτέλεσαν κοινό στόχο το ίδιο διάστημα ή κοντινό διάστημα σε σχέση με αυτό της απόπειρας μόλυνσης του με το predator. Στη βάση αυτών των στοιχείων η δημοσιογραφική έρευνα του insidestoryαποκαλύπτει την ύπαρξη κοινού κέντρου νόμιμων και παράνομων παρακολουθήσεων με την ανοχή ή γνώση του Μαξίμου.
Οι αποκαλύψεις είναι συνταρακτικές ιδίως αν συνυπολογίσει κανείς ότι στους κοινούς στόχους περιλαμβάνονται υπουργοί, ευρωβουλευτής και μετέπειτα αρχηγός κόμματος, υψηλόβαθμα στελέχη που υπηρετούσαν στις Ένοπλες Δυνάμεις, υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες κ.α.

Και έρχεται σήμερα η Εισαγγελέας να μας πει ότι αυτό ήταν σύμπτωση.

Δεύτερο ερώτημα: Ποιο το εύρος της έρευνας του ΑΠ;

Δεν είναι μόνο τα κοινά ονόματα και το εύρος της έρευνας που δημιουργούν αναπάντητα ερωτήματα αλλά και η αντίφαση που δημιουργείται σχετικά με το λόγο παρακολούθησης από την ΕΥΠ. Σύμφωνα με την κυρία Αδειλίνη ήταν νόμιμες οι παρακολουθήσεις. Δηλαδή λόγοι εθνικής ασφάλειας ή κακουργηματικές πράξεις που καθιστούν δικαιολογημένη και αιτιολογημένη την θέση των προσώπων αυτών στο στόχαστρο της ΕΥΠ.

Για παράδειγμα ο κύριος Χατζηδάκης για ποιο λόγο αποτέλεσε στόχο όταν ήταν υπουργός περιβάλλοντος; Υπήρχε ζήτημα εθνικής ασφάλειας;
Αποτελεί ο κύριος Χατζηδάκης κίνδυνο εθνικής ασφάλειας ή κακουργηματικής πράξης. Και αν υπήρχε ζήτημα εθνικής ασφάλειας γιατί συνεχίζει να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη του πρωθυπουργού; Μήπως άλλοι τελικά ήταν οι λόγοι που συγκεκριμένα πρόσωπα τέθηκαν στο μικροσκόπιο της ΕΥΠ;
Και ποιοι είναι τελικά αυτοί οι λόγοι;

Ο κ. Μητσοτάκης έθεσε την ΕΥΠ υπό την εποπτεία του και για να μπει ο εκλεκτός του προϊστάμενος της ΕΥΠ. Άλλαξε τα κριτήρια διορισμού και ένας εκ των στενότερων συνεργατών του ο κ. Δημητριάδης ως γ.γ. του Πρωθυπουργού ήταν αυτός στον οποίο αναφερόταν ο κ. Κοντολέων. Δεν περιμέναμε να υιοθετηθεί αυτή η θεωρία της σύμπτωσης και από τους εισαγγελικούς λειτουργούς.

Άλλη μια περίεργη σύμπτωση είναι ότι μετά την καταγγελία του δημοσιογράφου Θ.Κουκάκη στην ΑΔΑΕ για να ενημερωθεί για τους λόγους που έγινε άρση του απορρήτου του και συγκεκριμένα 20 μέρες μετά το ερώτημα, η κυβέρνηση έφερε τροπολογία με την οποία άλλαξε ο νόμος και απαγορεύθηκε στην ΑΔΑΕ να προχωρήσει στη γνωστοποίηση των παρακολουθήσεων στον πολίτη. Η ρύθμιση είχε και αναδρομική ισχύ και άρα καταλάμβανε και το αίτημα του δημοσιογράφου.
Και δεν μπορώ να μην αναφέρω την παρέμβαση της κυβέρνησης για την αλλαγή της σύνθεσης των μελών της ΑΔΑΕ με μια αμφισβητούμενη πλειοψηφία, για την οποία έχει ασκηθεί αίτηση ακυρώσεως στο ΣΤΕ από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών.

Σύμπτωση και η καταστροφή από τη δικογραφία για την δολοφονία του δημοσιογράφου κ. Καραιβάζ, μόνο του αρχείουπου σύμφωνα με δημοσιεύματα αφορούσαν συνομιλίες του με πολιτικά πρόσωπα που σχετίζονται με την ΕΥΠ;

Σύμπτωση και η παρακολούθηση από την ΕΥΠ αλλά και το predator υψηλόβαθμου στελέχους της ΕΛΑΣ που στην υπηρεσία του βρισκόταν υπό εξέταση το κινητό του δολοφονημένου δημοσιογράφου;

Μαζεύονται όμως πολλές συμπτώσεις, πολλές παρεμβάσεις της κυβέρνησης της ΝΔ που καθιστούν πολύ δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι όλα αυτά ήταν απλές συμπτώσεις και τυχαία γεγονότα.

Γιατί πραγματικά αν όλα ήταν τυχαία γεγονότα για ποιο λόγο παρενέβη η κυβέρνηση νομοθετικά αλλά και στην σύνθεση της ΑΔΑΕ; Για ποιο λόγο επιχειρήθηκε η δολοφονία χαρακτήρα του προέδρου της ΑΔΑΕ;

Τα ερωτήματα αυξήθηκαν μετά την απόφαση της εισαγγελέα του Αρείου Πάγου αντί να μειωθούν. Και αναδεικνύονται ξανά τα ζητήματα που είχαμε θέσει κατά τις δύο επισκέψεις μας στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, την πρώτη φορά με τον πρόεδρο μας τον Στέφανο τον Κασσελάκησχετικά με την μεγάλη καθυστέρηση στη διαδικασία διασταύρωσης της λίστας predator και των νόμιμων επισυνδέσεων που είχαν διαταχθεί το ίδιο διάστημα;

Στα ερωτήματα προστίθεται και το ζήτημα ότι ανώτατος δικαστικός το διάστημα που διερευνούσε σημαντικές υποθέσεις όπως την υπόθεση Novartis αποτέλεσε κοινό στόχο ΕΥΠ και Predator.

Και για όσο διάστημα δεν δίνονται απαντήσεις παραμένουν οι σκιές και οι σκιές σκεπάζουν τους θεσμούς και το πολιτικό σύστημα.

Και όταν η επίσημη ανακοίνωση της εισαγγελέα του Αρείου Πάγου εκφράζει έμμεσα πολιτική κρίση, κάνοντας αναφορά στους ποινικούς κώδικες του 2019 του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τους ποινικούς κώδικες που θέσπισε η κυβέρνηση της ΝΔ , η οποία πραγματικά δεν προσθέτει τίποτα παρά μόνο αναπαράγει ένα αφήγημα της κυβέρνησης, ανησυχούμε ακόμη περισσότερο και προβληματιζόμαστε.

Οι δικαστικές αποφάσεις είναι σεβαστές όπως αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν επιδέχονται κριτικής ειδικά όταν αφορούν τόσο μεγάλες υποθέσεις

Επειδή σήμερα συζητάμε ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης θέλω να σταθώ λίγο για τον εκφυλισμό της διαδικασίας νομοθέτησης που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση.

Καταιγισμός νομοσχεδίων, με διαβούλευση πολλές φορές μικρότερη της προβλεπόμενης χωρίς ουσιαστική αιτιολογία, ενώ πολλές διατάξεις δεν έχουν τεθεί σε διαβούλευση και εμφανίζονται για πρώτη φορά με την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή,σύντμησητου χρόνου επεξεργασίας στις επιτροπές και με διαδικασίες εξπρές ψήφιση στην Ολομέλεια.

Αυτό είναι ο ορισμός της κακής νομοθέτησης.

Ας δούμε τα στοιχεία με βάση τα νομοσχέδια που έχουν εισαχθεί σε διαβούλευση και στη συνέχεια στη Βουλή για ψήφιση τον τελευταίοχρόνο δηλαδή από τις εκλογές του 2023 μέχρι σήμερα:

- 52 νομοσχέδια κατατέθηκαν κατόπιν διαβούλευσης
- 29 νομοσχέδια είχαν διάστημα διαβούλευσης μικρότερο των 14 ημερών
- 32 νομοσχέδια κατατέθηκαν Βουλή σε χρονικό διάστημα μικρότερο/ίσο της μιας μέρας μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης .

Περισσότερα από τα μισά (56%) νομοσχέδια λοιπόν έχουν σύντμηση στον χρόνο διαβούλευσης που προβλέπεται στον νόμο για το επιτελικό κράτος 4622/2019 άρθρο 61, που προβλέπει διαβούλευση δύο εβδομάδων.

Και περισσότερα από τα μισά (61%) κατατέθηκαν στη Βουλή άμεσα με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης δηλαδή μέσα στην μέρα ή την επόμενη ημέρα.

Για το ζήτημα αυτό η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κράτος δικαίου στην Χώρας μας έχει μία καινούργια σύσταση για το 2024 και αναφέρει, ότι υπάρχει μια κακή πρακτική τα νομοσχέδια να υποβάλλονται στη Βουλή μερικές μέρες αμέσως μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, γεγονός που δυσχεραίνει στην εκτίμηση των παρατηρήσεων που είχαν υποβληθεί κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης.

Αντίστοιχα η έκθεση απευθύνει σύσταση στη χώρα μας για την διασφάλιση της αποτελεσματικής και έγκαιρης διαβούλευσης στην πράξη με τους ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με τα σχέδια νομοθεσίας, μεταξύ άλλων με την τήρηση του θεσμοθετημένου χρονοδιαγράμματος για τη δημόσια διαβούλευση.

Τα αποτελέσματα της σύντμησης του χρόνου της διαβούλευσης αλλά και της εσπευσμένης κατάθεσης των νομοσχεδίων στη βουλή είναι οι προτεινόμενες διατάξεις να έχουν ελλείψεις, να προκαλούν ασάφειες και να έχουν προβλήματα στην εφαρμογή τους .

Η διαδικασία στις Επιτροπές γίνεται fasttrack, οι φορείς καλούνται να καταθέσουν τις απόψεις του επί των νομοσχεδίων τελευταία στιγμή με αποτέλεσμα κάποιοι να δηλώνουν αδυναμία να τοποθετηθούν ή να στείλουν υπόμνημα.

Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε μια πολύ ντροπιαστική για το Κοινοβούλιο εικόνα των φορέων και των συνάδελφων βουλευτών να στοιβάζονται για να χωρέσουν σε μια εντελώς ακατάλληλη για τόσα άτομα αίθουσα κατά τη συζήτηση του κρίσιμου νομοσχεδίου για την ψυχική υγεία.

Και έχουμε και την απαράδεκτη τακτική τη μια μέρα το απόγευμα να ολοκληρώνεται η διαδικασία της συζήτησης στις Επιτροπές και την άλλη μέρα το πρωί να εισάγεται για ψήφιση το νομοσχέδιο όπως ακριβώς συνέβη και με το συζητούμενο νομοσχέδιο, χθες το απόγευμα ήταν η β΄ανάγνωση.
Και πάμε και στη διαδικασία στην Ολομέλεια που σχεδόν κάθε νομοσχέδιο έχει τουλάχιστον μια τροπολογία της τελευταίας στιγμής με διατάξεις kinder έκπληξη!
Και έχουμε και ένα νέο κόλπο που εισήγαγε η κυβέρνηση της ΝΔ για να φέρνει διατάξεις από το παράθυρο!
Μιλάω για την κατάχρηση που γίνεται με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις,
Ναι για τις μικρές καθαρά τεχνικές διορθώσεις που δύνανται να κάνουν οι Υπουργοί στις υπό ψήφιση διατάξεις και που έρχονται την τελευταία στιγμή,πολλές φορές ακόμη και λίγα λεπτά πριν να ψηφιστεί το νομοσχέδιο.

Γιατί μέσω των νομοτεχνικών βελτιώσεων εισάγονται νέες ρυθμίσεις που δεν υπήρχαν σε κανένα κείμενο πριν , δεν βελτιώνονται μόνο αλλά τροποποιούνται στην ουσία τους!Σύμφωνα με το εγχειρίδιο της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας της Προεδρίας της Κυβέρνησης :

«Δεν εισάγουμε τροπολογίες δια της πλαγίας μέσω νομοτεχνικών. Νομοτεχνικές προσθήκες/αναδιατυπώσεις κατά τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής συζήτησης δεν επιτρέπεται να ισοδυναμούν με συγκεκαλυμμένες τροπολογίες. Με τις προσθήκες/αναδιατυπώσεις αυτές δεν θεσπίζονται νέοι κανόνες δικαίου, αλλά απλώς γίνονται νομοτεχνικές διορθώσεις»

Να σας αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα νομοτεχνικής βελτίωσης;

Λίγο πριν την τελική ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας (ν.4759/2020) που είχε 77 νομοτεχνικές βελτιώσεις
προστέθηκε στη διάταξη 34 του νομοσχεδίου νέα διάταξη
με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις και συγκεκριμένα:

Στην περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 34 μετά τη φράση «ο συντελεστής δόμησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,18 για όλη την έκταση του γηπέδου» τίθεται η φράση «και, προκειμένου για τουριστικά καταλύματα που διαθέτουν τουλάχιστον έξι (6) από τα κριτήρια κτιριοδομικής και πολεοδομικής αναβάθμισης του άρθρου 38, ο συντελεστής δόμησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,2 για όλη την έκταση του γηπέδου».

Αύξηση του συντελεστή την τελευταία στιγμή από 0,18 σε 0,2 για τα τουριστικά καταλύματα!

Πολλά τα τεχνάσματα της κυβέρνησης για να αιφνιδιάσει και να περάσει ό, τι θέλει κάτω από το ραντάρ!

Αυτή η διαδικασία νομοθέτησης αποτελεί προσβολή για το Κοινοβούλιο και για όλες και όλους μας.

Δεν είναι βάρος και γραφειοκρατία η νομοθέτηση, οι νόμοι αλλάζουν την καθημερινότητα μας, την υγεία μας, την παιδεία μας, την οικονομία μας, την ασφάλεια μας, το περιβάλλον μας, την επιχειρηματικότητα.

Σας θυμίζω ότι η διάταξη για την αλλαγή της φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματικών εισήχθη με τροπολογία και ισχύει αναδρομικά δηλαδή ψηφίστηκε το 2024 και εφαρμόζεται στα εισοδήματα του 2023!
Πλήρης αιφνιδιασμός των φορολογούμενων που τώρα επιβαρύνονται με τεκμαρτά εισοδήματα στη βάση των εισοδημάτων των μισθωτών!
Και ενώ ήδη ο κύριος Μητσοτάκης έχει παραδεχθεί ότι επιφέρει αδικίες αυτός ο τρόπος φορολόγησης .

Δεν είναι δυνατόν οι αλλαγές αυτές να επιχειρούνται χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, με ναρκοθέτηση της επεξεργασίας τους στις επιτροπές, με τροπολογίες μεταμεσονύχτιες, με πονηρές νομοτεχνικές βελτιώσεις που ανακοινώνονται λίγα μόλις λεπτά πριν από την ψήφιση τους.

Μιλάμε για τη δημοκρατία μας, για το κράτος δικαίου , για να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς , για να τους αποτρέψουμε από το να γυρίσουν την πλάτη στο πολιτικό σύστημα μα πως θα γίνει αυτό;

Με τεχνάσματα;

Εμείς όμως σε πείσμα των μεθοδεύσεων αυτών είμαστε εδώ και αναδεικνύουμε όλα τα τερτίπια σας, εσείς δεν σέβεστε ούτε τους βουλευτές σας , που πολλές φορές δεν ξέρουν καν τι έχουν ψηφίσει!

Και οφείλουμε όλα τα κόμματα του προοδευτικού τόξου να συνεργαστούμε για να σταματήσουμε αυτόν τον εκφυλισμό της νομοθέτησης.

Ας εισέλθουμε στα θέματα του νομοσχεδίου που συνδυάζει όλα τα παραπάνω:

Ελλιπής διαβούλευση 10 ημερών, κατάθεση στη Βουλή την ίδια μέρα με την λήξη της διαβούλευσης, στο σχέδιο νόμου προστέθηκαν διατάξεις που δεν είχαν αναρτηθεί για διαβούλευση, ολοκλήρωση της επεξεργασίας στις Επιτροπές μόλις χθες το απόγευμα και σήμερα συζήτηση στη Βουλή και μια τροπολογία που εμφανίστηκε χθες το απόγευμα.

Το ονομάσατε «ερανιστικό νομοσχέδιο», γιατί είναι πιο εύηχο από την έκφραση «σκούπα» που αντικατοπτρίζει καλύτερα αυτό που κάνετε, ένα νομοσχέδιο με 7 κεφάλαια που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους για να κλείσετε εκκρεμότητες σαν να σας κυνηγάει κάποιος. Το νομοσχέδιο στο δεύτερο μέρος του με τις ρυθμίσεις για το πόθεν έσχες έρχεται να τροποποιήσει δικό σας νόμο του 2023, τι άλλαξε σε έναν χρόνο; Και δεν μπορούμε να μη μιλήσουμε για το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει ανοίξει η πλατφόρμα για τις ετήσιες δηλώσεις πόθεν έσχες για το 2023 .

Αναδείξαμε την υποκρισία της κυβέρνησης όταν δόθηκε νέα παράταση στην υποβολή των δηλώσεων Πόθεν Έσχες, με νυχτερινή τροπολογία του υπουργού Οικονομικών στις 20 Ιουνίου.

Γιατί για εμάς η διαφάνεια και αποτελεσματικός έλεγχος των οικονομικών των προσώπων που υποβάλλουν πόθεν έσχες αποτελεί χρέος της πολιτείας.
Όμως, οι δικές σας ρυθμίσεις ενισχύουν την πεποίθηση ότι δεν είμαστε όλοι ίσοι , ότι κάποιοι περιβάλλονται με ένα πλέγμα προστασίας.

Περιορίζετε τον χρόνο διατήρησης των δεδομένων σε 5 χρόνια ενώ όπως σας είπε και ο εκπρόσωπος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες στην Επιτροπή «είναι αναγκαίο το σύνολο των αρχείων τα οποία διαβιβάζονται και συλλέγονταινα διατηρούνται μέχρι τη συμπλήρωση της προθεσμίας της ποινικής παραγραφής των κακουργημάτων. Διαφορετικά δεν θα είναι εφικτός ο έλεγχος μετά το πέρας της πενταετίας ακόμη και αν προκύψουν νέα στοιχεία, γιατί απλά τα δεδομένα των δηλώσεων θα έχουν διαγραφεί». 

Σας τόνισε μάλιστα ότι από τους μέχρι σήμερα δεκάδες ελέγχους τους σε συμβαίνοντα ελεγχόμενα πρόσωπα, είναι διαπιστωμένο ότι τα πρόσωπα αυτά έχουν απασχολήσει κατά καιρούς τη δημοσιότητα και η συντριπτική πλειοψηφία αυτών αφορούσε σε παραβάσεις κακουργηματικής φύσεως οι οποίες διαπράχθηκαν σε περιόδους μετά τη λήξη πενταετίας από την υποβολή των σχετικών δηλώσεων.

Σας το επισήμανε και η Γενική Διευθύντρια της Ελληνικής Ένωσης Τράπεζων ότι ο χρόνος της παραγραφής θα πρέπει να είναι ίσος με το χρόνο παραγραφής του κακουργήματος και να μην περιορίζεται στην 5ετία.
Η συγκεκριμένη διάταξη έχει προκαλέσει σύσσωμη την αντίδραση της αντιπολίτευσης καθώς από μόνη της συνιστά λόγο για να καταψηφιστεί το νομοσχέδιο γιατί παρέχει άφεση αμαρτιών σε λίγους και εκλεκτούς.
Ερωτηματικά προκαλεί και η επιλογή σας να περιορίσετε την υποχρέωση υποβολής δήλωσης πόθεν έσχες από δύο χρόνια σε ένα μετά την απώλεια της ιδιότητας.
Συγκεκριμένα, ενώ μέχρι σήμερα ο ισχύων νόμος προέβλεπε την υποχρέωση υποβολής και για ένα έτος μετά την αποχώρηση από την υπηρεσία, με τη νέα ρύθμιση η υποχρέωση αυτή καταργείται. Με τον τρόπο αυτό δεν είναι δυνατή η παρακολούθηση της πιθανής επαύξησης της περιουσίας του υπόχρεου για Πόθεν Έσχες για το αμέσως επόμενο διάστημα αφυπηρέτησης και δεν μιλάμε για την υποχρέωση των πολιτικών προσώπων η οποία παραμένει 3 χρόνια.
Σας το επισήμαναν και οι φορείς ότι ο περιορισμός του ελέγχου μέχρι την 31/12 του έτους που έχασαν την ιδιότητα τους, δηλαδή, που απώλεσαν τη θέση τους, αποτελεί μια τροχοπέδη στην επίτευξη αποτελεσματικής παρακολούθησης και ελέγχου.
Εμείς σας ζητούμε να υιοθετήσετε την τροπολογία που κατέθεσε ξανά ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ για την διαύγεια στα οικονομικά των κομμάτων.

Συγκεκριμένα προτείνουμε:

- αλλαγές για την αποτύπωση των υποχρεώσεων από δάνεια και την εξέλιξή τους, όχι μόνο τις δανειακές τους οφειλές, αλλά και τα αποδεικτικά έγγραφα για τις διευκολύνσεις, τις ρυθμίσεις, τις διαγραφές, τις δόσεις του δανείου τους.

-να συμπεριλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που πρέπει να δηλώνονται μετρητά άνω των 5.000ευρώ .

- την υποχρέωση των κομμάτων να αναρτούν στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ τους ισολογισμούς καθώς και την οριστικοποίηση της πληρωμής, που περιέχει το ακριβές ποσό που έχει πληρωθεί για κάθε επιμέρους δαπάνη.

Προβλέπουμε και μεταβατική διάταξη ώστε οι υπόχρεοι να υποβάλλουν συμπληρωματική δήλωση με βάση το νέο πλαίσιο που προτείνουμε και αναρτούν τα αποδεικτικά έγγραφα που αφορούν το σύνολο των ετών από την απόκτηση της συναφούς με την υποχρέωσή τους ιδιότητας και μετά .

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ καλεί τα κοινοβουλευτικά κόμματα του προοδευτικού τόξου να συνδιαμορφώσουν την πρόταση νόμου που επεξεργάζεται η ΚΟ της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ριζική αλλαγή του "πόθεν έσχες" των πολιτικών προσώπων.

Στα ζητήματα του χρόνου εφαρμογής της διαλειτουργικότητας που προβλέπει το σχέδιο νόμου οι αρμόδιοι φορείς στην επιτροπή σας δήλωσαν ότι δεν πρόκειται να επιτευχθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα της λειτουργίας έως την 1 Σεπτεμβρίου. Περιμένουμε να δούμε αν θα τους ακούσετε και θα το αλλάξετε ή θα συνεχίσετε το θέατρο του παραλόγου και μετά εκ των υστέρων θα τροποποιήσετε το χρονοδιάγραμμα με νέα ρύθμιση.

Αντίστοιχα δεν μπορώ να μην αναφερθώ στις αλλαγές που επέρχονται στον Κώδικα μετανάστευσης που στοχεύουν στην κατεύθυνση της κάλυψης των χιλιάδων κενών θέσεων εργασίας, είναι γνωστό ότι το κάνετε αφενός για να γλιτώσετε την παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αφετέρου γιατί ακούσατε την επισήμανση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Στουρνάρα ότι η έλλειψη χεριών είναι το σημαντικότερο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας.

Είναι η δική σας πολιτική, οι δικές σας εμμονές που στοίχισαν σε δεκάδες χιλιάδες κενές θέσεις στον τουρισμό, στην αγροτική παραγωγή και στην οικοδομή.

Και θα κλείσω θυμίζοντας τον κ. Υπουργό την αμετροεπή δήλωσή του όσοι μιλάνε για μπάζωμα είναι για τα μπάζα, ρωτώντας τον αν θέλει να ανακαλέσει μετά από την δημοσιογραφική αποκάλυψη για νέα δικογραφία που σχημάτισαν οι δικαστικές Αρχές Λάρισας, στην οποία επιβεβαιώνονται τόσο η σύσκεψη όσο και η σύνθεσή της για το μπάζωμα της περιοχής.